quote:
Wanneer spikes meespelen in de medaillestrijd: ook Nafi Thiam is proefkonijn in de ‘wondersloffenoorlog’ op het EK indooratletiek
Op stratenlopen en marathons leiden ze al tot meer toptijden. Ook indoor strijden ‘wondersloffen’ – in dit geval: spikes – om de medailles. In die schoenenwedloop spelen ook Belgische atleten op dit EK een rol als proefkonijn, onder meer Nafi Thiam.
In marathon en stratenlopen zijn ze al een paar jaar in zwang. Sinds dit seizoen doen ook indoor de ‘wonderspikes’ – ‘verende’ loopschoenen met een carbonplaat en een mousse maar dan de versie om op een piste te lopen, zogeheten spikes – hun intrede. Met een soortgelijk resultaat als op de weg. Dit indoorseizoen situeren 8 toptijden tussen 400 meter en 3.000 meter gelopen op de nieuwe spikes zich in de top-5 aller tijden, en vooral op de middenlange afstand swingen nog veel meer topchrono’s de pan uit. Net zoals op de weg neemt (voorlopig) Nike de lead op de indoorpiste, met de zogeheten Nike Dragonfly.
Nogal wiedes dat het in Torun, het eerste internationale kampioenschap sinds het WK in 2019, the talk of the town is, zegt Robin Hendrix, die deelneemt aan de 3.000 meter. “Dat thema gaat rond onder de atleten. Met die schoenen worden dit jaar toch straffe tijden gelopen. Hét wondermiddel is het niet, de atleet moet het nog altijd doen. Ik probeer er niet te veel aan te denken dat sommigen een voordeel kunnen hebben, al is dat niet makkelijk.”
Zijn teamgenoot Isaac Kimeli, medailleoutsider op 3.000 meter, is iets feller: “Het is een tikje vervelend. Als ik zie welke tijden gasten lopen die ik normaal gezien naar huis loop... Geef mij die carbonspike, denk ik dan, dan ben ik misschien ook enkele seconden sneller.”
Kalm blijven
Pittig detail: beide heren liggen onder contract bij Adidas. Nog even geduld, zo zeggen beiden in koor. Want uiteraard zitten andere schoenenmerken niet stil. Hendrix: “Het zal niet te lang duren vooraleer Adidas ook zal komen met hun model.” Kimeli: “Kalm blijven is de boodschap, voor de Olympische Spelen heeft Adidas ook zulke spikes.”
Meer nog, komend weekend zal Kimeli, als een van de ‘proefkonijnen’, met een – goedgekeurd – prototype lopen. Kimeli: “Ik heb ze al eens geprobeerd, die nieuwe spikes zijn iets ‘agressiever’. Ik heb mijn normale spikes en de nieuwe bij. Ik ga zaterdag de nieuwe proberen. Voelen mijn kuiten niet te stijf aan, loop ik er zondag ook de finale mee. Ze hebben mij gevraagd om die te testen.”
Ook New Balance mengt zich als derde grote schoenenleverancier in de strijd, met als hoofddoel: wie pakt straks in Tokio 2021 olympisch goud op het podium van de ‘wondersloffen’?
Nike wil niet als een mak lammetje de voorsprong die ze voorlopig nog hebben, uit handen geven. Zo experimenteren ze met modellen in andere disciplines dan de loopnummers. In dat testpanel zit onder meer Nafi Thiam, een van de wereldwijde uithangborden van Nike. “Nike heeft een paar atleten gevraagd om dingen te testen. Ik zal met een nieuw model verspringen. Voor mijn 800m heb ik wel nog nooit zo’n nieuwer model gebruikt. Ik blijf lopen met de versie waarmee ik liep.”
Impact
Hoever kan de techno-wedloop gaan? In het zwemmen leidde het tot een volledig verbod van de drijvende ‘haaienpakken’. Volgens velen treedt de internationale atletiekfederatie te laks op, met te weinig verregaande restricties. Voorzitter Sebastian Coe, zelf een gewezen wereldtopper op de middenlange afstand, repliceert. “Er zullen altijd nieuwigheden in onze sport zijn, zowel op het vlak van de piste als schoenen. En dat is een goede zaak. Roger Bannister bijvoorbeeld liep de mijl in minder dan vier minuten op schoenen waarmee je nu je hond niet wil uitlaten.”
Het laatste woord is voor kersvers Belgisch veldloopkampioen John Heymans, die op de 3.000 meter deelneemt. “Eerlijk gezegd, ik zit echt niet met die schoenenstrijd. De spikes maken de man niet. Slechte conditie, slechte tijd. Goeie conditie, goede tijd.”