abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197492778
Qlima laserkacheltje aan het repareren/reviseren.

Heb dat ding al vier keer uit elkaar gehaald.
De e2/e3 storing is opgelosd.

Injector uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Solenoid (vlambewaking) opgeschuurd. (koolafzetting niet te voorkomen met petroleum)
Brandstofpomp gedemonteerd was niks aan te zien.

Wij gebruiken qlima petroleum of die voor de Zibro kachels is voorgeschreven.firelux plus.
Dit sinds de laatste reparatie door qlima. Dus niet meer die goedkope aan de pomp.

Qlima is trouwens dezelde als Dainichi.

Probleem is nu dat hij alleen veel vermogen levert vlak na het opstarten.
Als de kachel zelf heet word levert die niet meer vermogen als een kaarsvlammetje.
(Vlammetjes zijn toch mooi blauw)

Vermoed dat dit aan de afsluitklep ligt.
Die word denk ik bij hoge temeratuur meer dichtgedrukt door een gasreservoir.
Kan dat kloppen of moet ik het ergens anders zoeken?

Is het mogelijk om een chemische reiniger voor injectors toe te passen?
Zelfde als die ze voor benzine/dieselauto's gebruiken.
Volgens mij bestaan die voor het grootste deel uit petroleum.
(als dat benzine is of iets dergelijks is met lager ontsteektemperatuur ontploft de boel denk ik)
Die afluitklep heb ik nog niet uit elkaar gekregen namelijk.

Enige suggesties.
(waarschijnlijk word het een nieuwe)
pi_197494721
Ik ben a-technisch en kies er altijd voor om maar iets nieuw te kopen. Je bent zo snel al x aantal uur kwijt wat x bedrag aan geld representeert dat het voordeliger is om gewoon nieuw te kopen. Geldt niet voor alles natuurlijk maar meestal wel, ik zou zeggen gewoon nieuw kopen en de tijd die je daarmee bespaart wat plezier hebben
pi_197494861
Geen idee. Maar ik zou wel een koolmonoxide melder in dezelfde ruimte plaatsen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 13:52:21 #4
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_197505228
Om aan petroleum/parafine/diesel kachels te sleutelen heb je minimaal een branderdruk manometer nodig die je in-line met de verstuiver monteert en een roetmeter.
Als je dat niet hebt kan dat aardig catastrofaal aflopen als in een afgebrand huis en/of koolmonoxide vergiftiging.

Als die instelling niet deugt icm met een versleten verstuiver krijg je druppels brandstof die van de verstuiver vallen/druppelen en in de isolatie van de brander ruimte trekt of op de bodem van brander tot er plasje ligt, de kachel gaat uit dus de vlam detector werkt niet meer maar de gelekte brandstof blijft ongecontroleerd branden, CO uitspugen en fikken totdat de kachel zelf in de fik vliegt.
De verstuiver/injector van diesel kachels slijt en sneller dan je denkt, het gaatje word groter waardoor de inspuitdruk daalt en de verstuivingshoek niet meer klopt, als gevolg van dat verkeerde verstuivingsbeeld en druk gaat de verstuiver druppelen.
In de volksmond heet dat bij diesel autos een "pissende verstuiver"
En dan zijn er ook andere principe kachels die ook zo weer hun narigheid kunnen hebben als het ding verkeerd is afgesteld.

Petroleum kachels met pomp hebben regulier onderhoud nodig van een monteur die weet wat hij doet, net zoals gaskachels.
Als je geen idee hebt waar je me bezig bent is het beter om het niet te doen of eerst serieuze info in te winnen zodat je wel weet waar je mee bezig bent, bezint eer ge begint....

Het ding is waarschijnlijk een soort van kloon van de zibro kamin laser kachel, een volautomatische geventileerde en zeer veilige parafine kachel met uitlaat pijp naar buiten (dus geen co in je woonruimte)

als je enig gevoel voor veiligheid hebt en dat ding in of nabij je woonhuis staat zou ik hem linea recta in de oudijzer bak gooien en wat knaps kopen of het ding laten servicen bij de importeur.

[ Bericht 3% gewijzigd door robber57 op 19-01-2021 14:12:26 ]
pi_197603527
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 13:52 schreef robber57 het volgende:
Om aan petroleum/parafine/diesel kachels te sleutelen heb je minimaal een branderdruk manometer nodig die je in-line met de verstuiver monteert en een roetmeter.
Als je dat niet hebt kan dat aardig catastrofaal aflopen als in een afgebrand huis en/of koolmonoxide vergiftiging.

Als die instelling niet deugt icm met een versleten verstuiver krijg je druppels brandstof die van de verstuiver vallen/druppelen en in de isolatie van de brander ruimte trekt of op de bodem van brander tot er plasje ligt, de kachel gaat uit dus de vlam detector werkt niet meer maar de gelekte brandstof blijft ongecontroleerd branden, CO uitspugen en fikken totdat de kachel zelf in de fik vliegt.
De verstuiver/injector van diesel kachels slijt en sneller dan je denkt, het gaatje word groter waardoor de inspuitdruk daalt en de verstuivingshoek niet meer klopt, als gevolg van dat verkeerde verstuivingsbeeld en druk gaat de verstuiver druppelen.
In de volksmond heet dat bij diesel autos een "pissende verstuiver"
En dan zijn er ook andere principe kachels die ook zo weer hun narigheid kunnen hebben als het ding verkeerd is afgesteld.

Petroleum kachels met pomp hebben regulier onderhoud nodig van een monteur die weet wat hij doet, net zoals gaskachels.
Als je geen idee hebt waar je me bezig bent is het beter om het niet te doen of eerst serieuze info in te winnen zodat je wel weet waar je mee bezig bent, bezint eer ge begint....

Het ding is waarschijnlijk een soort van kloon van de zibro kamin laser kachel, een volautomatische geventileerde en zeer veilige parafine kachel met uitlaat pijp naar buiten (dus geen co in je woonruimte)

als je enig gevoel voor veiligheid hebt en dat ding in of nabij je woonhuis staat zou ik hem linea recta in de oudijzer bak gooien en wat knaps kopen of het ding laten servicen bij de importeur.

bedankt zal me er eens in verdiepen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')