abonnement Unibet Coolblue
pi_197611453
Stel, huidige woning heeft een overwaarde wegens waardestijging én forse aflossing. Het bruto hypotheekbedrag is grofweg 50% van de eventuele huur die ik hiervoor kan vragen.

Potentiële nieuwe woning is te financieren binnen maximale hypotheek, op basis van inkomen en op basis van de overwaarde op de huidige woning. Bij voorkeur in 2 leningdelen, deels annuïtair en aflossingsvrij.

Hoe werkt dat? Ik lees wel veel over hypotheek ophogen (en huidige woning dus als onderpand), maar hoe werk dit?
pi_197611480
Volgens mij hebben @blomke en @investeerdertje wel enige kennis van hypotheken en investeren.
pi_197611677
Hypotheek huidige woning oversluiten naar een verhuurhypotheek + nieuwe woonhypotheek op nieuwe huis.
pi_197611726
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 16:28 schreef KrekelJapie het volgende:
Hypotheek huidige woning oversluiten naar een verhuurhypotheek + nieuwe woonhypotheek op nieuwe huis.
Makes sense. Mijn Google skills bracht me op 'woning kopen uit overwaarde', maar zonder wat ik zocht, ergo: ik zocht verkeerd. Kan ik de overwaarde op die manier inzetten om de nieuwe (eigen) woning te financieren, zonder die uit de cashen?
pi_197611980
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 16:21 schreef nosuchthing het volgende:
Stel, huidige woning heeft een overwaarde wegens waardestijging én forse aflossing. Het bruto hypotheekbedrag is grofweg 50% van de eventuele huur die ik hiervoor kan vragen.

Potentiële nieuwe woning is te financieren binnen maximale hypotheek, op basis van inkomen en op basis van de overwaarde op de huidige woning. Bij voorkeur in 2 leningdelen, deels annuïtair en aflossingsvrij.

Hoe werkt dat? Ik lees wel veel over hypotheek ophogen (en huidige woning dus als onderpand), maar hoe werk dit?
Kun je je vraag ook even iets beter formuleren? en van wie ben je een kloon :)
  Moderator zondag 24 januari 2021 @ 17:18:14 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197613415
... of het is een lurker.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_197613536
Je wilt je overwaarde 'opnemen' en vrij besteden aan een ander huis.

Maar dan mag je van de huidige hypotheeknemer vast je oude huis ( met hypotheek er op) niet zomaar verhuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 24-01-2021 18:18:28 ]
dag
pi_197613547
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 16:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Kun je je vraag ook even iets beter formuleren? en van wie ben je een kloon :)
Nou je het zegt….. ^O^
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197614027
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 16:21 schreef nosuchthing het volgende:
Hoe werkt dat? Ik lees wel veel over hypotheek ophogen (en huidige woning dus als onderpand), maar hoe werk dit?
Je kunt je hypotheek ophogen of een tweede hypotheek afsluiten afhankelijk van je inkomen en overwaarde. Dat krijg je op je rekening gestort en daar kun je mee doen wat je wilt, het is 'eigen' geld. Als dit bedrag voldoende is om een tweede woning voor de verhuur voor te kopen ben je 'klaar'. Is dit niet voldoende dan kun je met het geld van de opgehoogde of nieuwe hypotheek nóg een hypotheek afsluiten in de verhouding 20:80. Dit is een verhuurhypotheek met hogere rente.

Edit: in een constructie als deze blijf je in je oude huis wonen, de nieuwe is voor de verhuur. Andersom gaat hem niet worden.
pi_197614481
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:39 schreef Itam het volgende:

[..]

Je kunt je hypotheek ophogen of een tweede hypotheek afsluiten afhankelijk van je inkomen en overwaarde. Dat krijg je op je rekening gestort en daar kun je mee doen wat je wilt, het is 'eigen' geld. Als dit bedrag voldoende is om een tweede woning voor de verhuur voor te kopen ben je 'klaar'. Is dit niet voldoende dan kun je met het geld van de opgehoogde of nieuwe hypotheek nóg een hypotheek afsluiten in de verhouding 20:80. Dit is een verhuurhypotheek met hogere rente.

Edit: in een constructie als deze blijf je in je oude huis wonen, de nieuwe is voor de verhuur. Andersom gaat hem niet worden.
Nee, en is alleen super interessant als je rente vaste periode niet te lang meer loopt en je woning goed verhuurbaar is. Anders betaal je een flinke boete rente en zou ik kijken of een andere woning om te verhuren niet intresanter is. Voor ons was het vorig jaar b.v niet intresant, (naast dat mijn vrouw het niet wilde), dit komt enerzijds door de boete anderzijds door een woning die niet super intresant is voor de verhuur.
pi_197614558
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:53 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Nee, en is alleen super interessant als je rente vaste periode niet te lang meer loopt en je woning goed verhuurbaar is. Anders betaal je een flinke boete rente []
En daarom dus de optie tweede hypotheek op het eerste huis :)
pi_197616037
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 16:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Kun je je vraag ook even iets beter formuleren? en van wie ben je een kloon :)
Even met fictieve en versimpelde cijfers...

Huidige woning
Aanschaf: 250k (en oorspronkelijk 250k hypotheek)
Restant hypotheek: 125k
Verwachte verkoopwaarde: 350k
Overwaarde: 225k

Toekomstige woning
Aanschaf: 500k (en vermoedelijk ook 500k taxatie)
Eigen vermogen: 225k (inbreng overwaarde)
Hypotheek: 275k (55% markwaarde)

(verkoopkosten en k.k. even geheel buiten beschouwing gelaten)

Ik speelde met het idee om de huidige woning aan te houden en te verhuren en zocht naar manieren om dat te financieren. Bijvoorbeeld door die 125k aan extra hypotheek op de toekomstige woning te nemen en daar de huidige woning mee af te lossen.
• Dan heb ik geen verhuurhypotheek nodig, toch?
• De te verhuren woning is dan hypotheekvrij, toch? Hypotheek rust dan op de nieuwe woning.
• Ik heb dan geen toestemming nodig van de bank, toch?

Ik verwacht dat ik 100% van de woningwaarde (o.b.v. taxatie) van de toekomstige woning mag financieren. Op basis van bovenstaande zou ik dan op 80% uitkomen.

Kan deze constructie?

quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:39 schreef Itam het volgende:

[..]

Je kunt je hypotheek ophogen of een tweede hypotheek afsluiten afhankelijk van je inkomen en overwaarde. Dat krijg je op je rekening gestort en daar kun je mee doen wat je wilt, het is 'eigen' geld. Als dit bedrag voldoende is om een tweede woning voor de verhuur voor te kopen ben je 'klaar'. Is dit niet voldoende dan kun je met het geld van de opgehoogde of nieuwe hypotheek nóg een hypotheek afsluiten in de verhouding 20:80. Dit is een verhuurhypotheek met hogere rente.

Edit: in een constructie als deze blijf je in je oude huis wonen, de nieuwe is voor de verhuur. Andersom gaat hem niet worden.
Dit is dus wat ik wel beoogde; zelf in het toekomstige huis gaan wonen.
pi_197616251
Je kan kijken of je 400k kan lenen voor je nieuwe woning, waarvan je 125k gebruikt om je oude woning af te lossen. Mogelijk moet je wel een boete betalen voor vervroegd aflossen.
pi_197616862
Ik geloof niet dat je 100% van de overwaarde in een 2e hypotheek gaat krijgen.
dag
pi_197616927
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 18:49 schreef KrekelJapie het volgende:
Je kan kijken of je 400k kan lenen voor je nieuwe woning, waarvan je 125k gebruikt om je oude woning af te lossen. Mogelijk moet je wel een boete betalen voor vervroegd aflossen.
Op basis van inkomen kan ik (op basis van oriënterend gesprek) meer lenen dan de genoemde (fictieve) 500k.

De resterende 125k aflossen kost een paar duizend euro. Dat is te overzien. De rente op huidige woning is een stuk hoger dan de actuele rente die voor de toekomstige zou kunnen gaan gelden.

quote:
• Dan heb ik geen verhuurhypotheek nodig, toch?
• De te verhuren woning is dan hypotheekvrij, toch? Hypotheek rust dan op de nieuwe woning.
• Ik heb dan geen toestemming nodig van de bank, toch?
Dan is dit 3 x check, toch? En dan ben ik er? Is het zo simpel?

Dan hou ik 1 hypotheek over (mogelijk meerdere leningdelen waarvan een deel aflossingsvrij), rustend op de toekomstige woning, met een LTV van 80% en is de huidige woning vrij van hypotheek.

De volledige hypotheekrente (voor zover niet-aflossingsvrij) is dan aftrekbaar (niet dat het echt de moeite is, maar toch), omdat de hypotheek niet op het verhuurde object rust, right?

C'est ca?

quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 19:10 schreef Peter het volgende:
Ik geloof niet dat je 100% van de overwaarde in een 2e hypotheek gaat krijgen.
Welke tweede hypotheek?
pi_197617155
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 18:42 schreef nosuchthing het volgende:

Dit is dus wat ik wel beoogde; zelf in het toekomstige huis gaan wonen.
Dat kan officieel niet, want je moet dan eerst de volledige hypotheek afgelost hebben op huis 1, dat kun -mag- je niet financieren met huis 2*. Andere route die er is, is een zogenoemde ABC constructie. Het toepassen daarvan is zoals jij het -vermoedelijk- beoogd een vorm van fraude en dus nogal verboden.

*ik althans een jaar geleden niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Itam op 24-01-2021 19:31:08 ]
pi_197617256
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 19:12 schreef nosuchthing het volgende:
De resterende 125k aflossen kost een paar duizend euro
Met andere woorden: dit ga je niet binnen de hypotheek van je tweede huis kunnen regelen. Als het je via -al dan niet tijdelijk om later alsnog je hypotheek van je nieuwe huis op te hogen- via andere kanalen wel lukt, dan is het een ander verhaal.
pi_197617300
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 19:12 schreef nosuchthing het volgende:
De volledige hypotheekrente (voor zover niet-aflossingsvrij) is dan aftrekbaar (niet dat het echt de moeite is, maar toch), omdat de hypotheek niet op het verhuurde object rust, right?
Nee, alleen het deel dat is gebruikt voor het aanschaffen van het huis waarin je woont en niet aflossingsvrij etc is.
pi_197617381
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 19:22 schreef Itam het volgende:

[..]

Dat kan officieel niet, want je moet dan eerst de volledige hypotheek afgelost hebben op huis 1, dat kun -mag- je niet financieren met huis 2. Andere route die er is, is een zogenoemde ABC constructie. Het toepassen daarvan is zoals jij het -vermoedelijk- beoogd een vorm van fraude en dus nogal verboden.
Ik zoek nadrukkelijk alleen naar legale manieren!

quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 19:26 schreef Itam het volgende:

[..]

Met andere woorden: dit ga je niet binnen de hypotheek van je tweede huis kunnen regelen. Als het je via -al dan niet tijdelijk om later alsnog je hypotheek van je nieuwe huis op te hogen- via andere kanalen wel lukt, dan is het een ander verhaal.
Die paar k boeterente kan (uiteraard) gewoon betaald worden zonder financiering.

quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 19:27 schreef Itam het volgende:

[..]

Nee, alleen het deel dat is gebruikt voor het aanschaffen van het huis waarin je woont en niet aflossingsvrij etc is.
Ok, fair enough, ja!
pi_197618334
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 19:12 schreef nosuchthing het volgende:

[..]
Welke tweede hypotheek?
Een overbruggingshypotheek wordt meestal als tweede hypotheek op de oude woning genomen...
dag
pi_197626802
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 19:22 schreef Itam het volgende:

[..]

Dat kan officieel niet, want je moet dan eerst de volledige hypotheek afgelost hebben op huis 1, dat kun -mag- je niet financieren met huis 2*. Andere route die er is, is een zogenoemde ABC constructie. Het toepassen daarvan is zoals jij het -vermoedelijk- beoogd een vorm van fraude en dus nogal verboden.

*ik althans een jaar geleden niet.
Ik denk dat het hele verhaal rondom financiering een en ander nogal onduidelijk maakt.

Als hij zijn eigen vermogen gebruikt om z'n oude hypotheek af te lossen en vervolgens een hypotheek neemt voor de nieuwe woning met het restant van z'n eigen vermogen. Dan is er geen rare kruisbesmetting van hypotheekdelen.

Oftewel ene huis hypotheekvrij uit eigen vermogen. Andere huis aanschaffen met hypotheek.
pi_197627078
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik denk dat het hele verhaal rondom financiering een en ander nogal onduidelijk maakt.

Als hij zijn eigen vermogen gebruikt om z'n oude hypotheek af te lossen en vervolgens een hypotheek neemt voor de nieuwe woning met het restant van z'n eigen vermogen. Dan is er geen rare kruisbesmetting van hypotheekdelen.

Oftewel ene huis hypotheekvrij uit eigen vermogen. Andere huis aanschaffen met hypotheek.
Als ik TS goed begrijp, zit het eigen vermogen (als aflossing op de hypotheek) vast in de huidige woning. Hoe ziet jouw opzet er dan uit?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197627132
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:41 schreef baskick het volgende:

[..]

Als ik TS goed begrijp, zit het eigen vermogen (als aflossing op de hypotheek) vast in de huidige woning. Hoe ziet jouw opzet er dan uit?
Je hebt gelijk.

Mijn opzet ziet er dan als volgt uit:
<Leegte>
pi_197627181
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Je hebt gelijk.

Mijn opzet ziet er dan als volgt uit:
<Leegte>
Care to explain?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197627674
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:48 schreef baskick het volgende:

[..]

Care to explain?
Oh sorry, was een flauwe "dan heb ik niets gezegd".

Ik houd dan alleen het herfinancieren met een verhuurhypotheek over als optie en de bijbehorende boete betalen, om vervolgens de tweede woning geheel te financieren onder een eigen hypotheek.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')