abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 7 januari 2021 @ 21:15:52 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197274993
Ik heb net een huis verkocht. We hadden ook een huis gekocht (eerder) en een overbruggingshypotheek. Deze overbruggingshypotheek moest betaald worden van de overwaarde van de verkochte woning.

Tot zover geen probleem.

Tot mijn verbazing stond echter op de aflosnota een "honorarium doorhaling hypotheek (gedeeltelijk)" twv 195 euro. In mijn beleving had ik deze overbruggingshypotheek ook zelf kunnen aflossen door het geleende bedrag over te maken.

Weet iemand of dit honorarium terecht dan wel normaal is?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 7 januari 2021 @ 21:27:26 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197275229
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:15 schreef JeOma het volgende:
In mijn beleving had ik deze overbruggingshypotheek ook zelf kunnen aflossen door het geleende bedrag over te maken.

Weet iemand of dit honorarium terecht dan wel normaal is?
Ja, de notaris moet toch werk verrichten voor het laten doorhalen van je volledig door verkoop afgeloste hypotheek? :)
So we just called him Fred
pi_197275549
Is een van de vele koppel verkopen die aan deze handel vast zitten, je kan niet zonder maar wordt je niks over verteld.

Koppel verkoop is al enige tijd verboden, toch ...
pi_197275695
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:15 schreef JeOma het volgende:
Ik heb net een huis verkocht. We hadden ook een huis gekocht (eerder) en een overbruggingshypotheek. Deze overbruggingshypotheek moest betaald worden van de overwaarde van de verkochte woning.

Tot zover geen probleem.

Tot mijn verbazing stond echter op de aflosnota een "honorarium doorhaling hypotheek (gedeeltelijk)" twv 195 euro. In mijn beleving had ik deze overbruggingshypotheek ook zelf kunnen aflossen door het geleende bedrag over te maken.

Weet iemand of dit honorarium terecht dan wel normaal is?
Ja is normaal. Wij hebben net ook ¤175,00 exl. Btw betaald, voor aflossing oude hypotheek, hadden geen overbrugingshypotheek, had eigen woningreserve zelf voor gefinancieerd. Daarnaast nog bankkosten en kadasterkosten. Kosten waren totaal ¤220,00 inclusief btw voor ons. De kosten van doorhaling zijn wel hypotheekaftrekbaar.
pi_197275881
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:15 schreef JeOma het volgende:
Ik heb net een huis verkocht. We hadden ook een huis gekocht (eerder) en een overbruggingshypotheek. Deze overbruggingshypotheek moest betaald worden van de overwaarde van de verkochte woning.

Tot zover geen probleem.

Tot mijn verbazing stond echter op de aflosnota een "honorarium doorhaling hypotheek (gedeeltelijk)" twv 195 euro. In mijn beleving had ik deze overbruggingshypotheek ook zelf kunnen aflossen door het geleende bedrag over te maken.

Weet iemand of dit honorarium terecht dan wel normaal is?
Je lening is dan wel afgelost, maar dan moet de hypotheek nog weggehaald worden. De hypotheek is niet de lening, maar het recht wat een ander over jouw woning had. Dat zijn handelingen en administratie die geld kosten.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:04:00 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197276210
Stond bij ons vermeld in de koopakte.
The love you take is equal to the love you make.
pi_197279770
Je kan ook shoppen om de doorhaling te regelen. Prijsverschillen tussen de notarissen zijn erg groot
  vrijdag 8 januari 2021 @ 12:26:54 #8
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197283656
Ok, bedankt voor de reactie(s). Ik blijf het raar vinden. Het voelt of ik ook gewoon zelf dat geld zou kunnen overmaken naar de hypotheekverstrekker en desnoods bij het Kadaster die hypotheek laten staan. Onder het motto "Wat kan mij het schelen dat daar achterhaalde info staat? Als de hypotheekverstrekker me maar geen geld in rekening brengt voor een hypotheekdeel dat niet meer bestaat..."
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 8 januari 2021 @ 12:33:37 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197283736
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:26 schreef JeOma het volgende:
Ok, bedankt voor de reactie(s). Ik blijf het raar vinden. Het voelt of ik ook gewoon zelf dat geld zou kunnen overmaken naar de hypotheekverstrekker en desnoods bij het Kadaster die hypotheek laten staan. Onder het motto "Wat kan mij het schelen dat daar achterhaalde info staat? Als de hypotheekverstrekker me maar geen geld in rekening brengt voor een hypotheekdeel dat niet meer bestaat..."
Zo zit het niet. Die doorhaling moet, anders kan de koper geen hypotheek hebben op hetzelfde pand.
The love you take is equal to the love you make.
pi_197284054
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zo zit het niet. Die doorhaling moet, anders kan de koper geen hypotheek hebben op hetzelfde pand.
Het gaat om de overbruggingshypotheek waarbij het hypotheek waarschijnlijk rust op zijn nieuwe woning, heeft de oude woning en de koper dus geen / niks mee van doen.

Heeft mogelijk alleen TS last van als hij/zij in de toekomst een tweede/derde/tiende hypotheek wil opnemen.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 12:59:30 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197284097
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:56 schreef namliam het volgende:

[..]

Het gaat om de overbruggingshypotheek waarbij het hypotheek waarschijnlijk rust op zijn nieuwe woning, heeft de oude woning en de koper dus geen / niks mee van doen.

Heeft mogelijk alleen TS last van als hij/zij in de toekomst een tweede/derde/tiende hypotheek wil opnemen.
Oh, ja, dat kan wel anders zijn dan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_197284232
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:56 schreef namliam het volgende:

[..]

Het gaat om de overbruggingshypotheek waarbij het hypotheek waarschijnlijk rust op zijn nieuwe woning, heeft de oude woning en de koper dus geen / niks mee van doen.

Heeft mogelijk alleen TS last van als hij/zij in de toekomst een tweede/derde/tiende hypotheek wil opnemen.
De overbruggingshypotheek is juist op het oude pand
pi_197284256
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 04:07 schreef KrekelJapie het volgende:
Je kan ook shoppen om de doorhaling te regelen. Prijsverschillen tussen de notarissen zijn erg groot
Dat kan alleen bij een losse doorhaling, bij verkoop zit je voor de doorhaling bij het kadaster helaas vast aan de notaris van de koper.
pi_197284436
Tja, of je moet bij verkoop opnemen dat je als verkoper een notaris hebt.

Maar die beste notaris moet ook ergens van leven, en wat al gezegd is. Overbrugging zit onder andere op je oude woning, en die lever jij vrij van hypotheken. Dat laatste kun je alleen nakomen met tussenkomst van notaris, en die wil betaald worden voor zijn diensten.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 14:37:54 #15
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197285487
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 13:29 schreef koentjuh18 het volgende:
Tja, of je moet bij verkoop opnemen dat je als verkoper een notaris hebt.

Maar die beste notaris moet ook ergens van leven, en wat al gezegd is. Overbrugging zit onder andere op je oude woning, en die lever jij vrij van hypotheken. Dat laatste kun je alleen nakomen met tussenkomst van notaris, en die wil betaald worden voor zijn diensten.
Ah, ja, dat is een duidelijke samenvatting. Ik weet genoeg, dank jullie.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  dinsdag 12 januari 2021 @ 21:02:59 #16
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_197371518
Bij het afsluiten van je lening met die overbrugging had jouw hypotheekadviseur je daarover moeten informeren.

Gebeurt heel vaak niet helaas. Nu komt het vreemd op jou over terwijl er niets vreemds aan de hand is. De ervaringsdeskundige had dat moeten voorzien.
klerkje
pi_197371637
Je bent nog goedkoop uit, ik heb te maken met:
quote:
Tarieven
Het tarief voor het verzorgen van de algehele aflossing van één hypotheek, waaronder het
opvragen van de aflossingsnota, het voorbereiden, passeren en inschrijven bij het kadaster
van de akte van doorhaling is ¤ 260,15.
Dienen er meerdere hypotheken te worden afgelost, dan berekenen wij een aanvullend tarief
van
¤ 217,80 voor elke volgende hypotheek.
Onderzoekskosten persoonsgegeven: ¤ 30,25 per persoon.
Overboeking(en) gelden: ¤ 18,15.
Deze bedragen zijn inclusief BTW en kadasterkosten.
dag
pi_197378680
En hoeveel werk is zo'n doorhaling precies?

Ik kan me voorstellen dat:

- Er documenten (bewijs) moet worden opgevraagd.
- Controle op deze stukken.
- Registreren van doorhalen (al zal dat een kwestie van een vinkje of berichtje zijn).
- Controle op uitvoering.

Daarnaast neem ik aan dat de notaris ook eindverantwoordelijk is voor de juistheid en het goed uitvoeren van de doorhaling is?
pi_197379115
Gezien de "kantoren" waar gemiddelde notarissen gevestigd zijn en het gemiddelde voertuig waar dezelfde man in rijd hoef ik me niet af te vragen of de tarieven die ze rekenen in verhouding staan tot de kosten die ze maken voor dergelijke handelingen.
pi_197379476
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 08:10 schreef zatoichi het volgende:
En hoeveel werk is zo'n doorhaling precies?

Ik kan me voorstellen dat:

- Er documenten (bewijs) moet worden opgevraagd.
- Controle op deze stukken.
- Registreren van doorhalen (al zal dat een kwestie van een vinkje of berichtje zijn).
- Controle op uitvoering.

Daarnaast neem ik aan dat de notaris ook eindverantwoordelijk is voor de juistheid en het goed uitvoeren van de doorhaling is?
Alleen een losse doorhaling (van een eerder al volledig afgeloste lening) is ongeveer dat, dat hebben wij via een notaris via de website degoedkoopstenotaris.nl volledig online kunnen laten doen en dat heeft ons ¤90 incl btw gekost. Maar zodra er een aflosnota moet worden opgevraagd enzo wordt het duurder
pi_197382847
Een aflosnota is ook zo iets, het is feitelijk niet meer dan een simpel dagafschrift wat heel lang gratis is geweest bij banken en nu een euro kost per maand (of iets in die strekking).

Alleen omdat het over een "hypotheek" gaat in plaats van een Persoonlijke lening of betaal rekening, heet het in ene anders en is het tig keer zo duur (en schijnbaar complex). Ronduit schandalig!

Maar hoor je hier iemand over? Kassa ? Radar? Consumenten bond? VVE ? Uberhaubt iemand?
  woensdag 13 januari 2021 @ 12:55:34 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197382947
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 12:50 schreef namliam het volgende:
Een aflosnota is ook zo iets, het is feitelijk niet meer dan een simpel dagafschrift wat heel lang gratis is geweest bij banken en nu een euro kost per maand (of iets in die strekking).

Alleen omdat het over een "hypotheek" gaat in plaats van een Persoonlijke lening of betaal rekening, heet het in ene anders en is het tig keer zo duur (en schijnbaar complex). Ronduit schandalig!

Maar hoor je hier iemand over? Kassa ? Radar? Consumenten bond? VVE ? Uberhaubt iemand?
https://kassa.bnnvara.nl/(...)-200-op-de-aflosnota
The love you take is equal to the love you make.
pi_197404068
quote:
Dank Lieneke, maar dat is natuurlijk niet helemaal of helemaal niet wat ik bedoel.
  donderdag 14 januari 2021 @ 14:12:13 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197404427
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 13:50 schreef namliam het volgende:

[..]

Dank Lieneke, maar dat is natuurlijk niet helemaal of helemaal niet wat ik bedoel.
Het valt ook niet onder ‘uberhaubt (sic) iemand’?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 14 januari 2021 @ 14:18:33 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197404558
Er is trouwens genoeg te vinden over aandacht voor notaristarieven. Van Kassa, Radar, VEH, etc.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')