abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197998629
Beste klussers,

Hoewel heel wat voorbereidingen en research gedaan, heb ik toch nog enkele vragen/bevestiging nodig.

De huidige situatie
In mijn meterkast bevindt zich een Gira opbouw wandschakelaar met daaraan verbonden een lamp. (Op de foto's even verwijderd om de draden bloot te leggen). Deze situatie was er al als zodanig voor aankoop van het huis.

Onderaan het bericht vind je extra foto's ter context: met mijn vinger wijs ik aan dat deze schakelaar + lamp een eigen groep vormen (wanneer ik deze schakelaar naar beneden toe, werkt alleen de schakelaar + lamp niet meer en al het andere in huis wel) en zie je hoe de draden via een buis naar de groepenkast lopen.​

Gewenste situatie
Ik wil graag enkele stopcontacten creëerden in de meterkast. Hiervoor zou ik graag een Gira opbouw combinatie schakelaar/wandcontactdoos met randaarde en een Gira opbouw dubbel stopcontact met randaarde willen aanschaffen om in de toekomst één lamp te kunnen bedienen en over 3 stopcontacten te beschikken. De combi-schakelaar en dubbele WCD komen in een rechte kolom (vrijwel) onder elkaar te hangen.

Methode
Ik concludeer dat met een bruine, blauwe en geel-groene draad de juiste infrastructuur aanwezig is. De draden hebben een massieve kern.
Vanaf de rechteringang van de lasdoos gezien is het plan:

• de blauwe draad met een Wago lasklem aftakken met één blauwe draad naar de lamp, één blauwe draad naar de combi-schakelaar en vanuit de combi-schakelaar een volgende blauwe draad doorlussen naar het dubbele stopcontact.

• de geel-groene draad item dito als hierboven beschreven.
de bruine draad rechtstreeks aansluiten op de combi-schakelaar en doorlussen naar de dubbele WCD.

• de zwarte draad aansluiten op de combi-schakelaar en verbinden aan de lamp.

Ik gebruik overal een ABB lasdoos, ook onder de lamp. Deze is nu rechtstreeks op de houten plaat geschroefd met de draden erachterlangs "gefrot". Ik zorg voor een nieuwe lamp waarop de geel-groene lamp wél kan worden aangesloten.
Tussen de lasdoos van de combi-schakelaar en de lasdoos van de dubbele WCD gebruik ik zo'n zelfde flexibele lichtgele buis

Is dit alles correct? Of is het verstandiger een 4-voudige lasklem te gebruiken en hieruit een blauwe en geel-groene draad te laten komen die naar lamp+combi-schakelaar+wcd lopen. Of meerdere aftakkingen te maken dmv uitsluitend 3-voudige lasklemmen, en dus alles door te lassen ipv door te lussen?

Gebruik lasdozen
Ik heb hier veel naar gegoogled, maar het is weliswaar zo algemeen bekend dat ik het antwoord erop niet kan vinden: als ik bijv. drie bruine draden op een lasdoos klem (en dus een aftakking maak) is de plaats waar ik elke bruine draad dan plaats willekeurig? Het voelt onnatuurlijk, want bij een aftakking zou je denken: één draad aan de ene kant en twee draden aan de andere kant van een dergelijke tool.

Ik weet dat je een lasklem altijd gebruikt voor één kleur draad (zwart en bruin uitgezonderd dan).

Grootte lasdozen
Met een Gira opbouw combinatie schakelaar met dubbel stopcontact zou ik ook tevreden zijn. Eén stopcontact vind ik dan weer net te weinig (altijd vooruit denken). Een combi met 2-voudige WCD zal groter zijn dan een lasdoos. Is daar een oplossing voor?

Alvast bedankt voor alle reacties. Ik ga er ongetwijfeld heel veel aan hebben. Wanneer je vragen hebt of verduidelijking wilt, sta ik paraat om extra uitleg te geven.

(EXTRA FOTO'S TER CONTEXT):

pi_197999443
Een paar dingen, ik ga niet overal op in.

Die aarde heb je niet nodig bij die geheel uitkunststof bestaande lamp. bij de schakelaar hoeft ook geen aarde dus die kan je doortrekken naar je wcd.
De schakelaar heeft geen blauwe draad nodig, Dus inderdaad een wago en dan een draadje naar je lamp en een draadje naar je wcd.
De bruine draad ook splitsen met een wago en dan naar je schakelaar en naar je wcd. Verder een zwarte draad van je schakelaar naar je lamp, die zit er al dus.

Kan je niet simpel en dubbel opbouw wcd met bodemplaat onder die lasdoos plaatsen? Dan ben je met weinig moeite klaar.

BTW: Wat heb je een hoop loze leidingen liggen, voor netwerk bedoeld of zo?
pi_197999444
Je aanpak lijkt me correct. Ben je toevallig een vrouw dat je zoveel woorden nodig hebt om zo weinig te zeggen?

Overigens kan je een grotere lasdoos plaatsen van abb waar een dubbele wcd op kan.
Voor de lasklemmen maakt niet uit hoe groot en waar de kabels zitten. Als je maar let op de dikte van de kabels ook geschikt zijn voor die type lasdoos.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_197999751
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 13:34 schreef qajariaq het volgende:
Een paar dingen, ik ga niet overal op in.

Die aarde heb je niet nodig bij die geheel uitkunststof bestaande lamp. bij de schakelaar hoeft ook geen aarde dus die kan je doortrekken naar je wcd.
De schakelaar heeft geen blauwe draad nodig, Dus inderdaad een wago en dan een draadje naar je lamp en een draadje naar je wcd.
De bruine draad ook splitsen met een wago en dan naar je schakelaar en naar je wcd. Verder een zwarte draad van je schakelaar naar je lamp, die zit er al dus.

Kan je niet simpel en dubbel opbouw wcd met bodemplaat onder die lasdoos plaatsen? Dan ben je met weinig moeite klaar.

BTW: Wat heb je een hoop loze leidingen liggen, voor netwerk bedoeld of zo?
Dank voor je reactie. Wat al die leidingen betreft: erg curieus inderdaad, ik heb het zelf niet aangelegd. In elk geval twee loze leidingen zijn bedoeld om eventueel een tv en internetkabel naar de slaapkamer te trekken, mocht de indeling van het huis omgegooid worden.

Wat de kleuren draad betreft: ik had het echter over een combi-schakelaar, dus een schakelaar en stopcontact ineen. Vandaar dat ik er dus wel een geel-groene en blauwe draad heen moet trekken.

Wat je laatste opmerking betreft: dat lijkt mij inderdaad ook een goede oplossing. Ik vraag me alleen het volgende af:

Als ik de opbouw wcd strak tegen de houten plaat schroef, hoe krijg ik dan de draden toch netjes erachter? Wat dat betreft leek op de lasdoos bouwen me handiger.
pi_197999787
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 13:52 schreef klusstudent25 het volgende:
Als ik de opbouw wcd strak tegen de houten plaat schroef, hoe krijg ik dan de draden toch netjes erachter? Wat dat betreft leek op de lasdoos bouwen me handiger.
Door het breekrandje weg te breken en dan een paar cm buis tussen de lasdoos en de wcd te doen. Of een extra lasdoos eronder met wcd deksel. Staat wat netter en dan heb je drie contacten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')