quote:
Op donderdag 11 februari 2021 15:44 schreef dikkedaniel het volgende:Kan iemand mij uitleggen wat het financiële gewin voor de makers van BB is om Belgen (Vlamingen) en Nederlanders samen te doen?
Er zijn meer dan 17 miljoen nederlanders en slechts 6 miljoen vlamingen.
Door vlamingen i.p.v. nederlanders te doen is het programma natuurlijk minder interessant voor nederlanders om te kijken dan wanneer je extravertre hollanders erin zet.
Huidige evolutie in Vlaanderen: groeiende interesse in Nederland. En niet iedereen deelt dezelfde mening he? Er zijn ook veel extraverte Vlamingen en introverte Nederlanders. Ik ben een extraverte Vlaming.
Nederland is trouwens enorm divers. Niet iedere Nederlander is een Randstedeling (Brabanders roddelen vaak, Hollanders zijn meer in your face b.v.) en natuurlijk is het soms terecht voor een Randstedeling om neer te kijken op de boeren van de provincie en niet louter te wijten aan de arrogantie van de stedeling. Dat ken ik ook wanneer ik het tegenkom als stedeling (Antwerpenaar) en op mijn vorige baan kwam ik juist met dergelijke Randstedelingen het beste overeen omdat ze zich er het minst bekrompen waren.
Ik denk dat in de nabije toekomst staatsmythes een enorme deuk gaan krijgen in de Lage Landen. Zelf ga ik nog wel eens verhuizen naar Nederland, voorbereid op de losse flodders en vooroordelen, want dat zijn ze meestal wel degelijk. Enkel het accent alleen en onvertrouwdheid is al vaak genoeg om erop te stuiten. Dat heet 'Nederlandse kleinzeiligheid', Nederlands in de breedste zin van het begrip (niet het land Nederland dus, België betekent Nederland trouwens

).
Ik bedoel: je hebt Hollanders die denken dat ze geen AN met een Vlaams accent begrijpen. Een schoolvoorbeeld van dat fenomeen is bijvoorbeeld een kutserie (van bedenkelijk allooi, trouwens) als 'Hollands Hoop'op Netflix met een AN-pratende Belg die als enige persoon ondertiteld wordt (Peter Van den Begin heeft zich in het zak laten zetten met die rol

). Is dat geen regionalistische tunnelvisie en dat jegens een erg gelijkaardig buurland?
Zelf trek ik me die onzin niet aan, maar het blijft wel onzin en ik benoem het op gezette tijden ook als dusdanig.
P.S.: De persoon die ik als beste vriend beschouw komt uit Delft. Maar ja, ik besef hoe klein Nederland en België zijn.
[ Bericht 5% gewijzigd door Danielion op 12-02-2021 11:27:59 ]