abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198050793
Welkom in het Peutertopic!!

... en weer verder!
pi_198051189
-O- leidster van het kdv heeft corona, dus ik zit met de kleintjes in quarantaine. Ze zouden vandaag mogen testen maar dat doen we niet. Dus gerekend vanaf vrijdag zitten we tot maandag thuis.

Wel heftig want best veel leidsters zijn besmet!
  woensdag 17 februari 2021 @ 10:12:59 #3
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198051256
Oh bah, wat onhandig aapieannie!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 17 februari 2021 @ 10:17:47 #4
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198051348
Ik moest nog lachen om de sushiverhalen en de crècheverhalen. +1 herkenbaar PKM, hier komen ook totaal random opmerkingen een dag later over wat er is voorgevallen. En ‘jij moet niks zeggen’ of ‘ik zeg geen woorden’ is vaak een reactie als ik er zelf iets over vraag. Wonderlijke wereld.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_198051412
Lemijn, is het een optie om een nachtje zijn vader/opa/oma in jouw huis te laten slapen en jij elders? Wellicht kan daardoor het patroon verbroken worden (en anders heb je iig 1 dag waarop je een beetje uit kunt slapen).

Dure smaak hebben je kinderen Exode :D Hier moesten ze eerst ook niet zoveel van stamppot hebben, maar tegenwoordig gaat dat er goed in. Eigenlijk vrijwel alles wel, zolang nieuwe dingen niet te herkenbaar zijn. Maar ze eten wel heel erg langzaam (tenzij Em de turbo aanzet, dan heeft ze haar bord leeg terwijl ik zelf met opgeschept heb. Vooral bij taco’s en burrito’s is dat het geval). Sushi hebben ze nog nooit geproefd, maar van vis an sich moeten ze nog niet zoveel hebben, dus ondanks dat ze dol zijn op rijst verwacht ik daar niet zoveel van. Zou wel fijn zijn als ze het lekker vinden, want nu ben ik nog de enige liefhebber in huis en komt het er dus niet in...

Wat vervelend Aapie. Hopelijk hebben ze het niet opgepikt.
pi_198052609
Ja het was best een geregel gister ineens. Ik zou savonds de nachtdienst in gaan, gelukkig waren ze op mijn werk erg begripvol.
En ook vriend moest ad hoc dingen regelen terwijl hij nog op zijn werk was.

Tot nog toe lijken de heren weinig last te hebben, ze zijn wel mega verkouden en hebben wat verhoging.

Ik eet trouwens regelmatig met de oudste sushi, de mannen eten dan gewoon wat anders!
Het enige wat hier voor weerstand zorgt qua groenten zijn spruitjes. Maar we blijven het wel aanbieden want het is wel het lievelings eten van de oudste haha!
Verder proeven ze altijd alles en kunnen ze goed aangeven als ze genoeg gegeten hebben. En gezien hun formaat is het niet erg als er een keer niet word gegeten.
pi_198054339
FF, wat betreft vis eten ze beide alleen pangasius, maar van sushi dus echt alles. Gekkies.

En inderdaad dure smaak, wij hebben wel eens enorme zin in friet, dat eten we dan met zijn 2tjes en dan eten zij tosti's of snelle pasta.

Als wij zin hebben in sushi zeggen we gewoon tegen Juul en B: wat willen jullie eten vanavond _O- De sushi afhaal kent ons al, als ik bel voor de bestelling weten ze exact wie we zijn. Juul gaat vaak mee om het op te halen en die roept dan daarbinnen de hele tijd enthousiast 'SUSHIIIIII'.
Het is er gelukkig net wat goedkoper dan bij menig ander sushi tentje maar we moeten het niet te vaak doen, dat loopt aardig in de papieren.

Juul was net echt zeiknat, er stonden nog een grote emmer, speelkruiwagen en grote kiepwagen buiten. Helemaal vol met water uiteraard. Daar ging ze enthousiast mee spelen, ze kwam even later helemaal sip naar binnen, echt alsof ze in een sloot was gesprongen :o
pi_198054600
Oké, deze kan ik jullie echt niet onthouden:

We proberen Pitbull duidelijk te maken dat-ie op het potje of op de wc moet poepen en plassen, maar het komt nog niet echt over, zeg maar.

Net zit-ie overduidelijk op z'n stoel in z'n luier te poepen.

Ik: "Als je dat nu gewoon op je potje doet; dat is precies hetzelfde. Dat kun je echt wel, hoor!"
Pitbull: "Maar mama, wat zingde Elsa?"
Ik: "Hè, wat? :? "
Pitbull: "Da's nu te LAAAAT!"

Echt, je kon me opvegen... _O- _O-
pi_198055408
quote:
6s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:09 schreef aapieannie het volgende:
-O- leidster van het kdv heeft corona, dus ik zit met de kleintjes in quarantaine. Ze zouden vandaag mogen testen maar dat doen we niet. Dus gerekend vanaf vrijdag zitten we tot maandag thuis.

Wel heftig want best veel leidsters zijn besmet!
Wat klote! Is het dan nu vanwege het niet testen dan niet ook zelfs 10 dagen thuis i.p.v. 5? Sterkte/succes!
pi_198055416
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:11 schreef twist02 het volgende:
Oké, deze kan ik jullie echt niet onthouden:

We proberen Pitbull duidelijk te maken dat-ie op het potje of op de wc moet poepen en plassen, maar het komt nog niet echt over, zeg maar.

Net zit-ie overduidelijk op z'n stoel in z'n luier te poepen.

Ik: "Als je dat nu gewoon op je potje doet; dat is precies hetzelfde. Dat kun je echt wel, hoor!"
Pitbull: "Maar mama, wat zingde Elsa?"
Ik: "Hè, wat? :? "
Pitbull: "Da's nu te LAAAAT!"

Echt, je kon me opvegen... _O- _O-
Hahaha, geweldig! O+ O+
Hoe ze de link ook leggen. :D
pi_198055539
M.b.t. het eten; onze dame wordt ineens standaard wakker met 'honger!!'. Zowel in de ochtend als na het dutje..
Maar hoeveelheid eten is héél wisselend. Soms snap ik niet waar ze het op doet. :9

Gisteren telde ze ineens tot 10. Misschien is het wel heel laat, geen flauw idee, maar ik was zó trots, beschamend gewoon haha. :+
pi_198055871
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:51 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]

Wat klote! Is het dan nu vanwege het niet testen dan niet ook zelfs 10 dagen thuis i.p.v. 5? Sterkte/succes!
Klopt, daarom tot maandag. Afgelopen vrijdag was het laatste contact moment van de jongens met de leidster.
We zijn daarna verder nergens geweest. Alleen de oudste wel op school maar zij zou volgens de beslisboom wel naar school mogen. Wij kiezen er zelf voor om haar thuis te houden.
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:10:30 #13
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198055884
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:55 schreef NicolasJoy het volgende:
Gisteren telde ze ineens tot 10. Misschien is het wel heel laat, geen flauw idee, maar ik was zó trots, beschamend gewoon haha. :+
Leuk stukje over tellen bij jonge kinderen: klik. Dus ze is bepaald niet laat :) en begrijpt waarschijnlijk matig wat ze doet.
Jacob, 3.5 jaar en volgens mij behoorlijk bemiddeld, bakt er in ieder geval nog weinig van. Ik herken bij hem ook erg het verschil tussen subiteren en resultatief tellen: ik kan wel zien dat er 3 auto's liggen, hij weet/ziet dat prima, maar als ik hem vraag om ze te tellen dan zegt hij 'een, twee, zes, acht!' En als ik daarna vraag hoeveel het er dus zijn dan is het antwoord waarschijnlijk: 'twaalf! *) ' . _O- .

Ook heeft hij een poos veel beter geteld dan nu. Het is alweer heel lang 1 2 3 6 neven 10 8 9 10.
pi_198056193
Oh ja, tellen
Ik dacht dat kleuter heel erg achter liep. Telde nog niet tot 3 toen ie naar school ging. Het interesseerde hem voor geen meter. Vriendinnen konden niet uitgeohhhd en geaaahhd komen hoe dat nu toch wel kan want hun kinderen telden gemakkelijk tot 20. Net zoals kinderen voor hun vierde echt de naam gaan schrijven (deed hij ook echt niet). Nu hij ruim een jaar naar school gaat merk ik dat ie niet achter loopt op de rest oid.

Kevin telt nu wel gewoon tot 20. Die neemt dat over van z’n broer. En snapt het ook wel een beetje heb ik het idee (dat 7 meer is dan 4 bijvoorbeeld). Maar hij wil het allemaal wel heel erg graag snappen.
pi_198056248
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:10 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Leuk stukje over tellen bij jonge kinderen: klik. Dus ze is bepaald niet laat :) en begrijpt waarschijnlijk matig wat ze doet.
Jacob, 3.5 jaar en volgens mij behoorlijk bemiddeld, bakt er in ieder geval nog weinig van. Ik herken bij hem ook erg het verschil tussen subiteren en resultatief tellen: ik kan wel zien dat er 3 auto's liggen, hij weet/ziet dat prima, maar als ik hem vraag om ze te tellen dan zegt hij 'een, twee, zes, acht!' En als ik daarna vraag hoeveel het er dus zijn dan is het antwoord waarschijnlijk: 'twaalf! *) ' . _O- .

Ook heeft hij een poos veel beter geteld dan nu. Het is alweer heel lang 1 2 3 6 neven 10 8 9 10.
Leuk stukje tekst. Willem is dus erg gemiddeld :P
pi_198056460
Door deze eetpraat heb ik nu zin in sushi }:|
pi_198056492
Grappig om te lezen. 1 of 2 dingen pakken lukt wel maar meer inderdaad niet.

L kan dingen aanwijzen en tot 5 tellen, als hij moeite doet lukt tot 10 maar beide is nog echt een rijtje opdreunen. ("een, tee, tie, tier, tijf, tes, teven, acht, neteg, TIEN!"). Het boekje Tellen van Gonnie & vriendjes is een van de favorieten dus onbewust hebben we die rijtjes vast vaak zitten stampen :P

(hij zit nu Bing te kijken, de aflevering met de eikels die verdwijnen en dan zit hij ook mee te tellen)
pi_198056518
quote:
6s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:09 schreef aapieannie het volgende:

[..]

Klopt, daarom tot maandag. Afgelopen vrijdag was het laatste contact moment van de jongens met de leidster.
We zijn daarna verder nergens geweest. Alleen de oudste wel op school maar zij zou volgens de beslisboom wel naar school mogen. Wij kiezen er zelf voor om haar thuis te houden.
Ah zo. Blijft naar! :{ Thuis maar samen een feestje van maken. :*
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:10 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Oh tof, ga ik lezen!

Ik vind het ook eigenlijk totaal nog niet belangrijk, maar gewoon nog ook echt niet in verdiept wat ze al 'zou moeten kunnen'. Mede daarom kwam dit ineens onverwacht en dan ben je toch extra trots ofzo. :+ Ik ga er maar eens wat dingen mee proberen, want vind het wel grappig om te zien/leren/doen. O+
pi_198056683
Ik merk hier ook dat de meiden door hun broer goed leren tellen. Tot 15 kunnen ze nu zonder fouten tellen. En verder helpen spelletjes ook heel goed, die spelen ze tegenwoordig zelfs zonder mij :D Kleuter vindt Engels nu helemaal geweldig, dus ook dat pikken de meiden op. Roze en blauw kennen ze nu, en ze oefenen met groen en geel. Ik denk dat 2e (of 3e, 4e of 5e) kinderen wat dat betreft wel echt een voordeel hebben. Ze missen wellicht de onverdeelde aandacht, maar ze leren onbewust wel heel veel van elkaar.

Overigens heb ik me bij kleuters 1e 'rapport' nog wel verbaasd over de eisen, dat was na een half jaar school. Het enige wat hij daar hoefde te kunnen was tot 6 tellen.
  woensdag 17 februari 2021 @ 15:11:37 #20
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198056884
Ja op zich een voordeel als ze heel graag ook al die dingen willen leren. Maar de post van @Adrian4 laat ook zien dat het eigenlijk geen zak uitmaakt wanneer je iets precies leert, want ze leren het uiteindelijk allemaal toch wel. Dat is de reden dat ik nu zo min mogelijk moeite doe om Jacob bijvoorbeeld letters of cijfers te leren, of Engels. Hij kan het wel leren misschien maar niet geheel begrijpen en op een dag vallen die kwartjes sowieso.
pi_198056925
Wat FF zegt: ik denk dat dat bij een 2e kind (of verder) ook vanzelf sneller gaat ja.

Pitbull telt correct tot 15, daarna is het 19, 18, 20, 11 :+
Waar hij vervolgens genadeloos op afgestraft wordt door z'n zus _O-

Over 'normaal'/gemiddeld/doet-die-van-jullie-dat-ook gesproken :P:
Zijn jullie peuters ook zo geobsedeerd door symmetrie? Pitbull is helemaal verzot op z'n kralenplank, maar echt élk figuur dat-ie maakt moet perfect symmetrisch zijn, anders krijgt-ie een soort kortsluiting ofzo _O-

Nu hebben man en ik ook wel wat OCD trekjes, dus mogelijk is dit iets met een appel en een boom enzo :+
pi_198056958
Hier gaat tellen eigenlijk ook wel goed. Tot ongeveer 17 in het Nederlands. 11-12 vind hij lastig, maar vanaf dertien gaat het weer prima. En in het Turks en Engels tot 10.
Hij herkent ook cijfers. Begon maanden geleden met 5 (heel random, 0 of 1 zou makkelijker zijn :P) en het zijn er nu zoveel dat meneer de cijfercodes op de iPad en telefoon kan openen wanneer wij de getallen opnoemen. De viercijferige code onthouden lukt nog niet helemaal (gelukkig :+).

Hier is sushi helaas geen hit, alhoewel hij het wel iedere keer probeert. Sowieso is eten op het moment een beetje bagger.

Volgende maand wordt hij 3 en volgende maand hebben we ook het aanmeldingsgesprek voor de basisschool. Weet niet of ik hier al klaar voor ben. Stop-met-zo-snel-groeien-pls. :{w
Het is trouwens een unit-school. Iemand hier ervaring met deze manier van lesgeven?
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 17 februari 2021 @ 15:29:26 #23
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198057190
Wat wonderlijk, nu al een aanmeldgesprek. Vergissen ze zich niet een jaar? Of is het kennismaking om te zien of de school bij jullie past? Dat hebben wij wel gehad, en toen bij aanmelden wel een vrij uitgebreid formulier ingevuld. Maar de rest kunnen ze beter tegen de vierde verjaardag vragen, lijkt me. Hij ontwikkelt nog zoveel verder!

Hier geen enkele behoefte aan symmetrie.

Herkennen jullie rood-groen-verwarring? Die kleuren gaan echt significant slechter dan de andere kleuren. Hij heeft geen kleurenblinde ouders en legt spullen wel juist bij elkaar. Het lijkt echt het benoemen wat mis gaat. Of wat hem te weinig interesseert.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemijn op 17-02-2021 16:05:13 ]
pi_198057454
Haha, nee. Op de site van de gemeente stond 2,5 jaar, dus ik dacht dat ik te laat was. :+
We wonen in een kinderrijke buurt. Wel met meerdere scholen, maar deze school heeft mijn sterke voorkeur. Kan maar beter op tijd zijn.
Maar het is echt besproken en bevestigd per mail als “aanmeldingsgesprek”. Maar zou zomaar gewoon een kennismakingsgesprek kunnen zijn.

Ja, groen en rood gaat hier ook opeens verkeerd!
Protège moi de mes désirs.
pi_198057730
Kleuren benoemen en tellen kunnen ze hier nog niet hoor. Ja alleen als ze de trap af glijden gillen ze 1 2 go.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')