abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196956919
Is er hier iemand die de Niko Friends of Hue schakelaar heeft?

Ik weet dat onder elk van de 4 knoppen een actie voor kort indrukken en een actie voor lang indrukken ingesteld kan worden. Maar kan ik (zoals bij de Hue Dimmer Switch) ook meerdere scene's onder één knop programmeren.

De Hue dimmer switch vind ik ten eerste te groot, ten tweede wil ik de schakelaar graag over de oude wand contactdoos plaatsen, de dimmer switch is daarvoor niet geschikt en de derde reden is dat witte schakelaars niet mooi in mijn interieur passen.
Als ik voor 3 groepen lampen 3 van die grote schakelaars moet ophangen vind ik dat niet mooi, dus ik hoop dat er een oplossing is waarbij ik dat met één schakelaar kan doen.

Ik wil onderstaande setup realiseren, kan dat met de Niko Friends of Hue? en zo niet, is er een andere schakelaar die dat wel kan?

1x kort A: 'woonkamer voor' en 'woonkamer achter' warm wit 100%
2x kort A: 'woonkamer voor' warm wit 60%
3x kort A: 'woonkamer voor' koel wit 100%
4x kort A: 'woonkamer voor' en 'tafel woonkamer' warm wit 100%
1x lang A: huidige scene dimmer +
1x kort B: 'woonkamer voor' uit
2x kort B: Alles uit
1x lang B: huidige scene dimmer -

1x kort C: 'woonkamer achter' warm wit 60%
2x kort C: 'woonkamer achter' warm wit 25%
3x kort C: 'woonkamer achter' warm wit 100%
1x lang C: huidige scene dimmer +
1x kort D: 'woonkamer achter' uit
1x lang D: huidige scene dimmer -
pi_196960177
Ik weet niet of het standaard met Hue app kan, heb deze schakelaar niet. Volgens mij kan het wel hiermee: https://huedynamic.com/ en lees dan met name dit stuk: https://huedynamic.com/in(...)rt-runlesswire-niko/

Of deze https://iconnecthue.com/
Facts don't care about your feelings
  Moderator zaterdag 26 december 2020 @ 10:04:57 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196961146
Ziet er interessant uit, gebruik jij ook HueDynamics?
Als ik de screenshots op die pagina zo bekijk lijkt het alsof HueDynamics ook een webinterface of desktop applicatie heeft (of zou dat de app op een tablet zijn?)
Onderaan de pagina staat dat je het gratis kunt proberen, maar om'm in de play store te kunnen downloaden moet je meteen betalen...
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:13:10 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196961264
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 00:30 schreef Mark_nl het volgende:

1x kort A: 'woonkamer voor' en 'woonkamer achter' warm wit 100%
2x kort A: 'woonkamer voor' warm wit 60%
3x kort A: 'woonkamer voor' koel wit 100%
4x kort A: 'woonkamer voor' en 'tafel woonkamer' warm wit 100%
1x lang A: huidige scene dimmer +
1x kort B: 'woonkamer voor' uit
2x kort B: Alles uit
1x lang B: huidige scene dimmer -

1x kort C: 'woonkamer achter' warm wit 60%
2x kort C: 'woonkamer achter' warm wit 25%
3x kort C: 'woonkamer achter' warm wit 100%
1x lang C: huidige scene dimmer +
1x kort D: 'woonkamer achter' uit
1x lang D: huidige scene dimmer -
En dan een handeiding er onder plakken voor vrouw en kinderen?
of moeten die in het donker zitten als jij van huis bent?
Tot nooit .......
pi_196961382
Ik heb nu overigens een inbouw schakelaar + stopcontact combi, en ik wil graag mijn stopcontact behouden omdat die permanent in gebruik is. Is daar ook een oplossing voor?
Ik zag wel de TCS FoH schakelaar met verstopt stopcontact, maar dat lijkt me meer geschikt voor gevallen waarbij je het stopcontact maar af en toe gebruikt (bijv even voor het stofzuigen oid)
pi_196961434
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:13 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En dan een handeiding er onder plakken voor vrouw en kinderen?
of moeten die in het donker zitten als jij van huis bent?
Haha ja, in de meeste gevallen zal alleen de eerste actie van iedere knop worden gebruikt en longpress voor dimmen. Maar ik heb graag extra mogelijkheden tot mijn beschikking omdat ik drie verschillende groepen lampen in de woonkamer heb en de derde maar incidenteel gebruikt wordt.

De app hoef ik de vrouw al helemaal niet uit te leggen, dat is te ingewikkeld.
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:44:40 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196961893
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Misschien dat @:Bleiblei hier meer van af weet; die heeft behoorlijk wat hue in huis :)
Ik heb wel veel hue, maar geen FoH schakelaars helaas. Dus geen idee.

Maar... Ik zou persoonlijk niet 14 opties onder een schakelaar hangen. Dat ga je nooit gebruiken en werkt alleen verwarrend. Zet gewoon de 4 meest gebruikte onder die schakelaar en schakel de rest van de varianten via de app.
Of... Koop een home automation controller en maak de scenes "smart" (beweging na 8 uur in de woonkamer = gedimd sfeerlicht aan, beweging overdag in keuken = daglicht 100% aan, etc.)
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:54:10 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196962088
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:21 schreef Mark_nl het volgende:

[..]

Haha ja, in de meeste gevallen zal alleen de eerste actie van iedere knop worden gebruikt en longpress voor dimmen. Maar ik heb graag extra mogelijkheden tot mijn beschikking omdat ik drie verschillende groepen lampen in de woonkamer heb en de derde maar incidenteel gebruikt wordt.

De app hoef ik de vrouw al helemaal niet uit te leggen, dat is te ingewikkeld.
Verwacht je dat je vrouw wel behoefte heeft aan 14 standjes (*)) via de schakelaar? Of vindt die aan/uit prima zoals de meeste dames die die lampen allemaal maar flauwekul vinden :P .
pi_196962192
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:54 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Verwacht je dat je vrouw wel behoefte heeft aan 14 standjes (*)) via de schakelaar? Of vindt die aan/uit prima zoals de meeste dames die die lampen allemaal maar flauwekul vinden :P .
We hebben de lampen voor in de woonkamer vaker aan dan ook alle lampen achter in de woonkamer. De lamp boven de tafel hebben we incidenteel aan, en de dimmerfunctie gebruiken we best veel.
Dan heb je al drie groepen lampen, die wil ik het liefst met één FoH schakelaar afzonderlijk aan/uit-schakelen en dimmen
  zaterdag 26 december 2020 @ 11:32:12 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196962876
ik gebruik de jung LS zigbee switsch. Deze heeft gewoon 8 losse knopjes. Die knopjes kan je zelfs bestellen bij jung met je eigen tekst of icon.

Tot nooit .......
pi_196963333
Heb je een linkje? Ik kan'm op de website van Jung niet vinden namelijk
  Moderator zaterdag 26 december 2020 @ 13:06:54 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196965035
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 11:50 schreef Mark_nl het volgende:
Heb je een linkje? Ik kan'm op de website van Jung niet vinden namelijk
Het enige wat ik kan vinden is dat het een ZLLA5004M schakelaar zou moeten zijn; speciaal voor Zigbee/HUE

https://www.jung.de/722/d(...)ds/?search=ZLLA5004M
  zaterdag 26 december 2020 @ 13:18:44 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196965299
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 13:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het enige wat ik kan vinden is dat het een ZLLA5004M schakelaar zou moeten zijn; speciaal voor Zigbee/HUE

https://www.jung.de/722/d(...)ds/?search=ZLLA5004M
Ja, die is het
Tot nooit .......
pi_196966093
Ik heb bewust niet voor FoH schakelaars gekozen omdat ik ze allemaal graflelijk vind _O-

Ik heb hier een Hue Tap ingebouwd, maar gebruik 'm in de praktijk niet omdat het klikgevoel naadje is en hij ook slecht reageerd.

Als ik 't over zou doen zou ik polsdrukkers met een Qubino ofzo er achter inbouwen en dan de hue lampen via m'n Homey aansturen.

Maar idd wat al genoemd is: gewoon niet teveel achter 1 knop installeren. Het is leuk om zoveel scenes enzo te hebben, maar ind e praktijk gebruik je 90% slechts 1x per jaar.
  zaterdag 26 december 2020 @ 16:06:08 #16
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196968280
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 13:53 schreef FranticDJ het volgende:
Ik heb bewust niet voor FoH schakelaars gekozen omdat ik ze allemaal graflelijk vind _O-

Ik heb hier een Hue Tap ingebouwd, maar gebruik 'm in de praktijk niet omdat het klikgevoel naadje is en hij ook slecht reageerd.

Als ik 't over zou doen zou ik polsdrukkers met een Qubino ofzo er achter inbouwen en dan de hue lampen via m'n Homey aansturen.

Maar idd wat al genoemd is: gewoon niet teveel achter 1 knop installeren. Het is leuk om zoveel scenes enzo te hebben, maar ind e praktijk gebruik je 90% slechts 1x per jaar.
ik kan met pulsrukkers de verlichting icm relais aan/uit zetten en gebruik hue voor scenes. De HUE lampen kan ik met de pulsdrukkers of via domiticz aan/uit zetten. Evt scenes via hue, gebruik ik zelden via de schakelaar. Meeste is geprogrammeerd
Tot nooit .......
pi_196968289
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 16:06 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik kan met pulsrukkers de verlichting icm relais aan/uit zetten en gebruik hue voor scenes. De HUE lampen kan ik met de pulsdrukkers of via domiticz aan/uit zetten. Evt scenes via hue, gebruik ik zelden via de schakelaar. Meeste is geprogrammeerd
Meer mogelijkheden via deze weg als je 't mij vraagt :Y
  zaterdag 26 december 2020 @ 16:49:26 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196968937
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 16:06 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Meer mogelijkheden via deze weg als je 't mij vraagt :Y
ingeprogrammeerd op tijd inderdaad. Maar moeder de vrouw heeft alleen aan/uut. en niks met 1 2 3 4x indrukken.
Tot nooit .......
pi_196969835
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 16:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ingeprogrammeerd op tijd inderdaad. Maar moeder de vrouw heeft alleen aan/uut. en niks met 1 2 3 4x indrukken.
Precies ook de reden dat ik altijd wandschakelaars naast domotica blijf houden.
pi_197010425
De Niko Digital Black is zeker niet te gebruiken icm Hue?
Is er ook een vergelijkbaar iets voor Hue? Daar zou ik wel enthousiast van worden.

Vriend van me heeft een hoop goedkope tablets via Ebay gekocht en die met een wallmount aan de muur opgehangen, maar dat vind ik geen mooie oplossing, ze zijn best groot, je ziet de kabel van de lader, ze hebben geen proximity sensor waardoor het scherm aangaat nog voordat je vingers het scherm raken, kortom: ze zijn er gewoon niet voor gemaakt.

[ Bericht 33% gewijzigd door Mark_nl op 28-12-2020 01:27:32 ]
pi_197037070
Iemand hier nog ervaring mee?
  dinsdag 29 december 2020 @ 00:11:34 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197043168
ik ken deze niet specifiek. Maar het Niko Home Control systeem heeft niets net Zigbee of HUE te maken. Als je over gaat op dit systeem kan je alkes van HUE of Zigbee verwijderen.
Tot nooit .......
pi_197043377
Nou ik ben veel te blij met m'n Hue, alleen zo'n bedieningspaneel voor Hue zou wel erg fijn zijn...
  dinsdag 29 december 2020 @ 12:35:11 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197053676
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 00:18 schreef Mark_nl het volgende:
Nou ik ben veel te blij met m'n Hue, alleen zo'n bedieningspaneel voor Hue zou wel erg fijn zijn...
Ik zou dan niet voor een HUE paneel gaan maar veel breder.
Ook verwarming en evt muziek, camera's enz enz.
Hoef je niet allemaal gelijk te kopen maar het kan er wel op voorbereid zijn.

Met een tablet kan je de HUE-bridge aantsturen en nog veel meer.
Daar zijn ook mooie apps voor. En als je het aan de muur wil: en bestaan veel mooie wall-mounts voor een tablet.
Tot nooit .......
  Moderator dinsdag 29 december 2020 @ 15:34:28 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_197059249
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik zou dan niet voor een HUE paneel gaan maar veel breder.
Ook verwarming en evt muziek, camera's enz enz.
Hoef je niet allemaal gelijk te kopen maar het kan er wel op voorbereid zijn.

Met een tablet kan je de HUE-bridge aantsturen en nog veel meer.
Daar zijn ook mooie apps voor. En als je het aan de muur wil: en bestaan veel mooie wall-mounts voor een tablet.
En het antwoord isssssssss.... Athom Homey :P

Ofzo :P

Toch, @bleiblei? ;)
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')