abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197321698
Hoi,

Ik heb spotjes in de badkamer, GU10, en nu waren er daar een paar van stuk, dus even een paar gewone GU10 halogeen lampje ingezet omdat ik geen LED lampjes meer heb liggen.

Het viel mij op dat die spotjes er niet bepaald waterdicht uitzien.

Het GU10 lampje zelf wordt op zn plaats gehouden door een ring die je een beetje in moet knijpen en dan komt die ring en het lampje inclusief de fitting los. De buitenste ring blijft dan zitten.

Ik denk dat het hooguit IP44 is, als het dat al is, maar ik kan dat nergens zien. Spotjes zaten er al in toen ik het huis kocht. Ook boven de douche en het bad.

Mochten deze spotjes niet heel geschikt zijn voor de badkamer, is het dan gevaarlijker dat er nu een halogeen lampje in zit ipv een LED lampje?

Hoe gevaarlijk is het als er geen IP44 en/of IP65 gebruikt wordt? Is er dan kans op brand? Of komt gewoon die ring van het spotje onder stroom te staan en zo lang je er niet aan komt weinig aan de hand?

Ik wil ze wel gaan vervangen, want IP65 is het zeker niet als ik zo op google kijk hoe die eruit zien en er hangen er 2 direct boven de douche en 2 direct boven het bad.

Ergo: kan ik nu nog veilig douchen en in bad? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_197321745
12v of 230volt?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197321762
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:29 schreef halfway het volgende:
12v of 230volt?
Op de ledjes die eruit komen staat 220
vosss is de naam,
  zondag 10 januari 2021 @ 12:43:24 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197322114
quote:
5s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:27 schreef vosss het volgende:
Hoe gevaarlijk is het als er geen IP44 en/of IP65 gebruikt wordt? Is er dan kans op brand? Of komt gewoon die ring van het spotje onder stroom te staan en zo lang je er niet aan komt weinig aan de hand?

[...]

Ergo: kan ik nu nog veilig douchen en in bad? :@
Brand zal er niet snel ontstaan.

De ring rondom de spot kan alleen onder spanning komen staan als er voldoende vocht doordringt én alle delen van de ring van geleidend metaal zijn. (dan zou je nog verwachten dat de aardlek doorslaat, aangezien je dan de lamp zou moeten aarden). De kans dat het misgaat is niet zo groot.

Echter: ik zou het risico niet nemen en als je het niet vertrouwd de boel vervangen door iets wat geschikt is voor gebruik in de badkamer.
So we just called him Fred
pi_197322129
Ik zou me er niet zo druk om maken.

De houder is niet waterdicht, maar de lamp zelf is wel afgedicht. De fitting wordt warm, dus condensatie is het probleem ook niet. Maar check anders even de staat van de fittingen. Als die verweerd ogen, zou je je er wat van kunnen aantrekken. Anders zou ik er geen punt van maken.

IKEA heeft prima LED-spotjes voor GU10-fittingen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_197322261
quote:
7s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:43 schreef Fred het volgende:

De ring rondom de spot kan alleen onder spanning komen staan als er voldoende vocht doordringt én alle delen van de ring van geleidend metaal zijn. (dan zou je nog verwachten dat de aardlek doorslaat, aangezien je dan de lamp zou moeten aarden). De kans dat het misgaat is niet zo groot.

De lamp zelf is in de regel van plastic of keramisch materiaal. Alleen de twee pootjes van de fitting geleiden.

De lamp moet dus echt wel drijfnat zijn, wil de ring contact gaan maken met de fitting. De kans op kortsluiting zit in de fitting zelf. De kans dat je gelecktrocuteerd wordt, is minimaal. Zelfs als je de douche recht op de lamp zou richten, is het nog lastig om een opdonder te krijgen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_197322301
Spotjes in het plafond? Indien > 60 cm verwijderd van zone 2 hoeft geen ip te hebben
https://www.lucide.be/nl/blogs/badkamerverlichting-welke-ip/
pi_197330144
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:51 schreef devlinmr het volgende:
Spotjes in het plafond? Indien > 60 cm verwijderd van zone 2 hoeft geen ip te hebben
https://www.lucide.be/nl/blogs/badkamerverlichting-welke-ip/
Het is minder dan 60cm. Volgens diverse blogs moeten 4 van de 5 lampen minimaal IP65 zijn.

2 zitten pal boven het bad en 2 zitten pal naast mijn regendouchekoppen die uit het plafond komen.
vosss is de naam,
pi_197330235
GU10 mag toch niet gebruikt worden in de badkamers???

Edit: mag dus wel mits in volledig afgesloten armatuur die vocht bestendig is, anders overgaan op laagspanning.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_197330267
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 18:43 schreef Chinless het volgende:
volgens mij omdat het 230V is dan ja.. maar ach.. een echte bikkel heeft gewoon een verhuisfitting in de badkamer met een 18 watt spaarlamp er in! :D
pi_197330323
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 18:45 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

volgens mij omdat het 230V is dan ja.. maar ach.. een echte bikkel heeft gewoon een verhuisfitting in de badkamer met een 18 watt spaarlamp er in! :D
Haha Ja klopt. Voorschriften en regels zijn er ook om niet opgevolgd te worden 😂.
pi_197330336
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 18:43 schreef Chinless het volgende:

Edit: mag dus wel mits in volledig afgesloten armatuur die vocht bestendig is, anders overgaan op laagspanning.
Jawel, maar ik lees nergens wat nou exact de gevaren zijn als je het niet in een IP44 danwel IP65 fitting gebruikt.
vosss is de naam,
pi_197330357
En ik denk dat de mijne 230 zijn. Althans dat stond op de leds die ik eruit haalde. Geen idee of ergens achter het plafond een trafo ligt.
vosss is de naam,
pi_197330375
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 18:47 schreef Chinless het volgende:

[..]

Haha Ja klopt. Voorschriften en regels zijn er ook om niet opgevolgd te worden 😂.
Precies.. en zolang het goed gaat piept er niemand natuurlijk..

persoonlijk zou ik het niet echt fijn vinden, net als zo`n elektrische douchekop..

maar hey het werkt wel! :-)

quote:
7s.gif Op zondag 10 januari 2021 18:49 schreef vosss het volgende:
En ik denk dat de mijne 230 zijn. Althans dat stond op de leds die ik eruit haalde. Geen idee of ergens achter het plafond een trafo ligt.
GU 10 is gemaakt voor 230.. lijkt me sterk (ok je weet het nooit met die chinezen natuurlijk) dat iemand daar ook 12/24Vs voor gemaakt heeft (misschien 110Vs voor de US market)
pi_197330464
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 18:50 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Precies.. en zolang het goed gaat piept er niemand natuurlijk..

persoonlijk zou ik het niet echt fijn vinden, net als zo`n elektrische douchekop..

maar hey het werkt wel! :-)
[..]

GU 10 is gemaakt voor 230.. lijkt me sterk (ok je weet het nooit met die chinezen natuurlijk) dat iemand daar ook 12/24Vs voor gemaakt heeft (misschien 110Vs voor de US market)
Gu10 is 230v ja...
En dus TS mag dus alleen als je in een waterdicht armatuur gebruikt. Zo los... tja kan er kortsluiting / brand ontstaan. De stop zal er dan wellicht keer uitslaan.
pi_197331396
quote:
7s.gif Op zondag 10 januari 2021 18:39 schreef vosss het volgende:

[..]

Het is minder dan 60cm. Volgens diverse blogs moeten 4 van de 5 lampen minimaal IP65 zijn.

2 zitten pal boven het bad en 2 zitten pal naast mijn regendouchekoppen die uit het plafond komen.
De hoogte is ook relevant. Zone 1 en 2 lopen tot 225cm hoog (tenzij je een vaste douchekop of wateraanvoer hebt die hoger zit). Boven de 225cm mag je ineens weer zo'n beetje alles.

Het is wel een beetje een moderne installatie? De verlichting zit aangesloten achter een 30mA aardlekschakelaar en er is aanvullende potentiaalvereffening aangebracht in de badkamer?
pi_197332370
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 19:39 schreef XanderH het volgende:

[..]

De hoogte is ook relevant. Zone 1 en 2 lopen tot 225cm hoog (tenzij je een vaste douchekop of wateraanvoer hebt die hoger zit). Boven de 225cm mag je ineens weer zo'n beetje alles.
225 vanaf de vloer of vanaf de bovenkant van het water in het bad?

De 2 regendouchekoppen zitten aan het plafond.
quote:
Het is wel een beetje een moderne installatie?
Huis is van 2018, maar de vorige bewoners hebben veel zelf gedaan. Geen idee verder hoe of wat.

quote:
De verlichting zit aangesloten achter een 30mA aardlekschakelaar en er is aanvullende potentiaalvereffening aangebracht in de badkamer?
Euhhh...... wat?? :@
vosss is de naam,
pi_197332444

Dit is een fotootje van een van de spotjes. Geen idee of iemand kan zien of dit veilig is of niet. :)
vosss is de naam,
pi_197332634
Als je een led-spotje vervangt door een halogeen spotje die grofweg dezelfde lichtopbrengst heeft wordt die wel een heel stuk warmer. Denk dat dat misschien nog wel het belangrijkste mogelijke ‘probleem’ is in deze situatie
  zondag 10 januari 2021 @ 21:01:39 #20
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197332970
quote:
7s.gif Op zondag 10 januari 2021 20:34 schreef vosss het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is een fotootje van een van de spotjes. Geen idee of iemand kan zien of dit veilig is of niet. :)
Ventileer je ook tijdens het douchen? Als je een uur lang in een dichte badkamer zonder ventilatie doucht, kan ik me voorstellen dat er wel wat vocht in komt. Als je een raam open hebt staan of mechanische ventilatie hebt (en niet een uur doucht), lijkt me het al vrij lastig dat hier veel waterdamp in terecht kan komen.

Maar ik ben zeker geen elektricien. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')