Ik vind dit wel een interessante discussie, en er zijn absoluut verschillen tussen mensen die uit een ander land komen. Maar het is ook belangrijk om niet teveel te generaliseren, en in dit format/programma vooral te focussen op de individuele mensen, los van hun afkomst. Ik denk dat dit het beste topic om even te zeggen wat ik er tot nu toe al van vond afgelopen maand. Het hele drama van de NL-groep vs de BE-groep was wel al het leukste stukje BB van dit seizoen imo.
Ik leg de schuld van de "NL vs BE"- vibe niet bij de Nederlanders óf Belgen. Er waren gewoon vanaf het begin mensen die al snel onder één hoedje gingen spelen. Theo, Nathalie, Danielle, Jowi & Thomas gingen al snel op dezelfde mensen stemmen bij nominaties, kwamen ze overeen. Hier zit dus ook een Belg bij, en het is dus niet enkel de fout van de Nederlanders. Liese voelde zich vanaf de eerste paar dagen al aangevallen, want ze stond gelijk op het nominatiebord.
Er mag gerust een spel gespeeld worden bij Big Brother, en er mag samengewerkt worden, op zich is hier dus weinig verkeerd gebeurd. De bom is gebarsten toen Liese een tweede keer genomineerd werd en ook Naomi als volledige verassing op het bord verscheen. De twee meisjes konden niet anders dan the obvious zien: Er zijn een boel mensen bedreigd door hun twee en willen hun zo snel mogelijk uit het spel hebben.
Aangezien het team "tegen" hun voornamelijk uit Nederlanders bestaat, en de meisjes helemaal niet zo snel uit het spel willen gestemd worden, vormen ze ook een team dat dan vooral uit Belgen bestaat. Hier komt de "NL vs BE" vibe sterk door tot stand, maar dit is eigenlijk gewoon een logisch gevolg van hoe het spel gespeeld aan het worden is.
Liese en Naomi hebben dan het geluk dat er nieuw bloed in het huis komt, die ook bevestigen dat mensen samen zijn gaan stemmen tegen hun.
De originele samenspanners dachten dat ze met hun meerderheid een heel makkelijk pad naar de laatste weken konden afleggen, maar toen ze doorzien werden begon de miserie. Two can play at that game. Plots zagen ze ook de mogelijkheid dat ze wel eens konden verliezen.
Liese is bitch genoemd, "loves the power", ze werd ervan beschuldigd te liegen over haar rol in de nominatie van Els en Patrick, waar wij als kijker uiteraard zien dat ze gewoon de waarheid spreekt. Het enige dat ik Liese heb zien doen is proberen plezier maken, en zichzelf beschermen omdat ze al sinds de eerste dagen een target is. Je kan niet verwachten dat zij gewoon accepteert dat ze maar naar huis moet en niet probeert terug te slaan. Maar volgens Danielle en Nathalie ben je dan een bitch enzo. Deze twee Nederlandse dames worden hier dan helemaal gek van, omdat zij vonden dat het allemaal op hun manier moest verlopen.
De token is hier het beste bewijs van. Danielle eist ongelofelijk hard op dat hij NIET wordt gebruikt. Waarom? Er zijn zoveel andere mensen in het huis die daar misschien anders over denken. ZIJ kwam liegend uit de dagboekkamer, niet Liese. Dan ging ze heel de tijd beweren dat die "voor de groep te beschermen" verstopt is op een plek die alleen zij kende. Dus eigenlijk eiste ze de token gewoon op voor haarzelf. Zo ziet zij dat niet, maar dat is wel wat gebeurt. Danielle maakte ook constant opmerkingen naar andere bewoners toe, die niet zo heel lief zijn. Er zijn veel voorbeelden van de laatste dagen maar ik onthoud vooral dat ik ze tegen Jill hoorde zeggen in de livestream dat ze "grappig dom" is en "vooral die domme vragen moet blijven stellen" of iets dergelijks. Dat is dan zo lekker met een smile in je gezicht even gedropt. Ze is ook vooral met zichzelf begaan, maar geeft weinig om de rest terwijl ze altijd maar blijft herhalen hoe belangrijk ze groepsbelang vindt.
Nathalie is gewoon zeer negatief. Al sinds het begin. Ik heb haar nooit veel zien doen, een beetje luieren met Els en roddelen met Danielle en Jowi. Een goeie portie haat tegen Liese, ik heb hier geen bewijs van maar het zou simpelweg gewoon jaloezie kunnen zijn. Ik zag geen enkele meerwaarde van Nathalie in dit programma.
Jowi is meer zo'n achter-de-schermen type ofzo. Als je hem zo ziet is hij lief en vriendelijk, en best een toffe dude. Maar achter gesloten deuren (lees: bij zijn vertrouwelingen) stuurde hij zeker mee, en hij heeft ook zeker genoeg opgestookt.
Ten slotte ging iedereen hier ook wel heel passief mee om. Het is dagenlang de elephant in the room geweest maar er werd gewoon NIET voor uitgekomen of over gepraat. Dit had ik dan bijvoorbeeld niet zien gebeuren als Theo nog in het huis had gezeten, die zou er wel over begonnen zijn, maar ja die heeft al lang opgegeven.
Uiteindelijk zijn het gewoon een hoopje slechte verliezers die gingen samenspannen in het begin, en het toeval wil dat het vooral Nederlanders waren. Nu opgeven omdat je plannetje recht in je gezicht is teruggeslagen, is gewoon zwak. Dat is vooral mijn conclusie: gisteren zijn er drie zwakke spelers afgevallen. De sfeer was gisteren, na hun vertrek, eindelijk eens positief en dat was als kijker op de livestream ook heel voelbaar. Jill en Michel zijn ook gewoon prima, leuke mensen en daar doen de Belgen ook heel normaal tegen. Het heeft alles te maken met mensen hun eigen ingesteldheid.