abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198091680
Hebben jullie weleens nagedacht om je baan op te zeggen en te gaan reizen?
De meeste mensen doen dit na hun studie, want geen verplichtingen, qua hypotheek, of whatever, maar van werkende mensen hoor je dit niet zo vaak.

Busje kopen en door naar Europa reizen _O_

Iemand ervaringen hiermee en tips waar je rekening mee moet houden?
pi_198091738
zorgen dat je geld op de bank hebt om het te kunnen betalen
pi_198092109
Ik heb er wel eens over nagedacht. Vooral omdat mijn vrouw heel erg die behoefte voelt. Maar ben pas een jaar in mijn nieuwe functie en dus te weinig ervaring om na 2 jaar reizen daar weer mee verder te gaan. En terug naar mijn oude functie wil ik niet. Dus eerst nog even wat ervaring op doen voor het een serieuze optie wordt.
pi_198092237
Nou ja als je genoeg geld hebt om de periode te overbruggen en vrij zeker denkt te weten dat je weer snel genoeg een baan kan krijgen zie ik geen problemen
pi_198092450
Wij hebben op het punt gestaan dit te doen. We hadden alles al uitgezocht. Het was in de tijd dat we in Zweden woonden en jonge, nog niet leerplichtige, kinderen hadden. De omstandigheden om het toen daadwerkelijk door te zetten waren toen ideaal. De vergoeding van de ouderschapsverlofregeling was voldoende voor een basisinkomen, het huis zou worden verhuurd en de werkgever vond het allemaal prima. We hoefden de banen niet op te zeggen, want verlofregeling en dat kon nog jaren duren. Dat gaf wel een stukje meer zekerheid natuurlijk, baanzekerheid als je terug kwam. Camper kopen en gaan.

Net toen het echt serieus werd, werden mijn beide ouders ernstig ziek en liep het allemaal een stuk anders.

Geen tips van mij dus, maar het lijkt me nog steeds geweldig om te doen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_198092504
Waarom opzeggen...onbetaald verlof?
Ik zwaai naar dieren.
pi_198092544
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 11:55 schreef Geerd het volgende:
Dan zit je alsnog vast aan afspraken. Opzeggen kun je zolang als je wil weg blijven.
pi_198092560
Ik denk daar elke dag over na
pi_198092750
Dan zal de corona-pandemie wel helemaal verdwenen moeten zijn uit alle landen die je zou willen bezoeken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198092992
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 11:10 schreef Leonos het volgende:
Hebben jullie weleens nagedacht om je baan op te zeggen en te gaan reizen?
De meeste mensen doen dit na hun studie, want geen verplichtingen, qua hypotheek, of whatever, maar van werkende mensen hoor je dit niet zo vaak.

Busje kopen en door naar Europa reizen _O_

Iemand ervaringen hiermee en tips waar je rekening mee moet houden?
Waarom deze vraag? Ik neem aan dat je een vaste baan hebt en dit min of meer zat bent.
Je kunt altijd alles opgeven en je eigen leven gaan leiden. Maar als je bang bent voor de risico's, moet je daar gewoon niet aan beginnen.
Want in een keurig netjes geregeld leven kan ook van alles en nog wat misgaan, dus een leven op de gok is een groot risico.
Ik denk dat jij niet echt geschikt bent voor dit avontuurlijke bestaan.
pi_198093011
Er komt nog eens een wereldreis aan hier ja, ooit.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_198093045
Lijkt me verschrikkelijk, ik heb het hier goed genoeg
pi_198093240
Ik heb het twee keer gedaan. Een keer toen het bedrijf waar ik werkte werd verkocht en ik gebruik kon maken van een vertrekregeling. Paar maanden gereisd, teruggekomen en gewoon weer een baan gevonden. En een keer jaren later, tijdje gespaard en toen ontslag genomen. Toen heb ik ook mijn huurhuis opgezegd, en alle spullen verkocht of opgeslagen. Was erg tof maar minder tof dat je dan na een half jaar weer terug in NL komt en dakloos bent. Is allemaal wel goed gekomen, maar dat zou ik de volgende keer toch iets anders doen.
pi_198093296
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:40 schreef Farenji het volgende:
Ik heb het twee keer gedaan. Een keer toen het bedrijf waar ik werkte werd verkocht en ik gebruik kon maken van een vertrekregeling. Paar maanden gereisd, teruggekomen en gewoon weer een baan gevonden. En een keer jaren later, tijdje gespaard en toen ontslag genomen. Toen heb ik ook mijn huurhuis opgezegd, en alle spullen verkocht of opgeslagen. Was erg tof maar minder tof dat je dan na een half jaar weer terug in NL komt en dakloos bent. Is allemaal wel goed gekomen, maar dat zou ik de volgende keer toch iets anders doen.
Hoe deed je dat bij terugkomst? Kon je in Nederland tijdelijk bij iemand terecht of heb je vanuit het buitenland al plannen gemaakt voor een nieuwe woning enzo?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 19 februari 2021 @ 12:47:24 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_198093355
Daarom remote werken _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_198093370
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:43 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Hoe deed je dat bij terugkomst? Kon je in Nederland tijdelijk bij iemand terecht of heb je vanuit het buitenland al plannen gemaakt voor een nieuwe woning enzo?
Nou, ik had wel wat reserve qua geld, en het idee was dat ik even een paar dagen ofzo bij mijn ouders zou slapen en dan heel snel een woning huren. Maar toen kwam ik erachter dat vrijwel alle verhuurders een arbeidscontract of bewijs van inkomen wilden zien. Dus moest ik eerst een baan hebben, en daarna nog een huis vinden. Heb uiteindelijk paar maanden bij mijn ouders gebivakkeerd (ik was toen in de dertig) en dat was voor beide partijen lang niet altijd een succes. :D
pi_198093611
ik heb samen met mijn vrouw een reisorganisatie opgezet, dus we reizen wat af :D Soms willen er ook nog mensen betalen om mee te mogen....
pi_198093693
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:48 schreef Farenji het volgende:

[..]

Nou, ik had wel wat reserve qua geld, en het idee was dat ik even een paar dagen ofzo bij mijn ouders zou slapen en dan heel snel een woning huren. Maar toen kwam ik erachter dat vrijwel alle verhuurders een arbeidscontract of bewijs van inkomen wilden zien. Dus moest ik eerst een baan hebben, en daarna nog een huis vinden. Heb uiteindelijk paar maanden bij mijn ouders gebivakkeerd (ik was toen in de dertig) en dat was voor beide partijen lang niet altijd een succes. :D
Ja, na een tijdje kan dat wel gaan schuren inderdaad :+ Heb je toen echt gereisd of tussendoor ook nog in het buitenland gewerkt en langer op 1 plek gebleven?
  vrijdag 19 februari 2021 @ 13:14:19 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198093735
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 13:05 schreef Noudanzeg het volgende:
ik heb samen met mijn vrouw een reisorganisatie opgezet, dus we reizen wat af :D Soms willen er ook nog mensen betalen om mee te mogen....
Dat zal dus nu wel op een houtje bijten zijn voor jullie?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198093785
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 13:11 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Ja, na een tijdje kan dat wel gaan schuren inderdaad :+ Heb je toen echt gereisd of tussendoor ook nog in het buitenland gewerkt en langer op 1 plek gebleven?
Nee, alleen gereisd, niet gewerkt. Had genoeg gespaard daarvoor. Ik ben toen overland naar India gereisd, via Turkije, Iran en Pakistan. En daarna half India door. Dat is natuurlijk een goedkoop land. Ben wel anderhalve maand ofzo in Goa blijven plakken. :7
pi_198093809
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 13:17 schreef Farenji het volgende:

[..]

Nee, alleen gereisd, niet gewerkt. Had genoeg gespaard daarvoor. Ik ben toen overland naar India gereisd, via Turkije, Iran en Pakistan. En daarna half India door. Dat is natuurlijk een goedkoop land. Ben wel anderhalve maand ofzo in Goa blijven plakken. :7
Super _O_

Turkije-Iran via treinverbinding tussen Ankara en Teheran? En hoe ging dat met de grenscontrole tussen Pakistan en India?
pi_198093931
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 13:19 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Super _O_

Turkije-Iran via treinverbinding tussen Ankara en Teheran? En hoe ging dat met de grenscontrole tussen Pakistan en India?
Ja, drie dagen met de Trans Asia Express, die nu niet meer rijdt geloof ik. De grens tussen Pakistan en India was niet zo bijzonder, kwestie van paspoort tonen en doorlopen, van Lahore naar Amritsar. De dagelijkse "closing of the border" ceremonie was op zich wel het bekijken waard. Maar de grens tussen Iran en Pakistan was pas echt een verhaal op zich: https://india.farenji.net/2010/11/08/crossing-border/
pi_198094008
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 13:14 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat zal dus nu wel op een houtje bijten zijn voor jullie?
nou, we hebben de focus wat moeten verleggen. We hebben een bedrijf in Rusland, Altai, en normaal gesproken werken we eigenlijk alleen met niet-Russen, maar nu dus meer met expats, en soms ook een groep Russen.

overigens merken we de laatste paar weken dat veel mensen toch erg graag willen reizen en volop aan het kijken zijn voor eind van de zomer dit jaar of volgend jaar. veel aanvragen.
pi_198094083
Ja. Baan hield op en ik ging reizen. Zorg dat je genoeg spaart want afhankelijk van waar je heengaat gaat je geld er heel snel doorheen. Ook de terugkomst in NL na een aantal maanden weggeweest te zijn is wel even acclimatiseren.
pi_198094114
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 13:25 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, drie dagen met de Trans Asia Express, die nu niet meer rijdt geloof ik. De grens tussen Pakistan en India was niet zo bijzonder, kwestie van paspoort tonen en doorlopen, van Lahore naar Amritsar. De dagelijkse "closing of the border" ceremonie was op zich wel het bekijken waard. Maar de grens tussen Iran en Pakistan was pas echt een verhaal op zich: https://india.farenji.net/2010/11/08/crossing-border/
Haha pfoe wat een verhaal. Gewoon echt onmogelijk dus om op de bonnefooi dat land binnen te komen. En de omweg zou eventueel wel alle -Stans doorkruisen + Nepal om in India te komen toch? :D Behoorlijke omweg wordt dat wel maar oke
pi_198094248
quote:

[..]

holy shit, wat een verhaal :D
pi_198095768
ja ik heb dat gedaan. Baan opgezegd, jaartje reizen. Terugkomen in NL, waar we tijdelijk in een 2e woning van familie konden verblijven (wel op een klote locatie in NL). Werk gevonden en weer "doorgegaan" met het leventje zoals het van je verwacht wordt.
  Moderator vrijdag 19 februari 2021 @ 17:58:01 #28
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_198098374
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 11:57 schreef Fugue het volgende:
Dit dus. Maar dan een jaar onbetaald verlof en mijn woning verhuren, zodat hypotheek e.d. gedekt zijn.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_198098588
Heel vaak over nagedacht, nog niet gedaan.. Wel inmiddels in iets van 75 verschillende landen geweest.
Dit is een Signature....
pi_198098841
Interessant topic.

Context: Ik ben erg vroeg gepiekt in mijn carrière en ik heb een relatief goed CV opgebouwd voor iemand van mijn leeftijd - ben eind 20. Ik heb in internationale corporate hoofdkantoren van mooie bedrijven de afgelopen 3,5 jaar ervaring opgedaan en ben daarom naar mijn huidige managementrol doorgegroeid wat ik met veel plezier doe.

Ik wilde pre-corona wachten tot ik kon zeggen dat ik minstens 5 jaar werkervaring heb opgedaan in mijn huidige rol binnen corporate omgevingen. Dan kan ik met een gerust hart mijn baan opzeggen en een jaar vrij nemen om de wereld door te reizen. _O_ Als ik terug zou komen zou mijn CV sterk genoeg zijn om dat jaar reizen te verantwoorden en direct op senior functies te solliciteren bij terugkomst in Nederland.

Maar toen kwam corona. Zoals het er nu naar uitziet haal ik die 5 jaar werkervaring wel eer ik kan reizen. :') :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 19-02-2021 18:34:54 ]
  vrijdag 19 februari 2021 @ 18:42:55 #31
338319 ZarB
Piña colada
pi_198098953
Op dit moment zou ik alles opgeven om weer een fatsoenlijke reis te kunnen maken :'(

Maar ja, wel eens over nagedacht (wel eerst goed sparen natuurlijk), huis verpatsen en bij terugkomst zien we wel weer. Helaas staat mijn wederhelft er iets minder flexibel in dus de compromis is reizen opgeknipt in 3 delen per jaar :+
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 16:03:36 #32
45833 crew  Fogel
pi_198112630
Als de kinderen uit huis zijn is er meer mogelijk, want ze meeslepen is wat lastig.
Ikzelf kan evt ook doorwerken, als "digitale nomade", wat dan misschien wel inkomsten geeft, maar je bent wel je vrijheid meteen kwijt. Mijn vriendin kan dat dan weer niet, dus lastig.
Een paar maanden per keer is wel goed te overbruggen. Maargoed, eerst moet de wereld weer een beetje open.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_198147257
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 11:55 schreef Geerd het volgende:
Dit is ook een optie.

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 11:57 schreef Fugue het volgende:
Maar?

quote:
3s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:09 schreef golfer het volgende:
Dan zal de corona-pandemie wel helemaal verdwenen moeten zijn uit alle landen die je zou willen bezoeken.
In Europa kan je gewoon vrij rondreizen?

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:22 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Waarom deze vraag? Ik neem aan dat je een vaste baan hebt en dit min of meer zat bent.
Je kunt altijd alles opgeven en je eigen leven gaan leiden. Maar als je bang bent voor de risico's, moet je daar gewoon niet aan beginnen.
Want in een keurig netjes geregeld leven kan ook van alles en nog wat misgaan, dus een leven op de gok is een groot risico.
Ik denk dat jij niet echt geschikt bent voor dit avontuurlijke bestaan.
Het idee is om een aantal maanden rond te reizen, vandaar de vraag.
Geld is er, huis kan desnoods verhuurd worden.

quote:

[..]

Verhaal gelezen :D Avontuurtje hoor!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2021 15:13:17 ]
pi_198147291
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 17:58 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Dit dus. Maar dan een jaar onbetaald verlof en mijn woning verhuren, zodat hypotheek e.d. gedekt zijn.
Ja en dan kom je terug...moet je die huurder er maar weer eens uit zien te krijgen..dank je de koekoek
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 22 februari 2021 @ 15:16:26 #35
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198147312
quote:
4s.gif Op maandag 22 februari 2021 15:12 schreef Leonos het volgende:

In Europa kan je gewoon vrij rondreizen?

Nee.
Tenzij noodzakelijk.
Maar ga jij nu maar eens zomaar naar GB. Dan zal je toch al 10 dagen in quarantaine moeten.
Poef.....gone! ©golfer
pi_198147331
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 15:16 schreef golfer het volgende:

[..]

Nee.
Tenzij noodzakelijk.
Maar ga jij nu maar eens zomaar naar GB. Dan zal je toch al 10 dagen in quarantaine moeten.
Ja oke, maar richting Belgie, Duitsland, Frankrijk kan je gewoon.
Even de regels van te voren lezen.
pi_198147557
Denk je er serieus over na, en twijfel je. DOE HET! Er is altijd wel een argument om het niet te doen.
pi_198151355
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 15:15 schreef Geerd het volgende:

[..]

Ja en dan kom je terug...moet je die huurder er maar weer eens uit zien te krijgen..dank je de koekoek
Als je voor een jaar verhuurd met tijdelijk contract en vooral niet verlengt dan kan dat zonder problemen.
pi_198151475
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:21 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Als je voor een jaar verhuurd met tijdelijk contract en vooral niet verlengt dan kan dat zonder problemen.
Afgezien van je hypotheek verstrekker...
  dinsdag 9 maart 2021 @ 23:10:05 #40
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_198419312
Wij 3 maanden Australië en Nieuw Zeeland. Vriendin had baan opgezegd, ik had 3 maanden aan overuren en snipperuren staan. Ik had een koopwoning en zij zat gehuurd. Beide aangehouden extra kosten maarja het kon en we waren pas 1,5 jaar samen dus de reis was ook een goede relatietest. Als het geen corona was hadden we het denk ik nog een keer gedaan.
pi_198440305
2 jaar geleden gedaan in een 'light' vorm.

Vriendin zat tussen twee banen en ikzelf had nog voor 9 weken verlof staan. Zijn toen 3.5 maand gaan reizen. Eigen huis hadden we verhuurd voor die periode. Enige waar ik spijt van had achteraf is dat we niet een maand langer zijn gegaan...

Ben nu aan het kijken om dit 2022 nog eens te doen voor maandje of 2-3 als er weer zo'n kansje onstaat wanneer vriendin wisselt van functie. Toevallig zelf intussen ook weer 46 verlofdagen staan, dus zou zo maar eens lekker uit kunnen komen. Wel een kleine intussen, dus deze keer wel iets minder lang.
pi_198441253
In overleg met de werkgever, onbetaald verlof gekregen :)
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 09:49:40 #43
45833 crew  Fogel
pi_198441285
quote:
4s.gif Op donderdag 11 maart 2021 09:47 schreef Leonos het volgende:
In overleg met de werkgever, onbetaald verlof gekregen :)
Wat ga je er mee doen? Veel grenzen zitten nog vrij dicht...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_198441292
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 09:49 schreef Fogel het volgende:

[..]

Wat ga je er mee doen? Veel grenzen zitten nog vrij dicht...
Naar de Kempervennen! _O_

Duurt nog even voordat dinnetje klaar is met werk dingie, dan gaan we.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2021 09:51:11 ]
  donderdag 11 maart 2021 @ 10:05:35 #45
319979 Fok-it
All is well
pi_198441523
quote:
4s.gif Op donderdag 11 maart 2021 09:50 schreef Leonos het volgende:

[..]

Naar de Kempervennen! _O_

Duurt nog even voordat dinnetje klaar is met werk dingie, dan gaan we.
Begrijpelijk dat je baas je daar vrij voor geeft. Enorme boost op je cv
pi_198442290
Niet vanwege reizen, maar zou per direct wel willen stoppen.

1 van de voornaamste redenen ook dat ik parttime werk en altijd flexibel wil werken.
Geeft niet altijd de ruimte om langere periodes te werken maar wel om meerdere keren per jaar een week of 2 week weg te kunnen.
En voor mij kan dat financieel makkelijk uit, gewoon niet te duur leven dan kun je makkelijk parttime rondkomen en zat reizen.

Om helemaal te stoppen met werken alleen maar om te reizen? Nee, daar heb ik ook buiten het reizen om te veel andere dingen. Maar langere periodes zeker.
pi_198442311
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 15:16 schreef golfer het volgende:

Nee.
Tenzij noodzakelijk.
Je kan best naar het buitenland hoor, het is een ''advies''.
Ze gaan jou niet tegenhouden om de grens over te houden, ook voor reizen buiten Europa niet.
pi_198442336
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 10:58 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Je kan best naar het buitenland hoor, het is een ''advies''.
Ze gaan jou niet tegenhouden om de grens over te houden, ook voor reizen buiten Europa niet.
Sommige landen moet je toch een test laten zien?
Hongarije bijvoorbeeld.
pi_198442659
quote:
4s.gif Op donderdag 11 maart 2021 11:00 schreef Leonos het volgende:

Sommige landen moet je toch een test laten zien?
Hongarije bijvoorbeeld.
De hele wereld is oranje, oftewel alleen noodzakelijke reizen toegestaan.
Echter is dat puur een advies. Ze kunnen je niet tegenhouden, ook voor reizen buiten Europa niet.

Voor heel veel reizen heb je echter wel een negatieve test nodig inderdaad.
Duitsland was dat ook zo, weet niet of dat nog zo is. Hongarije weet ik zo niet.
Zelf heb ik over 2 maand een reis naar Dubai staan (mogelijk) en daar moet je voor heen en terug een negatieve test laten zien.

Ik denk dat dat voor veel landen zo is.
En vaak ook verplichte quarantaine.

Maar je kunt dit heel makkelijk online nazoeken, landen zijn er vaak heel duidelijk in wat de eisen zijn.
En (gek genoeg) zijn ze t.o.v. Nederland niet zo veeleisend. Gewoon een negatieve test is al voldoende.

De test voor terug is nog het vervelendste denk ik om te regelen. Maar goed. Je mag in elk geval wel gewoon weg, zeker momenteel zegt die code oranje voor de wereld helemaal niets over het land van bestemming.
pi_198445942
Code oranje en dan alsnog afreizen betekend wel dat je onverzekerd bent. Dus ziek worden of een ongeval krijgen wordt dan wel heel erg duur. En dat je dus ook geen enkele hulp krijgt om weer thuis te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')