abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196823006
Ik wil voor mijn appartement een airco in de slaapkamer en liefst ook de woonkamer.
Het wordt zo’n 32 graden in die kamers en door de goede isolatie koelt het vrijwel niet af. Ik heb diabetes type 1, vroeger had ik minder last van de warmte maar de laatste zomers merk ik dat ik door de warmte in huis veel last krijg van mijn diabetes. Daar wil ik dus wat aan gaan doen. Mobiele airco lost het niet genoeg op helaas (want door de herrie kan ie alleen overdag aan).

Voordat ik leveranciers ga benaderen, wil ik eerst zelf een beter idee hebben wat de mogelijkheden zijn en waar ik op moet letten.

Het is een beetje lastige situatie hier. Ik woon op de bovenste etage, maar binnen de VvE mogen we niets op het dak plaatsen of aan het gebouw hangen. Ik heb helaas geen balkon waar ik een buiten unit op zou kunnen plaatsen.
Wel heb ik een inpandige loggia met 2 draai-/kiepramen. Dat is dus een afgesloten ruimte naar buiten, waarbij 2 ramen open kunnen.
Mijn slaapkamer grenst niet direct aan de buitenzijde van het gebouw, maar aan de loggia.
Buren hebben in het verleden zelf een airco geïnstalleerd (geloof bij Gamma gekocht) en de buiten unit in de loggia gehangen.

Vanuit de VvE is in 2006 een Xpelair Digitemp aangeraden. Als ik het goed begrijp is dit een mono-blok. Bij iemand die dat in het verleden geïnstalleerd heeft (wel met slaapkamer aan galerij) zitten in de muur bij de galerij 2 roosters.
Ik kan op de site van Xpelair wel een brochure vinden, maar via Google niet echt informatie van aanbieders.

Wat zou er voor mijn situatie mogelijk zijn? Alleen een mono-blok? Voor het maken van de gaten is dan waarschijnlijk een hoogwerker nodig denk ik (ik woon 3 hoog).
Zou een buiten unit in een loggia wel kunnen met de ramen open? Of warmt dit die ruimte teveel op / teveel herrie in huis?

Hieronder een plattegrond van de situatie.
De wand tussen de loggia en de slaapkamer is over de hele breedte een kozijnwand vanaf de grond tot 30 cm onder het plafond, die 30 cm bestaat uit gipsplaten. Daar kan denk ik niets hangen.
In de loggia zijn de binnenmuurtjes naast de erker ook gipsplaten.
Tussen slaapkamer en loggia zit enkel glas in de kozijnwand, tussen woonkamer en loggia zit een deur die ook vaak als achterdeur wordt gebruikt (dus hardhout met groot stuk glas erin), met daarnaast ook een kozijnwand met enkel glas.

Hopelijk heeft iemand wat advies, ideeën of wellicht goede adresjes die hier iets mee kunnen. Ik woon in Rotterdam.

pi_196823225
Waarom mag je niets op het dak plaatsen? Het lijkt mij dat je buitenunit zonder problemen op het dak kunt zetten. Hij staat voor niemand in de weg.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 19 december 2020 @ 16:49:25 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196823337
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:43 schreef Ridocar het volgende:
Waarom mag je niets op het dak plaatsen? Het lijkt mij dat je buitenunit zonder problemen op het dak kunt zetten. Hij staat voor niemand in de weg.
Duurder met onderhoud aan de dakbedekking, mogelijk lekkage en het ziet er niet uit.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_196823362
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:43 schreef Ridocar het volgende:
Het dak kan het prima aan, het is echter niet toegestaan vanuit de VvE reglementen. Het is een gebouw met 100+ woningen verdeeld over deels 3-4 etages.
Snap het ergens ook wel. Want als mijn onderburen op de 2e etage een airco op het dak willen hebben, moet dit dan door mijn appartement heen?
pi_196824749
Zit even specificaties te kijken van die mono blok dingen maar die hebben nou niet super veel koelvermogen, op je slaapkamer wellicht prima maar je woonkamer vanaf 32c terugkoelen met zo’n ding ik weet het niet.
pi_196824906
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 18:16 schreef anndb het volgende:
Zit even specificaties te kijken van die mono blok dingen maar die hebben nou niet super veel koelvermogen, op je slaapkamer wellicht prima maar je woonkamer vanaf 32c terugkoelen met zo’n ding ik weet het niet.
Dat zou idd kunnen, maar moet zeggen dat met de mobiele airco het wel goed te doen was in de woonkamer. Op de herrie na dan. Kwam niet boven de 26 graden uit, al beter dan 32 en het koele briesje was al fijn.

Heb ook niet echt keuze voor een split unit die het beste zou koelen helaas.
pi_196824923
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 18:27 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Dat zou idd kunnen, maar moet zeggen dat met de mobiele airco het wel goed te doen was in de woonkamer. Op de herrie na dan. Kwam niet boven de 26 graden uit, al beter dan 32 en het koele briesje was al fijn.

Heb ook niet echt keuze voor een split unit die het beste zou koelen helaas.
Zou dan in je woonkamer voor een mobiele gaan. Die heb je (heb prijzen van die blok dingen niet gezien) denk ik prijs/koelvermogen een betere.
pi_196825030
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 18:28 schreef anndb het volgende:

[..]

Zou dan in je woonkamer voor een mobiele gaan. Die heb je (heb prijzen van die blok dingen niet gezien) denk ik prijs/koelvermogen een betere.
Dank voor de tip, ga ik in mijn achterhoofd houden voor afweging.
Weet niet of het zou helpen als overdag de slaapkamer unit ook mee aan gaat en dan slaapkamerdeur open, samen met een vaste unit die in de woonkamer draait.
Nadeel van de mobiele is echt de herrie, continu water aan moet vullen, grote slang door de woonkamer voor de afvoer. Dus ook al kost het me wat duiten, bij voorkeur kies ik voor 2 vaste units.

Het blijft allemaal niet optimaal, maar het is nu eenmaal de lastige situatie met dit huis. Verhuizen kost me meer dan die airco ;) Alleen met hitte is dit geen fijn huis, de rest van het jaar is het fijn wonen.
pi_196849951
Een splitunit in je loggia vernaggelt wel die hele ruimte en het blijft wel een gedoe met telkens de ramen openen zodra je de airco aan hebt.
Als zo'n monoblock toegestaan is door de VVE zou ik daar voor gaan.
Qua vermogen zijn ze niet indrukwekkend maar als je het financieel kun trekken zou ik er eentje in de kamer en eentje in de loggia zetten. De slaapkamer ga je vervolgens koelen met lucht uit de loggia, dat scheelt ook nog eens een keer in het lawaai.

edit: zie nu dat kamer+slaapkamer maar ca. 40 m2 is. Dan zou je kunnen beginnen met 1 unit in de woonkamer en dan bekijken of je daar de slaapkamer ook koel mee kunt houden.

[ Bericht 16% gewijzigd door quo_ op 20-12-2020 21:18:06 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_196853013
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 18:28 schreef anndb het volgende:

[..]

Zo'n beetje alles met een losse luchtinvoer van buiten is een stuk efficiënter dan een mobiele unit met enkel een uitvoer.

Ik weet niet wat voor ramen je hebt in de woonkamer. De kans is klein, maar als je een schuifraam hebt zou je zo'n Amerikaanse raamunit kunnen doen. Die is ook lekker efficiënt.

Over een split in de loggia durf ik niks te zeggen. Mag je wel door het wandje naar de loggia boren? Het moet natuurlijk wel een beetje luchtdicht zijn tussen die twee ruimtes anders heeft het weinig zin.
pi_196857926
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 20:57 schreef quo_ het volgende:
Een splitunit in je loggia vernaggelt wel die hele ruimte en het blijft wel een gedoe met telkens de ramen openen zodra je de airco aan hebt.
Als zo'n monoblock toegestaan is door de VVE zou ik daar voor gaan.
Qua vermogen zijn ze niet indrukwekkend maar als je het financieel kun trekken zou ik er eentje in de kamer en eentje in de loggia zetten. De slaapkamer ga je vervolgens koelen met lucht uit de loggia, dat scheelt ook nog eens een keer in het lawaai.

edit: zie nu dat kamer+slaapkamer maar ca. 40 m2 is. Dan zou je kunnen beginnen met 1 unit in de woonkamer en dan bekijken of je daar de slaapkamer ook koel mee kunt houden.
Dank voor het meedenken.
Eentje in de loggia hangen lijkt me zonde. De erker bestaat uit alle kanten uit ramen en heeft een houten dak, het wordt in die ruimte 38 graden. Ik hoef bij hitte niet in die ruimte te zijn, waardoor ik het nut van koelen daar niet zie. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik zou dan liever gaan voor woon- en slaapkamer.
Voor mij is vooral de slaapkamer heel erg belangrijk omdat ik al 3 zomers heel erg slecht geslapen heb door de hitte en 2 weken nadat de hitte over is er nog last van heb.
pi_196858038
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 23:28 schreef Zandstrand het volgende:

[..]

Zo'n beetje alles met een losse luchtinvoer van buiten is een stuk efficiënter dan een mobiele unit met enkel een uitvoer.

Ik weet niet wat voor ramen je hebt in de woonkamer. De kans is klein, maar als je een schuifraam hebt zou je zo'n Amerikaanse raamunit kunnen doen. Die is ook lekker efficiënt.

Over een split in de loggia durf ik niks te zeggen. Mag je wel door het wandje naar de loggia boren? Het moet natuurlijk wel een beetje luchtdicht zijn tussen die twee ruimtes anders heeft het weinig zin.
Nee, helaas draai-/kiepramen overal.
Alle wanden binnen in de woning mogen aangepast worden, zijn geen dragende muren binnen in het huis.
Ik ga er van uit dat als ik het aan laat leggen, ze wel voor luchtdichte doorvoeren zorgen. Maar wel goed punt om tzt even na te vragen, want vooral die loggia wordt heel erg warm (erger dan de woonkamer). Thanks voor de tip!
pi_196858656
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 11:24 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Eentje in de loggia hangen lijkt me zonde. De erker bestaat uit alle kanten uit ramen en heeft een houten dak, het wordt in die ruimte 38 graden. Ik hoef bij hitte niet in die ruimte te zijn, waardoor ik het nut van koelen daar niet zie. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja.
De Monoblock airco moet op korte afstand van een buitenmuur zitten. Vanauit de slaapkamer naar de buitengevel red je dus niet.
Als je zowel de loggia als de woonkamer koelt kun je de slaapkamer ventileren met die beide ruimtes.
Of zoals ik na de edit schreef eerst beginnen met de woonkamer.
quote:
Voor mij is vooral de slaapkamer heel erg belangrijk omdat ik al 3 zomers heel erg slecht geslapen heb door de hitte en 2 weken nadat de hitte over is er nog last van heb.
Ik ken het probleem, heb daarom na deze zomer de knoop doorgehakt en een airco in de slaapkamer laten plaatsen.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_196858896
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 12:02 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ja.
De Monoblock airco moet op korte afstand van een buitenmuur zitten. Vanauit de slaapkamer naar de buitengevel red je dus niet.
Als je zowel de loggia als de woonkamer koelt kun je de slaapkamer ventileren met die beide ruimtes.
Of zoals ik na de edit schreef eerst beginnen met de woonkamer.
[..]

Ik ken het probleem, heb daarom na deze zomer de knoop doorgehakt en een airco in de slaapkamer laten plaatsen.
Ok, ik wist wel van de buizen naar de buitenmuur, maar dacht dat ze dan gewoon verlengd konden worden en ik buizen door de loggia ging krijgen. :D Van die korte afstand wist ik niet. Goed om te weten.
pi_196865441
Waarom niet een monoblock in de woonkamer. Dan kan je bij warmte de slaapkamerdeur ophouden, eventueel in combinatie met een ventilator. Wordt het serieus warm zou ik die week in de woonkamer gaan slapen.
pi_196865968
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 18:05 schreef qajariaq het volgende:
Waarom niet een monoblock in de woonkamer. Dan kan je bij warmte de slaapkamerdeur ophouden, eventueel in combinatie met een ventilator. Wordt het serieus warm zou ik die week in de woonkamer gaan slapen.
Mijn uitgangspunt was ook zowel slaapkamer als woonkamer. Omdat er een hoogwerker moet komen voor de gaten in de gevel wilde ik het op zich wel gelijk goed aanpakken, niet dat er na de eerste zomer toch nog een 2e unit moet komen en weer die kosten voor hoogwerker erbij.
Maar begrijp dat door dicht bij de gevel zitten dat het dan alleen woonkamer wordt.
pi_196878680
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 18:38 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Mijn uitgangspunt was ook zowel slaapkamer als woonkamer. Omdat er een hoogwerker moet komen voor de gaten in de gevel wilde ik het op zich wel gelijk goed aanpakken, niet dat er na de eerste zomer toch nog een 2e unit moet komen en weer die kosten voor hoogwerker erbij.
Maar begrijp dat door dicht bij de gevel zitten dat het dan alleen woonkamer wordt.
Van arbo heb ik geen verstand maar ik vraag me af of je echt een hoogwerker moet laten komen. De gaten boren kan prima van binnenuit dus blijft feitelijk alleen over dat je een paar roosters in de muur moet schroeven aan de buitenkant. Mogelijk mag dat ook vanuit het geopende raam indien de werker zich voldoende zekert. Dat scheelt een slok op een borrel in je kosten denk ik.

Omdat de gaten zo groot zijn dat je er moeiteloos met je handen doorheen kunt kan ik me zelfs voorstellen dat de fabrikant een voorziening heeft dat je de rooster niet eens vanaf de buitenkant hoeft vast te maken. #gokje.
pi_196880270
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 11:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Van arbo heb ik geen verstand maar ik vraag me af of je echt een hoogwerker moet laten komen. De gaten boren kan prima van binnenuit dus blijft feitelijk alleen over dat je een paar roosters in de muur moet schroeven aan de buitenkant. Mogelijk mag dat ook vanuit het geopende raam indien de werker zich voldoende zekert. Dat scheelt een slok op een borrel in je kosten denk ik.

Omdat de gaten zo groot zijn dat je er moeiteloos met je handen doorheen kunt kan ik me zelfs voorstellen dat de fabrikant een voorziening heeft dat je de rooster niet eens vanaf de buitenkant hoeft vast te maken. #gokje.
Ligt een beetje aan de plek waar de roosters zouden moeten komen of je er echt goed bij kan. Maar wel iets om rekening mee te houden als je inderdaad vanaf de binnenkant het zou kunnen regelen.
Dank voor het meedenken.
pi_196933482
Je kunt ook een watergekoelde unit nemen in de ruimte waar je ketel staat. Die is verbonden met een binnenunit en heeft het volle vermogen zonder teveel lawaai.
Alleen je waterverbruik wordt (een stuk) hoger.

Als idee hieronder een voorbeeld:
https://www.klimate.nl/te(...)nder-buitenunit.html
Vakman pur sang
pi_196941353
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2020 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt ook een watergekoelde unit nemen in de ruimte waar je ketel staat. Die is verbonden met een binnenunit en heeft het volle vermogen zonder teveel lawaai.

Dit kende ik niet, ga ik bestuderen.
Wordt wel een uitdaging in de berging, want heb ook een WTW hangen en er is niet heel veel ruimte in de berging.
pi_196948328
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2020 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:

Naast de normale hoeveelheid elektriciteit (bijna 1 KW) gaat er ook nog eens dik 100 liter per uur aan drinkwater doorheen.
Nu word je van dit waterverbruik niet echt arm maar het voelt niet bepaald duurzaam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')