E5 brandstof is geen probleem, dat bestaat al heel lang. Het betekent dat er tot 5% ethanol is toegevoegd, en dat percentage is prima. E10 is een wat ander verhaal. Ethanol is een agressief goedje en is ook hydrofiel (trekt vocht aan), en in dit hogere percentage kan dat dus problemen opleveren. Oude voertuigen hebben rubbers en afdichtingen die hier slechter tegen bestand zijn, maar ook scooters en zo hebben misschien een iets minder kwaliteit rubber. Oude benzineslangen die wat vergaan zijn kunnen sneller aangetast worden. In carburateurs kan het problemen geven doordat het corrosie veroorzaakt en gom achterlaat, en beide kunnen lekkage of verstoppingen veroorzaken. Ook andere delen van het brandstofsysteem (zoals de pomp) kan soms aangetast worden. En ethanol mengt slecht met tweetaktolie, wat ook een probleem is voor tweetakt-rijders.
Een ander probleem is dat de verbrandingswaarde van ethanol lager ligt dan benzine; oftewel, je hebt iets meer nodig om dezelfde energie te leveren. Moderne auto's compenseren hiervoor doordat de computer gewoon kan zeggen dat er meer ingespoten moet worden - wat een hoger verbruik oplevert. Carburateurs kunnen dat niet, die zullen dus te arm gaan lopen. Dat kan je bij oude carburateurs afstellen, maar als de carburateur al fabrieksaf arm staat afgesteld of niet valt af te stellen en dus niet rijker kan lopen (soms omdat de uitstoot anders niet meer door de keuring komt), wordt het lastig. Motorfietsen hebben vooral last van dat probleem; ze gaan te arm lopen en worden te heet, met problemen tot gevolg.
Bij lange stilstand kan het meer vocht aantrekken wat op den duur vervuiling van de brandstof en uiteindelijk de olie kan opleveren (net als altijd al gebeurde bij auto's die alleen korte stukjes rijden en zelden goed lang warm worden).
Het zijn vooral brommer-/scooterrijders, motorfietsers, oldtimereigenaren en iedereen met oudere auto's (van voor 2000, ongeveer) die hierop moeten letten en beter 98 of Premium kunnen tanken, want dat is nog op E5-basis.