abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:11:44 #1
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_197070805
Reed eerder vanavond over de provinciale weg huiswaarts en kreeg van enkele passerende automobilisten groot licht. Keek vervolgens naar de geringe lichtopbrengst vóór mijn auto en voelde de bui al hangen; lampje in de koplamp kapot.

Lokale tankstation opgezocht om daar een lampje te kopen en vervolgens op de parkeerplaats aan de slag. Met wat moeite het defecte (dacht ik) lampje eruit gevist en het nieuwe exemplaar erin gedrukt. Vervolgens even achter het stuur om de lichten te testen waarna ik ontdek dat ik het verkeerde lampje vervangen heb. Kut :')

Even later die lampjes weer verwisseld om vervolgens vruchteloze pogingen te ondernemen de juiste lamp eruit te plukken. We spreken hier over een Renault Clio 3 uit 2010 en de verlichting die ik wil vervangen zit in een onmogelijke hoek. Na een halfuur worden de honger, frustraties en volle blaas me uiteindelijk teveel en rijd de resterende 10 kilometer huiswaarts ondanks gebrekkige verlichting.

Na wat eten thuis ga ik weer aan de slag onder de motorkap en weet uiteindelijk daadwerkelijk het defecte lampje te verwijderen. Het nieuwe exemplaar wil echter maar niet op zijn plaats klikken en tot overmaat van ramp valt mijn mobiel - dat als zaklamp functioneert - in het motorblok. Ik kan mijn neiging om uit volle borst een hele reeks ziekten door de straten te laten weergalmen maar nét weerstaan, en weet gelukkig met wijsvinger en middelvinger mijn mobiel uit de donkere krochten van het motorblok te vissen.

Na een lange tijd klikt het nieuwe lampje wél op zijn plaats en begint de helse klus om het stekkerdoosje opnieuw aan te sluiten. Door de onmogelijke hoek heb ik nauwelijks zicht op het ding en door mijn gewroet breekt er ergens een stuk plastic af. Hopelijk geen cruciaal onderdeel!

Na een totaal van anderhalve uur (!) heb ik dan een lampje vervangen. Wat mij brengt bij mijn vraag of lampjes vervangen van een auto nu daadwerkelijk zo moeilijk is of dat auto's vanaf 2005-2010 simpelweg letterlijk geen ruimte bieden voor dit soort basale klusjes?
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:27:33 #3
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_197071614
quote:
Dat bovenste filmpje heb ik daadwerkelijk gebruikt bij de eerste keer dat ik zo'n lampje moest vervangen. Dit was nu de derde keer maar de handigheid komt er nog niet in :+
  dinsdag 29 december 2020 @ 21:29:40 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_197071732
Bij een Audi uit 2014 kregen we van de Audi-service te horen dat we het lampje niet eens zelf kónden vervangen. Werd een tijd wachten op een parkeerplaats tot de servicewagen er was :{ Dus het lijkt er inderdaad op dat dit soort klusjes steeds minder goed zelf te klaren zijn.
pi_197071988
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 december 2020 21:27 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Dat bovenste filmpje heb ik daadwerkelijk gebruikt bij de eerste keer dat ik zo'n lampje moest vervangen. Dit was nu de derde keer maar de handigheid komt er nog niet in :+
De autofabrikanten maken het je niet makkelijk.

Mijn vorige auto Volvo V40 uit 2002. Had ik net genoeg ruimte om met mijn hand tussen de accu en achterkant van de lamp te komen. Het was te doen maar niet ideaal je moest er even een handigheidje voor ontwikkelen. De andere kant zat het ruitensproeier tankje. En dat kon je nog een beetje buigen en ging makkelijker.

Mijn Volvo V60 uit 2013 is misschien wel de meeste makkelijkste auto ooit. Je kan een plastic pen uit de lamp trekken. En dan kan je de complete koplamp eruit halen. En zo zeer eenvoudig bij de achterkant van de lamp komen.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_197072250
Pas nog gedaan bij mijn Clio, wel nieuwere versie uit 2017. Was een minuut of 3 werk denk ik.
pi_197072587
Auto's zijn tegenwoordig erg volgebouwd onder de kap, en is het lastig om er zo bij te kunnen. Bij best veel auto's moet je tegenwoordig eerst de koplamp zelf moet demonteren, of er alleen via een luikje in de wielkast bij kan, en in sommige gevallen dat zelfs de bumper eraf moet.
Ik kijk altijd gewoon eerst in het boekje of die er iets over zegt, want er zijn tegenwoordig zoveel manieren waarop dat geintje kan dat op goed geluk proberen soms gewoon verspilling van tijd is ;) Natuurlijk is het ook makkelijker om het rustig overdag te doen, niet op een parkeerplaats in het donker - maar ja, lampjes gaan altijd op rottige tijden stuk. Als je niet ver hoeft en je hebt de volgende dag de tijd, doe het dan. Je hebt nog een daglicht over wat je herkenbaar maakt als auto, en heb je mistlampen voor kan je desnoods die even aanzetten. Mocht je wel ervoor aan de kant gezet worden, hebben agenten veelal er wel begrip voor dat het niet zomaar ter plekke kan en waarschuwen ze je dat het zsm opgelost moet worden.

De C-Max van mijn ouders bijvoorbeeld geeft aan dat je het zelf kan, maar je moet twee schroeven loshalen (dopje 10 of een grote schroevendraaier) en de unit in een bepaalde richting (schuin opzij/omhoog) eruit rukken. Natuurlijk zit dat na een paar jaar aardig vast en gaat dat niet zo soepel als de ontwerper vast bedoeld had... En nog een paar jaar later breekt zo'n plastic clipje een keertje af... Maar in principe is het een werkje van een paar minuten.
pi_197072749
En wat zei de handleiding?
Ik zwaai naar dieren.
pi_197073162
Bij mijn Honda Jazz uit 2004 is een garagehouder (vakgarage) ook 10 minuten bezig voor 1 lampje, nu hij weet hoe het moet.
De eerste keer dat ik ervoor kwam, zijn ze met z'n tweeën bijna 3 kwartier onder de motorkap bezig geweest.
Totdat ze erachter kwamen, dat ze er vanuit de wielkast minder moeilijk (lees; alles wat in de weg zit demonteren. Ze waren al halverwege) bij konden komen.

Wiel naar binnen draaien,
Binnenscherm losmaken,
Op de tast lampje zoeken en klipje losmaken,
Lampje eruit,
Nieuwe erin,
Omgekeerd weer alles vastzetten.
Ondertussen een paar nieuwe vloekjes geleerd
Probeer dat maar eens als een noob, in the middle of nowhere, in het donker, als het regent.

Met de new beetle Hadden ze ook zoiets, hoorde ik.
Zou een ervaren monteur er met een speciaal tooltje 3 kwartier over doen.
Hoe moet jij het dan doen, langs de kant van de weg?
pi_197074728
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:05 schreef marc0871 het volgende:
Bij mijn Honda Jazz uit 2004 is een garagehouder (vakgarage) ook 10 minuten bezig voor 1 lampje, nu hij weet hoe het moet.
De eerste keer dat ik ervoor kwam, zijn ze met z'n tweeën bijna 3 kwartier onder de motorkap bezig geweest.
Totdat ze erachter kwamen, dat ze er vanuit de wielkast minder moeilijk (lees; alles wat in de weg zit demonteren. Ze waren al halverwege) bij konden komen.

Wiel naar binnen draaien,
Binnenscherm losmaken,
Op de tast lampje zoeken en klipje losmaken,
Lampje eruit,
Nieuwe erin,
Omgekeerd weer alles vastzetten.
Ondertussen een paar nieuwe vloekjes geleerd
Probeer dat maar eens als een noob, in the middle of nowhere, in het donker, als het regent.

Met de new beetle Hadden ze ook zoiets, hoorde ik.
Zou een ervaren monteur er met een speciaal tooltje 3 kwartier over doen.
Hoe moet jij het dan doen, langs de kant van de weg?
Ik heb een tijd bij een garage gewerkt, en we kregen ook eens zo'n Jazz binnen met een kapotte lamp. De ervaren monteur is een kwartier bezig geweest met zijn hand achter de koplamp wringen en het lampje te vervangen. Eruit lukt nog, maar het nieuwe lampje erin niet.

Uiteindelijk heb ik het boekje erbij gepakt en daarin stond gewoon dat het idd via de wielkast kon. Maar de monteur was nu vastberaden om het zo te doen; eruit kon, dus erin moest ook kunnen. De lamp werd half gedemonteerd en hij had iets meer ruimte, maar nog steeds niet genoeg. Nog een kwartier later heeft-ie het opgegeven en heb ik het lampje via wielkastroute vervangen, nadat hij toe had gegeven dat hij allang het moment voorbij was dat het sneller was geweest om gewoon het boekje te volgen _O-

(Er is wel gewoon 15 minuten voor geschreven die had had moeten duren, niet de 30+).

En wil je echt nachtmerries, dan zijn er kentekenplaat-verlichtingen. Heb je het type dat met schroefjes vast zit en de auto is wat ouder, dan kunnen die kopjes totaal verroest zijn. Meer dan eens heeft het een half uur gekost om zo'n stom schroefje uit te wrikken/boren (want recht krijg je de boor er zelden op, en het glaasje moet heel blijven) :N
  woensdag 30 december 2020 @ 11:57:51 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197087978
LED lampjes. ^O^
Gaan nooit kapot.
En als ze toch kapot gaan, ruil je je auto in, want total-loss.
Geen vieze handen dus :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_197090502
Ja linksvoor in de Clio 3 is hartstikke kut. Kreeg het niet voor elkaar. Uiteindelijk laten doen door de wegenwacht. Deze haalde accu eruit, ECU los en toen ging het met gemak.
.
pi_197092995
Ligt niet aan jou, of specifiek aan jouw automerk.

Peugeot Partner: op zich zit het logisch gemonteerd, met de fitting geborgd door een klem en een rubber hoes over het geheel. Alleen….de ruimte is zo krap, dat je met dikke vingers amper de mogelijkheid hebt, de klem los te maken. HeDe fitting terughalen is ook een crime.

Ik heb een speciale telefoontang in de auto, (recht) die ik voor het friemelwerk gebruik.

[ Bericht 7% gewijzigd door blomke op 30-12-2020 17:22:01 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197149485
Bij de megane 3 is het 1 pin eruit trekken vergelijkbaar met volvo, dan 2 schroeven torx 30 en je trekt de complete complete koplamp eruit. Weet niet of het bij de clio 3 ook zo is.
My dials are pupillated.
pi_197159118
Toen ik nog rij-instructeur was bleek vlak voor een examen een achterlicht van de auto niet te werken. Reservelampjes aanwezig in de auto uiteraard maar die kregen we NIET op de juiste plek.
Want we hadden niet echt gereedschap toen we bij het CBR stonden.
Er was gewoon geen enkele mogelijkheid om bij die VW Polo iets open te maken om bij de lampjes te komen waardoor we genoodzaakt waren om een andere auto te laten komen om zoiets simpels (zou het moeten zijn) als een kapot lampje.
Het verschilt natuurlijk per auto maar er zitten lastige tussen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')