abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197307440
Rondom pensioen ben ik op zoek naar de formule waarbij je op basis van opgebouwd eindkapitaal kan berekenen wat de maandelijkse uitkering zal zijn.

Er zijn veel sites die hiervoor rekentools aanbieden, echter nergens wordt de onderliggende formule uitgelegd. Ik zou graag deze formule willen weten zodat ik zelf berekeningen kan doen in een Excel sheet.

Voorbeeld van deze site:
https://www.wijzeringeldz(...)en-voor-je-pensioen/

Wanneer je 100 per maand bruto uitkering wilt bereiken (levenslang). Dan moet je bij ingang van je pensioen een opgebouwd eindkapitaal hebben van 15.850 euro.
Hierbij is uitgegaan van 4% rekenrente voor het rendement.
Welke formule berekent dit? Hoe kom ik van 15.850 naar 100 per maand?

Ik heb al gezocht op Nibud, berekenhetzelf, google, etc. Kom daar veel tools tegen, maar nergens de onderliggende berekening / formule.
pi_197307552
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 15:41 schreef dyna18 het volgende:
Rondom pensioen ben ik op zoek naar de formule waarbij je op basis van opgebouwd eindkapitaal kan berekenen wat de maandelijkse uitkering zal zijn.

Er zijn veel sites die hiervoor rekentools aanbieden, echter nergens wordt de onderliggende formule uitgelegd. Ik zou graag deze formule willen weten zodat ik zelf berekeningen kan doen in een Excel sheet.

Voorbeeld van deze site:

Wanneer je 100 per maand bruto uitkering wilt bereiken (levenslang). Dan moet je bij ingang van je pensioen een opgebouwd eindkapitaal hebben van 15.850 euro.

Ik heb al gezocht op Nibud, berekenhetzelf, google, etc. Kom daar veel tools tegen, maar nergens de onderliggende berekening / formule.
Dat kun je zo toch niet berekenen?
Hoelang is levenslang?
Inflatie?
Rekenrente?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197307805
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 15:46 schreef halfway het volgende:

[..]

Dat kun je zo toch niet berekenen?
Hoelang is levenslang?
Inflatie?
Rekenrente?
In principe doen alle pensioenfondsen dat. Er is een som geld en die wordt omgezet naar een verwachte uitkering. Zo wordt het ook in de Mijn Pensioen overzichtsite voor al je aanspraken uitgerekend.
Daar zullen dus ook vanuit de overheid richtbedragen zijn en een vaste formule.
Rekenrente is bijv nu 4%

Ik probeer dus die formule te achterhalen.
pi_197308636
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 16:02 schreef dyna18 het volgende:

[..]

In principe doen alle pensioenfondsen dat. Er is een som geld en die wordt omgezet naar een verwachte uitkering. Zo wordt het ook in de Mijn Pensioen overzichtsite voor al je aanspraken uitgerekend.
Daar zullen dus ook vanuit de overheid richtbedragen zijn en een vaste formule.
Rekenrente is bijv nu 4%

Ik probeer dus die formule te achterhalen.
Ik heb dit vorig jaar voor mij zelf uitgerekend (ik word binnenkort 65 en heb verschillende pensioenkapitalen klaar staan, waarvan een paar vanaf 65 uitkeren, vandaar)
Belangrijkste variabele is de verwachte resterende levensduur op de pensioenleeftijd, voor het gemak is dat afgerond 20 jaar, 240 maanden. Exact kun je het hier berekenen.

Ik heb bij zwitserleven ( naar verluidt de beste verzekeraar voor aankoop van pensioen) online een offerte opgevraagd en dat geeft het onthutsende resultaat dat ze een negatieve rente hanteren. Die 4 % rendement kun je dus vergeten.
Het kan zijn dat ze van een beetje rendement uitgaan, maar dat wordt opgesoupeerd door de interne kosten. En die kosten worden niet transparant gemaakt.

Je kunt niet om een verzekeraar heen dus je hebt geen keuze.

Dus in jouw excel formule moet een tabel levensverwachting komen en een tabel interne kosten verzekeraar/pensioenfonds. En die laatste ga je nergens vinden.
Wat ik óok uitgerekend heb is dat het vrijwel altijd voordeliger is om een hoog/laag uitkering aan te vragen, waarbij de eerste 5 of 10 jaar een hoger maandbedrag wordt uitgekeerd en daarna 'levenslang" een lager maandbedrag. Pas als ik de 94 zou halen zou een gelijkblijvend bedrag meer opleveren...
pi_197309904
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 16:54 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ik heb dit vorig jaar voor mij zelf uitgerekend
Belangrijkste variabele is de verwachte resterende levensduur op de pensioenleeftijd, voor het gemak is dat afgerond 20 jaar,

[..]

Dus in jouw excel formule moet een tabel levensverwachting komen en een tabel interne kosten verzekeraar/pensioenfonds. En die laatste ga je nergens vinden.
Wat ik óok uitgerekend heb is dat het vrijwel altijd voordeliger is om een hoog/laag uitkering aan te vragen, waarbij de eerste 5 of 10 jaar een hoger maandbedrag wordt uitgekeerd en daarna 'levenslang" een lager maandbedrag. Pas als ik de 94 zou halen zou een gelijkblijvend bedrag meer opleveren...
Dank voor je reactie paardendokter. Ik snap dat voor zo'n generieke berekening je een aantal aannamen moet doen. Zoals levensverwachting, rendement etc. Prima om daar dan een generieke 20 jaar levensverwachting voor te nemen.

Maar hoe kom je nu van de opgebouwde som, naar een bruto uitkering per maand?
Welke rekenformule moet je dan gebruiken?

Bijvoorbeeld: In bovenstaande berekening levert een eindkapitaal van 15.850 euro, 100 euro bruto per maand op.
Hoe bereken je dat?
pi_197311432
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 18:08 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dank voor je reactie paardendokter. Ik snap dat voor zo'n generieke berekening je een aantal aannamen moet doen. Zoals levensverwachting, rendement etc. Prima om daar dan een generieke 20 jaar levensverwachting voor te nemen.

Maar hoe kom je nu van de opgebouwde som, naar een bruto uitkering per maand?
Welke rekenformule moet je dan gebruiken?

Bijvoorbeeld: In bovenstaande berekening levert een eindkapitaal van 15.850 euro, 100 euro bruto per maand op.
Hoe bereken je dat?
Dit zijn actuariële berekeningen die afhangen van huidige leeftijd, leeftijd bij pensionering, gehanteerde risicopremie voor het langlevenrisico (=het risico voor verzekeraar dat de verzekerde ouder wordt dan de gemiddelde leeftijd van 85 voor een man) en het interne kostenpercentage van de verzekeraar. Dat kan je niet zomaar in een excel spreadsheetje zetten...

Je moet voor de gein maar eens dat eindkapitaal van 15.850 euro bij zwitserleven invoeren en dan als leeftijd 65 invoeren. Dan resulteert die 15.850 euro in een maandbedrag van 47,42 ¤. Bij een verwachte levensduur van 240 maanden voor een 65-jarige is de totaal uitkering dan dus 11.380,80 ¤, veel minder dan de inleg. Het verschil gaat naar de opslag voor het langlevenrisico (misschien word je wel 100 bijv. ) en naar de interne kosten van zwitserleven.
En dan weet je gelijk waarom levensverzekeraars van die grote gebouwen neerzetten: ze worden betaald in de euro's van nu en ze keren de euro's van jaren later uit. Inflatie ia bitch....
pi_197316806
Interessante vraag; hier ben ik ook nar aan het kijken.
De formule weet ik ook niet. Maar ik ben wel benieuwd, o.a. vanwege de vraag of ik laat uitkeren bij 67 jaar, of op de destijds overeengekomen leeftijd van 65 jaar, of X jaar vervroegen (kan volgens de polis tot 5 jaar vó;ór de overeengekomen einddatum van 65 jaar).

Voor een globale inschatting heb ik tot nu toe gekeken naar sites zoals het Nibud:
https://pensioenschijf.nibud.nl/#/panel/0

Wanneer je daar op blad 3 bij Inkomsten invoert (bij lijfrente) 15.850,-
dan is (op blad 4) de uitkomst 65,- euro bruto per maand.

Indien je verder alleen AOW inkomen hebt dan: 1340,- AOW + 65,- lijfrente bruto (totaal 1405,- bruto/mnd)
Indicatie netto: 1330,- per maand

Ik heb zelf nu drie polissen en zou nog een vierde kunnen nemen (nog ev. aan te schaffen van het bedrag van de Fiscale OudedagsReserve uit eigen onderneming) maar het is lastig er enigszins zicht op te krijgen wat dit zou betekenen voor de uitkering.
Dus ik lees en denk graag mee in dit topic.
pi_197316831
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 19:34 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Dit zijn actuariële berekeningen die afhangen van huidige leeftijd, leeftijd bij pensionering, gehanteerde risicopremie voor het langlevenrisico (=het risico voor verzekeraar dat de verzekerde ouder wordt dan de gemiddelde leeftijd van 85 voor een man) en het interne kostenpercentage van de verzekeraar. Dat kan je niet zomaar in een excel spreadsheetje zetten...

Je moet voor de gein maar eens dat eindkapitaal van 15.850 euro bij zwitserleven invoeren en dan als leeftijd 65 invoeren. Dan resulteert die 15.850 euro in een maandbedrag van 47,42 ¤. Bij een verwachte levensduur van 240 maanden voor een 65-jarige is de totaal uitkering dan dus 11.380,80 ¤, veel minder dan de inleg. Het verschil gaat naar de opslag voor het langlevenrisico (misschien word je wel 100 bijv. ) en naar de interne kosten van zwitserleven.
En dan weet je gelijk waarom levensverzekeraars van die grote gebouwen neerzetten: ze worden betaald in de euro's van nu en ze keren de euro's van jaren later uit. Inflatie ia bitch....
Misschien weet jij dit: dat langlevenrisico, kun je dat vermijden door de uitkering op max 20 jaar te zetten (minder jaren mag geloof ik niet?).
Immers, behalve eventuele zorgkosten, je uitgavenpatroon zal ná je 85e (of 87e) jaar niet meer stijgen?
pi_197320424
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 01:07 schreef Niz het volgende:

[..]

Misschien weet jij dit: dat langlevenrisico, kun je dat vermijden door de uitkering op max 20 jaar te zetten (minder jaren mag geloof ik niet?).
Immers, behalve eventuele zorgkosten, je uitgavenpatroon zal ná je 85e (of 87e) jaar niet meer stijgen?
Als het echt om een door de werkgever georganiseerd pensioen gaat, dan kan dat wettelijk niet. Wat wél voordeliger is om voor de eerste vijf of tien jaar een hogere uitkering te kiezen, met daarna uiteraard een lagere. Door de extreem lage rentestand levert dat in totaal meer op dan een gelijkblijvende uitkering, tenzij je ouder wordt dan ca. 93 jaar...

Gaat het om een lijfrente (vrijwillig gekozen naast een door de wekgever geregeld pensioen) dan kun je wél kiezen voor een uitkeringsduur van bijv. 20 jaar.
pi_197320507
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 01:04 schreef Niz het volgende:
Interessante vraag; hier ben ik ook nar aan het kijken.
De formule weet ik ook niet. Maar ik ben wel benieuwd, o.a. vanwege de vraag of ik laat uitkeren bij 67 jaar, of op de destijds overeengekomen leeftijd van 65 jaar, of X jaar vervroegen (kan volgens de polis tot 5 jaar vó;ór de overeengekomen einddatum van 65 jaar).

Voor een globale inschatting heb ik tot nu toe gekeken naar sites zoals het Nibud:
https://pensioenschijf.nibud.nl/#/panel/0

Indien je verder alleen AOW inkomen hebt dan: 1340,- AOW + 65,- lijfrente bruto (totaal 1405,- bruto/mnd)
Indicatie netto: 1330,- per maand

Ik heb zelf nu drie polissen en zou nog een vierde kunnen nemen (nog ev. aan te schaffen van het bedrag van de Fiscale OudedagsReserve uit eigen onderneming) maar het is lastig er enigszins zicht op te krijgen wat dit zou betekenen voor de uitkering.
Dus ik lees en denk graag mee in dit topic.
Vanaf je aow leeftijd betaal je beduidend minder loonheffing, dat kán een reden zijn om de uitkering uit te stellen waardoor hij per maand iets meer wordt.
Maar in de berekeningen die ik tot nu gemaakt heb voor mensen in mijn omgeving die allemaal net als ik binnenkort 65 worden heb ik vastgesteld dat dit niet lonend is, ondanks die lagere loonheffing vanaf de aow-leeftijd. Ook dit komt door de extreem lage rentestand.
pi_197320747
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 01:04 schreef Niz het volgende:
I

Overigens is die 65 ¤ per maand veel te optimistisch. Bereken het hier maar eens ....
pi_197320804
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 01:07 schreef Niz het volgende:
Je wil ze de kost niet geven hoor, de oudjes die redelijk gezond zijn en het wel tijd vinden voor een appartement in een woongemeenschap met allerlei voorzieningen voor ouderen. Sjiek! Dus duur. Vaak veel duurder dan het huis waar ze daarvoor woonden.

Voorbeeldje: dit is hier in de buurt een groot succes: https://www.leyhoeve.nl/groningen/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197321504
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 15:41 schreef dyna18 het volgende:

Voorbeeld van deze site:

Ik denk ook niet dat hier een vaste formule voor is. Omdat er geen vaste einddatum is voor de uitkering is dit waarschijnlijk gebaseerd op een risico-inschatting van de verzekeraar.

Wat je wel makkelijk kunt berekenen is hoeveel geld er in 'de pot' zit.
Als je uitgaat van een uitkering van 100 euro per maand en een rendement van 4% per jaar (dus 0,333% per maand) is dat bedrag voor maand x:
Euros in pot maand x = Euros In pot maand x-1 * 1,00333 - 100 euro
Dit kun je in excel voor de komende 240 maanden (20 jaar) uitrekenen.
In dit voorbeeld kom ik er dan op uit dat in maand 224 de pot leeg is. Mocht iemand eerder dan dat moment overlijden, dan zal de verzekeraar daar profijt van hebben, moeten zij langer uitkeren dan hebben zij daar verlies op.

Je zou de formule ook nog aan kunnen passen met maandelijkse kosten voor de maatschappij, bijvoorbeeld 5 euro per maand levert dan de formule :
Euros per pot in maand x = Euros In pot maand x-1 * 1,00333 - 100 euro - 5 euro
Dan is de pot in maand 209 leeg

De verzekeraar zal een inschatting doen van het verwachte rendement, de kosten die zij iedere maand hebben en de gemiddelde uitkeringsduur van het pensioen en daar zal dan een verwachtte uitkering uit volgen.

Bij een hoger rendement zal de pot later leeg zijn, bij een lager rendement eerder. Bij meer kosten voor de maatschappij zal dat ook eerder zijn natuurlijk.
pi_197321866
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:18 schreef simonblue het volgende:

[..]

Als je uitgaat van een uitkering van 100 euro per maand en een rendement van 4% per jaar (dus 0,333% per maand) ......
Als een kapitaal na pensioendatum eenmaal tot uitkering is gekomen zit daar geen of slechts een klein rendement op en zeker geen 4 %. Pas als de gepensioneerde expliciet kiest voor dóorbeleggen na pensioendatum, dan kan er nog een substantieel rendement (of verlies) zijn...

[ Bericht 1% gewijzigd door paardendokter op 10-01-2021 18:35:46 ]
pi_197321913
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:18 schreef simonblue het volgende:

[..]

Mocht iemand eerder dan dat moment overlijden, dan zal de verzekeraar daar profijt van hebben, moeten zij langer uitkeren dan hebben zij daar verlies op......

Dit geldt natuurlijk alleen als er geen sprake is van een partnerpensioen, om maar even aan te geven hoe ingewikkeld de materie is.
pi_197327895
Ik meen me te herinneren dat de basis formule als volgt is:

P = PMT x ((1 – (1 / (1 + r) ^ -n)) / r)

PMT is betaling per periode
R is rente per periode.
N is het aantal periodes.

R en N zullen dus verschillen per verzekeraar.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_197329812
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:20 schreef miro86 het volgende:
Ik meen me te herinneren dat de basis formule als volgt is:

P = PMT x ((1 – (1 / (1 + r) ^ -n)) / r)

PMT is betaling per periode
R is rente per periode.
N is het aantal periodes.

R en N zullen dus verschillen per verzekeraar.
Dit is een formule om een annuïteit te berekenen, bijvoorbeeld: wat wordt mijn maanbedrag wanneer ik mijn lening in 120 termijnen terugbetaal....
pi_197331273
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 18:28 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Dit is een formule om een annuïteit te berekenen, bijvoorbeeld: wat wordt mijn maanbedrag wanneer ik mijn lening in 120 termijnen terugbetaal....

Het is precies hetzelfde. Alleen geef jij geld aan de verzekeraar (de lening) aan het begin en krijg jij de betalingen (maandbedrag). In tegenstelling tot een normale lening weet de verzekeraar niet hoeveel termijnen die zal moeten betalen. Als je een gemiddelde N neemt, dan moet de verzekeraar de risico's (bijv dat je veel langer blijft leven) afdekken door een lager R.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_197334073
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:25 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Als het echt om een door de werkgever georganiseerd pensioen gaat, dan kan dat wettelijk niet. Wat wél voordeliger is om voor de eerste vijf of tien jaar een hogere uitkering te kiezen, met daarna uiteraard een lagere. Door de extreem lage rentestand levert dat in totaal meer op dan een gelijkblijvende uitkering, tenzij je ouder wordt dan ca. 93 jaar...

Gaat het om een lijfrente (vrijwillig gekozen naast een door de wekgever geregeld pensioen) dan kun je wél kiezen voor een uitkeringsduur van bijv. 20 jaar.
Dank voor al je antwoorden.

Ik heb een combinatie van
-AOW (alleenstaande),
-werknemerspensioen uit loondienst (2 kleintjes die op 67 jaar staan en één grotere die nog steeds op 65 jaar staat en waarvan het pensioenfonds mij vertelde dat ik kan kiezen om de uitkering al voor mijn 65e verjaardag in te laten gaan - maar daar moet ik nog achteraan/offerte van opvragen)
-drie lijfrentepolissen
-opgebouwde FOR reserve wegens zelfstandige sinds 2000 (wanneer ik van die opgebouwde reserve géén lijfrente koop, moet ik over de omzet die ik als FOR heb gereserveerd alsnog inkomstenbelasting afrekenen met de fiscus. Ik denk dat ik daarvoor zal kiezen)

Voor mij fijn om te lezen dat het laten uitkeren vóór de officiele (nieuwe) pensioendatum weliswaar duurder is qua belasting, maar dat dit uiteindelijk niet zo heel veel scheelt. Dat komt in elk geval overeen met mijn eigen amateur-berekening.

Hoog-laag constructies e.d. had ik nog niet aan gedacht: altijd geprobeerd gewoon zo goed mogelijk op te bouwen, maar nu wordt het tijd mij er eens goed in te verdiepen. Dus dank voor deze tip!
Als ik daar even op doordenk: een lijfrente moet volgens de regels geloof ik in elk geval doorlopen tot 20 jaar na de pensioendatum. Dus als je de lijfrente bijvoorbeeld vanaf 63 jaar laat ingaan, zou je via die hoog-laag optie dus kunnen spelen met die 20 jaar door de uitkering aan het einde erg laag te zetten?
pi_197334198
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Overigens is die 65 ¤ per maand veel te optimistisch. Bereken het hier maar eens ....
Je hebt helemaal gelijk; schokkend laag!
En inderdaad nogal afwijkend van wat het Nibud inschat.

Goed dat ik in mijn berekening/schatting nooit zo optimistisch over ben geweest over de opbrengst van die lijfrentes, want dit is een groot verschil.

Maar goed, uitstellen in de hoop dat de rente in een paar jaar tijd redelijk zal stijgen, lijkt mij ook geen optie?
pi_197334291
quote:
3s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Je wil ze de kost niet geven hoor, de oudjes die redelijk gezond zijn en het wel tijd vinden voor een appartement in een woongemeenschap met allerlei voorzieningen voor ouderen. Sjiek! Dus duur. Vaak veel duurder dan het huis waar ze daarvoor woonden.

Voorbeeldje: dit is hier in de buurt een groot succes: https://www.leyhoeve.nl/groningen/
Dat ziet er inderdaad wel mooi uit. De prijzen zag ik niet zo snel, maar zal ongetwijfeld duur zijn...
Ik heb mijn hypotheek dan wel helemaal afgelost, maar je weet natuurlijk nooit hoe oud je zal worden, dus je moet dan óf een dusdanig inkomen hebben dat je daarvan in zo'n oord kan wonen, of je moet het zo lang mogelijk uitstellen omdat je anders het risico loopt op je heel-erg-oude dag nog 'op straat komt te staan'.
pi_197336857
Volgens mij moet je de actuariele rekentabellen er bij pakken. 1 euro pensioen per jaar zit ergens in de buurt van de 13-16 euro. (Maar het is voor mij al een tijdje geleden dat ik in het actuariaat zat).

Verder, als je het via een verzekeraar speelt, roomt die ook nog wat af aan excassokosten etc.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_197337694
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 04:50 schreef LangeTabbetje het volgende:
Volgens mij moet je de actuariele rekentabellen er bij pakken. 1 euro pensioen per jaar zit ergens in de buurt van de 13-16 euro. (Maar het is voor mij al een tijdje geleden dat ik in het actuariaat zat).

Die 13-16 ¤ die je als kapitaal nodig hebt voor de aankoop van 1 ¤ pensioen is inmiddels gestegen naar 20,32 ¤, zie voorbeeld hierboven van 15.850 ¤ dat een OP oplevert van 65 ¤ per maand.
pi_197337720
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 19:32 schreef miro86 het volgende:

[..]

Het is precies hetzelfde. Alleen geef jij geld aan de verzekeraar (de lening) aan het begin en krijg jij de betalingen (maandbedrag). In tegenstelling tot een normale lening weet de verzekeraar niet hoeveel termijnen die zal moeten betalen. Als je een gemiddelde N neemt, dan moet de verzekeraar de risico's (bijv dat je veel langer blijft leven) afdekken door een lager R.
Je vergeet het belangrijkste kenmerk van een annuïteit: vooraf staat vast wat het aantal termijnen is. Bij een OP is de uitkering levenslang (dus onzeker hoeveel termijnen) en het zijn juist deze actuariële tabellen over de sterftekans die het onmogelijk maken om ff een excelformule te maken. De berekeningstools van de vergelijkingssites halen dan ook hun gegevens via een webservice op bij de verzekeraars.
pi_197353928
Dank voor al jullie input.
Ik heb de rekenformule als volgt weten op te bouwen.

Eindkapitaal -> Bruto jaarlijks pensioen
Op basis van een hele grove berekening is het ongeveer je eindkapitaal / 20 delen om op je bruto jaarlijkse pensioen uit te komen.
Er zijn wat verschillen, en dat komt waarschijnlijk door de verschillen hierboven genoemd zoals kosten die de maatschappij inhoud, resterend rendement en verwachte levensduur.

Huidig kapitaal -> Eindkapitaal
Eindkapitaal bereken ik door de future value (FV formule) van je huidige kapitaal te berekenen.
Gebruik hiervoor 4% rekenrente en het aantal jaren looptijd tot je pensioendatum.

Op deze manier lukt het me om van huidig kapitaal naar bruto jaarlijks pensioen te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')