abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 12 januari 2021 @ 12:44:35 #1
92409 Twinky
Little star.
pi_197360265
We willen komende maanden de woonkamer gaan uitbreiden. Het liefst zou ik daarvoor dezelfde vloertegels gebruiken, maar het is onbekend waar die vandaan komen. Ze zijn ongeveer 8 jaar oud, dus de kans is aanwezig dat ze nog bestaan.

Zo zien ze eruit, ik weet in ieder geval dat ze 61x61 zijn, en keramisch (want herhalende print):



Hoe vind je dan dezelfde tegels? Iemand een idee?
pi_197360658
Oude bewoners vragen?
Of anders met een foto naar een tegelboer? Die herkent het misschien en kun je met een proef tegel kijken of die hetzelfde is als thuis?
pi_197360694
Uit ervaring weet ik dat 8 jaar al best lang is en de kans dan ook groot is dat ze niet meer te verkrijgen zijn. Misschien nog van iemand die een aantal dozen over heeft?
Cindy De Vuyst
pi_197360699
Dat is in meeste gevallen zoeken naar spelt in de hooiberg wanneer je de leverancier niet weet. En dan zul je bij vergelijkbare tegels altijd tegen kleine maat of kleurverschillen aanlopen. En omdat het om natuurlijke grondstoffen gaat zijn het geen massa producten met een consistente kwaliteitsgarantie en eigenschappen. er wordt bv. een batch gemaakt van de aanwezige voorraad grondstoffen. En wanneer deze voorraad uitgeput is komt er een nieuwe voorraad van andere locatie met andere eigenschappen en consistentie waar het productieproces op aangepast dient te worden en een net iets andere tegel uitkomt.

Zo heb ik dat gehad met een simpel wit ceramisch en geglazuurd tegeltje van 15x15cm waarvan ik een deel moest verwijderen en nieuwe iets anders gesneden terugplaatsen. Dan zou je denken wit is wit en 15 cm is 15 cm dat moet toch hetzelfde zijn!?

En dan is er toch nog verschil, de oude tegel is 14.8 cm en het nieuwe tegeltje is 15.1 cm en net ietsje lichter wit dan de ander. Nou moet je heel erg goed kijken om het te zien bij klein oppervlak. Maar ga je dat op groot oppervlak combineren kom je qua maat al niet meer uit en ga je die verschillen echt goed zien.

Wanneer je geen reserve tegels hebt met de naam van de fabrikant achterop... Zal het lastig worden en kom je toch al snel uit op iets anders dat bijpassend is. :)
pi_197362041
Kleurverschillen tot daar aan toe. Dat trekt na verloop van tijd toch wel. Maatverschillen is inderdaad een probleem.
Cindy De Vuyst
pi_197364421
Dit is een leisteen imitatie, in die richting moet je het zoeken..
pi_197388320
Ga je never nooit vinden. Zelfs al zou je precies dezelfde steen vinden dan is die na 8 jaar echt wel iets veranderd, het is immers een natuurproduct. Er is ook nog eens genoeg keuze in antraciet/grijs 60x60 tegels dus die zal vast al 10x veranderd zijn van ontwerp.
Facts don't care about your feelings
pi_197392677
Tint en structuur verschil zul je idd wel hebben als je de tegel weer kunt vinden. Maar als je een uitbouw maakt zul je toch iets als een strip of dilatatievoeg moeten maken. Dan kan een klein verschil wel zonder dat het opvalt.
Vanaf een foto dezelfde tegel vinden is wel erg lastig, er zijn zoveel die erop lijken. Bijvoordbeeld de x-rock 60g van Imola.
Ik werk trouwens bij een van de grootste tegelgroothandels van Nederland. Niet veel met tegels tegenwoordig maar meer met de lijmen.
Voorheen Post ID 101472
  donderdag 14 januari 2021 @ 08:15:07 #9
428684 techcom
Dès tòch ene grôoten bout!
pi_197398254
Heb je niet toevallig ergens nog een losse tegel in het CV hok staan of achter de knieschotten?
Misschien heb je geluk en staat de fabrikant op de achterzijde van de tegel vermeld.
Kleurverschil zal je nooit onderuit komen en trekt ook niet weg zoals eerder genoemd.
wè hij zeej èn wè 'n pèrd schèt, kunde in êenen èmmer gooie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')