quote:
Als het kwa zorg blijft gaan zoals het nu gaat zitten over een jaar 10 met 1 op de 3 mensen die in de zorg werkt. Dat lijkt me vrijwel onmogelijk, nu is dat ongeveer 1 op de 6. Dus dat er in de zorg iets moet gebeuren lijkt me wel noodzakelijk, het is alleen erg moeilijk te vinden wat. Ik denk dat er vanuit de zorg hoe pijnlijk ook gekeken moet worden naar de kosten en baten van verschillende behandel methoden, en dat er dan soms voor de goedkopere (minder goede) optie gekozen moet worden. Ik denk ook dat er binnen pharma eens een goede clean-up moet komen en er eens echt gekeken moet worden wat iets "echt" kost. Pharma zegt veel ontwikkeling te doen maar dat wordt toch ook voor een groot deel op universiteiten gedaan en dus dmv belasting geld, en vervolgens gebruiken ze dat wel als argument om te duur te zijn. Ik zou het toejuichen als er minder winst gemaakt zou worden en pharma gedwongen zou worden realistische prijzen te hanteren. Dus iets van niet meer dan 10% bovenop daadwerkelijke productie kosten. Ook denk ik dat zorg er baat bij heeft meer op zorg te focussen en minder op automatisering, omdat mensen vooral ontevreden over de zorg zijn als het niet op "zorg" lijkt maar op een processmatige afhandeling van een stappenplan, met alle bijkomende formulieren en administratie stappen, en misschien zelfs gezonder.
Verder denk ik dat er een eerlijke prijs moet zijn voor iedereen, en dat de optie "betere zorg kopen" geminimaliseerd moet worden, of op zijn minst deels terug moet vloeien naar de zorg voor mensen die het niet kunnen betalen. En ik vind dat verzekeraars niet zo sturend moeten zijn, maar dat de sturing onafhankelijk moet zijn van de financiering.
M.a.w. ik heb geen idee