https://www.ed.nl/binnenland/jessica-23-kreeg-rekening-voor-bevalling-in-tandartsenpraktijk-politie-betaalt-bizar-dat-ze-dit-durfden-te-sturen~a88ae035/quote:
VELP - Jessica Aaldering uit Velp beviel twee weken geleden onverwachts van haar derde zoontje. Dat gebeurde noodgedwongen in de behandelkamer van een tandartsenpraktijk. Ze kreeg daar vervolgens een gepeperde rekening voor gepresenteerd, maar die wordt nu betaald door de politie van Velp.
Het is en blijft een bijzonder verhaal. De 23-jarige Jessica Aaldering beviel begin februari van haar zoontje Herman, zonder dat ze wist dat ze zwanger was. Jessica kreeg na een val van haar fiets plotseling last van weeën, waarna ze door toevallig passerende politieagenten naar de nabijgelegen tandartsenpraktijk Klaassen in Velp werd gebracht. Daar werd een behandelkamer beschikbaar gesteld waar Herman vervolgens, met de nodige hulp van de agenten, ter wereld werd gebracht.
Ruim twee weken later maken moeder en zoon, ondanks dat Herman tien weken te vroeg geboren is, het qua gezondheid goed. De baby ligt nog steeds in een couveuse in het Arnhemse Rijnstate Ziekenhuis, waar hij vanwege de vroege geboorte en een opgelopen klaplong zuurstof toegediend krijgt.
Maar moeder Jessica had nog nauwelijks gelegenheid gehad om op adem te komen, toen een volgend probleem zich aandiende: wie zou de rekening van de bevalling betalen?
Vrij bizar
Tandartsenpraktijk Klaassen bleef achter met de factuur van de noodzakelijke schoonmaakkosten van de behandelkamer waarin de bevalling plaatsvond, zo laat de praktijk weten. Volgens de tandarts was de behandelkamer door de bevalling flink vervuild en moest deze door een extern schoonmaakbedrijf met speciale materialen schoon worden gemaakt.
De kosten voor die extra poetsbeurt bedroegen 211 euro en 75 cent. Via de politie kwam de factuur uiteindelijk terecht bij Jessica.
Een flink bedrag en een onaangename verassing voor Jessica, die de factuur via een van de politieagenten toegestuurd kreeg. ,,Het is vrij bizar dat ze mij hier überhaupt een rekening van durven te sturen. De politie is destijds nog naar binnen gelopen om te vragen of ik bij de tandarts kon bevallen. Dat kon, maar nu moet ik alsnog heel veel geld betalen. Ik heb hier toch ook niet om gevraagd?”
Genereuze handreiking van de politie
,,Het lijkt mij dat een tandartspraktijk voor zulke dingen verzekerd is”, denkt Jessica hardop. Volgens de tandarts is dat niet zo. Voor het declareren van deze kosten zouden volgens de praktijk geen codes zijn in de tandartsenwereld. De politie had de praktijk daarom geadviseerd de factuur door te sturen naar Jessica, zodat zij de factuur kon declareren bij haar zorg- of ziektekostenverzekering.
Maar navraag bij een verzekeraar leert dat de kosten voor dit uitzonderlijke gevallen niet worden gedekt via een zorgverzekering. Enkel de kosten voor thuisbevallingen en bevallingen in het ziekenhuis of kraamhotel worden gedekt. Volgens de verzekeraar zouden de schoonmaakkosten met een goede aansprakelijkheidsverzekering (AVP) waarschijnlijk wel worden vergoed.
Die heeft Jessica niet, en dus zou ze het hele bedrag op moeten hoesten. Ware het niet dat de politie van Velp alle betrokkenen een bijzonder genereuze handreiking heeft gedaan. Ze zijn bereid de ruim 200 euro aan schoonmaakkosten te vergoeden, blijkt uit navraag. Tot grote dankbaarheid van zowel de tandartsenpraktijk als Jessica. ,,De politie was eerder al mijn redder in nood, en is dat nu opnieuw”, reageert die laatste opgewekt.
Wat een verhaal
3 kinderen op je 23e waarvan ze het bij minimaal 1 nieteens wist dat ze zwanger was
Wel kinderen op de wereld zetten maar geen 200 euro kunnen betalen
Geen aansprakelijkheidsverzekering hebben
Medelijden met de kindjes...