abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 14 januari 2021 @ 14:14:09 #1
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197404464
De EU heeft voor gezorgd dat benzine enkel nog te verkrijgen is met ethanol, de zogenoemde E5/E10 benzine. Want dat zou beter zijn voor de bloemetjes en de bijtjes. :') :r

Een drama. Dat is wat het is.



De ethanol zorgt ervoor dat de benzine minder goed verbrandt, condenseert en dat de motor van je auto of scooter langzaam vervuilt. En met enkel de motor schoon laten maken door de garage ben je er nog niet! Het is inmiddels allang aangetoond en bewezen dat scooters van binnenuit opgevreten worden door E10. Monteurs en verkopers adviseren dan ook uitsluitend E5 te tanken. Ze gaan anders namelijk naar de klote.


En ook auto's zijn met de nieuwe benzinevariant verzekerd van een verkort leven en dure reparaties.

Voor mijn scooter tank ik nu uitsluitend E5, en bij iedere tankbeurt voeg ik wat kleppenreiniger toe. Maar wat zou ik verder kunnen doen, en is er ook nog benzine te verkrijgen waar gn rotzooi in zit?
pi_197404748
Wat wil je nu zeggen met die video’s in de OP? Het eerste filmpje gaat over E10, waar sommige oudere auto’s niet tegen kunnen, dat is allang bekend en er wordt niet gezegd dat moderne auto’s er stuk door gaan. Het tweede filmpje gaat over een motorfiets, maar in je OP heb je het alleen over auto’s en scooters?
  donderdag 14 januari 2021 @ 14:39:30 #3
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197404941
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:29 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Wat wil je nu zeggen met die video’s in de OP? Het eerste filmpje gaat over E10, waar sommige oudere auto’s niet tegen kunnen, dat is allang bekend en er wordt niet gezegd dat moderne auto’s er stuk door gaan. Het tweede filmpje gaat over een motorfiets, maar in je OP heb je het alleen over auto’s en scooters?
Het gaat niet eens om het type voertuig, maar om het feit dat benzine met ethanol je auto, scooter of motorfiets kapot maakt. ;)

Niet iedereen weet dat. Ik denk dat veel mensen toch enkel kijken naar de goedkoopste optie, zonder dat ze weten dat hun voertuig er langzaam kapot/vervuild van raakt. Ik dacht dat het goed was om dit te delen.

Hoe dan ook: ik vind 5% ethanol in de V-Power die ik tank al te veel. Het hoort namelijk niet in mijn motorblok. Dus de vraag is waar ik benzine kan krijgen znder rotzooi.
pi_197404993
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Veel lezers zijn op zoek naar benzine die geen ethanol bevat, merk ik aan de reacties. De dure ‘premium’ brandstoffen van sommige maatschappijen bevatten geen ethanol, bijvoorbeeld BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+. Maar heel verwarrend is dat die bij de pomp toch het label E5 hebben. Het doet vermoeden dat ze wel degelijk tot 5 procent ethanol bevatten, maar dat is niet zo. Europese regelgeving bepaalt namelijk dat zo’n label verplicht is bij maximaal 5 procent ethanol. Dus zelfs als het percentage nul is.”

https://www.ad.nl/auto/wa(...)verkrijgen~ac091d0a/
pi_197406497
quote:
7s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:39 schreef Scooteraar het volgende:
Dus de vraag is waar ik benzine kan krijgen znder rotzooi.
Nergens. Zelfs als er geen ethanol in de brandstof zit of zou zitten, dan nog zit er een enorme hoop stoffen in die geen benzine zijn. De huidige benzine (en dat is al heel veel jaren zo) bevat o.a. methanol en nog een hoop andere alcohol verbindingen.

Zie: https://www.gulf.nl/wp-content/uploads/PDS-ENG-Gulf-Euro95.pdf
Of en oudere versie van dit document:
https://web.archive.org/w(...)Euro_95_ongelood.pdf
pi_197407364
Elektrische scooter kopen dan hoef je er geen alcohol in te gooien en kan je de alcohol in je mik gieten waar het hoort ja toch
gr gr
pi_197407447
Je kunt je brandstof gaan importeren, sterkte daarmee :+

In Afrika hebben ze nog gewone gewone hoor.. en ook diesel met zwavel, maken ze helemaal zelf.









Niet het meest schone proces, maar je krijgt wel de ekte ekte shizzle; kerosine maken ze ook, daar koken en stoken ze thuis op ^O^

Gelukkig gebruiken we hier wat schoner spul..

[ Bericht 4% gewijzigd door Sounddragon op 14-01-2021 16:55:47 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_197409490
Wat ze erin pleuren boeit me niet. Ik wil gewoon die hendel kunnen blokkeren.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_197409536
quote:
7s.gif Op donderdag 14 januari 2021 16:50 schreef Sounddragon het volgende:
Je kunt je brandstof gaan importeren, sterkte daarmee :+

In Afrika hebben ze nog gewone gewone hoor.. en ook diesel met zwavel, maken ze helemaal zelf.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Niet het meest schone proces, maar je krijgt wel de ekte ekte shizzle; kerosine maken ze ook, daar koken en stoken ze thuis op ^O^

Gelukkig gebruiken we hier wat schoner spul..
Is hier ook een educatieve video van op YouTube ofzo?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_197409674
Vreemd, ethanol brandt en reinigt op zichzelf uitstekend.
.
pi_197410285
ethanol trekt water aan
water en motoren = slecht
pi_197410430
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 18:30 schreef spierbal het volgende:
Wat ze erin pleuren boeit me niet. Ik wil gewoon die hendel kunnen blokkeren.
Tankdop onder de hendel klemmen.. kun je hands free tanken :P
Alpha kenny one
pi_197410522
E5 brandstof is geen probleem, dat bestaat al heel lang. Het betekent dat er tot 5% ethanol is toegevoegd, en dat percentage is prima. E10 is een wat ander verhaal. Ethanol is een agressief goedje en is ook hydrofiel (trekt vocht aan), en in dit hogere percentage kan dat dus problemen opleveren. Oude voertuigen hebben rubbers en afdichtingen die hier slechter tegen bestand zijn, maar ook scooters en zo hebben misschien een iets minder kwaliteit rubber. Oude benzineslangen die wat vergaan zijn kunnen sneller aangetast worden. In carburateurs kan het problemen geven doordat het corrosie veroorzaakt en gom achterlaat, en beide kunnen lekkage of verstoppingen veroorzaken. Ook andere delen van het brandstofsysteem (zoals de pomp) kan soms aangetast worden. En ethanol mengt slecht met tweetaktolie, wat ook een probleem is voor tweetakt-rijders.

Een ander probleem is dat de verbrandingswaarde van ethanol lager ligt dan benzine; oftewel, je hebt iets meer nodig om dezelfde energie te leveren. Moderne auto's compenseren hiervoor doordat de computer gewoon kan zeggen dat er meer ingespoten moet worden - wat een hoger verbruik oplevert. Carburateurs kunnen dat niet, die zullen dus te arm gaan lopen. Dat kan je bij oude carburateurs afstellen, maar als de carburateur al fabrieksaf arm staat afgesteld of niet valt af te stellen en dus niet rijker kan lopen (soms omdat de uitstoot anders niet meer door de keuring komt), wordt het lastig. Motorfietsen hebben vooral last van dat probleem; ze gaan te arm lopen en worden te heet, met problemen tot gevolg.

Bij lange stilstand kan het meer vocht aantrekken wat op den duur vervuiling van de brandstof en uiteindelijk de olie kan opleveren (net als altijd al gebeurde bij auto's die alleen korte stukjes rijden en zelden goed lang warm worden).

Het zijn vooral brommer-/scooterrijders, motorfietsers, oldtimereigenaren en iedereen met oudere auto's (van voor 2000, ongeveer) die hierop moeten letten en beter 98 of Premium kunnen tanken, want dat is nog op E5-basis.
  donderdag 14 januari 2021 @ 19:30:50 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197410832
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 18:33 schreef spierbal het volgende:

[..]

Is hier ook een educatieve video van op YouTube ofzo?
Google maar op 'Illegal refinery Nigeria', dagenlang lees- en kijkplezier.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_197433069
Aspen benzine?
Wel ietsje duurder.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 14:21:24 #16
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197444850
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:48 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Aspen benzine?
Wel ietsje duurder.
Oh wauw, ik wist niet eens dat het bestond. :D

Bedankt voor de tip. Ik ga er even naar kijken, maar ik vind 4,30 per liter wel extreem prijzig. :')
  zaterdag 16 januari 2021 @ 14:25:45 #17
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197444927
http://lecoba.nl/wat-is-alkylaatbenzine-nu-eigenlijk/

Dat mensen dit voor hun grasmaaier en kettingzaag kopen snap ik eigenlijk wel! :D

Mensen die niet meer dan 40 kilometer per maand rijden met hun scooter zouden dit eigenlijk ook moeten gebruiken. Ik zit zelf echter ruim op 500KM per maand ofzo. :')
pi_197446380
Gewoon regelmatig rijden en je tank zo leeg mogelijk rijden, is er niks aan de hand met E10. (Dus niet 1x in de zoveel tijd een tientje tanken terwijl je tank nog halfvol is)
"Don't waste your time, always searching for those wasted years beers"
pi_197501379
Woon je niet al te ver van de Duitse grens dan kun je in Duitsland TOTAL EXCELLIUM Super Plus (98 Octaan) tanken. In deze benzine is geen Ethanol maar Ether toegevoegd.... En is daarom ook uiterst geschikt voor oldtimers en overige ethanol gevoelige motoren.
https://www.total.de/prod(...)excellium-super-plus

In Nederland en Belgi zit wel Ethanol in de Total Excellium. Eigenlijk bestaat hier geen benzine meer zonder ethanol.. Dus deze regelgeving verschild van land tot land.

Aral Ultimate 102 in Duitsand is ook een met Ether ipv Ethanol maar dat is 102 Octaan. Een motor die 98 aan kan, kan dit ook aan.
https://www.aral.de/de/gl(...)accordion_ultimate-4

Omdat ik oldtimer rijd met een ouwe Bosch Kjet en het liefst 98 drinkt heb ik het ooit uitgezocht en toen waren dit de enige in Duitsland verkrijgbare benzine zonder bio ethanol maar ether. Of overige merken hier inmiddels op ingesprongen zijn weet ik niet. Daarvoor zul je op de Duitse websites van het merk de specificaties moeten opzoeken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 19-01-2021 10:45:40 ]
pi_197501986
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 10:38 schreef Watuntrik het volgende:
In Nederland en Belgi zit wel Ethanol in de Total Excellium. Eigenlijk bestaat hier geen benzine meer zonder ethanol.. Dus deze regelgeving verschild van land tot land.
behalve bij esso, shell en BP
pi_197502065
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 10:38 schreef Watuntrik het volgende:
Woon je niet al te ver van de Duitse grens dan kun je in Duitsland TOTAL EXCELLIUM Super Plus (98 Octaan) tanken. In deze benzine is geen Ethanol maar Ether toegevoegd.... En is daarom ook uiterst geschikt voor oldtimers en overige ethanol gevoelige motoren.
https://www.total.de/prod(...)excellium-super-plus

In Nederland en Belgi zit wel Ethanol in de Total Excellium. Eigenlijk bestaat hier geen benzine meer zonder ethanol.. Dus deze regelgeving verschild van land tot land.

Aral Ultimate 102 in Duitsand is ook een met Ether ipv Ethanol maar dat is 102 Octaan. Een motor die 98 aan kan, kan dit ook aan.
https://www.aral.de/de/gl(...)accordion_ultimate-4

Omdat ik oldtimer rijd met een ouwe Bosch Kjet en het liefst 98 drinkt heb ik het ooit uitgezocht en toen waren dit de enige in Duitsland verkrijgbare benzine zonder bio ethanol maar ether. Of overige merken hier inmiddels op ingesprongen zijn weet ik niet. Daarvoor zul je op de Duitse websites van het merk de specificaties moeten opzoeken.
Zoals al eerder genoemd kun je in NL ook ethanol vrij tanken, zoals BP Ultimate 98.

https://www.bp.com/nl_nl/(...)introductie-e10.html
pi_197507348
Goed om te weten!?... ^O^

Was paar jaar terug anders... Het hele oldtimer forum in rep er roer omdat het in Nederland bijna nergens meer te verkrijgen was. Althans of de specificaties op de websites gaven het niet aan. Dan men er maar vanuit dat het er toch in zit... En iedereen ver weg van de grens naar MillerOil ethanol killers rende...

Vandaar dat ik standaard in Duitsland tank is toch maar kattensprong, dan hoef ik de veranderingen hier niet echt bij te houden.

Maar fijn om te weten dat wanneer de nood aan de man is ik toch even kan pompen bi de lokale BP.
pi_197533237
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_197771350
texaco en firezones met 98xl is ook een E5 brandstof.
Ook heb ik iets gehoord over een Ethanol killer als toevoeging.
home is where doghair sticks to anything but the dog!
pi_197773114
Shell V-power en BP Ultimate 98 bevatten geen ethanol
Het is wat.......
pi_197802494
Je kunt het er overigens ook uithalen als je wilt en geen andere optie hebt.

Pak een doorzichtig iets, bijvoorbeeld een lege waterton voor op de watercooler. Doe daar je benzine in, gooi er water bij en mix het. Het water met alcohol zakt naar onderen. Zuig dat weg en je hebt weer normale benzine. Wel zorgen dat het tot de laatste druppel weg is, maar het verschil is goed te zien.


Werkt perfect, alleen bij de pomp kopen is een stuk makkelijker
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
  Moderator donderdag 4 februari 2021 @ 08:30:26 #27
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_197808288
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 19:37 schreef Posergoth6667 het volgende:
Je kunt het er overigens ook uithalen als je wilt en geen andere optie hebt.

Pak een doorzichtig iets, bijvoorbeeld een lege waterton voor op de watercooler. Doe daar je benzine in, gooi er water bij en mix het. Het water met alcohol zakt naar onderen. Zuig dat weg en je hebt weer normale benzine. Wel zorgen dat het tot de laatste druppel weg is, maar het verschil is goed te zien.


Werkt perfect, alleen bij de pomp kopen is een stuk makkelijker
Wat kan er tenslotte nou mis gaan? :|W
pi_197810034
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:30 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Wat kan er tenslotte nou mis gaan? :|W
Niet veel, heb het al meerdere malen gedaan.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')