abonnement Unibet Coolblue
pi_197192206
De beste wensen voor het nieuwe jaar!
Nu alle oliebollen achter de kiezen zijn, de kerstboom weer in de doos zit (of ergens op straat ligt) en de tv weer langzaam terug gaat naar het normale uitzendschema is het tijd voor de voorbereidingen van de gebeurtenis van jaar voor deze FOK!-er: De oplevering van de nieuwbouw woning van hem en zijn vriendin.

Vanwege de herkenbaarheid post ik dit onder een kloonaccount en laat ik plaatsnamen achterwege. Voor de beeldvorming: we wonen nu in het centrum van een stad met meer dan 250K inwoners en we gaan verhuizen naar een aangrenzend dorpje.

Wat is dit voor topic?
Na oplevering van een woning moet er natuurlijk van alles gebeuren. De badkamer wordt met de bouw meegenomen, de keuken wordt na afwerking van de vloeren en muren geplaatst. Dat laatste hebben we voor de hele woning uitbesteed: vloer leggen, behangen en verven zijn niet echt mijn ding. In dit topic komen foto's e.d. van de uitgevoerde werkzaamheden: Ter lering en vermaak.

Wat wordt er opgeleverd?
Een tussenwoning met de gebruikelijke postzegel-achtertuin, drie verdiepingen hoog met daarboven een vliering. De woning heeft een uitbouw, eiland keuken, badkamer met bad, extra toilet, dakkapel, twee extra kamers op de tweede verdieping, zonnepanelen en diverse loze leidingen en extra stopcontacten.

Valt er dan nog zoveel te doen dan?
Ja! Hoewel we alles zorgvuldig hebben doorgenomen pakken een aantal zaken tijdens de bouw anders uit dan verwacht. Zo worden uit praktische overweging sommige elektrapunten anders opgeleverd en is er bij ons ook wat voortschrijdend inzicht. Daarnaast hebben we ook een aantal wensen die door de bouwer niet geleverd kunnen worden.

OK! brand los, wat gaat er allemaal gebeuren?

Kruipruimte
- Bekabeling voor elektra schuur en tweede verdieping
- Verlichting aanleggen
- Mantelbuizen voor glasvezelnetwerk
- Gat zoeken of maken in de fundering voor glasvezel en elektra.

Begane grond
(woonkamer, keuken, eettafel, hal, toilet 1)
- Verplaatsen stopcontacten en loze leidingen (een aantal verdwijnt anders ongepland achter de keukenkastjes :+ )
- Aanleggen extra stopcontacten woonkamer
- Uitbreiden groepenkast tbv elektra schuur en tweede verdieping
- Switches voor glasvezelnetwerk
- IP camera's ophangen
- Slimme deurbel ophangen
- Creatieve kast/opbergplank maken bij voordeur (de hal bij de voordeur is eigenlijk best klein)
- Loze leidingen vullen met netwerkkabel (twee per leiding)
- In wall accesspoint(s) plaatsen
- TV aan de muur bij de eettafel
- Verlichting en schakelaars aanpassen voor Philips Hue

Eerste verdieping
(slaapkamer, kantoor 1, logeerkamer, badkamer, toilet 2)
- Loze leidingen verplaatsen tbv in-wall accesspoints
- Aftimmeren verdeler vloerverwarming (die zit in de logeerkamer :D )
- Loze leidingen vullen met netwerkkabel (twee per leiding)
- In wall accesspoint(s) plaatsen
- Verlichting en schakelaars aanpassen voor Philips Hue

Tweede verdieping
(kantoor 2, bioscoop/tv-kamer, washok)
- Alle kamers voorzien van plintgoot
- Verplaatsten lichtpunten kantoor
- Extra wandkabelgoot kantoor met stopcontacten en netwerk
- Ophangen switches glasvezelnetwerk
- Plafond accesspoint ophangen kantoor
- Washok afwerken met werkblad, kraan+wasbak, mini-boiler, extra stopcontacten, koelkast, magnetron
- Bioscoop/tv-kamer inrichten met creatieve oplossingen voor het plaatsen van speakers, stoelen en het donker maken van de kamer. Dit is het sluitstuk op de begroting. De mate van afwerking is afhankelijk wat er nog over is na al het andere.
- Verlichting en schakelaars aanpassen voor Philips Hue

Vliering
- Aanleggen kabelgoten voor glasvezel en uitbreiding elektra
- Aanleggen verlichting

Tuin
- Sleuf graven voor elektra en glasvezel
- Zonwering/overkapping bij woning
- Overkapping voor schuur
- Buitenkeuken maken
- Overkapping/kast maken voor kliko's
- Schutting plaatsen.
- Tuinverlichting voortuin
- Tuinverlichting achtertuin
- Bestrating en beplanting

Schuur
- Isoleren dak en muren
- Vloer afwerken
- Aanpassen elektra
- Glasvezelnetwerk aanleggen
- Routers, switches en servers in 19" kast op wielen
- Extra zonnepanelen op het dak
- Plaatsen of maken werkbank

Wat is dat glasvezelgebeuren eigenlijk?
Net als vele andere IT-ers heb ook ik de neiging om het werk letterlijk mee naar huis te nemen. Het hart van mijn netwerk komt straks in de schuur. Veel (professionele) apparatuur maakt een boel herrie en ik verwacht dat we het minst last hebben van de herrie als het daar staat. Natuurlijk is dan wel een goede verbinding nodig met de rest van het huis. Daarvoor leg ik een zogenaamde "backbone" aan van de schuur via de meterkast naar de tweede verdieping. Dit doe ik met glasvezel zodat ik 10GBps kan gebruiken met de mogelijkheid om later nog te upgraden naar 25, 40 of 100Gbps.

Wanneer is de oplevering eigenlijk?
Dat is nog een beetje koffiedik kijken, de bouwer geeft nu aan dat hij in Q2 klaar is. Mijn inschatting is dat ze ergens in april kunnen opleveren.

Tips en ideeën zijn natuurlijk van harte welkom.
pi_197193474
Welke schakelaars wil je gaan gebruiken i.c.m. Hue?

Hoe krijg je bekabeling vanuit de meterkast en de schuur netjes naar de 2e verdieping?
  PR/Manusje van alles zondag 3 januari 2021 @ 20:11:35 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_197194827
Toch nog een mooi lijstje met werkzaamheden
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_197234627
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 19:07 schreef XanderH het volgende:
Welke schakelaars wil je gaan gebruiken i.c.m. Hue?
Daar zijn we nog niet helemaal over uit. Nu hebben we de standaard schakelaars van Hue door het hele huis náást de normale lichtschakelaars geplaatst. Het werkt, maar het kan natuurlijk strakker.
Standaard wordt er schakelmateriaal van Niko geleverd en die hebben in de Friends of Hue serie passende schakelaars. Maar die schakelaars zijn niet perse de mooiste, zou best nog wel eens kunnen dat we daar pas over een paar maanden een knop over doorhakken.

quote:
Hoe krijg je bekabeling vanuit de meterkast en de schuur netjes naar de 2e verdieping?
Als het past in de lepe hoek van de trap plaatst de bouwer tijdens de bouw al een 50mm PVC buis van de kruipruimte naar de vliering. Daar gaat dan een YVMK-kabel door en een aantal glasvezeladers. Vanaf de vliering ga ik dan weer naar beneden door het plafond van de tweede verdieping. Vanaf de kruipruimte kan ik dan naar de meterkast.
Mocht de buis niet geplaatst kunnen worden is het alternatief om na oplevering de kabels te laten zakken door de lepe hoek van de trap, niet echt ideaal omdat ze dan minder beschermd zijn.
Het backup plan is gebruik maken van twee loze leidingen tussen de meterkast en de tweede verdieping. In plaats van glasvezel gebruik ik dan STP voor de 10Gb verbinding. Later upgraden zit er dan niet meer
  Moderator dinsdag 5 januari 2021 @ 22:13:45 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197235878
Daar moet nog best een beetje gebeuren dan @HermanoGrande !
Als je trouwens niet wilt dat iedereen je foto's zomaar kan zien kun je beslissen om ze tussen een spoiler tag te plaatsen. Dan zijn ze alleen zichtbaar voor users die ingelogd zijn en niet voor iedereen die hier zomaar langs komt :)

Hoe ver is de bouw op dit moment ? Al bijna zogezegd wind en waterdicht ?
Al die netwerkapparatuur in de schuur is dat wel handig ? Zou je dat niet beter in de garage oid. kwijt kunnen ?
Neem aan dat je geen gigantische patchkast ophangt voor tig aansluitingen.

Al ben ik natuurlijk een n00b op het gebied van ict beheer e.d.
Ik weet alleen wat van kabels, draadjes en leidingen :+
pi_197236203
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:28 schreef HermanoGrande het volgende:

[..]

Daar zijn we nog niet helemaal over uit. Nu hebben we de standaard schakelaars van Hue door het hele huis náást de normale lichtschakelaars geplaatst. Het werkt, maar het kan natuurlijk strakker.
Standaard wordt er schakelmateriaal van Niko geleverd en die hebben in de Friends of Hue serie passende schakelaars. Maar die schakelaars zijn niet perse de mooiste, zou best nog wel eens kunnen dat we daar pas over een paar maanden een knop over doorhakken.
Je kan ook gewoon polsdrukkers gebruiken naar wens met een Qubino/Fibaro/die wifi schakelaars waar ik nu niet op de naam van kan komen er achter.

Zolang je maar 50mm inbouwdozen hebt.
pi_197322969
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 22:13 schreef Vonkenboer het volgende:
Daar moet nog best een beetje gebeuren dan @:HermanoGrande !
Als je trouwens niet wilt dat iedereen je foto's zomaar kan zien kun je beslissen om ze tussen een spoiler tag te plaatsen. Dan zijn ze alleen zichtbaar voor users die ingelogd zijn en niet voor iedereen die hier zomaar langs komt :)
Dank voor de tip, die ga ik onthouden.

quote:
Hoe ver is de bouw op dit moment ? Al bijna zogezegd wind en waterdicht ?
Het is nog verre van wind en waterdicht, al lijkt men de werkzaamheden niet in dezelfde volgorde van het facturatieschema te volgen. Buiten staan de buitenmuren (nog zonder bakstenen gevel) en worden de pannen op het dak gelegd. Binnen ligt de vloerverwarming, water en elektra en lijkt het erop dat ze in de komende dagen de dekvloer gaan storten.

Helaas kunnen we de voortgang nu alleen volgen met wat vanaf de openbare weg te zien is. De bouwer heeft aangegeven voorlopig geen kijkdagen te organiseren: enerzijds omdat de maatregelen het niet toelaten, anderzijds omdat ze willen voorkomen dat eigen personeel ziek wordt.

quote:
Al die netwerkapparatuur in de schuur is dat wel handig ? Zou je dat niet beter in de garage oid. kwijt kunnen ?
Neem aan dat je geen gigantische patchkast ophangt voor tig aansluitingen.
Als er een garage bij de woning zou zitten, zou ik dat zeker doen :)
Helaas zit

De meeste aansluitingen zullen in het huis komen. Ongeveer 20-25 daarvan komen uit in de meterkast, de rest wordt verdeeld vanaf de vliering of het washok: ik moet nog kijken wat het meest praktische is.
In de schuur komen de echte herriemakers: servers die je ook terug vindt in een gemiddeld rekencentrum. Zware overkill voor een woonhuis, maar voor mij hobbymatig hartstikke leuk om mee bezig te zijn.
pi_197323211
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 22:26 schreef FranticDJ het volgende:
Je kan ook gewoon polsdrukkers gebruiken naar wens met een Qubino/Fibaro/die wifi schakelaars waar ik nu niet op de naam van kan komen er achter.

Zolang je maar 50mm inbouwdozen hebt.
Die soort schakelaars ken ik wel. Ik probeer zoveel mogelijk alles te standaardiseren op 1 platform, bij voorkeur zonder wifi en zonder noodzaak van een actieve internetverbinding. We hebben in dit huis wel eens meegemaakt dat we een lamp niet meer uit konden zetten omdat de schakelaar alleen te bedienen was via Google Home (via internet).

De voorkeur gaat uit naar Philips Hue (of eigenlijk Zigbee in het algemeen) zodat we onze lampen en schakelaars mee kunnen verhuizen naar het nieuwe huis.
  zondag 10 januari 2021 @ 17:34:20 #9
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_197328326
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:19 schreef HermanoGrande het volgende:
In de schuur komen de echte herriemakers: servers die je ook terug vindt in een gemiddeld rekencentrum. Zware overkill voor een woonhuis, maar voor mij hobbymatig hartstikke leuk om mee bezig te zijn.
Denk je ook aan de relatie met de nieuwe buren? Of ga je je schuur goed isoleren voor al dat geluid?

Ik zou knap chagrijnig worden als mijn nieuwe buurman met zijn hobbydatacenter voor constant geluid in de tuin zou zorgen als ik daar in de zomer rustig denk te gaan zitten... Been there, maar dan met een buurman met áltijd de radio in zijn schuur aan als hij buiten was. Gelukkig was hij niet zo vaak thuis, en zijn wij inmiddels verhuisd.
pi_197722506
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:34 schreef mousemicky het volgende:
Denk je ook aan de relatie met de nieuwe buren? Of ga je je schuur goed isoleren voor al dat geluid?
Goed punt. De schuur wordt geïsoleerd en ik verwacht dat het geluid de schuur niet uitkomt: ik zit zelf ook het liefst zonder allerlei zoemende geluiden in de tuin :D
pi_197722592
De volgorde van het bouwen verbaasd me enigzins wel: er zit nu bijvoorbeeld wel een dak op, de zonnepanelen zijn geplaatst en de dekvloeren krijgen vorm, maar van de buitengevel is nog geen spoor te bekennen.
  Moderator donderdag 25 februari 2021 @ 18:59:14 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198202246
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 14:20 schreef HermanoGrande het volgende:
De volgorde van het bouwen verbaasd me enigzins wel: er zit nu bijvoorbeeld wel een dak op, de zonnepanelen zijn geplaatst en de dekvloeren krijgen vorm, maar van de buitengevel is nog geen spoor te bekennen.
Tja, die volgorde zie je ansich wel vaker ! Hoe staat het nu met de buitengevel ? :?
Zijn ze al aan het metselen ?
pi_199038648
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 18:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Tja, die volgorde zie je ansich wel vaker ! Hoe staat het nu met de buitengevel ? :?
Zijn ze al aan het metselen ?
Inmiddels staat de voorgevel en wordt gewerkt aan de bestrating en het uitgraven van de sloot van de deur.
Naar verwachting eind mei/begin juni de sleutel *O*

In de tussentijd stromen de bouwmaterialen binnen om direct aan de slag te kunnen met verleggen van stopcontacten vóór de schilder binnenstapt.
pi_199410999
Tip voor de volgende keer: niet alles leent zich om vooraf online te bestellen.

Van de week de postbode "gepest" met de slordige 250m YVMK kabel die ik heb besteld :@
Dat spul weegt aardig door :D Daarna mijzelf gepest, want het neemt ook nog aardig wat ruimte in beslag. Dus nadat de postbode het 12 verdiepingen omhoog had gesleept kon ik het weer naar de kelder slepen om het op te slaan :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')