FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / advies gevraagd na broddelwerk aanbrengen renovlies behang
Glider76vrijdag 15 januari 2021 @ 13:18
Ik heb mijn huis laten behangen met renovlies, inclusief schuren en sauzen.

Het korte verhaal is dat dit vanaf de allereerste minuut allemaal zeer onproffesioneel is uitgevoerd waardoor het resultaat zeer slecht is. Bij aanvang van het sauzen is er naar mijn idee een type vachtroller gebruikt welke heel veel structuur afgeeft en heb ik aangegeven de volgende ruimtes met een ander type roller te doen wat een strakker en egaler resultaat zal geven.

Hierop is de behanger vertrokken met meenemen van alle materialen(20 liter muurverf).

Uiteraard direct een email vanaf hun directeur waarin wordt gesommeerd binnen 24 uur te betalen anders volgt er een rechtzaak enzovoort.

Na een schriftelijke reactie van onze kant waarin wij punt voor punt aangeven wat er allemaal fout is gegaan waardoor het resultaat ook zo slecht is geworden maar wij alsnog wel bereidt zijn te betalen minus de kosten van de verf komt er alsnog een reactie dat ze het op geen enkel punt eens zijn en wij elkaar in de rechtbank zullen zien en ze direct een deurwaarder naar je huis gaan sturen.

Het zijn natuurlijk allemaal grote woorden om je heel erg bang te maken.

Als bewijs hebben ze een filmpje gemaakt in de woning zonder enige toestemming van ons waarin ze dus hun kwaliteit filmen. Maar natuurlijk is dit van grote afstand genomen, zonder verlichting, zonder in te zoomen.

Er is nog niet eens te zien of het behangen, onbehandeld of gestuced is dus is er ook niet vanaf te leiden of het aangebrachte behang wel netjes is geplakt of dat de ondergrond schoon is.

Maar hoe nu verder? Iemand advies of tips? Helaas geen rechtsbijstandsverzekering.
Lienekienvrijdag 15 januari 2021 @ 13:28
Is het bedrijf aangesloten bij een brancheorganisatie met een geschillenregeling?
Glider76vrijdag 15 januari 2021 @ 13:36
Uiteraard niet. Het zijn regelrechte oplichters met een veelbelovende website. Het gaat om mijn moeder van 72 die er helaas met open ogen is ingetuind.
#ANONIEMvrijdag 15 januari 2021 @ 13:39
Hoe groot is de rekening?
skrnvrijdag 15 januari 2021 @ 13:56
Is die behanger dus uit eigen beweging weggelopen? Heeft hij - hoe slecht ook - het werk geleverd dat hij moest leveren?

Is er ook een overeenkomst?
HMSvrijdag 15 januari 2021 @ 14:48
Gelijk alles goed documenteren, dossier aanleggen van alle contacten. Altijd notities maken bij elk telefoongesprek, met naam en tijd. Foto's maken nu direct, met tijdstamp. Want ze gaan claimen dat wat je laat zien later door een ander is vernaggeld.

En gewoon dan dus maar aansturen op de rechtbank. Als ik het goed begrijp hebben zij het werk niet afgemaakt maar verwachten nu wel de volledige rekening? Daar zal menig rechtbank om lachen. En idd, zoek de overeenkomst op, lees hun kleine lettertjes (als die er zijn) en ja, recht halen en recht krijgen zijn soms lastig. dat het dan handig is om rechtsbijstand te hebben, dat is hopelijk geen mosterd na de maaltijd.
Holenbeervrijdag 15 januari 2021 @ 15:00
het gedeelte 'allemaal zeer onprofessioneel' slaat alleen op het volgens jou gebruik maken van verkeerde type roller?

Klinkt alsof de partij gewoon het recht heeft om de klus af te maken en eventueel slechte kwaliteit te herstellen in goede kwaliteit. Discussie zal dan zijn wat goed en wat slecht is in combinatie met wat is afgesproken.

Vervelend is het uiteraard wel voor je.
sjorsie1982vrijdag 15 januari 2021 @ 15:02
Heb je je rechtsbijstandverzekeraar al gebeld?
Renevrijdag 15 januari 2021 @ 15:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
Heb je je rechtsbijstandverzekeraar al gebeld?
DIe heeft TS niet. Zie de laatste zin.
Boca_Ratonvrijdag 15 januari 2021 @ 15:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
Heb je je rechtsbijstandverzekeraar al gebeld?
Zie OP.
sjorsie1982vrijdag 15 januari 2021 @ 15:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:04 schreef Rene het volgende:

[..]

DIe heeft TS niet. Zie de laatste zin.
Oh daar heb ik overheen gelezen. Dan op naar het juridisch loket!
kanovinnievrijdag 15 januari 2021 @ 15:52
Kan je niet vragen of de directeur even langskomt om het te bekijken en bespreken?
Twiitchvrijdag 15 januari 2021 @ 16:16
Dus ze maken het contractueel (hopelijk?) vastgelegde werk niet af en stelen ook nog eens jullie verf? Zeg maar dat je een eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet ziet maar ook nog openstaat voor overleg en tot die tijd geen cent overmaakt.
Glider76vrijdag 15 januari 2021 @ 17:07
Het betreft een opeenstapeling van onproffesioneel gedrag. In de OP sprak ik over de korte versie. De iets langere versie is dat de muren zijn geschuurd met een grote schuurmachine gekoppeld aan een L klasse stofzuiger. Helaas hadden ze echter geen stofzuigerzak in deze machine zitten. Filter natuurlijk compleet dichtgeslagen en dus nul stofafzuiging.

Het was dus 1 grote bende in de woning. Vervolgens zijn ze gaan behangen zonder dat er eerst is stofgezuigd op muren en vloer waarbij de lijmroller steeds even wat gips en troep meepakte. Dit is uiteraard terug te zien in het resultaat van het renovlies.

Ook waren ze op 1 kamer aan het behangen en de kamer ernaast, zonder deuren, nog aan het muurschuren.

Dat is allemaal vragen om problemen natuurlijk. Het schuren zelf, waar een flinke meerprijs als extra voor is verkocht is zeer matig uitgevoerd. Ze hadden geen verlichting bij zich en stonden gewoon in het donker te werken. Ze hadden 1 bot mesje bij zich. Ze veegden de natte lijm niet even af waardoor zich dat nu op alle kozijnen, vensterbanken en verwarmingen zit.

De stopkontaken waren volgesmeerd met lijm waardoor er kortsluiting in huis was opgetreden.

Als laatste gingen ze sausen, wederom in het donker/matig winter daglicht. Met een naar mijn idee verkeert type rolller. En elke klusser weet het effect wel wat je krijgt bij langharige vachtrollers op gladde ondergronden. Het toch alleszins gladde behang heeft nu een ruw effect met structuur gekregen.

Na de eerste slaapkamer heb ik dan ook gezegd dat we met deze roller niet verder kunnen en bood ook aan om mijn eigen rollers dan maar te gebruiken. Hier viel niet over te praten. Dit was hun manier van werken en glad of structuurroller is toch maar smaak en persoonlijke voorkeur. Ook mocht je niet met een lampje erbij het controleren maar moest je in het midden van de kamer gaan staan om het te beoordelen.

De hele week heb ik natuurlijk veel opmerkingen gemaakt over hun manier van werken want het is het hele plaatje. Dat ze gaan zitten schijten in mijn badkamer bv. of mijn theeglas hebben gepakt om hun kit mee af te smeren en al die kleine dingetjes bij elkaar. Met een halve tube muurvuller arriveren en dan maar mijn plamuurmiddelen willen gebruiken. Geen verlichting meenemen. Geen vuilniszakken meenemen. Om half 10 pas aan komen kakken en dan nog eerst een broodje gaan smeren en zomaar Nutella van mij pakken zonder wat te vragen.

Ik heb ze niet fysiek het werk belemmerd of weggestuurd. Wel heb ik vele malen mijn kritiek geuit op hun manier van werken en vele malen met hun bedrijf aan de telefoon gehangen.

Hun directeur heeft een valse naam als afzender gebruikt in zijn email naar ons en is al direct met een deurwaarder en rechtszaak begonnen te dreigen. Op een email van ons waarbij ik bovenstaande punten benoem is de reactie dat ze het met geen enkel punt eens zijn en verder niet meer met ons kunnen communiceren omdat het via hun advocaat gaat. Wat trouwens gewoon een incasso jurist is.
TheoddDutchGuyvrijdag 15 januari 2021 @ 17:17
Het resultaat zoals het is goed vastleggen en verder alles bijhouden qua mail verkeer.

Je kan het ook omdraaien en zelf een zaak beginnen.
Met een incassobureau heb je niets van doen, daar heb je geen contract mee.

Het bedrijf waar mee je een contract hebt, ik neem aan dat er iets als een offerte is geweest?
Zo ja wat stond daar in qua afspraken? (of iets anders op papier qua afspraken)
Lucky_Strikevrijdag 15 januari 2021 @ 19:16
Ik zou aangifte doen van diefstal van je verf. En die beun mailen dat je een rechtszaak met vertrouwen tegemoet ziet.
HPoivrijdag 15 januari 2021 @ 19:21
Met een shovel naar binnen rijden.
Ivo1985vrijdag 15 januari 2021 @ 20:46
Zeggen dat je een rechtszaak vol vertrouwen tegemoet ziet en dat je aangifte zult doen van diefstal indien jouw verf niet binnen 3 dagen retour bezorgd wordt.
RamboDirkvrijdag 15 januari 2021 @ 21:02
Wat is het bedrag?

Afwegen zelf stappen te ondernemen en extra kosten te maken (je hebt een zaak) of betalen en zien als leergeld. Wel hun zaak zwart maken online, reviews, radar etc. etc.
111210zaterdag 16 januari 2021 @ 06:23
Zou me niet al te druk maken om een rechtzaak, als ze dat echt willen komt er eerst een brief van een incassobureau (als ze een beetje profi zijn) en als dat niks uithaalt een brief van hun advocaat.
Dan pas zou ik me druk maken en betalen (als je de recht wilt voorkomen tenminste)

Maar meteen met een rechter dreigen klinkt als grootspraak als ik jou kant van het verhaal zo lees.
Claudia_xzaterdag 16 januari 2021 @ 10:36
De kwaliteit van schilder- en behangwerk is een lastige kwestie. Er is nu eenmaal sprake van subjectiviteit en klanten kunnen te kritisch zijn. Daarom is het belangrijk om voorafgaand aan de klus goede afspraken te maken over de kwaliteit van het geleverde werk. Maar daar heb je nu niks meer aan.

Ik zou het bedrijf aanbieden om een onafhankelijk oordeel in te winnen. Luidt dat oordeel dat de kwaliteit afdoende is, dan betaal jij de kosten voor dat oordeel en dan betaal je ook de behanger/schilder voor de werkzaamheden die zijn verricht. Luidt dat oordeel dat de kwaliteit niet afdoende is, dan krijgt de behanger/schilder de kans om alsnog goed werk te leveren. Gaat de behanger/schilder hier niet mee akkoord, dan heeft-ie klaarblijkelijk weinig vertrouwen erin dat-ie gelijk heeft.

Ik heb deze strategie ooit toegepast op mijn aannemer en die kwam toen ineens heel gauw het probleem adequaat verhelpen. Het helpt als je goed weet welke rechten je hebt. Ik heb indertijd juridisch advies ingewonnen via Vereniging Eigen Huis. Als je lid bent is dat mogelijk een optie voor je.
Bzzzztzaterdag 16 januari 2021 @ 11:03
Heb je foto’s van de kwaliteit die ze afgeleverd hebben?
Glider76zaterdag 16 januari 2021 @ 14:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:36 schreef Claudia_x het volgende:
De kwaliteit van schilder- en behangwerk is een lastige kwestie. Er is nu eenmaal sprake van subjectiviteit en klanten kunnen te kritisch zijn. Daarom is het belangrijk om voorafgaand aan de klus goede afspraken te maken over de kwaliteit van het geleverde werk. Maar daar heb je nu niks meer aan.

Ik zou het bedrijf aanbieden om een onafhankelijk oordeel in te winnen. Luidt dat oordeel dat de kwaliteit afdoende is, dan betaal jij de kosten voor dat oordeel en dan betaal je ook de behanger/schilder voor de werkzaamheden die zijn verricht. Luidt dat oordeel dat de kwaliteit niet afdoende is, dan krijgt de behanger/schilder de kans om alsnog goed werk te leveren. Gaat de behanger/schilder hier niet mee akkoord, dan heeft-ie klaarblijkelijk weinig vertrouwen erin dat-ie gelijk heeft.

Ik heb deze strategie ooit toegepast op mijn aannemer en die kwam toen ineens heel gauw het probleem adequaat verhelpen. Het helpt als je goed weet welke rechten je hebt. Ik heb indertijd juridisch advies ingewonnen via Vereniging Eigen Huis. Als je lid bent is dat mogelijk een optie voor je.
Het beoordelen van de kwaliteit is zeker lastig ja.

Hun voorwaarden zijn dusdanig opgesteld dat je ten alle tijde akkoord dient te gaan. Ben je het er niet mee eens dan moet je hun een extra 750 euro betalen waarmee hun dan een "onafhankelijk" adviseur inhuren die het komt bekijken. Dan snap je ook wel dat die alle klachten zal afwimpelen.
Boca_Ratonzaterdag 16 januari 2021 @ 16:56
Waar heb je die vogels in hemelsnaam vandaan?
Pielemennekezaterdag 16 januari 2021 @ 21:08
Klinkt allemaal een beetje as een bedrijf waar men voor het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rang zit.
Helaas hebben dit soort bedrijven dankzij de laatste crisis en de toch al aanwezige ouderwetse degelijke Nederlandse zuinigheid een stevige voet aan de grond gekregen.

Ik heb in een ander vakgebied bij een soortgelijk bedrijf gewerkt. Gunstige prijzen voor, kwalitatief gezien niet eens hele slechte producten. Maar er mocht voor de klant geen stap extra gezet worden en elke extra handeling of product (klein materiaal) moest betaald worden. Ik heb hier niet heel lang gewerkt omdat ik mezelf niet kan verenigen met dat soort gedachtegoed.
Claudia_xzondag 17 januari 2021 @ 09:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 14:04 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Het beoordelen van de kwaliteit is zeker lastig ja.

Hun voorwaarden zijn dusdanig opgesteld dat je ten alle tijde akkoord dient te gaan. Ben je het er niet mee eens dan moet je hun een extra 750 euro betalen waarmee hun dan een "onafhankelijk" adviseur inhuren die het komt bekijken. Dan snap je ook wel dat die alle klachten zal afwimpelen.
Ik ben bij ons huis flink belazerd door een schilder. Daarna durfde ik het niet gauw meer aan met een nieuwe schilder. Zo kwam ik op deze dienst van Sigma uit. Eerst kwam er een technisch specialist bij me langs en hebben we doorgenomen wat er moest gebeuren en wat ik van de kwaliteit kon verwachten. Daarna heeft een van de schilders in hun bestand de klus uitgevoerd. Ook de eindopname gebeurde door de technisch specialist.

Die specialist vertelde me dat je als consument niet met elke kwaliteit genoegen hoeft te nemen. De schilder moet aan een zekere kwaliteit voldoen, ongeacht wat er is afgesproken en zelfs ongeacht de staat van de woning. Met het aannemen van de klus accepteert de schilder de omstandigheden, legde de specialist uit. Zo kan een schilder zich dus niet achteraf verhalen op bijv. belabberd stucwerk. Ik heb niet zelf uitgezocht hoe dit juridisch zit, maar ik denk op basis hiervan dat je sterk staat.

Ik heb mijn slechte schilder indertijd betaald en heb het als leergeld gezien, maar dat ging om een relatief kleine klus. Het voorkomen van gezeik is me wel wat waard, maar daar zit een grens aan.
Mrmimemaandag 18 januari 2021 @ 09:29
Brief sturen dat je de zaak met vertrouwen tegemoet ziet en dat ze je verf binnen 48 uur moeten retourneren omdat anders daar een aangifte op volgt. En aangeven dat je altijd bereid bent tot nader overleg.