quote:
Op donderdag 4 maart 2021 21:27 schreef wcborstel het volgende:Onverwacht einde. Ik had minimaal 2 rode kaarten verwacht.
Maar mijn conclusie is dat het teveel om het spel draaide en te weinig om het daadwerkelijke ouderwetse boerenleven en hoe de deelnemers dat hebben ervaren.
100 % eens. Ik had meer willen zien over hoe ze zaken aanpakten, hoe ze met oude technieken overleefden. De nadruk lag nu op gekonkel en manipulatie, dat hadden ze met elektriciteit niet veel anders gedaan. Je hebt nooit iemand in de moestuin zien oogsten of wieden, alleen bij de pannenkoeken van begin tot eind een maaltijd zien bereiden. Wat stond er in de moestuin, hadden ze ook tomaten? Voldoende prei, uien? Waren er bessen- of druivenstruiken? Moesten ze steeds zelf graan dorsen (voor hun pap, want brood bakten ze niet meer) of kregen ze dat? Ik snap elke ochtend pap ook niet, ze konden brood bakken en pannenkoeken. Waarom geen (koude) pannenkoeken als ontbijt? Werden er kleren gewassen? Voor de hele groep of deed iedereen dat voor zich? Wie hield het sanitair schoon?
Je kan je opgeven voor volgend jaar zag ik. Ik zou enthousiastelingen dan aanraden een paar filmpjes over ploegen, manden vlechten en basis koken met weinig middelen (roosteren aan het spit, gebruik vuurkuil, hooikist, melk aanzuren) te bekijken. En iets over zelf vliegenvallen maken.