abonnement Unibet Coolblue
pi_198268659


Welkom!
Dit is het topic waarin we alles bespreken rondom de volgende opdracht van Kook mee met CUL!

De enige regel:
- Kook in de aangegeven week een gerecht dat binnen het thema past.

Het thema van deze week: Borrelplank!

Wat mij betreft bij uitstek favoriet bij mooi weer, denk ik. Het liefst met vrienden en een goede alcoholische versnapering :9
Daarnaast zijn borrelplanken ook vet hip. Zo zijn er bijvoorbeeld steeds meer bedrijven die kant&klare borrelplanken leveren.

Het probleem met het maken van een OP is dat de mogelijkheden ein-de-loos zijn. Een paar hapjes bij de vrijdagmiddagborrel, of zoveel lekkere verschillende dingetjes dat het eigenlijk prima een avondmaaltijd is.
Vis, vega, vlees, stokbrood, smeersels, fruit, groente. Warm, koud, rauw, gefrituurd. Eigenlijk kan alles.

Behalve dat je eigenlijk op die plank kan donderen net waar je zin in hebt, kun je het jezelf ook zo ingewikkeld maken als dat je zelf wil.
Verschillende supermarkten verkopen een uitgebreid borrelassortiment, maar er zijn ook verschillende kookboeken volledig gemaakt voor de borrelplank.

Om jezelf een beetje richtlijn te geven kun je kiezen voor een thema. Denk aan een Franse borrelplank bijvoorbeeld. Met goed brood, een oude harde kaas, een zachte geitenkaas, goed Frans worstje, wat pate, cornichons en eventueel wat jam.
Of vertel de kaasboer of lekkere-dingen-mevrouw in de winkel welke wijn je hebt en zoek daar gericht je hapjes bij. Of met speciaal bier, voor de liefhebber (speciaal bier = ook hip en geeft grappige en verrassende smaakcombinaties soms :) )

Behalve 'lekkere dingen kopen' kun je natuurlijk ook lekkere dingen maken voor op je borrelplank. Goede bruchetta, flammkuchen, dingen met bladerdeeg. De gevulde wraps zijn onverminder populair.
Maar ook gekruide gehaktballetjes met pijnboompitten en feta, chickenwings met een ketjap marinade. Er is zo veel mogelijk.

Zelf koop ik eigenlijk gewoon alle lekkere dingen. :+ En omdat ik een chronische lekkerbek ben heb ik meestal ook genoeg in huis om ieder moment een gave borrelplank in elkaar te draaien. :@ (en heb ik op verschillende plekken recepten en lijstjes met "dingen die lekker zijn die ik wil maken/eten/kopen" "@ )



Wat linkjes:
https://www.foodiesmagazi(...)samenstellen-hapjes/
https://www.culy.nl/inspi(...)enstellen-doe-je-zo/
https://www.esquire.com/n(...)s-maken-borrelplank/
https://www.ah.nl/borrelplank

Dus, brand maar los, wat zie jij graag op een borrelplank? Beste combinaties? Lekkerste kaas? Ik wil het allemaal weten. :Y)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198269390
Eerste ingeving was een visborrelplank: garnalen cocktail, makreel paté, calamaris, zalmsalade met toastjes, brood, wat rauwe groentes...maar vriend had er geen zin in
Tweede ingeving was een Indo plank: Indische gehaktballetjes, loempiaatjes, groentes met pindasaus, kroepoek, mini bapao. Alleen eten we vandaag al nasi met saté, hmmmm...
Dus het wordt een Italiaanse plank: prosciutto met meloen, mortadella, salami, gegrilde groentes, Parmezaanse kaas, gorgonzola, ciabatta, grissini, kerstomaten
Zin in! Misschien zelfs nog wat prosecco erbij!
pi_198269980
Hier is het niet compleet zonder dadels in port geweekt en dan in bacon gerold, prikkertje erin en in de oven.
Ik noem het eigenlijk nooit een borrelplank, maar tapas of hapjes en het wordt altijd een avondmaaltijd, ik borrel nooit.
  Spellchecker maandag 1 maart 2021 @ 16:32:41 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_198270301
Paar soorten kaas, tomaten, druiven, bitterballen, stukken komkommer, noten, vers afgebakken stokbrood, zelfgemaakte knoflook-/peterselieboter.
Blikjes vis.
pi_198336714
Jongens, bijna weekend!

Wie gaat er borrelplanken?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198337373
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 13:45 schreef Lonaa het volgende:
Jongens, bijna weekend!

Wie gaat er borrelplanken?
Ik!
Geen hele spannende dingen, vooral wat er nog in de koelkast ligt. Beetje kaas, beetje worst, nootje.

Eigenlijk wil ik ook nog wat gegrilde groenten ofzo.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198340103
Bescheiden borrelplankje ik heb twee kaiserbroodjes uit de oven belegd met avocado, gerookte kip, drupje olijfolie en een snufje peper
petrus abdijkaasje erbij en de broodkontjes
pi_198361357
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 17:01 schreef Karzai het volgende:
Bescheiden borrelplankje ik heb twee kaiserbroodjes uit de oven belegd met avocado, gerookte kip, drupje olijfolie en een snufje peper
petrus abdijkaasje erbij en de broodkontjes
[ afbeelding ]
Ziet er lekker uit! Ga je na zo’n borrelplankje nog ‘gewoon’ eten, of is dit voldoende? :)
Is dat zo?
pi_198361790
Deze week geen borrelplankjes, maar mag ik dit topic toch even gebruiken om m'n mooiste zelfgemaakte borrelplank ooit te delen? O+

pi_198361875
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 20:16 schreef Myraela het volgende:
Deze week geen borrelplankjes, maar mag ik dit topic toch even gebruiken om m'n mooiste zelfgemaakte borrelplank ooit te delen? O+

[ afbeelding ]
:D O wauw, die ziet er echt fantastisch uit! Een plaatje! O+
Is dat zo?
pi_198366763

Gegrilde groentes, burrata, vijgen met parmaham, zelfgemaakte focaccia en pesto, gorgonzola, salami met venkel, olijven....
En Ottolenghi portabellosteaks...

Veels te veel, dus morgen echt borrelen met kliekjes ipv avondeten ;)
pi_198373705
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 20:01 schreef Smallish het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit! Ga je na zo’n borrelplankje nog ‘gewoon’ eten, of is dit voldoende? :)
ik heb nog gewoon avond gegeten, wel iets later en niet zo veel
pi_198373907
Hier was de borrelplank gisteren het avondeten:
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198376338
@Lonaa wat zit er nou in bakje naast het brood?
  zondag 7 maart 2021 @ 16:03:26 #15
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198376940
En wat is de kaas rechts van het mes?
En wat is dat bakje smots onder de peppadews?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198377147
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 15:35 schreef Yinny het volgende:
@:lonaa wat zit er nou in bakje naast het brood?
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:03 schreef Molo het volgende:
En wat is de kaas rechts van het mes?
En wat is dat bakje smots onder de peppadews?
:D

Oke, de bakjes boven vlnr: schapenkaas met paprika en aubergine, Hele Pittige garnalen, champignons, peppadews. Allemaal van de te-dure-TurkBuitenlander.
Brood - Groene Pesto - Knoflooksaus (de smots)

Op de plank, bovenaan: Lente melange kaas met o.a. rode bes. Daaronder vlnr: abrikozen, druiven, parmaham cheap 'Frans kaasje met kruiden' van de Lidl. Uit de verpakking 'Duo Franse zachte kaas'. :') (serieus, zo omschreven. Was best prima voor el cheapo kaas.)
Daaronder: in het bakje ansjovisjes in olie, Alpensalami van de Lidl. :7 , beef jerky in stukjes, dun worstje van de vleeswarenmeneer op de markt.
Sterkheidsbaas van alles.
  zondag 7 maart 2021 @ 16:34:26 #17
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198377596
Duo Franse kaas klinkt wel intrigerend :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198378494
Een simpele borrelplank voor één: een glas ‘droge witte’, vanaf linksboven Vocking leverworst, brie, studentenhaver,.
Onder: rest x belegen boerenkaas, chips van rozemarijn wasa crackers, schimmelkaas, laychips Chili sweet.
Cheers. Het slaat net 5 ‘clock 🥂



Sinds lang weer eens Laychips in huis.
pi_198378560
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 20:16 schreef Myraela het volgende:
Deze week geen borrelplankjes, maar mag ik dit topic toch even gebruiken om m'n mooiste zelfgemaakte borrelplank ooit te delen? O+

[ afbeelding ]
En we hebben een winnaar, ziet er echt fantastisch uit.
pi_198379621
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:34 schreef Molo het volgende:
Duo Franse kaas klinkt wel intrigerend :D
https://www.lidl.nl/nl/p/franse-week/zachte-kaasduo-s/p46540

:D
Sterkheidsbaas van alles.
  zondag 7 maart 2021 @ 18:26:39 #21
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198379641
Wat
quote:
Wat een dubieus product _O-

Zou kopen, natuurlijk, want Franse kaas :9~
En kaasjes van de Lidl zijn sowieso wel erg prima ook
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198379686
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 18:26 schreef Molo het volgende:
Wat
[..]

Wat een dubieus product _O-

Zou kopen, natuurlijk, want Franse kaas :9~
En kaasjes van de Lidl zijn sowieso wel erg prima ook
Hahaha, ja, ik heb m mede gekocht omdat dubieus product. :D
Het was een soort stevige brie met een hele milde smaak, met in de verte wat kruiden. De 'naturel'variant ligt nog in de koelkast.
Sterkheidsbaas van alles.
  zondag 7 maart 2021 @ 18:40:40 #23
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198379957
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 20:16 schreef Myraela het volgende:
Deze week geen borrelplankjes, maar mag ik dit topic toch even gebruiken om m'n mooiste zelfgemaakte borrelplank ooit te delen? O+

[ afbeelding ]
Wauw
Praat over de hel en je komt er.
pi_198380842
quote:
2s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:13 schreef Lonaa het volgende:

[..]


[..]

:D

Oke, de bakjes boven vlnr: schapenkaas met paprika en aubergine, Hele Pittige garnalen, champignons, peppadews. Allemaal van de te-dure-TurkBuitenlander.
Brood - Groene Pesto - Knoflooksaus (de smots)

Op de plank, bovenaan: Lente melange kaas met o.a. rode bes. Daaronder vlnr: abrikozen, druiven, parmaham cheap 'Frans kaasje met kruiden' van de Lidl. Uit de verpakking 'Duo Franse zachte kaas'. :') (serieus, zo omschreven. Was best prima voor el cheapo kaas.)
Daaronder: in het bakje ansjovisjes in olie, Alpensalami van de Lidl. :7 , beef jerky in stukjes, dun worstje van de vleeswarenmeneer op de markt.
Dank voor antwoord!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')