abonnement Unibet Coolblue
pi_197284225
Dag allemaal,

Ik weet niet of ik in het juiste topicdeel zit, maar ik heb de vraag of er hier iemand is die ervaring heeft met een schouder arthrodese.

Ik heb in november 2018 een ongeval gehad. Dit was de conclusie: geimpacteerde 3-part proximale humerusfractuur

Breuk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was het verslag van toen ze er een plaat in hebben gezet: Deltopectorale benadering open repositie zo goed als mogelijk (niet anatomisch) en Philios plaat fixatie. Tib majus fragment met cuff vast gezet met schroef en hechting aan plaat. Mediale deel met tub minus ook met hechtingen vast aan plaat. lange biceps pees was door, gehecht

Plaat
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb na de operatie een ziekenhuis bacterie opgelopen, de wond is daardoor open gemoeten en vanzelf dicht moeten groeien. De bacterie zat op de plaat vast.

De plaat is er deze zomer uitgehaald, echter blijf ik forse pijn houden, de chirurg gaf als optie een arthrodese van de schouder. Echter heb ik eerst nog een telefonisch consult met de pijnpoli om te kijken of daarin iets mogelijk is qua pijnbestrijding. Anders zal ik toch een arthrodese moeten want de pijn is geen doen.

Ik weet dat dit geen medisch forum is enzo, maar ik vroeg me dus af of er mensen zijn die persoonlijk ervaring hebben met een arhtrodese van de schouder!

Groetjes

Rontgen recent
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
CT
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Achterkant CT
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 17:13:17 #2
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_197288975
heb je al eens een second opinion aangevraagd?
Waarom wordt er bijvoorbeeld geen schouderprothese geplaatst?
pi_197289061
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 17:13 schreef scrub_nurse het volgende:
heb je al eens een second opinion aangevraagd?
Waarom wordt er bijvoorbeeld geen schouderprothese geplaatst?
Heb ik gedaan, die hebben toen besloten de plaat er toch uit te halen. Chirurg had het inderdaad over een schouderprothese (reversed) of een arhtrodese. Hij ging met een collega in maastricht overleggen en in overleg is besloten dat een arthrodese het beste aansluit in mijn situatie. Opzich ben ik voor bewegingsbeperking niet heel bang want dat het ik nu al. Dit zou pijn technisch het beste zijn.

Edit: leeftijd is oa een groot punt, ben 28 dusja, ze wouden er direct na het ongeluk al een prothese in doen maar gezien de leeftijd probeerden ze het eerst zo.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 17:21:48 #4
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_197289184
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 17:16 schreef Cod_player het volgende:

[..]

Heb ik gedaan, die hebben toen besloten de plaat er toch uit te halen. Chirurg had het inderdaad over een schouderprothese (reversed) of een arhtrodese. Hij ging met een collega in maastricht overleggen en in overleg is besloten dat een arthrodese het beste aansluit in mijn situatie. Opzich ben ik voor bewegingsbeperking niet heel bang want dat het ik nu al. Dit zou pijn technisch het beste zijn.

Edit: leeftijd is oa een groot punt, ben 28 dusja, ze wouden er direct na het ongeluk al een prothese in doen maar gezien de leeftijd probeerden ze het eerst zo.
snap ik want een prothese heeft een beperkte "houdbaarheid" en een revisie kan je niet eindeloos blijven uitvoeren. Is het na een arthrodese nog mogelijk om op een later tijdstip nog een prothese te krijgen?
pi_197290990
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 17:21 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]

snap ik want een prothese heeft een beperkte "houdbaarheid" en een revisie kan je niet eindeloos blijven uitvoeren. Is het na een arthrodese nog mogelijk om op een later tijdstip nog een prothese te krijgen?
Dat is een goede vraag, die ga ik zeker nog stellen. Ik ga sowieso maandag de poli orthopedie maar bellen want de pijn begint langzaam aan steeds erger te worden en het is geen doen meer zo. Dus misschien zit er toch een infectie? Uit het bloedonderzoek kwam destijds: ++ Staphylococcus aureus ++ Serratia marcescens

Dus maandag ochtend meteen maar bellen voor een telefonische afspraak in te plannen en dan meteen de vraag over die mogelijkheid op een later tijdstip een prothese te doen.
pi_197398834
Krijg vandaag een PRF NSS behandeling. Iets met warmte en een naald in je zenuw. Kan tot maximaal 2 maanden duren voor je effect merkt, en in het begin kan het verergeren. Maar m'n orthopeed zei dat dit wel het proberen waar was.

Alsnog vrijdag een telefonisch gesprek met m'n andere orthopeed, over een eventuele operatie, ga dan ook wat van m'n vragen stellen. Het is toch weer een best ingrijpende operatie.

Ondertussen helaas nog niemand tegengekomen die er ervaring zelf mee heeft.
pi_197417343
Oef, heftig!

Ik heb geen ervaring, of kennis (enkel een beetje over athrodese bij runderen, maar dat gaat over de carpaalgewrichten :+ ) dus kan je helaas verder niet helpen. Tot zoverre mijn nuttige bijdrage, maar in elk geval sterkte!
pi_197615469
Dankjewel voor je sterkte wens, het is inderdaad nogal een heftig iets!

Heb het er ook met m'n fysio over gehad, en die maakte me toch wel duidelijk dat ik heel erg bewegingsbeperkt ga worden (nog meer dan ik nu al ben). Hij snapt niet waarom ze niet voor een prothese kiezen (ik moet zelf zeggen, dat ik dat eerlijk gezegd ook niet weet, arts zei dat dat in mijn situatie een arthrodese beter was).

Overigens, als een arthrodese gedaan is kan er dus geen prothese meer in , als in nooit meer. Mocht er een infectie komen op het materiaal, kan dat er wel weer uit, maar dat zal een hele opgave worden.

Ik heb 2 weken geleden een PRF NSS behandeling gehad. Heb nog niet echt het idee dat het heel veel doet, maar kon tot maximaal 2 maanden duren voor je effect zou merken.
pi_197615481
Voor nu besloten af te wachten of de PRF behandeling genoeg werkt, en anders toch nog maar eens een second opinion vragen misschien. Ik weet het eigenlijk ook niet meer.
pi_197805435
Spijtig dat je er last van hebt. Onlangs had ik stijve schouders en nek door verkeerde zithouding en slaaphouding. Ik sportte toen ook heel weinig. Het was heel vervelend. Mij heeft het geholpen om dagelijks te sporten, gezonder te eten en een speciale kussen. Verder heb ik tegen pijn de gel tegen schouderpijn en gewrichtspijn gebruikt. :) https://www.biobey.be/pro(...)nek-en-schouderpijn/
@ biobey natuurlijke verzorging
pi_197863374
Doorgaans is een arthrodese een laatste redmiddel. Een gewricht wordt helemaal vastgezet en heeft dus geen functie meer. Een voordeel hiervan is dat er geen beweging meer is tussen de gewrichtsoppervlakten waardoor de pijn vaak ook is afgenomen. En als ik de schouderkop zo zie op de ct ziet dat er niet fraai uit. Toch lijkt mij een prothese nog een tussenstap die het overwegen waard is. Maar je moet wel operabel zijn, de prothese moet wel ‘houvast’ kunnen hebben. Er is niet enkel sprake van arthrose maar ook aan schade aan weke delen (spieren ed). Wellicht dat ze jouw dossier bij de Sint Maartenskliniek in Nijmegen kunnen bekijken, daar zit zeer veel kennis en expertise mbt orthopedie. Hoe dan ook een erg nare situatie en ik snap goed dat je van de pijn af wilt!
Fingerspitzgefühl
pi_197959550
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 22:07 schreef Organicecogirl het volgende:
Spijtig dat je er last van hebt. Onlangs had ik stijve schouders en nek door verkeerde zithouding en slaaphouding. Ik sportte toen ook heel weinig. Het was heel vervelend. Mij heeft het geholpen om dagelijks te sporten, gezonder te eten en een speciale kussen. Verder heb ik tegen pijn de gel tegen schouderpijn en gewrichtspijn gebruikt. :) https://www.biobey.be/pro(...)nek-en-schouderpijn/
Bedankt, zal eens naar je link kijken!
pi_197959596
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 23:03 schreef ForumGek het volgende:
Doorgaans is een arthrodese een laatste redmiddel. Een gewricht wordt helemaal vastgezet en heeft dus geen functie meer. Een voordeel hiervan is dat er geen beweging meer is tussen de gewrichtsoppervlakten waardoor de pijn vaak ook is afgenomen. En als ik de schouderkop zo zie op de ct ziet dat er niet fraai uit. Toch lijkt mij een prothese nog een tussenstap die het overwegen waard is. Maar je moet wel operabel zijn, de prothese moet wel ‘houvast’ kunnen hebben. Er is niet enkel sprake van arthrose maar ook aan schade aan weke delen (spieren ed). Wellicht dat ze jouw dossier bij de Sint Maartenskliniek in Nijmegen kunnen bekijken, daar zit zeer veel kennis en expertise mbt orthopedie. Hoe dan ook een erg nare situatie en ik snap goed dat je van de pijn af wilt!
Ja ik (en mijn fysio met mij) eigenlijk niet zo goed waarom ze liever voor arthrodese gaan ipv reversed prothese. De arts zei dat het beter zou zijn in mijn situatie. Overigens zei hij ook dat het of een operatie was of leven met de pijn (ik heb op eigen initiatief contact gezocht met de pijnpoli). Vind het dan wel vreemd dat hij me niet verteld heeft dat er ook nog opties qua pijnbehandeling zijn. De PRF behandeling lijkt wel wat te doen, of het daardoor komt geen idee, maar de pijn is aanzienlijk minder en minder vaak aanwezig.

Voor nu heb ik alleen nog een telefonische afspraak staan met de pijnpoli en verder niks. Zou eventueel mocht de pijn weer opspelen idd eens bij de St Maartenskliniek kunnen vragen (had die al eerder in mijn hoofd, maar ivm afstand heb ik als second opinion het zh in Geldrop gekozen).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')