abonnement Unibet Coolblue
pi_198017870
Kluun zet het effe op een rij, lang verhaal, dus doe geen moeite als je daar niet op zit te wachten.

- Op een mooi zomerdag in het jaar 2003 ging Kluun met zijn ouders naar Zierikzee. Oma Keteltje was jarig. Mijn toen nog lieve kleine nichtje en neefje (tweeling) waren er ook. Kluun besloot het neefje op te tillen. AU gilt die kleine rotzak peuter van 3. Het onkruid heeft tegen Kluun's zijn mooie gave witte bovenvoortand gestoten. In paniek rent Kluun (toen 15 of 16) naar de eerste de beste spiegel. Hmmm lijkt niet los...niets te zien. Maanden van paniek volgen. Ik zat toen nog bij Sanasmile (we waren net verhuisd) google maar eens !, die tandartsen vertrouwde ik niet, maar de mondhygiënist was wel altijd steengoed. Dus ging ik naar haar en legde ik het uit. Ze wiebelde stevig, nee niet los. En toen zei ze dit: 'Na een harde klap kan een tand afsterven, het verkleurt dan, dat is een langdurig proces, geen harde dingen afbijten met je tanden'

Sindsdien bijt Kluun niets meer. Waarom alleen zachte dingen bijten? Dat merken die tanden heus niet. Kiezen aan het werk dus! De tand verkleurde gelukkig niet, dus Kluun was niet meer ongerust.

- Kluun een jongeman met gave witte stralende rechte tanden, lachte zich suf in februari 2014 kijkend naar een film achter zijn bureau, Kluun bukt en DEZELFDE voortand stoot hard tegen het bureau aan. AAAAA in paniek weer naar de spiegel. Nee, niet los. In tegenstelling tot trauma van die koter was mijn tand wel een dagje gevoelig dit keer. Maar toen ik naar mijn controleafspraak ging 2 of 3 maanden later zei mijn onbekwame tandartsin niets daarover. Dus tja als zij niets ziet, zal alles wel cool zijn.

*Waarom dezelfde voortand? Deze voortand is een paar millimetertjes langer dan de rest van mijn bovenvoortanden. Wat een geluk heb ik daarmee, anders hadden mijn andere tanden ook deze trauma's moeten doorstaan. En ik wou die tand nog bij mijn eerste oude goede tandarts laten slijpen, door verhuizing nooit meer van gekomen.

Maar goed, ik ga trouw naar mijn halfjaarlijkse controles, en 2 keer per jaar naar de mondhygiëniste. Nooit iets over trauma's of schade gehoord. In mijn hele leven, maar 1 gaatje (toen ik 14 was, was ik in New York, ik wou toen niet mijn tandenpoetsen bij Opa Rinus en Oma Treesje thuis, die vond ik smerig en oud, gevolg eerste en enige gaatje). Niks geen problemen, geen pijn.

3 jaar geleden zegt mijn mama zittend in de auto in de felle zon ineens: 'Kluun, wat zijn je tanden geel, poets je ze wel?' THE FOK!!!!!!!! IK GIL NEE, IK HEB WITTE TANDEN! Thuisgekomen zie ik inderdaad dat de getraumatiseerde tand gelig is. Ik besluit dit aan te kaarten bij de volgende tandartscontrole. Die onbekwame jonge blonde trut (die alleen met make up en koffiedrinken en giechelen met haar eveneens luie tandartsassistente Jasmijn bezig is) zucht diep (ja, nu moet ze werken, lui wijf). Ze pakt een spiegel en kijkt een keertje wat beter. Ze kijkt ook naar de achterkant van mijn voortand en vraagt dan: 'Heb je die tand ooit gestoten?' JA DUH!, ACHTERLIJK LUI WIJF, DUS ALS IK HET NIET AANKAART DOE JIJ JE WERK NIET?! Ik leg het luie ding uit dat er ooit een kleine klootzak tegen heeft gestoten (die inmiddels op de universiteit zit, en zich nog steeds vrolijk herinnert dat hij tegen mijn tand heeft gestoten, hij zegt altijd vrolijk 'O ja, klopt!' als ik hem eraan herinner. Maar goed luie tandartsin zucht weer en zegt: 'Ik hou het in de gaten, maar het lijkt erop dat je zenuwkanaal is teruggetrokken, dit doet een tand om zichzelf te beschermen, ik zal volgende keer nog wat testen, TOEDELOE'

WTF! Hoezo zenuwkanaal teruggetrokken? Ik kom thuis en google me suf maar er kan er niets, noppes, nada over vinden. VERHAAL van Sanasmile mondhygiënist over dode tanden schiet door me heen. DIE TAND IS DUS DOOD? EN DIE LUIE ACHTERLIJKE ONBEKWAME TANDARTSIN DOET NIETS? Ik zoek mijn heil op het tandartsforum.

https://www.tandarts.nl/f(...)en-met-een-dode-tand

"Antwoord van een Tandarts daaro:

zonder verder beeld erbij te hebben: bij een trauma (wat die tik tegen bureau wel was) kunnen er een paar dingen gebeuren:
1. niets
2. de zenuw van de tand sterft af (lijkt hier niet het geval)
3. de zenuw van de tand reageert op het trauma door zich wat terug te trekken en extra tandbeen af te zetten waardoor het zenuw kanaal nauwer wordt, en de zenuw pas heel veel later op normale prikkels gaat reageren. Dit lijkt hier de situatie. Doordat de wortel wat compacter wordt , wordt de tand minder lichtdoorlatend, dus donkerder.

oftewel: niet doorschieten in de gedachten, mn de negatieve erover."

Ja, situatie 3 dus. Dat lijkt ook te kloppen. Kijk de tand is niet heel geel oid, alleen een tint donkerder dan de voortand ernaast.

Leven gaat weer vrolijk verder. Bij de volgende controle begint die luie onbekwame tandartsin direct haar werk (VERKEERD) te doen.

-Ze pakt een hamertje en slaat op al mijn 6 bovenvoortanden (Dank je, trut! Als er al niets dood was, dan is dat nu wel zo)
-Vervolgens drukt ze wat rare koude watjes tegen mijn 6 tanden
-Foto

Vol bewondering kijkt ze naar de foto, 'zie je het tand beschermt zichzelf' enthousiast en met sprankelende ogen bekijkt ze de foto. Zie je dat er geen zenuw meer in je tand zit (op de foto zie je geen zenuwstaafje meer in die tand) wijst het kreng, die is teruggetrokken door de trauma, maar de tand is gewoon actief. Ze wijst vervolgens naar een andere voortand (die kleine naast de bovenhoektand) daar is de zenuw ook teruggetrokken. WTF hoe dan?! Tja, die heeft mogelijk ook iets van de impact meegekregen. Volledig in verwarring gebracht: 'Dus ik hoef geen wortelkanaalbehandeling?' 'Nee, dat is hier niet voor nodig' Natuurlijk niet, als jij maar niet hoeft te werken, luie muts!

En het leven kabelt vrolijk verder tot december 2019. Huh mijn tandvlees lijkt op plekken dood, alsof er plekken weggaan. Tja, Sensodyne veroorzaakt witte slierten, mogelijk daardoor? Ik ga naar luie tandartsin in januari. Ik vraag het onbekwame mens wat die witte plekjes op mijn tandvlees zijn? 'Eeeh weet ik niet' 'Nee, natuurlijk weet je dat niet, achterlijk wijf' Ze begint gewoon met normale controle en zegt dan vrolijk, ik kan het wegvegen met mijn vinger, het is niets. THE FOK! Hoezo wegvegen? Wat is er goed aan tandvlees wegvegen?! Maar goed, ze keurt mij weer goed.

Diezelfde maand in januari tikt mijn tandenborstel in de avond tijdens het poetsen tegen mijn voortand aan, 1 keer raden welke? IK RAAK IN PANIEK!!!! De tik (was achteraf gezien) niet eens zo hard, maar ik ging in paniek naar bed, en werd voor het eerst in mijn leven met een pijnlijke voortand wakker. Hoe dan? Zat ik soms uit paniek met mijn tong te duwen? Was de tik toch hard? Geklemd/geknarst?, kan eigenlijk niet want mijn boven en ondervoortanden kunnen elkaar met geen mogelijkheid aanraken. Ik bel met die luie giechelende assistente Jasmijn. 'Je tand is gewoon flink gekneusd, niks aan de hand.' Maar de pijn blijft, ook de volgende dag en de volgende week. Ook mijn andere 5 bovenvoortanden beginnen pijn te doen. Het is inmiddels februari en die luie Jasmijn laat mij zuchtend toch maar komen. Onbekwame tandartsin doet haar werk weer verkeerd:

- Slaat flink en vaak op al mijn tanden (VERKEERD)
- Weer watjes test
- Foto

Ze ziet niets bijzonders. Wel verschuiven mijn tanden terug naar stand voordat ik een beugel droeg. Ze adviseert me naar de orthodontist te gaan. EEEH LUI WIJF, ik heb 2 verkleurde tanden, WTF moet ik doen met een beugel? Lui wijf: 'Het is beter voor je beet' 'Net alsof ik ooit met die tanden bijt!' Lui wijf: 'Je moet dit natuurlijk zelf weten' Doos. En hoe zit het met de pijn die ik voel? Knars ik? Nee, dat kan niet, zegt onbekwame muts. Ja, maar pijn? Dat zou ik niet weten, zegt muts. WEET JIJ WEL IETS?!

Verslagen ga ik naar huis, pijn lijkt inderdaad weg, maar na 2 dagen is het er weer. En eigenlijk is het er sindsdien altijd, alleen in maart (2 weken India) had ik nergens last van.

- In mei val ik in slaap in mijn bureaustoel, als ik wakker wordt doen mijn 6 bovenvoortanden verschrikkelijk pijn, pijn die pas na een uurtje wegtrekt. Mogelijk doordat mijn kin richting mijn borst lag? Een paar dagen later gebeurt dit weer. Verder niets achter gezocht.

- In juni heb ik date met een lelijke geniepige oncoloog. We eten en drinken, tijdens het drinken stoot ik met mijn 2 bovenvoortanden tegen het metalen rietje aan. NEEEEEEEEEEEEEE. Nou ja, in augustus toch naar tandarts.

- Dit verder niet verteld, doos zou namelijk weer alles dood gaan tikken. Bovendien vond het onbekwame wijf het leuk om keihard te drukken op mijn zwaarmishandelde bovenvoortand. Ik sprong zowat uit de tandartsstoel.

- Second opinion omdat ik door haar hardhandig polijsten een breuk zag in die tand. Die Spaanse griet wist ook geen moer. Ze tikte juist zelf telkens met een metalen voorwerp tegen die tand aan en vond het leuk die tand stevig van beneden naar boven te drukken. Gestoord wijf! Heb haar weggeduwd toen ze zei: Heb je pijn? Ik wil even wat proberen. HELL NO, NIET WEER STOTEN/TIKKEN TEGEN DIE TAND. Ik duwde haar weg. Beledigd draaide ze zich om en staarde naar haar computer. 'Tot ziens' zegt ze met een koele stem. DAG DOMBO! Ik sprint weg. Het kan dus nog erger dan mijn eigen luie tandartsin.

- In November ben ik weer bij mijn eigen onbekwame tandartsin en wijs ik haar op de breuk. 'Is geen breuk, dat zit in je glazuur' kijk maar, HARD BEGINT ZE MET HET TANDSTEEN VERWIJDER HAAKJE OVER MIJN TAND TE KRABBEN. Bedankt weer, trut. Als er al geen breuk was dan is die er nu wel.

Ondertussen blijf ik zo nu en dan dagenlang last hebben van zware bovenvoortanden. Alsof er iets op die mishandelde voortand drukt en uitstraalt naar de rest van mijn voortanden. Bijv

-Als ik heel hard na het poetsen spoel, doet die voortand pijn, alsof er water tegen die voortand klapt.
-Als ik iets fijnkauw met mijn kiezen dan voelt het soms eveneens alsof iemand die tand knijpt/stoot, alsof die tand omlaag of los schiet. Au!

Ik had er ongeveer 1,5 week geen last van, maar sinds vrijdag is de pijn en irritatie er weer....

Het is er telkens weer en gewoon heel vervelend. Na wat koekeloeren hier kwam ik een topic over wortelpuntontsteking aka abces tegen. En helaas lijkt het daar wel op. Oke het tand klopt (kloppend gevoel) niet, en ik kan gewoon warm en koud drinken, en ik heb geen koorts en hoofdpijn. Maar mijn neus voelt wel raar alsof die los zit. En als ik wrijf dan voel ik een soort druk op de bovenvoortand.

Alleen dit kan ik niet verklaren. Je krijgt een tandabces door cariës die niet behandeld worden OF door een dode tand die geen wortelkanaalbehandeling heeft gehad. Nu wil ik naar allerlei trauma's wijzen zoals bijv de stoot met het rietje in juni 2020, mijn tandartsin heeft sinds die datum geen testjes meer uitgevoerd. Tand zou dus best gestorven kunnen zijn, MAAR de tand is niet doodverkleurd en eigenlijk was de pijn er al toen die onbekwame muts in februari 2020 al haar testjes uitvoerde. En haar conclusie was: Niets aan de hand.

Mijn conclusie blijft abces. Angst dat die abcess mijn tand en andere naastgelegen tanden beschadigt...
Niet doen
  maandag 15 februari 2021 @ 14:38:39 #2
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198017936
Respect dat je dit nog steeds doet :D zonde van het slotje.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_198017961
pi_198018023
Als het in GC en KLB niet lukt dan de bagger maar dumpen waar het thuis hoort he
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Beste/leukste mod 2022 maandag 15 februari 2021 @ 14:51:56 #5
319979 Fok-it
All is well
pi_198018154
Ik begin te hopen dat die abces je hersenfuncties beschadigen ipv je tand
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_198018238
Heb je wel eens gesprekstherapie gehad voor deze obsessieve angsten? Serieuze vraag.
Why are you wearing that stupid man suit?
  roze maandag 15 februari 2021 @ 15:04:03 #7
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_198018374
Koekoek je denkt in GC en KLB is het gesloten ik ga het nog een 3de keer proberen? :D :')
Your beauty never ever scared me.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 15 februari 2021 @ 15:04:45 #8
74056 crew  ToT
pi_198018380
Hoe vaak blijf je dit spammen, terwijl je zou opzouten?
pi_198018387
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2021 14:57 schreef kuolema het volgende:
Heb je wel eens gesprekstherapie gehad voor deze obsessieve angsten? Serieuze vraag.
Waarom is het een obsessieve angst als ik echt pijn heb?

Zojuist ook op tandarts.nl gepost.

https://www.tandarts.nl/f(...)er-niets-aan-de-hand
Niet doen
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 15 februari 2021 @ 15:06:32 #10
74056 crew  ToT
pi_198018402
Ik zou met dat abces trouwens voor de zekerheid ook ff naar de oncoloog gaan als ik jou was; je weet maar nooit!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 15 februari 2021 @ 15:07:02 #11
74056 crew  ToT
pi_198018413
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 15:06 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Nee, overal. Dit is mijn laatste topic ooit sowieso.
_O- :')
  maandag 15 februari 2021 @ 15:07:39 #12
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_198018419
Belangrijk in dit verhaal, wanneer is Kluun van meisje weer een jongetje geworden...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 15 februari 2021 @ 15:08:35 #13
74056 crew  ToT
pi_198018434
"Ik had er ongeveer 1,5 week geen last van, maar sinds vrijdag is de pijn en irritatie er weer...."
Het is alsof je FOK! beschrijft tijdens jouw afwezigheid en terugkeer.
  roze maandag 15 februari 2021 @ 15:09:45 #14
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_198018454
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 15:08 schreef ToT het volgende:
Het is alsof je FOK! beschrijft tijdens jouw afwezigheid en terugkeer.
Gvd daar ging mijn drinken.
Your beauty never ever scared me.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 15 februari 2021 @ 15:09:46 #15
74056 crew  ToT
pi_198018455
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2021 15:07 schreef Tinos85 het volgende:
Belangrijk in dit verhaal, wanneer is Kluun van meisje weer een jongetje geworden...
Ja je krijgt gratis geslachtsoperaties bij sixpacks hiervan:

pi_198018471
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 15:06 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Nee, overal. Dit is mijn laatste topic ooit sowieso.
  Forum Admin maandag 15 februari 2021 @ 15:16:02 #17
35723 crew  GGMM
pi_198018572
Kappen nou hoor.
Als je topic in een forum wordt gesloten hoef je het niet ergens anders te proberen. Als ze er hier wel op zaten te wachten was hij wel verplaatst.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')