abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197807386
Hey allemaal,

Ik ben thuis bezig geweest en wilde een lichtpunt verplaatsen en ben met de frees aan de slag gegaan in het plafond en heb dus 1 stalen staaf helemaal door midden gefreest in het gewapende beton in het plafond. Kan dit kwaad en moet ik een bouwconstructeur hiernaar laten kijken, het gaat om een huis uit 2000 met een gewapend betonnen plafond.
pi_197807664
Het dragend vermogen zal wat minder zijn (uitgedrukt in kg/m²) maar het is niet zo dat je huis ineens instabiel is geworden. Iets met marge enzo.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_197807932
Is het iets wat je moet laten herstellen?
pi_197808227
In de vloer zitten twee wapeningsnetten, eentje aan bovenkant voor drukbelasting en aan de onderkant voor trekbelasting. De netten zijn opgedeeld in vakken van ca. 20x20cm. Dus je hebt in theorie slechts een klein deel aan de onderzijde verzwakt. Ik zou mij daar niet druk om maken. In de berekeningen zit ongeveer een factor 2 aan veiligheid opgenomen.
Hallo
pi_197809056
Thanks voor de antwoorden.
pi_197809423
Daarom beter verlaagd plafond of opbouw (8>
pi_197809632
Het is van heel veel dingen afhankelijk of dit erg is of niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197817754
Als t spanbeton is kan het wel kwaad , wat is de diameter van het doorgeslepen staal ?
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_197817848
Al mocht het geen kwaad kunnen, dan zou ik wel nagaan of het nodig is om de blootliggende wapening te impregneren. Als deze gaat roesten, kan de schade veel groter worden.

Van (semi)buitensituaties (viaducten, tunnels) weet ik uit ervaring dat dit altijd gedaan wordt bij beschadigde wapening. Geen idee hoe het met binnenhuissituaties zit. In het geval van twijfel zou ik het in ieder geval wel doen om te voorkomen dat je over een paar jaar een echt probleem hebt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197818553
Daarom ook nooit in een plafond frezen.
  donderdag 4 februari 2021 @ 18:52:43 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197818638
Kan misgaan maar is makkelijk te controleren.
Ga naar de etage boven de bewapening en ga in een van de hoeken van het huis staan.
Duw daar zo hard je kunt tegen de muur.

Laat iemand met zijn oor bij de bewapening goed luisteren. Als die het hoort kraken heb je een probleem.

Doe dit in alle 4 de hoeken van het huis!
Tot nooit .......
pi_197819109
Ik frees trouwens het ergste.
  donderdag 4 februari 2021 @ 19:21:08 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197819173
ik frees met grote frezen.
Tot nooit .......
pi_197820252
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 19:21 schreef Speekselklier het volgende:
ik frees met grote frezen.
Deze man
Hallo
pi_197820304
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:22 schreef Sebbeszweet het volgende:
In de vloer zitten twee wapeningsnetten, eentje aan bovenkant voor drukbelasting en aan de onderkant voor trekbelasting. De netten zijn opgedeeld in vakken van ca. 20x20cm. Dus je hebt in theorie slechts een klein deel aan de onderzijde verzwakt. Ik zou mij daar niet druk om maken. In de berekeningen zit ongeveer een factor 2 aan veiligheid opgenomen.
Heel veel vloeren hebben de hoofd-wapening in slechts 1 richting uitgelijnd.
pi_197820868
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 17:53 schreef Cybersijp het volgende:
Als t spanbeton is kan het wel kwaad , wat is de diameter van het doorgeslepen staal ?
Ik schat het stukje wat eraf is gefreest de doorsnede op 4 a 5mm en dan 7 cm lang.
pi_197820897
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 17:59 schreef stavromulabeta het volgende:
Al mocht het geen kwaad kunnen, dan zou ik wel nagaan of het nodig is om de blootliggende wapening te impregneren. Als deze gaat roesten, kan de schade veel groter worden.

Van (semi)buitensituaties (viaducten, tunnels) weet ik uit ervaring dat dit altijd gedaan wordt bij beschadigde wapening. Geen idee hoe het met binnenhuissituaties zit. In het geval van twijfel zou ik het in ieder geval wel doen om te voorkomen dat je over een paar jaar een echt probleem hebt.
Ik heb op het stukje blootliggende staal zinkspray gespoten
pi_197821331
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 20:07 schreef skrn het volgende:

[..]

Heel veel vloeren hebben de hoofd-wapening in slechts 1 richting uitgelijnd.
Dan nog is slechts een heel beperkt deel verzwakt en vloeren kunnen belasting herverdeling in de constructie . Dus geen groot probleem hier.
Hallo
  vrijdag 5 februari 2021 @ 08:32:12 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_197827511
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 20:32 schreef Mb1979 het volgende:

[..]

Ik heb op het stukje blootliggende staal zinkspray gespoten
Bij een vergelijkbaar incident laatst bij een afval verbrander hebben ze de wapening en het gat in de epoxy gezet.

Vraag even een aannemer voor je denkt dat je met wat zink spray klaar bent zou ik zeggen.

Je moet vooral oppassen met betonrot op termijn
pi_197837141
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 20:31 schreef Mb1979 het volgende:

[..]

Ik schat het stukje wat eraf is gefreest de doorsnede op 4 a 5mm en dan 7 cm lang.
dat lijkt gewoon wapeningsstaal te zijn dan , spanstaal in spanbeton is veel dikker in diameter . Plaatselijk verzwakt , dat wel . Maar idd zinkspray en daarnaast nog een soort van coating om t staal moet t spulletje wel doen hoor :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_197837851
Heeft ts een Turks stoombad in de woonkamer? Bij mij is de luchtvochtigheid niet zo hoog dat ijzer gaat roesten
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_197838196

[ Bericht 100% gewijzigd door densmee op 05-02-2021 18:44:55 ]
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_197838250
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 18:22 schreef densmee het volgende:
Heeft ts een Turks stoombad in de woonkamer? Bij mij is de luchtvochtigheid niet zo hoog dat ijzer gaat roesten
:D
pi_197965768
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 18:22 schreef densmee het volgende:
Als hij gaat stuken kan er een reactie komen met de kalk en krijg je een bruine plek in het plafond.
Daarom heb je daar ook speciale schroeven voor.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 12 februari 2021 @ 16:33:28 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197967573
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 17:53 schreef Cybersijp het volgende:
Ik zat ook al te denken; dat ligt wel aan of het een gestorte vloer is (dan maakt het geen kont uit) of een kanaalplatenvloer, in beide gevallen hoort er trouwens 5cm dekking van beton te zijn; als je 30 mm diep freest is het niet de bedoeling dat je wapening tegenkomt.
Het kan ook nog breedplaat zijn trouwens, die rijders zitten vaak wel een beetje 'in de marge' omdat de prefab vloer maar 60mm dik is, en die rijders zitten er halfweg in ongeveer. Dat onder-ijzer is een stuk dunner dan een 8 mm net, en bij spanwapening is het doorgaans een bundeltje dunnere draden.

TS; kun je het doorgefreesde stuk wapening op de foto krijgen?

Aan het beton kun je trouwens soms ook wel zien wat voor contructie het is.. kanaalplaten worden gemaakt van hele grove rotzooi, en breedplaat en gestort beton zou heel mooi glad en compact beton moeten zijn.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 12 februari 2021 @ 16:42:15 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197967755
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 08:32 schreef TR08 het volgende:

[..]

Bij een vergelijkbaar incident laatst bij een afval verbrander hebben ze de wapening en het gat in de epoxy gezet.

Vraag even een aannemer voor je denkt dat je met wat zink spray klaar bent zou ik zeggen.

Je moet vooral oppassen met betonrot op termijn
In de industrie wordt een stuk pietluttiger gedaan als in de woningbouw.. ligt ook aan de lokatie van de verzwakking en het beoogde gebruik natuurlijk :) .. in de industrie is het ook 90% kanaalplaten in een staalconstructie, en dus was het wellicht spanwapening (waarbij epoxy trouwens čcht de sterkte niet terug brengt, want de voorspanning is gewoon foetsie). Epoxy is waterdichtheid, dus conservering.

Betonrot ontstaat in vochtige tot natte omgevingen en niet in de huiskamer.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')