abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:39:28 #1
151979 LalalaHippie
Don't worry be Hippie
pi_197434406
Ik ben afgestudeerd in de vorige crisis en ben destijds om in ieder geval iets te verdienen aan het werk gegaan bij de technische helpdesk bij een internetprovider. Ik ben daar langzamerhand doorgegroeid en heb nu een soort van data analist functie ter verbetering van de dienstverlening (heel kort door de bocht). Bovendien heb ik inmiddels een vast contract, wat in deze tijd wel een luxe lijkt te zijn.

Ik werk in een team met allemaal mensen die een HO of WO opleiding hebben gedaan (al dan niet afgemaakt) en op projectbasis analyses doen en verbetervoorstellen. Op zich is het werk heel leuk, het nadeel is dat het geen officiële functie is. We werken inmiddels al ruim anderhalf jaar op deze manier, maar het wordt gezien als taakverbredende functie. Het houdt zoveel in dat we officieel callcentre medewerkers zijn (en op ieder moment ook weer op die manier ingezet kunnen worden), maar dat we in werkelijkheid hele andere werkzaamheden doen.

Uiteindelijk moet je het denk ik zo zien dat we werk leveren op HBO niveau, wat het bedrijf ook geld (in effeciëntie, klant- en werktevredenheid etc.) oplevert, voor een minimaal MBO loon. We krijgen weliswaar een bonus, maar dat levert natuurlijk weinig op qua ww et cetera.

Nou vind ik wat ik doe wel heel erg leuk. Ik wil niet per se een andere baan of veel meer salaris. Maar de situatie geeft veel onzekerheid en weinig perspectief. Het voelt een beetje alsof we uitgebuit worden op onze kwaliteiten en ze voor een kwartje op de eerste rij zitten. Ze krijgen HBO kwaliteit voor een minder loon, simpel gezegd. Ik merk dat dit steeds meer bij mij en mijn collega's begint te knagen. We zijn blij met wat we doen, maar de waardering klopt niet zogezegd. De vraag is, kan onze werkgever dit eigenlijk überhaupt doen en of we eigenlijk niet in actie moeten komen?

disclaimer: ik ben helemaal niet negatief over het MBO. Sterker de meeste MBO'ers worden ondergewaardeerd!
"There is only one good, knowledge, and one evil, ignorance. " - Socrates
"Envy is the ulcer of the soul." - Socrates
"Wie met beide benen op de grond staat, komt niet ver" - Loesje
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:43:25 #2
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_197434529
Dus je wilt gewoon af en toe een schouderklopje?
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:45:26 #3
151979 LalalaHippie
Don't worry be Hippie
pi_197434580
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:43 schreef Lariekoek het volgende:
Dus je wilt gewoon af en toe een schouderklopje?
Nee dat schouderklopje krijg ik wel.
Dat is juist het punt, moeten we genoeg nemen met een schouderklopje
"There is only one good, knowledge, and one evil, ignorance. " - Socrates
"Envy is the ulcer of the soul." - Socrates
"Wie met beide benen op de grond staat, komt niet ver" - Loesje
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:46:43 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_197434607
Natuurlijk kan hij dit doen. Je hebt zelf de keuze: accepteren of iets anders zoeken.
Je wordt toch niet gedwongen met een pistool op je hoofd?

Je zou hee gesprek aan kunnen gaan en meer geld vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
***
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:47:10 #5
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_197434615
Maar je wil geen hoger salaris of van baan veranderen.
Wat wil je dan precies wel? Want als ik het zo lees wil je wel meer salaris.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:50:13 #6
151979 LalalaHippie
Don't worry be Hippie
pi_197434664
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:47 schreef Lariekoek het volgende:
Maar je wil geen hoger salaris of van baan veranderen.
Wat wil je dan precies wel? Want als ik het zo lees wil je wel meer salaris.
Ik wil graag dat we gewaardeerd worden met een specifieke functieomschrijving. Eventueel met hetzelfde loon maar dan daadwerkelijk loon ipv een bonus. Heel kort door de bocht :)
"There is only one good, knowledge, and one evil, ignorance. " - Socrates
"Envy is the ulcer of the soul." - Socrates
"Wie met beide benen op de grond staat, komt niet ver" - Loesje
pi_197434677
Dit soort werk is er nog redelijk wat, ga eens om je heen kijken.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_197434704
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:50 schreef LalalaHippie het volgende:

[..]

Ik wil graag dat we gewaardeerd worden met een specifieke functieomschrijving. Eventueel met hetzelfde loon maar dan daadwerkelijk loon ipv een bonus. Heel kort door de bocht :)
Dat kun je wel willen maar ik denk dat je dan snel klaar bent, het is geen hogere wiskunde he?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:53:14 #9
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_197434721
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:50 schreef LalalaHippie het volgende:

[..]

Ik wil graag dat we gewaardeerd worden met een specifieke functieomschrijving. Eventueel met hetzelfde loon maar dan daadwerkelijk loon ipv een bonus. Heel kort door de bocht :)
Oh het gaat je eigenlijk alleen maar om wat er zeg maar op je visitekaartje staat en een hoger loon.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:54:30 #10
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_197434753
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:50 schreef marcb1974 het volgende:
Dit soort werk is er nog redelijk wat, ga eens om je heen kijken.
En verder eigenlijk dit.
Wanneer je om waardering van je werkgever moet vragen zit je al bij een slechte werkgever.
Dan kun je die waardering beter buiten de deur zoeken.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_197434787
Dit met zijn allen oppakken maakt het onevenredig moeilijker dan wanneer je alleen mogelijkheden bespreekt.

Je zou kunnen vragen intern een werk-leertraject te beginnen op HBO niveau dat past binnen jouw takenpakket. Op die manier kwalificeer je jezelf om ook op basis van je opleidingsniveau salaris te ontvangen.

Verder zou je kunnen kijken in je CAO (wanneer je die hebt) welke staffels er zijn en hoe hierin al dan niet in positieve zin van wordt afgeweken.

Daarnaast lijkt het verstandig om online een salaris-check te doen om zeker te weten dat je daadwerkelijk zoveel waard bent als je zelf denkt. Op basis daarvan zou je met je werkgever in gesprek kunnen hoe je een eventuele kloof kunt verkleinen.

Tot slot zijn er wellicht nog fiscale ruimtes in je secundaire- en tertiaire arbeidsvoorwaarden die benut kunnen worden. Dit kan soms ook netto tientjes tot wel ¤150,- of meer per maand schelen.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:57:33 #12
151979 LalalaHippie
Don't worry be Hippie
pi_197434821
Minder kort door de bocht:

Nee het gaat me niet om het visitekaartje of loon per sé

Het gaat me erom dat ze een aantal mensen verzameld hebben die meer kunnen dan waar ze voor aangenomen zijn en die inzetten op dezelfde arbeidsvoorwaarden, maar die meer toevoegen, zonder dat daar ander voorwaarden aanhangen.
"There is only one good, knowledge, and one evil, ignorance. " - Socrates
"Envy is the ulcer of the soul." - Socrates
"Wie met beide benen op de grond staat, komt niet ver" - Loesje
  vrijdag 15 januari 2021 @ 22:00:33 #13
151979 LalalaHippie
Don't worry be Hippie
pi_197434884
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:56 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
Dit met zijn allen oppakken maakt het onevenredig moeilijker dan wanneer je alleen mogelijkheden bespreekt.

Je zou kunnen vragen intern een werk-leertraject te beginnen op HBO niveau dat past binnen jouw takenpakket. Op die manier kwalificeer je jezelf om ook op basis van je opleidingsniveau salaris te ontvangen.

Verder zou je kunnen kijken in je CAO (wanneer je die hebt) welke staffels er zijn en hoe hierin al dan niet in positieve zin van wordt afgeweken.

Daarnaast lijkt het verstandig om online een salaris-check te doen om zeker te weten dat je daadwerkelijk zoveel waard bent als je zelf denkt. Op basis daarvan zou je met je werkgever in gesprek kunnen hoe je een eventuele kloof kunt verkleinen.

Tot slot zijn er wellicht nog fiscale ruimtes in je secundaire- en tertiaire arbeidsvoorwaarden die benut kunnen worden. Dit kan soms ook netto tientjes tot wel ¤150,- of meer per maand schelen.
Dank je! Dat zijn in ieder geval wat praktische stappen die we kunnen onderzoeken.
"There is only one good, knowledge, and one evil, ignorance. " - Socrates
"Envy is the ulcer of the soul." - Socrates
"Wie met beide benen op de grond staat, komt niet ver" - Loesje
pi_197434940
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:00 schreef LalalaHippie het volgende:

[..]

Dank je! Dat zijn in ieder geval wat praktische stappen die we kunnen onderzoeken.
Graag gedaan. Mocht je specifiek vragen hebben, schroom niet.

Met name dat laatste kan lastig ogen, maar is zeker de moeite waard wanneer je bijvoorbeeld kilometervergoeding krijgt die lager is dan het fiscaal vrijgestelde bedrag. Hetzelfde geldt met eindejaarsuitkeringen, bonussen, 13e maanden, andere vergoedingen en / of toeslagen.
pi_197434950
Aankaarten bij de or? Vragen om een weging voor de nieuwe functie die jullie doen.
pi_197435256
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:57 schreef LalalaHippie het volgende:
Minder kort door de bocht:

Nee het gaat me niet om het visitekaartje of loon per sé

Het gaat me erom dat ze een aantal mensen verzameld hebben die meer kunnen dan waar ze voor aangenomen zijn en die inzetten op dezelfde arbeidsvoorwaarden, maar die meer toevoegen, zonder dat daar ander voorwaarden aanhangen.
Minder presteren dus, opgelost.

(flauw antwoord, maar wat hierboven gezegd wordt is wel waar : jullie accepteren het, dus de baas is blij met jullie. Dus of je kaart het aan, of je gaat een baan zoeken waarin je niveau wel gewaardeerd wordt).
Somebody that I used to know
  vrijdag 15 januari 2021 @ 22:19:18 #17
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197435262
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:39 schreef LalalaHippie het volgende:
Ik ben afgestudeerd in de vorige crisis en ben destijds om in ieder geval iets te verdienen aan het werk gegaan bij de technische helpdesk bij een internetprovider.
En daar zit je nog steeds :?

Tijd om een nieuwe uitdaging te zoeken.
So we just called him Fred
pi_197435686
Slechte werkgever, dubbeltje eerste rang, valt vrijwel nooit iets aan te verbeteren. Weet dondersgoed wat ze doen. Dus als je meer waardering wil, zul je ergens anders moeten zoeken.
.
pi_197436146
Wel eens over nagedacht lid te worden van een vakbond? Bij voorkeur wel met het hele team. Juist in dit soort zaken zijn ze best sterk.
pi_197437682
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:37 schreef Fer het volgende:
Slechte werkgever, dubbeltje eerste rang, valt vrijwel nooit iets aan te verbeteren. Weet dondersgoed wat ze doen. Dus als je meer waardering wil, zul je ergens anders moeten zoeken.
Dit.
TS doet nu hooggeleid werk voor het loon van een telefoonopnemer.
Dat kan ze aankaarten maar dan zet de werkgever haar weer terug aan de telefoon.
Er is immers altijd wel een andere telefoonopnemer die hoopt hogerop te komen.

Kan TS niet eens haar CV updaten maar dan haar functietitel benoemen zoals zij vindt dat die zou moeten zijn.
Dus niet 'callcentermedewerker met extra taken' maar gewoon 'data-analist'.
En dat op linkedin etc. gooien en kijken wat er op af komt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 00:54:59 #21
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_197437713
Je kan het de werkgever moeilijk kwalijk nemen, die heeft het goed voor zichzelf geregeld. Als werknemer niet goed gecommuniceerd wat je wil en wat je van je werkgever verwacht.

Ga een beetje shoppen en op basis daarvan kan je overleggen of er verbetering is bij je huidige werkgever en anders vertrek je.
The more debt, the better
pi_197437751
check je cao, kan zijn dat als je langer dan X maanden een bepaalde taak of functie uitvoert, ze verplicht zijn je salaris aan te passen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 16-01-2021 11:31:27 ]
dag
pi_197438762
Zo snel mogelijk op zoek gaan naar een baan waar je opleiding en ervaring wel bij passen, anders staat er straks “10 jaar werkervaring: callcenter medewerker”.

Zou ik ook niet willen.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 05:52:26 #24
445528 DerRabbit
Zijne Konijnlijkheid
pi_197438786
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:37 schreef Fer het volgende:
Slechte werkgever, dubbeltje eerste rang, valt vrijwel nooit iets aan te verbeteren. Weet dondersgoed wat ze doen. Dus als je meer waardering wil, zul je ergens anders moeten zoeken.
Dit dus!

CV updaten en ander werk gaan zoeken of genoegen nemen met wat je hebt op het moment.
Once you’ve raced, you never forget it…and you never get over it.
pi_197439402
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 01:00 schreef Peter het volgende:
check je cao, kan zijn dat als je langer dan X maanden ene bepaalde taak of functie uitvoert, ze verplicht zijn je salaris aan te passen.
Dit is m.i. het juiste antwoord. Indien geen cao, geef ik TS bij deze werkgever weinig kans. Het gat tussen callcenter medewerker en marktconform data-analist ga je niet dichten. En alles eronder blijft ondergewaardeerd.


TS, je hebt het over afgestudeerd. Hbo of wo? En waarom zit je dan al sinds de vorige crisis in deze positie?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')