Garantie houdt in dat je recht hebt op het herstel van de gebreken: in dit geval voldoen ze daaraan door 100% van de onderdelen te vervangen. Dat wil echter nog niet zeggen dat je een nieuwe wasmachine hebt "gekocht" en de garantie van voor af begint te tellen.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 12:10 schreef sloopkogel het volgende:
Dus we krijgen volgende week een andere nieuwe machine maar hebben maar ongeveer 10 maanden garantie?
Kan dat zo maar? Mogen ze dat doen?
Die krijg je ook. Op 3 november 2021 heb je twee jaar garantie gehad.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 12:10 schreef sloopkogel het volgende:
Voor mij gevoel heb ik toch gewoon recht op 2 jaar garantie?
Feitelijk de verkoper, maar dat is wel afhankelijk hoe lang de te verwachten levensduur van het product is. Let wel op dat dit dus wel het gekochte product is.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 13:44 schreef Lienekien het volgende:
Na november 2021 hoeft TS dus niet meer bij de verkoper aan te kloppen. Bij wie moet hij dan zijn voor de wettelijke garantie? De fabrikant?
Op de nieuw geleverde wasmachine is toch wel gewoon weer de wettelijke garantie van toepassing?quote:Op dinsdag 19 januari 2021 13:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Feitelijk de verkoper, maar dat is wel afhankelijk hoe lang de te verwachten levensduur van het product is. Let wel op dat dit dus wel het gekochte product is.
Effectief zal het bij de rechter worden als ts vind dat hij ergens recht op heeft. (Of er moet fabrieksgarantie zijn)
Daar is de wettelijke garantie op van toepassing zoals hij voor het gekochte product van toepassing was. Dus als als je het gekochte product een jaar had en voor dit type product is 2 jaar regulier. Dan heb je nog 1 jaar te gaan.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 13:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Op de nieuw geleverde wasmachine is toch wel gewoon weer de wettelijke garantie van toepassing?
Na die twee jaar heb je bij een wasmachine nog steeds recht op een deugdelijk product. Afhankelijk van de aanschafwaarde loopt dat op in jaren.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 13:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Daar is de wettelijke garantie op van toepassing zoals hij voor het gekochte product van toepassing was. Dus als als je het gekochte product een jaar had en voor dit type product is 2 jaar regulier. Dan heb je nog 1 jaar te gaan.
Aanschafdatum natuurlijk. Anders heb je oneindig garantie als iets steeds onder garantie vervangen wordt.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 14:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Na die twee jaar heb je bij een wasmachine nog steeds recht op een deugdelijk product. Afhankelijk van de aanschafwaarde loopt dat op in jaren.
Wat mij betreft blijft het de vraag wanneer die teller begint te lopen voor die tweede wasmachine.
Die teller heb je niet, die bestaat niet. Die teller gaat lopen bij de eerste machine.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 14:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Na die twee jaar heb je bij een wasmachine nog steeds recht op een deugdelijk product. Afhankelijk van de aanschafwaarde loopt dat op in jaren.
Wat mij betreft blijft het de vraag wanneer die teller begint te lopen voor die tweede wasmachine.
Wat jij leverde is een winkelgarantie, te kort, maar een winkelgarantie. Als jij die computer in eerste instantie al verkocht had, had je op de onderdelen (als die dus gratis zijn) geen nieuwe garantie hoeven geven.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 14:24 schreef ssjgoku het volgende:
Compleet iets anders, maar wellicht ermee te maken.
Heb 15 jaar geleden PC's / Laptops e.d gerepareerd.
Op de reparatie onderdelen, kreeg bij ons de klant standaard 1 jaar garantie op.
Nu worden alle onderdelen (min of meer) vervangen.
Geld daar dan een termijn op? Of is dit per bedrijf anders?
Je hebt gelijk, als het een nonconforme levering is. Ik vraag mij wel af of je met deze redenatie weg komt als ts er wasjes mee heeft kunnen draaien. Ik zou hier dus in mee gaan als de deur van de wasmachine niet meegeleverd was.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 14:48 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
Afwijkend van de bovenstaande antwoorden is er 1 maar in het hele verhaal:
Wanneer het geleverde product niet voldoet aan de gemaakte afspraken, of de verwachtingen die je normaliter redelijkerwijs van het product mag verwachten, dan is het product “non conform”. Juridisch gezien is er dan sprake van een “onvolledige levering”.
De volledige levering heeft dan feitelijk plaatsgevonden op het moment dat het product “conform” is. Pas op dat moment gaat de garantietermijn lopen, omdat het product feitelijk op dat moment pas geleverd is.
In jouw situatie lijkt het hierop neer te komen. Als ze je zwart-op-wit hebben gecommuniceerd dat het product geleverd is met een fabrieksfout, is dat voldoende onderbouwing om aan te mogen nemen dat het in eerste instantie geleverde product “non conform” is, zeker ook omdat deze blijkbaar niet meer te maken was. Dit betekent dat de daadwerkelijke levering van het conforme product plaats heeft gevonden, bij het ontvangen van de nieuwe wasmachine. De garantietermijn zal op dat moment dus pas gaan beginnen.
Deze rechten staan beschreven in 7:21 BW. De “schade” die je als consument hebt geleden is het (deels) verlopen van de garantietermijn, welke door de leverancier vergoed dient te worden. Een nieuwe garantietermijn dus.
Dit zijn iig mijn gedachtes hierover
Terechte opmerking. Ik sta er hetzelfde in, maar toch niet omdat de leverancier heeft aangegeven dat de oorzaak van alle ellende een fabrieksfout betreft die (blijkbaar) niet gemaakt kan worden.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 14:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, als het een nonconforme levering is. Ik vraag mij wel af of je met deze redenatie weg komt als ts er wasjes mee heeft kunnen draaien. Ik zou hier dus in mee gaan als de deur van de wasmachine niet meegeleverd was.
Waarom wordt de te verwachten levensduur van de tweede machine verminderd met de tijd tussen levering van de eerste en de tweede wasmachine?quote:Op dinsdag 19 januari 2021 14:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die teller heb je niet, die bestaat niet. Die teller gaat lopen bij de eerste machine.
Als het gewoon niet meegeleverd is, terwijl dit hoort, ja dan wel. Maar een fabricage fout kan zoveel betekenen. Het kan ook een band zijn die te strak zat en dan kom je dus op de reden van de redelijke termijn, die moeten ze dan fixen. Dat hebben ze (uiteindelijk) ook gedaan. Als ts in die >1 jaar zijn was elders moest doen. Ja dan heb je een punt. Indien niet ga ik toch voor de garantiequote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:01 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Terechte opmerking. Ik sta er hetzelfde in, maar toch niet omdat de leverancier heeft aangegeven dat de oorzaak van alle ellende een fabrieksfout betreft die (blijkbaar) niet gemaakt kan worden.
Vergelijk het met een laptop: je kan een laptop prima gebruiken zonder een fan op je GPU. Pas bij zwaardere of langdurige belasting kapt hij er dan mee.
Is het product dan non conform?
In dit geval is hij meegeleverd, maar niet werkend. (Zie edit). Na retour voor reparatie blijkt deze ook niet te repareren door een fabrieksfout. Je krijgt een nieuwe laptop.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 15:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als het gewoon niet meegeleverd is, terwijl dit hoort, ja dan wel. Maar een fabricage fout kan zoveel betekenen. Het kan ook een band zijn die te strak zat en dan kom je dus op de reden van de redelijke termijn, die moeten ze dan fixen. Dat hebben ze (uiteindelijk) ook gedaan. Als ts in die >1 jaar zijn was elders moest doen. Ja dan heb je een punt. Indien niet ga ik toch voor de garantie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |