Met de cijfers waar we al op zaten was iedere kleine tegenslag al zorgelijk.quote:Op zondag 20 december 2020 17:24 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Geen reden tot paniek, maar wel zorgelijk.
Nou dan weet je het wel over een week.
Verder gaan met ons leven zoals we dat tot februari 2020 kenden en hopen op het beste, wetende dat er spijtig genoeg slachtoffers gaan vallen, al dan niet dodelijk. En ons berusten in dat lot.quote:Op zondag 20 december 2020 17:21 schreef Raveler het volgende:
[..]
Dus horeca en winkels open en juist de ziekenhuizen dichtgooien, bedoel je? Of je laat alleen de natuur haar gang gaan als het om corona gaat?
En nóg een nieuwe mutatie!quote:Coronavariant Zuid-Afrika: ‘Een sneller virus dat opvallend veel jongeren lijkt te raken’
Ook in Zuid-Afrika is een nieuwe variant van het coronavirus opgedoken. Die variant wordt gezien bij coronatesten in het hele land. "Wetenschappers zien dat deze variant veel besmettelijker is en zich sneller verspreidt, net als in Engeland", zegt correspondent Bram Vermeulen.
Het virus lijkt ook opvallend veel jongeren te raken. "Veel scholieren hebben eindexamen gedaan, die hebben dat gevierd en al die feesten bleken superspreaders te zijn." Als gevolg hiervan zitten de ziekenhuizen in de provincies West-Kaap en Oost-Kaap al aan de grens van hun capaciteit.
De Zuid-Afrikaanse regering durft geen strenge lockdown af te kondigen, omdat de economie dat niet aankan. Vermeulen: "Zuid-Afrikanen hebben ook niet de buffer om dat allemaal op te vangen, zoals Nederlanders. En dus worden er hier pleisters op de wonden geplakt. Die maatregelen zijn niet altijd even goed te begrijpen. Zo gaan stranden dicht, maar niet in Kaapstad, waar nu massaal toeristen zijn." Ook is de verkoop van alcohol in het weekend aan banden gelegd.
De regering hoopt dat het vaccin dat is besteld, ook goed werkt tegen deze variant van het virus. En er zijn zorgen over mogelijke vliegverboden van en naar het land. "Eigenlijk op het moment dat Zuid-Afrika even wat verlichting hoopte, krijg je deze variant en heel veel zorgen over het nieuwe jaar."
2021 wordt een belabberd jaar. Nu nog denken dat de vaccins ons gaan redden en de oplossing zijn, is ontzettend naief.quote:Op zondag 20 december 2020 17:26 schreef summer2bird het volgende:
https://nos.nl/liveblog/2(...)ettingen-gemeld.html
[..]
En nóg een nieuwe mutatie!
Er staat dat je niet de deur uit mag en mixen met meer dan een ander huishouden, niet dat ik niet hier mag verblijven. En wij vormen al een huishouden hier met mijn schoonouders en doen dat al weken, niemand anders mag hier komen en dat gebeurt ook nietquote:Op zondag 20 december 2020 17:24 schreef Janneke141 het volgende:
Oftewel: als je nu ergens bent waar je niet woont, en dat ben jij volgens mij, dan overtreedt je de coronaregels.
Gaat een donkere kerst worden voor alle alleenstaanden onder ons.quote:Op zondag 20 december 2020 17:26 schreef JosMert het volgende:
Nog meer maatregelen dus.
Ik denk dat kerstbezoek dus niet mag door gaan dadelijk
Minister De Jonge onderzoekt meer maatregelen na mutatie coronavirus
Minister De Jonge onderzoekt meer maatregelen na mutatie coronavirus https://www.rtlnieuws.nl/(...)-mutatie-coronavirus
Noodtoestand uitroepenquote:Op zondag 20 december 2020 17:21 schreef summer2bird het volgende:
Hugo de Jong geeft aan dat op dit moment er nog niet genoeg reden is om de maatregels aan te scherpen voor het gemuteerde virus.
Misschien ben ik wel heel dom hoor (haal dat misschien maar weg) maar wat voor nieuwe maatregels? Hoe kan het nog scherper dan nu? Op een gegeven moment lijkt me toch dat ze niet verder gaan omdat het dan onmenselijk wordt?
Eens kijken of ze nu nog steeds vinden dat de kwetsbaren maar binnen moeten blijven voor de rest.quote:Op zondag 20 december 2020 17:26 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Haha, natuurlijk niet. Dacht je nou echt dat mensen zich 4 dagen voor kerst nog laten voorschrijven door De Jonge wie ze mogen bezoeken?quote:Op zondag 20 december 2020 17:29 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Gaat een donkere kerst worden voor alle alleenstaanden onder ons.
Wel benieuwd wat ze daarmee bedoelen, of ze bedoelen dat jongeren ermee besmet raken of ernstig ziek er van worden...quote:Op zondag 20 december 2020 17:26 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar ja.quote:Op zondag 20 december 2020 17:31 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Wel benieuwd wat ze daarmee bedoelen, of ze bedoelen dat jongeren ermee besmet raken of ernstig ziek er van worden...
De jongeren worden geraakt en de ziekenhuizen liggen vol.quote:Op zondag 20 december 2020 17:31 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Wel benieuwd wat ze daarmee bedoelen, of ze bedoelen dat jongeren ermee besmet raken of ernstig ziek er van worden...
Was al bekend. Is vandaag in dit topic een bericht gepost dat een EU-land de grenzen dicht hield voor zowel reizigers ui het VK als Zuid-Afrikaquote:Op zondag 20 december 2020 17:26 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Wat een onzin, je verzekert je dan van nog meer ellende en doden op de lange termijn door uitgestelde zorg.quote:Op zondag 20 december 2020 17:26 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Verder gaan met ons leven zoals we dat tot februari 2020 kenden en hopen op het beste, wetende dat er spijtig genoeg slachtoffers gaan vallen, al dan niet dodelijk. En ons berusten in dat lot.
Ieder die van mening is dat ie maatregelen moet nemen, kan daar dan zelf voor kiezen. Mondkapjes, 1,5 meter afstand, geen bezoek horeca of winkels, max 2 mensen thuis, handen kapot wassen, niet knuffelen met mensen, etc.
En dan heb je ook al een lijst hoe de triage bij de ziekenhuizen plaats moet vinden, neem ik aan?quote:Op zondag 20 december 2020 17:26 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Verder gaan met ons leven zoals we dat tot februari 2020 kenden en hopen op het beste, wetende dat er spijtig genoeg slachtoffers gaan vallen, al dan niet dodelijk. En ons berusten in dat lot.
Ieder die van mening is dat ie maatregelen moet nemen, kan daar dan zelf voor kiezen. Mondkapjes, 1,5 meter afstand, geen bezoek horeca of winkels, max 2 mensen thuis, handen kapot wassen, niet knuffelen met mensen, etc.
https://bgr.com/2020/12/1(...)south-africa-501-v2/quote:Op zondag 20 december 2020 17:31 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Hier blijken jongeren ook verantwoordelijk te zijn voor een groot gedeelte van de positieve testen, maar komen niet vaak in het ziekenhuis. Dus dat hoeft niks te zeggen.quote:Op zondag 20 december 2020 17:32 schreef Smack10 het volgende:
[..]
De jongeren worden geraakt en de ziekenhuizen liggen vol.
Dus dan zou het om jongeren moeten gaan.
Vliegverbod graag.quote:Op zondag 20 december 2020 17:26 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Er zijn iets van 12.700 mutaties tot nu toe waargenomen. Wat alleen gek is van deze mutatie is dat die ineens de boventoon is gaan voeren. Daarom zijn veel wetenschappers nu erg alert.quote:Op zondag 20 december 2020 17:32 schreef Pvt.Webster het volgende:
Als ze zo heftig reageren op die mutatie (terwijl er al meer mutaties zijn toch?) dan weten ze meer. Denk dat dit zorgelijker is dan we nu denken.
En dan komt er nog een Zuid Afrikaanse variant overheen
quote:Op zondag 20 december 2020 17:33 schreef summer2bird het volgende:
[..]
https://bgr.com/2020/12/1(...)south-africa-501-v2/
hier nog een artikel erover
Laten we hopen dat dit geen juiste observatie is.quote:The official said on Twitter that local clinicians had found anecdotal evidence of the clinic presentation of patients. They said that a larger proportion of younger people are developing critical illness without suffering from other comorbidities.
Dat is niet veel hoger dan eerder deze week. Het echte probleem in het VK zijn de ziekenhuisopnames en dodental.quote:
Dat is niet in kaart te brengen denk ik.quote:Op zondag 20 december 2020 17:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat een onzin, je verzekert je dan van nog meer ellende en doden op de lange termijn door uitgestelde zorg.
Of welquote:Op zondag 20 december 2020 17:34 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Laten we hopen dat dit geen juiste observatie is.
Vorige week 18.000 zoals ik gelezen heb.quote:Op zondag 20 december 2020 17:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is niet veel hoger dan eerder deze week. Het echte probleem in het VK zijn de ziekenhuisopnames en dodental.
Je zou eens serieus kunnen nadenken wat de implicaties zijn. Hoeveel meer onnodige doden en gehandicapten er doir veroorzaakt worden ex de coronadoden. Hoeveel meer onnodig lijden het gaat opleveren. Etc.quote:Op zondag 20 december 2020 17:36 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Dat is niet in kaart te brengen denk ik.
Dat zeg ik.. er gaan slachtoffers vallen, hoe dan ook. Dat is een ethische vraag.quote:Op zondag 20 december 2020 17:32 schreef Raveler het volgende:
[..]
En dan heb je ook al een lijst hoe de triage bij de ziekenhuizen plaats moet vinden, neem ik aan?
Dus als er een bed vrij komt, wie krijgt dat dan?
Die fitte 50er die door corona geen lucht meer krijgt? Of die moeder van 3 met agressieve kanker?
Bron: NOSquote:Op zondag 20 december 2020 17:38 schreef Momo het volgende:
Topoverleg Frankrijk, Duitsland en Brussel over nieuwe variant virus
Frankrijk, Duitsland en de Europese Unie hebben telefonisch overleg gehad over de nieuwe variant van het coronavirus die in Engeland is opgedoken. President Macron, bondskanselier Merkel, voorzitter van de Europese Commissie Von der Leyen en EU-president Michel hebben de situatie besproken, schrijft persbureau DPA op basis van Parijse bronnen. Ze hebben gekeken of een gecoördineerde aanpak nodig is.
Steeds meer Europese landen leggen beperkingen op aan reizigers uit het Verenigd Koninkrijk. De Duitse krant BILD meldt dat Merkel alle vluchten tussen het VK en Duitsland wil schrappen, in navolging van Nederland. De maatregel zou vannacht al ingaan en tot 6 januari duren. De krant schrijft zelfs dat Merkel alle vluchten tussen VK en de EU wil stopzetten.
Ook Italië en Oostenrijk willen het vliegverkeer vanuit het VK aan banden leggen. Verder heeft België aangekondigd dat zondag reisbeperkingen ingaan voor Britse passagiers die in ieder geval 24 uur duren. Journalisten in Ierland melden dat ook daar restricties worden verwacht. Volgens de Britse regering is de gemuteerde variant waarschijnlijk een stuk besmettelijker dan eerdere varianten.
Ja 12.000 onderscheidbare mutaties zijn al in kaart gebracht.quote:Op zondag 20 december 2020 17:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Was al bekend. Is vandaag in dit topic een bericht gepost dat een EU-land de grenzen dicht hield voor zowel reizigers ui het VK als Zuid-Afrika![]()
Verder zijn er al tig mutaties geweest.
Ik denk dat het ernstig onderschat wordt hoeveel slachtoffers, al dan niet gestorven, er nu te betreuren zijn door deze maatregelen.quote:Op zondag 20 december 2020 17:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je zou eens serieus kunnen nadenken wat de implicaties zijn. Hoeveel meer onnodige doden en gehandicapten er doir veroorzaakt worden ex de coronadoden. Hoeveel meer onnodig lijden het gaat opleveren. Etc.
En ik ben daar niet toe bereid. Niet om mijzelf, maar om de innodige extra doden en het onnodige extra lijden.quote:Op zondag 20 december 2020 17:39 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Dat zeg ik.. er gaan slachtoffers vallen, hoe dan ook. Dat is een ethische vraag.
Net als hoe we nu met de situatie om gaan.
En ieder zal daar voor zich een antwoord op hebben, dat is heel persoonlijk.
Ik zou de gok durven wagen, met het risico dat het ook zomaar voor mij einde oefening zou kunnen zijn. Als dat mijn lot is, dat er door die strategie geen plek voor mij is in het ziekenhuis, dan berust ik mij daar in.
Dat kun je wel terugzien in de oversterfte, sommigen direct door corona, anderen vanwege ontwijken zorg/ te laat hulp krijgen.quote:Op zondag 20 december 2020 17:40 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik denk dat het ernstig onderschat wordt hoeveel slachtoffers, al dan niet gestorven, er nu te betreuren zijn door deze maatregelen.
Je zou er statistieken op los kunnen laten. Maar ik denk dat je 'stille' slachtoffers lastig kan vangen met statistieken.
goed idee, dan oefen ik alvast mijn regendansquote:Op zondag 20 december 2020 17:42 schreef HPoi het volgende:
Ik stel voor toch vuurwerk af te steken ivm het verjagen van boze geesten en virussen.
En ik denk (weet zelfs zeker) dat het alleen nog maar heel veel erger wordt bij het loslaten van de maatregelen. Qua onnodige doden en onnodig lijden.quote:Op zondag 20 december 2020 17:40 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik denk dat het ernstig onderschat wordt hoeveel slachtoffers, al dan niet gestorven, er nu te betreuren zijn door deze maatregelen.
Je zou er statistieken op los kunnen laten. Maar ik denk dat je 'stille' slachtoffers lastig kan vangen met statistieken.
Dat is sterfte.quote:Op zondag 20 december 2020 17:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat kun je wel terugzien in de oversterfte, sommigen direct door corona, anderen vanwege ontwijken zorg/ te laat hulp krijgen.
Beetje lastig te bepalen, lijkt mij dat. Wat zijn 'stille' slachtoffers?quote:Op zondag 20 december 2020 17:43 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Dat is sterfte.
Maar hoe zit het met de 'stille' slachtoffers onder de levenden? Niet te doen denk ik.
Ook in de situatie waar een of andere idioot jouw kind aanrijdt en er voor hem/haar geen plaats is?quote:Op zondag 20 december 2020 17:39 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Dat zeg ik.. er gaan slachtoffers vallen, hoe dan ook. Dat is een ethische vraag.
Net als hoe we nu met de situatie om gaan.
En ieder zal daar voor zich een antwoord op hebben, dat is heel persoonlijk.
Ik zou de gok durven wagen, met het risico dat het ook zomaar voor mij einde oefening zou kunnen zijn. Als dat mijn lot is, dat er door die strategie geen plek voor mij is in het ziekenhuis, dan berust ik mij daar in.
Mee eens, maar aangezien we nu aan de vooravond van een vaccin staan zal de houding niet veranderen.quote:Op zondag 20 december 2020 17:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kunt twee kanten uit met dezelfde gebeurtenis. Feit is dat de ziekenhuizen overspoeld worden door coronapatiënten, dat we eigenlijk niet de middelen hebben om dat te voorkomen, dat het enige middel dat we wel hebben (en behoorlijk fanatiek inzetten) lijdt tot enorme nevenschade maar nog steeds niet genoeg is, en dat er alsnog mensen met andere klachten dan corona dikke pech hebben.
Net zoals alle psychologische gevolgen voor mensen, gevolgen voor kinderen die onderwijs missen, gevolgen voor de economie die op de langere termijn óók ons zorgstelsel zal moeten blijven betalen, allemaal worden afgeserveerd als minder belangrijk. Dat kun je niet volhouden. Misschien voor een paar weken, misschien voor een paar maanden. Maar de rek is eruit.
Je weet het nooit zeker. Dat weet je pas op het moment dat we het geprobeerd hebben.quote:Op zondag 20 december 2020 17:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En ik denk (weet zelfs zeker) dat het alleen nog maar heel veel erger wordt bij het loslaten van de maatregelen. Qua onnodige doden en onnodig lijden.
Voordat de hele EU haar plasje hierover heeft gedaan zijn we weer 2 dagen verder. Waarom hebben die regeringsleiders toch zo weinig daadkracht?quote:Op zondag 20 december 2020 17:38 schreef Momo het volgende:
Topoverleg Frankrijk, Duitsland en Brussel over nieuwe variant virus
Frankrijk, Duitsland en de Europese Unie hebben telefonisch overleg gehad over de nieuwe variant van het coronavirus die in Engeland is opgedoken. President Macron, bondskanselier Merkel, voorzitter van de Europese Commissie Von der Leyen en EU-president Michel hebben de situatie besproken, schrijft persbureau DPA op basis van Parijse bronnen. Ze hebben gekeken of een gecoördineerde aanpak nodig is.
Steeds meer Europese landen leggen beperkingen op aan reizigers uit het Verenigd Koninkrijk. De Duitse krant BILD meldt dat Merkel alle vluchten tussen het VK en Duitsland wil schrappen, in navolging van Nederland. De maatregel zou vannacht al ingaan en tot 6 januari duren. De krant schrijft zelfs dat Merkel alle vluchten tussen VK en de EU wil stopzetten.
Ook Italië en Oostenrijk willen het vliegverkeer vanuit het VK aan banden leggen. Verder heeft België aangekondigd dat zondag reisbeperkingen ingaan voor Britse passagiers die in ieder geval 24 uur duren. Journalisten in Ierland melden dat ook daar restricties worden verwacht. Volgens de Britse regering is de gemuteerde variant waarschijnlijk een stuk besmettelijker dan eerdere varianten.
Nu vallen er geen onnodige doden?quote:Op zondag 20 december 2020 17:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En ik denk (weet zelfs zeker) dat het alleen nog maar heel veel erger wordt bij het loslaten van de maatregelen. Qua onnodige doden en onnodig lijden.
En zou dat beter worden als de maatregelen losgelaten worden? Lijkt mij nietquote:Op zondag 20 december 2020 17:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Beetje lastig te bepalen, lijkt mij dat. Wat zijn 'stille' slachtoffers?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |