Heel veel vloeren hebben de hoofd-wapening in slechts 1 richting uitgelijnd.quote:Op donderdag 4 februari 2021 08:22 schreef Sebbeszweet het volgende:
In de vloer zitten twee wapeningsnetten, eentje aan bovenkant voor drukbelasting en aan de onderkant voor trekbelasting. De netten zijn opgedeeld in vakken van ca. 20x20cm. Dus je hebt in theorie slechts een klein deel aan de onderzijde verzwakt. Ik zou mij daar niet druk om maken. In de berekeningen zit ongeveer een factor 2 aan veiligheid opgenomen.
Ik schat het stukje wat eraf is gefreest de doorsnede op 4 a 5mm en dan 7 cm lang.quote:Op donderdag 4 februari 2021 17:53 schreef Cybersijp het volgende:
Als t spanbeton is kan het wel kwaad , wat is de diameter van het doorgeslepen staal ?
Ik heb op het stukje blootliggende staal zinkspray gespotenquote:Op donderdag 4 februari 2021 17:59 schreef stavromulabeta het volgende:
Al mocht het geen kwaad kunnen, dan zou ik wel nagaan of het nodig is om de blootliggende wapening te impregneren. Als deze gaat roesten, kan de schade veel groter worden.
Van (semi)buitensituaties (viaducten, tunnels) weet ik uit ervaring dat dit altijd gedaan wordt bij beschadigde wapening. Geen idee hoe het met binnenhuissituaties zit. In het geval van twijfel zou ik het in ieder geval wel doen om te voorkomen dat je over een paar jaar een echt probleem hebt.
Dan nog is slechts een heel beperkt deel verzwakt en vloeren kunnen belasting herverdeling in de constructie . Dus geen groot probleem hier.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:07 schreef skrn het volgende:
[..]
Heel veel vloeren hebben de hoofd-wapening in slechts 1 richting uitgelijnd.
Bij een vergelijkbaar incident laatst bij een afval verbrander hebben ze de wapening en het gat in de epoxy gezet.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:32 schreef Mb1979 het volgende:
[..]
Ik heb op het stukje blootliggende staal zinkspray gespoten
dat lijkt gewoon wapeningsstaal te zijn dan , spanstaal in spanbeton is veel dikker in diameter . Plaatselijk verzwakt , dat wel . Maar idd zinkspray en daarnaast nog een soort van coating om t staal moet t spulletje wel doen hoorquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:31 schreef Mb1979 het volgende:
[..]
Ik schat het stukje wat eraf is gefreest de doorsnede op 4 a 5mm en dan 7 cm lang.
quote:Op vrijdag 5 februari 2021 18:22 schreef densmee het volgende:
Heeft ts een Turks stoombad in de woonkamer? Bij mij is de luchtvochtigheid niet zo hoog dat ijzer gaat roesten
Als hij gaat stuken kan er een reactie komen met de kalk en krijg je een bruine plek in het plafond.quote:Op vrijdag 5 februari 2021 18:22 schreef densmee het volgende:
Heeft ts een Turks stoombad in de woonkamer? Bij mij is de luchtvochtigheid niet zo hoog dat ijzer gaat roesten
Ik zat ook al te denken; dat ligt wel aan of het een gestorte vloer is (dan maakt het geen kont uit) of een kanaalplatenvloer, in beide gevallen hoort er trouwens 5cm dekking van beton te zijn; als je 30 mm diep freest is het niet de bedoeling dat je wapening tegenkomt.quote:Op donderdag 4 februari 2021 17:53 schreef Cybersijp het volgende:
Als t spanbeton is kan het wel kwaad , wat is de diameter van het doorgeslepen staal ?
In de industrie wordt een stuk pietluttiger gedaan als in de woningbouw.. ligt ook aan de lokatie van de verzwakking en het beoogde gebruik natuurlijkquote:Op vrijdag 5 februari 2021 08:32 schreef TR08 het volgende:
[..]
Bij een vergelijkbaar incident laatst bij een afval verbrander hebben ze de wapening en het gat in de epoxy gezet.
Vraag even een aannemer voor je denkt dat je met wat zink spray klaar bent zou ik zeggen.
Je moet vooral oppassen met betonrot op termijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |