De competitie waar iedereen elk jaar naar uitkijkt heeft weer een nieuwe winnaar: het CV van het jaar is weer gekozen!
https://www.ad.nl/werk/wa(...)de-woorden~a5a67a30/Als dit wordt verkozen tot 'cv van het jaar', moeten we toch eens gaan nadenken over wat nou precies het nut is van een cv. Niets ten nadele van de winnares, die probeert ook maar gewoon een nieuwe baan te vinden en in te spelen op het verwachtingspatroon van werkgevers, maar dit laat maar zien hoe leeg en nep dit allemaal is (zie bijvoorbeeld ook dit
topic).
Oké, laten we eens wat dieper ingaan op de tekst.
Om te beginnen het jargon wat gebruikt wordt:
quote:
is werkzoekend en wil het liefst als executive, management of personal assistant aan de slag. (...). Die feedback heb ik ook echt ter harte genomen om mijn cv te finetunen.
Waarom kan er niet gewoon gezegd worden: is werkzoekend en wil het liefst als uitvoerende, beherende of persoonlijk assistant (is dit überhaupt een goede vertaling? Die Engelse terminologie is zo vaag dat je maar moet gokken wat er mee wordt bedoeld) aan de slag. (...). Dat commentaar heb ik ook echt ter harte genomen om mijn cv beter te maken.
Later zegt de jury ironisch genoeg zelfs:
quote:
Ook moet er in de rest van het document niet te veel jargon staan, zegt Den Hartog. Gebruik geen nietszeggende woorden. Beschrijf concreet wat je kunt bijdragen.”
Oké een kort intermezzo:
quote:
Ze paste onder meer de kleuren aan en haar foto.
(...)
Je ziet in het cv terug dat er aandacht en tijd aan besteed is.
De kleuren doen me vooral denken aan een verzekeringsfolder uit de vroege jaren 2000, en ik zie hoofdletters op plekken waar ze niet horen en een dubbele punt aan het eind van de laatste zin van de eerste alinea. Maar soit, kan gebeuren.
Dan komen we bij het hoogtepunt:
quote:
Een lijstje met vaardigheden ontbrak gelukkig ook niet op haar cv. Dat is een belangrijk onderdeel, zegt Den Hartog.
Ik som het lijstje even op: 'organisator, proactief, optimistisch, betrokken, betrouwbaar, vriendelijk, efficiënt, teamplayer, secuur, creatief, communicatief, enthousiast'.
Het grootste gedeelte van deze woorden zegt toch echt helemaal niks. Alsof iemand gaat solliciteren en zegt dat hij of zij 'lui, pessimistisch, ongeīnteresseerd, onbetrouwbaar, onvriendelijk, inefficient, mensenschuw, rommelig, gesloten en niet creatief' is. Hoe kan je nou overal en altijd proactief, optimistisch, vriendelijk en enthousiast zijn?
Klacht: Als je curriculum vitae vertaalt zou je zoiets krijgen als 'levensloop'. Dat is in 2021 echter niet meer het doel van een cv, er wordt nu verwacht dat je een reclameflyer over jezelf schrijft.
Subklacht: het AD dat aandacht geeft aan dit soort promotie van bedrijven