FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Bereikbaarheid Belastingdienst
osodevomaandag 1 maart 2021 @ 09:13
Ik zit net het verkiezingsdebat van gisteren terug te kijken met daarin ook de hele toeslagenaffaire. Het blijft toch wel apart dat grote overheidsdiensten zoals de belastingdienst alleen telefonisch te bereiken zijn. Zo kun je toch geen dossier opbouwen als het ooit tot een rechtszaak zal komen. Waarom hebben zij geen emailadres o.i.d. zodat je schriftelijk kunt communiceren?
KrekelJapiemaandag 1 maart 2021 @ 09:29
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:13 schreef osodevo het volgende:
Ik zit net het verkiezingsdebat van gisteren terug te kijken met daarin ook de hele toeslagenaffaire. Het blijft toch wel apart dat grote overheidsdiensten zoals de belastingdienst alleen telefonisch te bereiken zijn. Zo kun je toch geen dossier opbouwen als het ooit tot een rechtszaak zal komen. Waarom hebben zij geen emailadres o.i.d. zodat je schriftelijk kunt communiceren?
Leuker kunnen we het niet maken
sjorsie1982maandag 1 maart 2021 @ 09:31
Je kan gesprekken opnemen en dat hoef je als particulier niet te melden en is dan bewijs van iets.
osodevomaandag 1 maart 2021 @ 09:33
Ten eerste is een opgenomen telefoongesprek niet rechtsgeldig in een zaak, ook dat is niet mogelijk met een nieuwere iphone of android.
joepvdmaandag 1 maart 2021 @ 10:25
Schriftelijk communiceren kan gewoon per post.
Lienekienmaandag 1 maart 2021 @ 10:50
https://www.belastingdien(...)t_gebruik_van_e-mail

Er is een linkje ‘wanneer kunt u met ons mailen’, maar dat werkt dan weer niet (althans, niet bij mij). :')

Edit: via een andere browser wel. https://www.belastingdien(...)jullie-niet-e-mailen

Waar dan weer bij opvalt, dat in de url staat ‘waarom kan ik jullie niet e-mailen’.
KrekelJapiemaandag 1 maart 2021 @ 11:06
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 10:50 schreef Lienekien het volgende:
https://www.belastingdien(...)t_gebruik_van_e-mail

Er is een linkje ‘wanneer kunt u met ons mailen’, maar dat werkt dan weer niet (althans, niet bij mij). :')

Edit: via een andere browser wel. https://www.belastingdien(...)jullie-niet-e-mailen

Waar dan weer bij opvalt, dat in de url staat ‘waarom kan ik jullie niet e-mailen’.
Ik heb twee mailadressen van de belastingdienst:
De.Belastingdienst@belastingdienst.nl
woonplaatsverklaring@belastingdienst.nl
trein2000maandag 1 maart 2021 @ 11:16
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:33 schreef osodevo het volgende:
Ten eerste is een opgenomen telefoongesprek niet rechtsgeldig in een zaak,
Oh? Bron?
quote:
ook dat is niet mogelijk met een nieuwere iphone of android.
Speaker en een voice recorder.
Lienekienmaandag 1 maart 2021 @ 11:35
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 11:06 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik heb twee mailadressen van de belastingdienst:
De.Belastingdienst@belastingdienst.nl
woonplaatsverklaring@belastingdienst.nl
En daar zitten ze vast klaar om je weer terug te verwijzen naar de belastingtelefoon als je niet via de juiste weg bij hen terecht bent gekomen.
sjorsie1982maandag 1 maart 2021 @ 12:26
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:33 schreef osodevo het volgende:
Ten eerste is een opgenomen telefoongesprek niet rechtsgeldig in een zaak, ook dat is niet mogelijk met een nieuwere iphone of android.
Jawel hoor
sjorsie1982maandag 1 maart 2021 @ 12:27
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 11:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En daar zitten ze vast klaar om je weer terug te verwijzen naar de belastingtelefoon als je niet via de juiste weg bij hen terecht bent gekomen.
Of je krijgt geen reactie
Kapitein_Scheurbuikmaandag 1 maart 2021 @ 12:45
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:33 schreef osodevo het volgende:
Ten eerste is een opgenomen telefoongesprek niet rechtsgeldig in een zaak, ook dat is niet mogelijk met een nieuwere iphone of android.
Jawel hoor.
baskickmaandag 1 maart 2021 @ 12:48
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:13 schreef osodevo het volgende:
Ik zit net het verkiezingsdebat van gisteren terug te kijken met daarin ook de hele toeslagenaffaire. Het blijft toch wel apart dat grote overheidsdiensten zoals de belastingdienst alleen telefonisch te bereiken zijn. Zo kun je toch geen dossier opbouwen als het ooit tot een rechtszaak zal komen. Waarom hebben zij geen emailadres o.i.d. zodat je schriftelijk kunt communiceren?
Schriftelijk kan zeker wel. Zelfs aangetekend voor dossieropbouw. Met de post.
shazaammaandag 1 maart 2021 @ 13:11
Overigens heeft TS wel een punt, het is zeer storend dat je niet via mail kan communiceren met de overheidsdiensten het is 2021 en e-mail bestaat al enkele decennia.
Het zou mij niets verbazen als er nog wel gefaxed kan worden.
Pigermaandag 1 maart 2021 @ 13:18
Zakelijk gebeurt dat wel per email maar kan me voorstellen dat ze gek worden van consumenten per mail.
Een telefoongesprek of brief, daar moet je zelf tijd of geld in steken. Mails kan je ongelimiteerd zonder kosten rondsturen.

Een soort postvak in je 'mijn belastingdienst' zou wel kunnen natuurlijk.
Netsplittermaandag 1 maart 2021 @ 13:21
Je kan zeker wel communiceren via email met de belastingdienst. Alleen pas als het vanuit hun opgezet is.
En daar zit een reden achter. Als ze wel via email bereikbaar zijn worden ze onder gespamd met van alles en nog wat. Dus logisch dat er geen algemeen email adres is. Die box zit binnen no time stampvol met meuk. :')
YoshiBignosemaandag 1 maart 2021 @ 14:26
Ja in eerste instantie kun je telefonisch of per post met ze communiceren. Op hun eigen initiatief kan je emailadressen krijgen van inspecteurs. Als je dossier wil vormen dus altijd brieven sturen, liefst aangetekend (alhoewel ik nog nooit meegemaakt hebt dat post naar de Belastingdienst niet aankomt).
#ANONIEMmaandag 1 maart 2021 @ 14:26
Prima topic voor 1 maart. Lekker veel hits :D
osodevomaandag 1 maart 2021 @ 15:08
Waarom zou je bellen als je zoveel minuten in de wacht wordt gezet, dan is mail toch veel handiger. Best wel vreemd dat ze daar niet mee werken. Overigens is de Belastingdienst niet de enige overheidsdienst waar je niet kunt mailen of chatten.
Cat-astrophemaandag 1 maart 2021 @ 15:22
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 15:08 schreef osodevo het volgende:
Waarom zou je bellen als je zoveel minuten in de wacht wordt gezet, dan is mail toch veel handiger. Best wel vreemd dat ze daar niet mee werken. Overigens is de Belastingdienst niet de enige overheidsdienst waar je niet kunt mailen of chatten.
Mail of bel ze eens met die vraag. Wellicht zijn de bedrijfsprocessen zo ingericht dat mailen niet het handigste is voor hen.

En daarmee zeg ik niet dat je dat niet vervelend mag vinden. Maar hier filosoferen helpt ook niet echt.
Fok-itmaandag 1 maart 2021 @ 15:24
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je kan gesprekken opnemen en dat hoef je als particulier niet te melden en is dan bewijs van iets.
Dit moet je als particulier zeker wel melden bij het begin van je gesprek
baskickmaandag 1 maart 2021 @ 16:10
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 15:08 schreef osodevo het volgende:
Waarom zou je bellen als je zoveel minuten in de wacht wordt gezet, dan is mail toch veel handiger.
Voor jou, wellicht. Maar voor hen niet :N

quote:
Best wel vreemd dat ze daar niet mee werken. Overigens is de Belastingdienst niet de enige overheidsdienst waar je niet kunt mailen of chatten.
Ik denk dat dat voor de meeste overheidsdiensten geldt.

quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 15:24 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dit moet je als particulier zeker wel melden bij het begin van je gesprek
Nee. Heimelijk opnemen van een gesprek is toegestaan mits je deelnemer bent aan het gesprek. Bron: artikelen 139a e.v. van het Wetboek van Strafrecht. En als jij belt met de Belastingdienst, dan ben je logischerwijs deelnemer aan dat gesprek. Publiceren van de opnames is iets anders.
Fok-itmaandag 1 maart 2021 @ 16:36
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 16:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Voor jou, wellicht. Maar voor hen niet :N
[..]

Ik denk dat dat voor de meeste overheidsdiensten geldt.
[..]

Nee. Heimelijk opnemen van een gesprek is toegestaan mits je deelnemer bent aan het gesprek. Bron: artikelen 139a e.v. van het Wetboek van Strafrecht. En als jij belt met de Belastingdienst, dan ben je logischerwijs deelnemer aan dat gesprek. Publiceren van de opnames is iets anders.
Hm ik lees het inderdaad. Vreemd. Mij is altijd anders geleerd
sjorsie1982maandag 1 maart 2021 @ 17:04
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 15:24 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dit moet je als particulier zeker wel melden bij het begin van je gesprek
nee hoor.

https://skmjuristen.nl/stiekem-gesprekken-opnemen-mag-dat-wel/

Je mag het ook als bewijs opvoeren, ook als de ander het niet wist dat je het had opgenomen.
sjorsie1982maandag 1 maart 2021 @ 17:06
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 16:36 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Hm ik lees het inderdaad. Vreemd. Mij is altijd anders geleerd
bedrijven mogen het niet zonder reden en goedkeuring. Daarom hoor je ook praktisch altijd dat het gesprek wordt opgenomen wegens trainingsdoeleinden.
Fok-itmaandag 1 maart 2021 @ 17:07
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

bedrijven mogen het niet zonder reden en goedkeuring. Daarom hoor je ook praktisch altijd dat het gesprek wordt opgenomen wegens trainingsdoeleinden.
Dat snap ik. Zit al jaren in klantcontact. Is mij alleen anders aangeleerd. Je hoort ook de meeste die het opnemen van te voren dit aangeven, maar ik neem aan dat dit dan meer uit beleefdheid is dan als moetje.
sjorsie1982maandag 1 maart 2021 @ 17:07
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 17:07 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dat snap ik. Zit al jaren in klantcontact. Is mij alleen anders aangeleerd. Je hoort ook de meeste die het opnemen van te voren dit aangeven, maar ik neem aan dat dit dan meer uit beleefdheid is dan als moetje.
Ik neem al mijn gesprekken op en meldt nooit iets.
baskickmaandag 1 maart 2021 @ 18:43
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 17:07 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dat snap ik. Zit al jaren in klantcontact. Is mij alleen anders aangeleerd. Je hoort ook de meeste die het opnemen van te voren dit aangeven, maar ik neem aan dat dit dan meer uit beleefdheid is dan als moetje.
Que? Je kan gelijk hebben, maar je kan het niet weten :+
karr-1maandag 1 maart 2021 @ 18:53
Elke overheidsdienst met een openbaar mailadres weet dat zo'n adres binnen no time volstroomt met vragen,klachten, op- en aanmerkingen of gewoon onzin.

Iemand moet dat gaan uitfilteren en dat duurt het weer lang voor je een antwoord krijgt en gaan mensen daar weer over zeuren. Of je gaat weer reageren, moet weer wachten op een antwoord etc.
Vasilevskimaandag 1 maart 2021 @ 20:59
Sommige uitvoeringsorganisaties kun je wel mailen maar die willen daar eigenlijk ook liever van af. Het is een beetje dubbel. Enerzijds is het wel zo klantvriendelijk. Zaken zijn vaak complex. Of dingen die simpel zijn voor de medewerker, zijn ingewikkeld voor de burger. In tekstformat kun je informatie nog eens rustig overzien. Aan de telefoon is het vaak een stortvloed aan informatie en is het moeilijk om het overzicht te bewaren van wat er zojuist is afgesproken, of welke acties er in gang zijn gezet.

Anderzijds komt zo'n mail dan ongestructureerd binnen, niet binnen de gangbare systemen waar dat soort organisaties mee werken. Stel je mailt met de Belastingdienst over een aantal onderwerpen. Dan heb je misschien 3 algemene vragen die de meeste eerstelijns medewerkers van de BelastingTelefoon zouden kunnen beantwoorden. Maar ook nog 3 andere vragen die een bepaald specialisme vereisen, dan moet die mail dus naar al die mensen worden doorgestuurd. En dan zet je aan het eind van je mail nog: "P.S. Kunt u ook nog even mijn toetsingsinkomen voor de toeslagen op ¤35.000 zetten? B.v.d.!" Dan moet een medewerker die handeling ook nog even verrichten die je anders zelf via de site zou kunnen doen.

Telefonisch is dat al een heel gedoe met doorverbindingen en zo. Als ik medewerker bij die club was zou ik trouwens wel liever mailen dan bellen met burgers maar misschien onderschat ik hoe vervelend mensen in tekstformat kunnen zijn. :')

Van de BD weet ik in het verleden wel dat ze weleens experimenteerden (ja heldere, snelle communicatie is al snel een experiment voor zo'n organisatie) met een bevestiging via MijnOverheid als je een betalingsregeling had afgesproken. Dat is nog geen mailtje, daar zouden dan allerlei privacy/veiligheids-issues mee zijn, maar je krijgt dan wel een mailtje dát er een bericht op MijnOverheid staat, dus dat is al vooruitgang zullen we maar zeggen. Maar bij heel veel dingen die niet binnen de gangbare patronen passen, wordt er toch snel weer teruggevallen op: "U kunt een brief sturen, dan krijgt u binnen 3 weken een ontvangstbevestiging van uw brief, en binnen 8 weken een inhoudelijke reactie..." En dan snap ik dat mensen gillend gek worden van zo'n club. Weet niet of ze in recente jaren nog wat geďnnoveerd hebben op dit gebied.
Lariekoekdinsdag 2 maart 2021 @ 05:30
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 18:53 schreef karr-1 het volgende:
Elke overheidsdienst met een openbaar mailadres weet dat zo'n adres binnen no time volstroomt met vragen,klachten, op- en aanmerkingen of gewoon onzin.

Iemand moet dat gaan uitfilteren en dat duurt het weer lang voor je een antwoord krijgt en gaan mensen daar weer over zeuren. Of je gaat weer reageren, moet weer wachten op een antwoord etc.
Simpel op te lossen door alleen te laten mailen na inloggen op mijn belastingdienst. Bij misbruik de mailfunctionaliteit blokkeren.

Maarja... overheid en IT :')
escortmk2dinsdag 2 maart 2021 @ 06:18
Ik heb zojuist osedovo@gmail.com aangemaakt.

“Hallo belastingdienst, willen jullie het rekeningnummer voor mijn toeslagen veranderen naar NL12KATV123456789 tnv Katvanger in Boevendorp.

Groetjes, osedovo


Wat ik hiermee wil zeggen: je weet nooit wie er mailt. Telefonisch kan je controle vragen stellen zodat je weet wie er belt. E-mail kan vals of gehackt zijn.
Lariekoekdinsdag 2 maart 2021 @ 07:33
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 06:18 schreef escortmk2 het volgende:
Ik heb zojuist osedovo@gmail.com aangemaakt.

“Hallo belastingdienst, willen jullie het rekeningnummer voor mijn toeslagen veranderen naar NL12KATV123456789 tnv Katvanger in Boevendorp.

Groetjes, osedovo


Wat ik hiermee wil zeggen: je weet nooit wie er mailt. Telefonisch kan je controle vragen stellen zodat je weet wie er belt. E-mail kan vals of gehackt zijn.
Zo geef ik mijn rekeningnummer ook altijd door aan de belastingdienst.

Ohnee wacht toch niet. Dan log ik in met digid zodat de overheid weet wie ik ben. Zelfs nog veiliger dan telefonisch.
investeerdertjedinsdag 2 maart 2021 @ 07:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 05:30 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Simpel op te lossen door alleen te laten mailen na inloggen op mijn belastingdienst. Bij misbruik de mailfunctionaliteit blokkeren.

Maarja... overheid en IT :')
Ik denk dat je te makkelijk denkt over het blokkeren van zo een functionaliteit als de overheid dit doet hehe
baskickdinsdag 2 maart 2021 @ 08:45
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 06:18 schreef escortmk2 het volgende:
Wat ik hiermee wil zeggen: je weet nooit wie er mailt. Telefonisch kan je controle vragen stellen zodat je weet wie er belt. E-mail kan vals of gehackt zijn.
Die controlevragen van het kaliber (combinatie van) volledige voornamen, postcode, huisnummer, geboortedatum, geboorteplaats, laatste x cijfers van bankrekeningnummer bedoel je? Die kan ik van m'n hele vriendengroep en halve familie doorstaan. M.i. veelal een wassen neus (in elk geval bij banken, verzekeraars, telecombedrijven).
escortmk2dinsdag 2 maart 2021 @ 10:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 08:45 schreef baskick het volgende:

[..]

Die controlevragen van het kaliber (combinatie van) volledige voornamen, postcode, huisnummer, geboortedatum, geboorteplaats, laatste x cijfers van bankrekeningnummer bedoel je? Die kan ik van m'n hele vriendengroep en halve familie doorstaan. M.i. veelal een wassen neus (in elk geval bij banken, verzekeraars, telecombedrijven).
absoluut niet waterdicht nee, maar toch een stukje lastiger dan een hotmail adresje kraken.
escortmk2dinsdag 2 maart 2021 @ 10:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 07:33 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Zo geef ik mijn rekeningnummer ook altijd door aan de belastingdienst.

Ohnee wacht toch niet. Dan log ik in met digid zodat de overheid weet wie ik ben. Zelfs nog veiliger dan telefonisch.
zo doen natuurlijk steeds meer mensen dat. Er is echter nog steeds een grote groep van mensen (m.n. ouderen, analfabeten en immigranten) die hier niet zo handig in zijn. Hoe stel je voor dat zij geholpen worden?
baskickdinsdag 2 maart 2021 @ 11:23
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:08 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

absoluut niet waterdicht nee, maar toch een stukje lastiger dan een hotmail adresje kraken.
Alleen als het wachtwoord (of de geheime vraag) van hetzelfde kaliber is, wellicht.
baskickdinsdag 2 maart 2021 @ 11:23
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:10 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

zo doen natuurlijk steeds meer mensen dat. Er is echter nog steeds een grote groep van mensen (m.n. ouderen, analfabeten en immigranten) die hier niet zo handig in zijn. Hoe stel je voor dat zij geholpen worden?
Per post.
raptorixdinsdag 2 maart 2021 @ 11:32
De reden dat je niet per mail kunt communiceren is doorgaans AVG redenen, immers mail is niet de meest veilige manier van communiceren.
Lariekoekdinsdag 2 maart 2021 @ 20:24
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:10 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

zo doen natuurlijk steeds meer mensen dat. Er is echter nog steeds een grote groep van mensen (m.n. ouderen, analfabeten en immigranten) die hier niet zo handig in zijn. Hoe stel je voor dat zij geholpen worden?
Zoals zij nu ook al geholpen worden.
Leandradinsdag 2 maart 2021 @ 20:26
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 10:25 schreef joepvd het volgende:
Schriftelijk communiceren kan gewoon per post.
Dit.
Vanmiddag nog een brief gestuurd naar de Belastingdienst.