abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:29:06 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197546215
Hebben wij weer... :{
Een maand geleden verhuisd en nu is er "iets mis met de cv". Geconstateerd doordat we vaak moeten bijvullen. Vorige eigenaar zegt "ik hoefde nooit extra bij te vullen". Of dat waar is weet ik niet, maar het klinkt verdacht. CV-ketel zelf is vrijwel nieuw. Monteur laten komen, probleem zit niet in de ketel. Wij zien nergens lekkage.

Nu heb ik ondertussen ontdekt dat er lekdetectiebedrijven zijn (dat kost zo 400 euro en dat weet je -hopelijk- alleen wáár het probleem zit, maar heb je nog geen oplossing). In mijn (opstal)verzekersvoorwaarden staat dat ze ook betalen om een lek op te sporen. Dat staat echter onder het kopje "als er schade is". Maar de grap is: er ís (nog) geen zichtbare schade.

Wat nu? Moet je maar gewoon blijven bijvullen en wachten totdat ergens een keer een muur natte plekken laat zien? Heeft iemand uberhaupt ervaring met dit soort ellende? Vrijwel alle (cv) leidingen zijn keurig weggewerkt in de muren en ik heb geen clue waar alles loopt.

Samengevat, 2 vragen:
1. Dekt een opstalverzekering preventief lekdetectie?
2. Heeft iemand een tip om een onzichtbare lekkage in een cv-installatie op te sporen?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:41:43 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197546380
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:29 schreef JeOma het volgende:
Een maand geleden verhuisd en nu is er "iets mis met de cv". Geconstateerd doordat we vaak moeten bijvullen. Vorige eigenaar zegt "ik hoefde nooit extra bij te vullen". Of dat waar is weet ik niet, maar het klinkt verdacht. CV-ketel zelf is vrijwel nieuw. Monteur laten komen, probleem zit niet in de ketel. Wij zien nergens lekkage.
[..]
2. Heeft iemand een tip om een onzichtbare lekkage in een cv-installatie op te sporen?
Is er wel sprake van lekkage of werkt de installatie misschien anders dan je verwacht?

Wat is de trigger dat jou doet besluiten om bij te vullen?
Hoor je lucht door de leidingen? Of staat de meter van de drukindicator lager dan jij zou willen?
So we just called him Fred
pi_197546471
Dat er geen zichtbare schade is, betekent niet dat er geen schade is..
Bel je verzekeraar eens? Je moet namelijk schade ook proberen te voorkomen en daar zijn ze vast blij mee..
En wie weet vindt de lekdetectie wel iets wat toch een verborgen gebrek blijkt..
dag
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:47:36 #4
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197546496
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:41 schreef Fred het volgende:

[..]

Is er wel sprake van lekkage of werkt de installatie misschien anders dan je verwacht?

Wat is de trigger dat jou doet besluiten om bij te vullen?
Hoor je lucht door de leidingen? Of staat de meter van de drukindicator lager dan jij zou willen?
De trigger is 2x geweest dat de cv-ketel met een error-melding aangaf "de druk is te laag" en dat heb ik zelf ook 2x geconstateerd doordat 0.8 bar op de meter stond. En met een te lage druk werkt een cv-systeem niet (dat konden we constateren: het was best koud) :P . De andere keren heb ik geconstateerd dat de druk langzaam maar gestaag daalde (van 1.8 naar 1.2 zeg maar... en dan kun je uiteraard wachten tot de thermostaat weer tegen je zegt "bekijk het maar", maar dan kun je ook preventief bijvullen).

Er loopt geen hoorbare lucht (meer) door de leidingen, heb ook al een keer ontlucht.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:48:06 #5
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197546509
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:46 schreef Peter het volgende:
Dat er geen zichtbare schade is, betekent niet dat er geen schade is..
Bel je verzekeraar eens? Je moet namelijk schade ook proberen te voorkomen en daar zijn ze vast blij mee..
En wie weet vindt de lekdetectie wel iets wat toch een verborgen gebrek blijkt..
Ja goed punt. Die ga ik wel eens even bellen. Lijkt me dat zij ook iets te "winnen" hebben.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197546535
Ik heb hetzelfde en ik wacht tot ik schade zie.
Ik moet nu elje 4 maanden bijvullen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:51:31 #7
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197546572
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb hetzelfde en ik wacht tot ik schade zie.
Ik moet nu elje 4 maanden bijvullen.
Hmmm.... heb jij geen contact met je verzekeraar (en/of lekdetectiebedrijfg) overwogen? Waarom niet als ik mag vragen?

Ik heb trouwens een iets groter lek: 2x per week bijvullen. Ik zou het pas écht shit vinden als je opeens een mega-lek hebt en er op dat moment niemand tijd heeft om te komen fixen (vond het nu ook al een uitdaging om een monteur te vinden die uberhaupt langs wilde komen).
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197546584
De ketel is goed nagekeken toch?
Niet dat het schakelblok (ben de naam kwijt) tussen verwarmen en warmwater defect is en er zo water wegloopt..
dag
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:52:53 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197546608
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:47 schreef JeOma het volgende:
De trigger is 2x geweest dat de cv-ketel met een error-melding aangaf "de druk is te laag" en dat heb ik zelf ook 2x geconstateerd doordat 0.8 bar op de meter stond. En met een te lage druk werkt een cv-systeem niet (dat konden we constateren: het was best koud) :P . De andere keren heb ik geconstateerd dat de druk langzaam maar gestaag daalde (van 1.8 naar 1.2 zeg maar... en dan kun je uiteraard wachten tot de thermostaat weer tegen je zegt "bekijk het maar", maar dan kun je ook preventief bijvullen).
Dat klinkt inderdaad niet best.

Water stroomt doorgaans via de meest makkelijke route omlaag, dus je zou in de buurt van de verwarmingsleidingen liggen last hebt van vochtige muren of plafonds. Als het kan zou je ook in je kruipruimte kunnen kijken.
So we just called him Fred
pi_197546629
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:51 schreef JeOma het volgende:

[..]

Hmmm.... heb jij geen contact met je verzekeraar (en/of lekdetectiebedrijfg) overwogen? Waarom niet als ik mag vragen?

Ik heb trouwens een iets groter lek: 2x per week bijvullen. Ik zou het pas écht shit vinden als je opeens een mega-lek hebt en er op dat moment niemand tijd heeft om te komen fixen (vond het nu ook al een uitdaging om een monteur te vinden die uberhaupt langs wilde komen).
Verzekeraar bel ik bij schade en die heb ik niet.
Lekdetectiebedrijven vertrouw ik niet.

Ik repareer het zelf als ik iets zie.

2x per week klinkt als een expansievatprobleem. Vervang deze eens met 1 van get juiste formaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:53:49 #11
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197546634
quote:
7s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:52 schreef Fred het volgende:

[..]

Dat klinkt inderdaad niet best.

Water stroomt doorgaans via de meest makkelijke route omlaag, dus je zou in de buurt van de verwarmingsleidingen liggen last hebt van vochtige muren of plafonds. Als het kan zou je ook in je kruipruimte kunnen kijken.
Ja helaas geen kruipruimte. In de kelder lopen een paar leidingen, maar verder is alles 'keurig weggewerkt' helaas...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 21 januari 2021 @ 10:54:19 #12
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197546645
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:52 schreef Peter het volgende:
De ketel is goed nagekeken toch?
Niet dat het schakelblok (ben de naam kwijt) tussen verwarmen en warmwater defect is en er zo water wegloopt..
Ja ook gedaan. De warmtewisselaar bedoel je waarschijnlijk. Met de ketel (en expansievat) is niets mis (volgens de monteur).
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197547008
2x per week valt wel mee :D waarom zeg ik dit?

Zelf ook een lekkage gehad in de CV waardoor we elke dag diende bij te vullen. Gelukkig was de lekkage bij ons snel gevonden, in de kruipruimte (gelukkig) waar het letterlijk wegsijpelde. Er stond ook een plas en er was een vochtige plek te zien. De oorzaak lag in het feit dat de vorige bewoners stalen leidingen hadden gebruikt in de kruipruimte welke waren gaan roesten. Verkeerde materiaalkeuze volgens de mannen die het kwamen maken.

1. Dekt een opstalverzekering preventief lekdetectie?
Dit ligt geheel aan je verzekeraar. Verzekeraars hanteren tegenwoordig verschillende dekkingstype, beperkt/uitgebreid etc.

2. Heeft iemand een tip om een onzichtbare lekkage in een cv-installatie op te sporen?
Je hebt van de lekdetectie bedrijven. Maar ik zou eerst toch eens onder de grond proberen te kijken. 9 van de 10 keer zit daar de lekkage. Anders had je elders in het huis toch wel vochtplekken moeten gaan zien. Als je elke 2x per week moet bijvullen is genoeg voor vochtplekken. Er zit zo'n 100 liter water in de installatie.

De gevolgschade van de lekkage is verzekerd. Dus herstelwerkzaamheden etc. Soms zijn verzekeraars coulanter als je onder de oude voorwaarden valt. Wij kregen gelukkig alles vergoed doordat we nog onder de oude voorwaarden vielen. Normaal gesproken is gevolgschade in een kruipruimte namelijk niet verzekerd.

Succes.
  donderdag 21 januari 2021 @ 11:27:57 #14
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197547258
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:29 schreef JeOma het volgende:
Hebben wij weer... :{
Een maand geleden verhuisd en nu is er "iets mis met de cv". Geconstateerd doordat we vaak moeten bijvullen. Vorige eigenaar zegt "ik hoefde nooit extra bij te vullen". Of dat waar is weet ik niet, maar het klinkt verdacht. CV-ketel zelf is vrijwel nieuw. Monteur laten komen, probleem zit niet in de ketel. Wij zien nergens lekkage.

Nu heb ik ondertussen ontdekt dat er lekdetectiebedrijven zijn (dat kost zo 400 euro en dat weet je -hopelijk- alleen wáár het probleem zit, maar heb je nog geen oplossing). In mijn (opstal)verzekersvoorwaarden staat dat ze ook betalen om een lek op te sporen. Dat staat echter onder het kopje "als er schade is". Maar de grap is: er ís (nog) geen zichtbare schade.

Wat nu? Moet je maar gewoon blijven bijvullen en wachten totdat ergens een keer een muur natte plekken laat zien? Heeft iemand uberhaupt ervaring met dit soort ellende? Vrijwel alle (cv) leidingen zijn keurig weggewerkt in de muren en ik heb geen clue waar alles loopt.

Samengevat, 2 vragen:
1. Dekt een opstalverzekering preventief lekdetectie?
2. Heeft iemand een tip om een onzichtbare lekkage in een cv-installatie op te sporen?
Ja de verzekering dekt dit.
Althans bij ons wel.

Je moet alleen voor de rekening op draaien voor het herstel als het te wijten is aan achterstallig onderhoud.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_197548163
Maar waarom zou je opstalverzekeraar moeten opdraaien voor een defect dat aanwezig was vóór de ingang van de verzekeringsdekking. In de algoritmes van verzekeraars is de combinatie ingangsdatum polis/geleidelijk werkend gebrek getriggerd dus hier ga je vragen over krijgen.
pi_197548835
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:11 schreef paardendokter het volgende:
Maar waarom zou je opstalverzekeraar moeten opdraaien voor een defect dat aanwezig was vóór de ingang van de verzekeringsdekking. In de algoritmes van verzekeraars is de combinatie ingangsdatum polis/geleidelijk werkend gebrek getriggerd dus hier ga je vragen over krijgen.
Als je bij dezelfde verzekeraar ook je rechtsbijstandsverzekering hebt, zou dat wel helpen denk ik.. Dan kunnen die kijken of er sprake was van een verborgen gebrek en of ze de kosten willen verhalen.
dag
pi_197549093
Zit er niet een lek in je expansievat? Misschien is je ketel wel vervangen maar het vat niet....
Het vat moet als je er op tikt duidelijk hol klinken, zeker in "koude toestant" van de cv installatie en bij lage druk.

Als deze niet hol klinkt is deze stuk en moet die vervangen worden.
pi_197553659
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:11 schreef paardendokter het volgende:
Maar waarom zou je opstalverzekeraar moeten opdraaien voor een defect dat aanwezig was vóór de ingang van de verzekeringsdekking. In de algoritmes van verzekeraars is de combinatie ingangsdatum polis/geleidelijk werkend gebrek getriggerd dus hier ga je vragen over krijgen.
Nah, als het een incident is voordat je er kwam wonen, geen probleem. Als die de verzekering dus netjes op tijd heeft afgesloten dan zal het geen probleem zijn. Het is de vraag of ts het wist en bij een dreigende lekkage zal t wel meevallen qua vragen.
pi_197555882
Precies zelfde situatie gehad. Bult gedoe, kastje muur, uiteindelijk gewoon zelf nieuwe ketel gekocht om van het hele gezeik af te zijn.
Alius aliud dicit
pi_197571274
Dus je koopt een huis voor vele honderdduizenden euro's, hebt van de CV monteur gehoord dat het probleem daar niet ligt en dan ben je te gierig om 400 euro uit te geven om te kijken waar het probleem dan wel ligt? Liever wacht je op schade met alle gevolgen van dien?

Om te beginnen zou ik de verzekeraar eens bellen, grote kans dat ze dit gewoon voor je betalen. Voor de verzekeraar is het simpel, ze betalen niet de reparatie van het lek maar wel de gevolgschade. Hoe eerder een lek ontdekt wordt hoe minder gevolgschade er zal zijn, dus hoe minder geld het ze kost.

Maar al betalen ze niet, je wil dit soort dingen toch gewoon opgelost hebben? Los van het werk dat je 2x per week moet vullen, zit je te wachten op allerlei schimmels of muren die uit elkaar donderen?
pi_197571291
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:58 schreef namliam het volgende:
Zit er niet een lek in je expansievat? Misschien is je ketel wel vervangen maar het vat niet....
Het vat moet als je er op tikt duidelijk hol klinken, zeker in "koude toestant" van de cv installatie en bij lage druk.

Als deze niet hol klinkt is deze stuk en moet die vervangen worden.
Zo'n vat is na 2 of 3 keer vullen ook wel vol, dan zou je niet meer hoeven vullen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de CV monteur er niet op getikt heeft, ik heb nog nooit een CV monteur gezien die het niet deed. Het is voor veel monteurs een automatisme (want: levert geld op bij defect) en zeker als je klaagt over bijvullen dan is het een van de eerste dingen die de monteur verdenkt.
pi_197571349
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 11:27 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ja de verzekering dekt dit.
Althans bij ons wel.

Je moet alleen voor de rekening op draaien voor het herstel als het te wijten is aan achterstallig onderhoud.
Over het algemeen vergoeden de verzekeraars niet het feitelijke herstel (dat is onderhoud namelijk), maar wel de gevolgschade en herstel van schade die veroorzaakt wordt om te kunnen herstellen.

Ik heb bijvoorbeeld enkele jaren geleden een lekke koud waterleiding in de muur gehad. De verzekeraar zou (in theorie) het slopen en herstellen van de WC, gang en keuken betalen maar niet het vervangen van de koppeling van 5 euro.
In overleg met de verzekering besloten om een nieuwe leiding onder de vloer te laten leggen en niets te slopen, voor iedereen een betere oplossing. Al heeft het een paar dagen geduurd voor daar toestemming voor was vanuit de verzekeraar, zoiets zou normaal namelijk onderhoud betekenen en dat werd niet betaald. Aangezien alles slopen/herstellen over de 10.000 euro zou gaan en dit 1.000 euro was, was dit verder een no-brainer voor hen.
pi_197574064
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:41 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Zo'n vat is na 2 of 3 keer vullen ook wel vol,
Zucht, nee... dat vat hoort juist NOOIT vol te komen. Daar zit een soort rubberen zak ik die een overspanning op kan vangen zodat je leidingen niet onder (te) hoge druk komen te staan bij het opwarmen van een reeds vol systeem.

Als het systeem opwarmt zet deze zak uit en bij het afkoelen krimpt deze weer. In principe zou deze altijd leeg moeten zijn, en zeker niet na 2 of 3 keer vullen vol moeten zitten....
pi_197574123
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 16:40 schreef namliam het volgende:

[..]

Zucht, nee... dat vat hoort juist NOOIT vol te komen. Daar zit een soort rubberen zak ik die een overspanning op kan vangen zodat je leidingen niet onder (te) hoge druk komen te staan bij het opwarmen van een reeds vol systeem.

Als het systeem opwarmt zet deze zak uit en bij het afkoelen krimpt deze weer. In principe zou deze altijd leeg moeten zijn, en zeker niet na 2 of 3 keer vullen vol moeten zitten....
Maar als die lek is.. dan zou na meerdere keren vullen het vat vol water moeten zitten..
dag
pi_197574221
Verzekering bellen en situatie uitleggen. Wij hebben een vochtvlek op de buitenmuur ontdekt, zit recht achter de douche. Huis gekocht in april. Op de fundafoto zie je m ook al, is ons nooit opgevallen :')

Woensdag komt lekdetectie via verzekering.

In mijn oude huis ook lekdetectie moeten laten komen, buurman haalde kast weg en had een natte muur. Bleek onze condenswaterafvoer van de cv te zijn die stuk was, liep in een koof achter het bad. We dachten eerst ook dat het een leiding van het bad was die lekte, of de afvoer van het bad.

Ben benieuwd wat het deze keer is oO<
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')