abonnement Unibet Coolblue
pi_197136928
Ik altijd al zoals ik van huis uit gewend ben:
Rondom bruin bakken in de pan, dan water met jus-mix er in er bij en dan uren laten stoven met continu rollen en overgieten.

Nu heb ik me laten vertellen dat rollade eigenlijk een ovengerecht is en dat dit oorspronkelijk de manier was voor arme mensen die geen oven konden veroorloven.

Nu heb ik wel een oven maar dit ben ik gewoon gewend, met goed resultaat.
Jullie ervaring?
pi_197137018
Beide, weleens 6 uur in de oven gehad op 80 graden met deksel erop. Merk eigenlijk weinig verschil.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197137036
Via UberEats of Deliveroo
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197137144
Mijn moeder braad hem goed aan. Daarna in een stuk aluminiumfolie in een cakeblik. Ruim een uur voor een kilo runderrollade op ongeveer 160. Lekker in zijn eigen sop gaarkoken.

Ik braad hem ook aan, maar heb ook niet van die zware rollades.
pi_197137271
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:49 schreef Werkman het volgende:
Ik altijd al zoals ik van huis uit gewend ben:
Rondom bruin bakken in de pan, dan water met jus-mix er in er bij en dan uren laten stoven met continu rollen en overgieten.

Nu heb ik me laten vertellen dat rollade eigenlijk een ovengerecht is en dat dit oorspronkelijk de manier was voor arme mensen die geen oven konden veroorloven.

Nu heb ik wel een oven maar dit ben ik gewoon gewend, met goed resultaat.
Jullie ervaring?
Ik doe het precies zoals jij het doet en wat mij betreft is dat de beste (en lekkerste vind ik) manier.
Alleen pas geleden de oven eens geprobeerd maar nu ik dus kan vergelijken dan kies ik absoluut voor de methode die jij beschrijft.
Uit de oven smaakt op 1 of andere manier anders. Sommigen vinden dat lekker maar laat de mijne maar lekker verzuipen in dikke jus. O+
pi_197137272
Uren??? Was het geen runderrollade ofwel...anders kun je hem wel onder je schoenknopen zo taai lijkt mumij
Ik zwaai naar dieren.
pi_197137350
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2020 17:02 schreef Geerd het volgende:
Uren??? Was het geen runderrollade ofwel...anders kun je hem wel onder je schoenknopen zo taai lijkt mumij
Altijd varkensvlees.
  donderdag 31 december 2020 @ 17:32:23 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197138202
Een paar uur stoven is wel wat veel ja, voor een doorsnee varkensrollade.

‘Oorspronkelijk een ovengerecht’ klinkt trouwens als onzin. Er zijn gewoon meer manieren om grotere stukken vlees te garen.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 31 december 2020 @ 18:00:18 #9
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_197138994
-Rollade paar uur tevoren uit de koelkast halen
-Aanbraden in de hete boter
-Beetje water toevoegen, en op het laagste pitje 40-60 minuten (afhankelijk van gewicht) laten garen.
Regelmatig keren.
Het binnenste vlees moet uiteindelijk lichtroze zijn ....

[ Bericht 36% gewijzigd door SQ op 01-01-2021 20:32:03 ]
pi_197139162
In de stoomoven gewikkeld in aluminiumfolie met de kruiden voor anderhalve uur.
pi_197151408
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:49 schreef Werkman het volgende:
Ik altijd al zoals ik van huis uit gewend ben:
Rondom bruin bakken in de pan, dan water met jus-mix er in er bij en dan uren laten stoven met continu rollen en overgieten.

Nu heb ik me laten vertellen dat rollade eigenlijk een ovengerecht is en dat dit oorspronkelijk de manier was voor arme mensen die geen oven konden veroorloven.

Nu heb ik wel een oven maar dit ben ik gewoon gewend, met goed resultaat.
Jullie ervaring?
Hier werd door de chefkokkin de vegetarische rollade eerst goed gemarineerd met allerlei kruiden. Vervolgens in een ovenschaaltje, water erbij en de oven in. Het had een krokant korstje en vlezige hap van binnen.
pi_197151422
Waarom staat dit in LIF in plaats van in CUL? Ik dacht dat dit topic ging over iemand die zich een rollade voelde na de feestdagen.
pi_197151758
Aanbraden en oventje.

Ga een beetje een uur bij een pan staan. Leipo
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  vrijdag 1 januari 2021 @ 11:49:29 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197151830
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 11:42 schreef spierbal het volgende:
Aanbraden en oventje.

Ga een beetje een uur bij een pan staan. Leipo
Je hoeft niet bij de pan te blijven staan. Een paar keer keren in dat uur is voldoende.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 1 januari 2021 @ 13:31:37 #15
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_197153437
Ik had kiprollade gemaakt met kerst in de airfryer. Kwam er prima uit!
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_197154120
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 11:42 schreef spierbal het volgende:
Aanbraden en oventje.

Ga een beetje een uur bij een pan staan. Leipo
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 11:49 schreef Lienekien het volgende:
Je hoeft niet bij de pan te blijven staan. Een paar keer keren in dat uur is voldoende.
Ik ben nog van de oude stempel en ben best bereid om in uitzonderlijke gevallen een uurtje of langer in de keuken te blijven staan hoor.
Zoals ook het geval is met stoofperen bijvoorbeeld.
Soms is het resultaat het gewoon waard maar dat zal deze magnetron-generatie toch niet weten.
  vrijdag 1 januari 2021 @ 14:47:22 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197155159
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 14:01 schreef Werkman het volgende:

[..]


[..]

Ik ben nog van de oude stempel en ben best bereid om in uitzonderlijke gevallen een uurtje of langer in de keuken te blijven staan hoor.
Zoals ook het geval is met stoofperen bijvoorbeeld.
Soms is het resultaat het gewoon waard maar dat zal deze magnetron-generatie toch niet weten.
Maar je hoeft er dus helemaal niet bij te blijven staan.

Sudderen op een petroleumstel is dan ook van voor mijn tijd, maar een sudderplaat op het gasfornuis werkt nog steeds prima, als je iets lang op een laag pitje laat garen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_197156646
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 14:01 schreef Werkman het volgende:

[..]


[..]

Ik ben nog van de oude stempel en ben best bereid om in uitzonderlijke gevallen een uurtje of langer in de keuken te blijven staan hoor.
Zoals ook het geval is met stoofperen bijvoorbeeld.
Soms is het resultaat het gewoon waard maar dat zal deze magnetron-generatie toch niet weten.
Nou nou nou, wat een vooroordelen. In de weekenden probeer ik als de tijd het toelaat altijd een uitgebreid gerecht te maken.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_197158732
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 18:00 schreef kibo het volgende:

[..]

Een milf :9~

-Rollade paar uur tevoren uit de koelkast halen
-Aanbraden in de hete boter
-Beetje water toevoegen, en op het laagste pitje 40-60 minuten (afhankelijk van gewicht) laten garen.
Regelmatig keren.
Het binnenste vlees moet uiteindelijk lichtroze zijn ....
Dit dus!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 1 januari 2021 @ 20:32:27 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_197161892
Geveegd en schopje CUL ;)
disclaimer
pi_197162190
Ik bereid alleen kiprollade. Eerst laat ik de buitenkant bruin schroeien in een pan met boter en dan laat ik het in de oven garen tot de vleestemperatuur 75° is ongeveer.
  vrijdag 1 januari 2021 @ 21:07:21 #23
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_197162929
peper, zout, knofflook en rijkelijk zoet-zout marinade van de toko eroverheen, roomboter erbij natuurlijk, gesnipperd uitje, rozemarijn en wat italiaanse kruiden en jeneverbes erbij, dan in de oven met een thermometer erin, klaar als de binnenkant op 80 graden zit.
Heerlijk! ^O^
Gevaccineerd.
  vrijdag 1 januari 2021 @ 21:30:50 #24
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_197163738
hangt er vanaf, schouder,rib of haas rollade?
Haas laat je het best licht rosé van binnen anders word ie gort droog(= zonde vd haas die er in zit) doorregen schouder mag/moet helemaal gaar en kun je evt stoven.
Het is eigenlijk gewoon een karbonade aan een stuk zonder botje en afhankelijk van je eigen overtuiging; "heel" varkensvlees hoeft niet helemaal door en door gaar.
Iig het ding rondwentelen in varkensvlees kruiden (bv verstegen selecta, peper,nootmuskaat,zout,foelie)

In een hetelucht oven 160-170° meestal zo rond een uur(haas) tot 1,5 a 2 uur voor schouder.
Schouder tot 70° kern temperatuur, rosé haas rollade tot 60-65° kern temp.

Als broodbeleg in dunne plakjes ga je altijd voor door en door gaar dus tot 70° kern temp, hij is dan ook beter houdbaar.

Let bij varkensvlees op de aanduiding "culinair" , dat betekent geïnjecteerd met water(bouillon), die wil je niet hebben, er is ondertussen varkenshaas,rollade en beenham "culinair".

[ Bericht 5% gewijzigd door robber57 op 01-01-2021 21:37:06 ]
pi_197668779
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 21:30 schreef robber57 het volgende:

Let bij varkensvlees op de aanduiding "culinair" , dat betekent geïnjecteerd met water(bouillon), die wil je niet hebben, er is ondertussen varkenshaas,rollade en beenham "culinair".
Oeh, 'culinair' is zo vies ;(
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_197668793
Het hangt af wat voor rollade je hebt, maar ik bereid hem uitsluitend in de pan. Ik koop altijd een runderlenderollade en die is niet lekker als hij door en door gaar is. Dus ik braad hem aan en laat hem dan een uurtje (?) in de pan met wat extra water en veel omrollen. :9
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')