abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197803414
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 19:43 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Laten we zeggen dat dat zich op een totaal verschillend niveau afspeelde.
De wereld is enerzijds groter geworden qua bevolking en rijkdom maar anderzijds kleiner vanwege communicatie. Waar je vroeger een jaar onderweg was naar Japan zit je er nu in een paar ms. Dus dan is het niet vreemd dat de schaal nu ook wat anders is.

Maar de essentie is imho toch echt weinig veranderd. Sterker nog, wat nu illegaal is was vroeger legaal (regelgeving is meestal reactief)
pi_197803561
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 19:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar als het met technologie uit de 20-ste eeuw al kon, dan moet je het nu toch in desnoods in basic kunnen maken?
Wat is het grondprincpe dan?
Zie DM, straks jatten ze het kastje.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 3 februari 2021 @ 20:14:01 #278
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197803575
Wat tegen Sloots systeem spreekt is de vraag wat er gebeurt als je een random sleutel van 1024 bits in zijn systee laadt. Ontstaat er dan een random film? Dat kan toch echt niet!
The End Times are wild
pi_197803607
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:14 schreef LXIV het volgende:
Wat tegen Sloots systeem spreekt is de vraag wat er gebeurt als je een random sleutel van 1024 bits in zijn systee laadt. Ontstaat er dan een random film? Dat kan toch echt niet!
Misschien was het kaartje niet digitaal maar analoog :)
  woensdag 3 februari 2021 @ 20:15:49 #280
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197803624
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zie DM, straks jatten ze het kastje.
Gelezen, thx. Begrijp wel wat er bedoeld wordt. Je zou het enigszins kunnen vergelijken met een bibliotheek met 2^8196 verschillende boeken (dat zijn er heel veel, meer dan er ooit geschreven zullen worden.
Die bibliotheek is er zowel bij zender als ontvanger. In plaats van een boek wordt er dan de indexering van het boek overgezonden (in 1 kByte) en dat boek aan de andere kant uit de kast gepakt. Dat is het principe.
The End Times are wild
pi_197803740
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gelezen, thx. Begrijp wel wat er bedoeld wordt. Je zou het enigszins kunnen vergelijken met een bibliotheek met 2^8196 verschillende boeken (dat zijn er heel veel, meer dan er ooit geschreven zullen worden.
Die bibliotheek is er zowel bij zender als ontvanger. In plaats van een boek wordt er dan de indexering van het boek overgezonden (in 1 kByte) en dat boek aan de andere kant uit de kast gepakt. Dat is het principe.
Jep dat principe, maar dan 1 waarbij het boek in delen kan worden opgeslagen en door voor beide bekende sleutels kan worden teruggevraagt. Winst zit hem dus met name in het principe dat je aan beide kanten op slimme manier een referentie bibiotheek genereert op basis van een vast algoritme waarbij je via een slimme index snel de boel kan construeren. De crux zit hem er natuurlijk wel in dat het vertalen veel meer tijd kost omdt je in de bibliotheek moet gaan speuren naar een zo lang mogelijke sequence, uiteraard zou je dit laatste ook weer kunnen optimaliseren op basis van ervaringen uitt het verleden.
  woensdag 3 februari 2021 @ 20:28:32 #282
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197803848
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:21 schreef raptorix het volgende:

[..]

Jep dat principe, maar dan 1 waarbij het boek in delen kan worden opgeslagen en door voor beide bekende sleutels kan worden teruggevraagt. Winst zit hem dus met name in het principe dat je aan beide kanten op slimme manier een referentie bibiotheek genereert op basis van een vast algoritme waarbij je via een slimme index snel de boel kan construeren. De crux zit hem er natuurlijk wel in dat het vertalen veel meer tijd kost omdt je in de bibliotheek moet gaan speuren naar een zo lang mogelijke sequence, uiteraard zou je dit laatste ook weer kunnen optimaliseren op basis van ervaringen uitt het verleden.
Net zoals dat in het getal pi zelf ook iedere film nu en in de toekomst staat. Je moet alleen weten waar.

Voor dit systeem moeten wel eerst al die boeken vastgesteld worden. En dan het boek kiezen dat er het meest op lijkt, want er mag een beetje verlies zijn.

Je zou het ook als volgt kunnen omschrijven. Hoe complexer het systeem aan beide zijden, hoe meer compressie mogelijk is. Stel nu een systeem dat over heel veel filmkennis, maniertjes van acteurs, beelden van acteurs etc etc beschikt aan beide zijden. De transmissie zou dan een nauwkeurig filmscript kunnen zijn (paar KB), waarna er aan de andere zijde een film wordt gemaakt die zo goed mogelijk bij het script aansluit. Dan staat er in de andere film wel een keer een asbak anders of zo, maar in wezen is het dezelfde film. Niemand zal ontkennen dat dit niet zou werken (alhoewel complex en omslachtig). Maar over 20 jaar hoef je niet te filmen en doet een neuraal netwerk alle werk.
The End Times are wild
pi_197803932
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Net zoals dat in het getal pi zelf ook iedere film nu en in de toekomst staat. Je moet alleen weten waar.

Voor dit systeem moeten wel eerst al die boeken vastgesteld worden. En dan het boek kiezen dat er het meest op lijkt, want er mag een beetje verlies zijn.

Je zou het ook als volgt kunnen omschrijven. Hoe complexer het systeem aan beide zijden, hoe meer compressie mogelijk is. Stel nu een systeem dat over heel veel filmkennis, maniertjes van acteurs, beelden van acteurs etc etc beschikt aan beide zijden. De transmissie zou dan een nauwkeurig filmscript kunnen zijn (paar KB), waarna er aan de andere zijde een film wordt gemaakt die zo goed mogelijk bij het script aansluit. Dan staat er in de andere film wel een keer een asbak anders of zo, maar in wezen is het dezelfde film. Niemand zal ontkennen dat dit niet zou werken (alhoewel complex en omslachtig). Maar over 20 jaar hoef je niet te filmen en doet een neuraal netwerk alle werk.
Klopt, maar als je dus van een lineair getal uitgaat is het vervelende dat je dus al snel heel ver moet zoeken om te vinden waar het "stukje" staat, en op dat moment verlies je een deel van je voordeel omdat je nog steeds vrij veel moet opslaan.

Mijn idee is er met name op gebaseerd om niet simpel uti te gaan lineaire reeksen, maar op met meer dimensionaals matrixen te werken.

dus stel je hebt iets als

|1|8|7|6|5|8|
|2|3|3|6|2|2|
|1|2|5|6|5|4|
|4|4|7|6|2|5|
|3|8|2|6|1|6|

En je bent op zoek naar 13561 dat je dat dan via een vector kunt opslaan, nu is dit voorbeeld niet helemaal lekker omdat het eigenlijk iets te klein is, maar ik hoop dat je principe snapt, nu is dit een 2D tabel, maar je kunt ook in een Cube opslaan, of zelfs een 4e dimentie toepassen. Het voordeel is dat je dan namelijk een veelvoud aan mogelijkheden krijgt op minder lange noteringen.
  woensdag 3 februari 2021 @ 20:39:53 #284
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197803997
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Klopt, maar als je dus van een lineair getal uitgaat is het vervelende dat je dus al snel heel ver moet zoeken om te vinden waar het "stukje" staat, en op dat moment verlies je een deel van je voordeel omdat je nog steeds vrij veel moet opslaan.

Mijn idee is er met name op gebaseerd om niet simpel uti te gaan lineaire reeksen, maar op met meer dimensionaals matrixen te werken.

dus stel je hebt iets als

|1|8|7|6|5|8|
|2|3|3|6|2|2|
|1|2|5|6|5|4|
|4|4|7|6|2|5|
|3|8|2|6|1|6|

En je bent op zoek naar 13561 dat je dat dan via een vector kunt opslaan, nu is dit voorbeeld niet helemaal lekker omdat het eigenlijk iets te klein is, maar ik hoop dat je principe snapt, nu is dit een 2D tabel, maar je kunt ook in een Cube opslaan, of zelfs een 4e dimentie toepassen. Het voordeel is dat je dan namelijk een veelvoud aan mogelijkheden krijgt op minder lange noteringen.
En vul je die matricci dan random of op basis van metadata van films?
The End Times are wild
  woensdag 3 februari 2021 @ 20:44:42 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197804052
Dus om het dan over de analogie van boeken te hebben, je zou dus ook honderdduizenden zinsfragmenten kunnen hebben en een boek versturen door start en einde van die fragmenten te sturen.

Begin jaren 90 heb ik eens iets gemaakt dat heel eenvoudig teksten kon herkennen. Het was mijn bedoeling om teksten van andere data te onderscheiden, maar het werkte zo goed dat ik het ook kon gebruiken om Nederlands van Duits en van Engels etc te onderscheiden.
Maakte ik ook een matrix met daarin (moest ik dus voeden) de kans dat een willekeurige letter door een andere werd opgevolgd en dan nog door een derde. Daarmee kon ik een hele korte tekst altijd duiden.

Als ik het andersom deed en dus letters door die matrix liet bepalen, dan ontstond een soort koeterwaals wat natuurlijk geen taal was, maar wel Nederlands klonk! (Voor een buitenlander zeker)
The End Times are wild
pi_197804066
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

En vul je die matricci dan random of op basis van metadata van films?
Pseudo random, je kunt natuurlijk een "database" vullen met de eerste 1000 miljard digits van PI, in principe kost dat je geen echt opslag, echter als ik van een heel klein stukje beeld, wil gaan kijken of die reeks in die miljarden getallen achter elkaar staan, dan is dat wel handig om dat te zoeken in een geoptimaliseerde database, echter die database heb je niet meer nodig als je het wilt terugvertalen, immers alleen de referentie word opgeslagen.

Dus stel ik heb een databasse defintie: PI: 1....1 tot de macht 16, en ik heb een stukje film wat ik met je wil delen, dan zeg ik tegen jou: Moet je weten bij 1345234234 en de 40 getallen erna. Op het moment dat de notering korter is dan dat wat je beschrijft heb je sprake van compressie :)
  woensdag 3 februari 2021 @ 20:46:37 #287
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197804080
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:45 schreef raptorix het volgende:

[..]

Pseudo random, je kunt natuurlijk een "database" vullen met de eerste 1000 miljard digits van PI, in principe kost dat je geen echt opslag, echter als ik van een heel klein stukje beeld, wil gaan kijken of die reeks in die miljarden getallen achter elkaar staan, dan is dat wel handig om dat te zoeken in een geoptimaliseerde database, echter die database heb je niet meer nodig als je het wilt terugvertalen, immers alleen de referentie word opgeslagen.

Dus stel ik heb een databasse defintie: PI: 1....1 tot de macht 16, en ik heb een stukje film wat ik met je wil delen, dan zeg ik tegen jou: Moet je weten bij 1345234234 en de 40 getallen erna. Op het moment dat de notering korter is dan dat wat je beschrijft heb je sprake van compressie :)
De vraag is of die compressie ontstaat bij een random of pseudo-random reeks van getallen. Ik denk het niet.
The End Times are wild
pi_197804108
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:44 schreef LXIV het volgende:
Dus om het dan over de analogie van boeken te hebben, je zou dus ook honderdduizenden zinsfragmenten kunnen hebben en een boek versturen door start en einde van die fragmenten te sturen.

Begin jaren 90 heb ik eens iets gemaakt dat heel eenvoudig teksten kon herkennen. Het was mijn bedoeling om teksten van andere data te onderscheiden, maar het werkte zo goed dat ik het ook kon gebruiken om Nederlands van Duits en van Engels etc te onderscheiden.
Maakte ik ook een matrix met daarin (moest ik dus voeden) de kans dat een willekeurige letter door een andere werd opgevolgd en dan nog door een derde. Daarmee kon ik een hele korte tekst altijd duiden.

Als ik het andersom deed en dus letters door die matrix liet bepalen, dan ontstond een soort koeterwaals wat natuurlijk geen taal was, maar wel Nederlands klonk! (Voor een buitenlander zeker)
Zoiets, ik weet niet of je het basis principe van normale encrypte kent, maar dat werkt bitwise waarbij je dus voor veel voorkomende karakters een kortere bit notering gebruikt dan minder voorkomende.

Kortom als je tekst wilt comprimeren dan is is slim om bijvoorbeeld de letter E in 4 bits vast te leggen, en de letter X in laten we zeggen 20. In de Kijk stond dit een keer heel mooi uitgelegt, ook met de formule van de compressie die je zo kunt bereiken :)
  woensdag 3 februari 2021 @ 20:49:58 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197804119
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

De vraag is of die compressie ontstaat bij een random of pseudo-random reeks van getallen. Ik denk het niet.
Net zoals dat deze post ook ergens terug te vinden is in pi. Alleen zal de verwijzing naar deze post (dus het indexgetal) net zoveel informatie aan cijfers bevatten als deze post aan informatie.

Alles zit wel in pi, omdat het oneindig is, alles zit er zelfs oneindig vaak in, ook jouw DNA, maar de index naar de start van die info is vergelijkbaar met de hoeveelheid informatie zelf. En een hele korte reeks (bijvoorbeeld het woord ‘Ja’, vind je al heel snel. Maar een complete film staat er wel, maar zo ver, zo diep in de info, daar zit geen winst.

Ga je niet-pseudo-random n-dimensionale matrici maken dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan is het aantal mogelijkheden (per definitie) beperkt en daardoor kan de index ook (ordegrootte’s) kleiner zijn.
The End Times are wild
pi_197804123
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niet in een lineair verband, de kans: "Dit is een zin" lineair als bytes in bijvoorbeeld PI zit, en dat de referentie naar dit stukje tekst korter is acht ik nihil, echter ga je de referenties niet sequentieel maken, maar op een slimmere manier, dan vermoed ik van wel, daarnaast kun je het ook nog in stukjes doen :)
  woensdag 3 februari 2021 @ 20:50:45 #291
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197804126
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:49 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zoiets, ik weet niet of je het basis principe van normale encrypte kent, maar dat werkt bitwise waarbij je dus voor veel voorkomende karakters een kortere bit notering gebruikt dan minder voorkomende.

Kortom als je tekst wilt comprimeren dan is is slim om bijvoorbeeld de letter E in 4 bits vast te leggen, en de letter X in laten we zeggen 20. In de Kijk stond dit een keer heel mooi uitgelegt, ook met de formule van de compressie die je zo kunt bereiken :)
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:49 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja, ik ben goed bekend met encryptie, ik heb dat nog als vak gehad toen bijna niemand er van gehoord had. Beutelspacher.
The End Times are wild
  woensdag 3 februari 2021 @ 20:51:19 #292
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197804131
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

Niet in een lineair verband, de kans: "Dit is een zin" lineair als bytes in bijvoorbeeld PI zit, en dat de referentie naar dit stukje tekst korter is acht ik nihil, echter ga je de referenties niet sequentieel maken, maar op een slimmere manier, dan vermoed ik van wel, daarnaast kun je het ook nog in stukjes doen :)
Je moet het sowieso slimmer doen, anders kan het niet werken dus.
The End Times are wild
pi_197804135
Ik bedoelde trouwens compressie, niet encryptie, maar dat heeft redelijk wat raakvlakken ;)
pi_197804150
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je moet het sowieso slimmer doen, anders kan het niet werken dus.
Klopt, vandaar mijn idee van matrices, maar goed, dat wil ik dus een keer Poccen, maar ik liep gelijk tegen allerlei shit aan in C# dat Integers daar redelijk beperkingen hebben ;)
pi_197804159
Hoe komt de discussie nu opeens weer op Jan Sloot??? :D

Hoe dan ook, je krijgt onherroepelijk met het Pigeon Hole principe. Als je dat snapt dan hoef je eigenlijk niet te discussiėren over wat ie deed of niet deed. De fundamentele principes kun je niet omzeilen. Jan S. was gewoon een bedrieger die rijk wilde worden. Dat is ook de reden dat Roel P. er nooit mee uit de kast is gekomen want dat staat zo dom. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_197804167
Compressie op Video is trouwen een mega interessant gebeuren, je hebt er zoveel strategieeen die je weer kunt mixen enzo :)
pi_197804185
Welnee. Alles is bekend. Mixen biedt ook geen voordelen. Je krijgt daar i.i.g. niet opeens iets magisch van, dat schijnt men te denken en te hopen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_197804195
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:53 schreef Bart2002 het volgende:

Hoe dan ook, je krijgt onherroepelijk met het Pigeon Hole principe. Als je dat snapt dan hoef je eigenlijk niet te discussiėren over wat ie deed of niet deed. De fundamentele principes kun je niet omzeilen. Jan S. was gewoon een bedrieger die rijk wilde worden. Dat is ook de reden dat Roel P. er nooit mee uit de kast is gekomen want dat staat zo dom. :)
Volgens mij via Antonov en Superradar ;)
Feit is dat Roel zijn goede baan bij Philips op had gezegt, en dat de dag van overlijden er een contact bij ABN getekent zou worden, Sloot kreeg een hartaanval, en toen Pieper later bij zijn huis terugkwam was zijn werkkamer vakkundig leeggehaald :) Volgens mij is het kastje weg, en bestaat het software kaartje nog (of omgekeert).
  woensdag 3 februari 2021 @ 20:55:58 #299
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197804199
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:53 schreef Bart2002 het volgende:

Denk ik ook.
Maar betreft dat pigeon-hole, misschien is het principe dan juist dat er maximaal 2^8196 significant te onderscheiden films zijn. Dan zijn er dus in iedere pigeon-hole triljarden films, maar die zijn (voor de menselijke kijker) allemaal gelijk genoeg. Snap jje wat ik bedoel?
The End Times are wild
pi_197804205
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:54 schreef Bart2002 het volgende:
Welnee. Alles is bekend. Mixen biedt ook geen voordelen. Je krijgt daar i.i.g. niet opeens iets magisch van, dat schijnt men te denken en te hopen.
Mixen als in het combineren van diverse compressie technieken, een deel van video codex is namelijk gebaseerd op visuele inperking, andere delen weer mathematisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')