Duurder met onderhoud aan de dakbedekking, mogelijk lekkage en het ziet er niet uit.quote:Op zaterdag 19 december 2020 16:43 schreef Ridocar het volgende:
Waarom mag je niets op het dak plaatsen? Het lijkt mij dat je buitenunit zonder problemen op het dak kunt zetten. Hij staat voor niemand in de weg.
Het dak kan het prima aan, het is echter niet toegestaan vanuit de VvE reglementen. Het is een gebouw met 100+ woningen verdeeld over deels 3-4 etages.quote:Op zaterdag 19 december 2020 16:43 schreef Ridocar het volgende:
Waarom mag je niets op het dak plaatsen? Het lijkt mij dat je buitenunit zonder problemen op het dak kunt zetten. Hij staat voor niemand in de weg.
Dat zou idd kunnen, maar moet zeggen dat met de mobiele airco het wel goed te doen was in de woonkamer. Op de herrie na dan. Kwam niet boven de 26 graden uit, al beter dan 32 en het koele briesje was al fijn.quote:Op zaterdag 19 december 2020 18:16 schreef anndb het volgende:
Zit even specificaties te kijken van die mono blok dingen maar die hebben nou niet super veel koelvermogen, op je slaapkamer wellicht prima maar je woonkamer vanaf 32c terugkoelen met zo’n ding ik weet het niet.
Zou dan in je woonkamer voor een mobiele gaan. Die heb je (heb prijzen van die blok dingen niet gezien) denk ik prijs/koelvermogen een betere.quote:Op zaterdag 19 december 2020 18:27 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Dat zou idd kunnen, maar moet zeggen dat met de mobiele airco het wel goed te doen was in de woonkamer. Op de herrie na dan. Kwam niet boven de 26 graden uit, al beter dan 32 en het koele briesje was al fijn.
Heb ook niet echt keuze voor een split unit die het beste zou koelen helaas.
Dank voor de tip, ga ik in mijn achterhoofd houden voor afweging.quote:Op zaterdag 19 december 2020 18:28 schreef anndb het volgende:
[..]
Zou dan in je woonkamer voor een mobiele gaan. Die heb je (heb prijzen van die blok dingen niet gezien) denk ik prijs/koelvermogen een betere.
Zo'n beetje alles met een losse luchtinvoer van buiten is een stuk efficiënter dan een mobiele unit met enkel een uitvoer.quote:Op zaterdag 19 december 2020 18:28 schreef anndb het volgende:
[..]
Zou dan in je woonkamer voor een mobiele gaan. Die heb je (heb prijzen van die blok dingen niet gezien) denk ik prijs/koelvermogen een betere.
Dank voor het meedenken.quote:Op zondag 20 december 2020 20:57 schreef quo_ het volgende:
Een splitunit in je loggia vernaggelt wel die hele ruimte en het blijft wel een gedoe met telkens de ramen openen zodra je de airco aan hebt.
Als zo'n monoblock toegestaan is door de VVE zou ik daar voor gaan.
Qua vermogen zijn ze niet indrukwekkend maar als je het financieel kun trekken zou ik er eentje in de kamer en eentje in de loggia zetten. De slaapkamer ga je vervolgens koelen met lucht uit de loggia, dat scheelt ook nog eens een keer in het lawaai.
edit: zie nu dat kamer+slaapkamer maar ca. 40 m2 is. Dan zou je kunnen beginnen met 1 unit in de woonkamer en dan bekijken of je daar de slaapkamer ook koel mee kunt houden.
Nee, helaas draai-/kiepramen overal.quote:Op zondag 20 december 2020 23:28 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Zo'n beetje alles met een losse luchtinvoer van buiten is een stuk efficiënter dan een mobiele unit met enkel een uitvoer.
Ik weet niet wat voor ramen je hebt in de woonkamer. De kans is klein, maar als je een schuifraam hebt zou je zo'n Amerikaanse raamunit kunnen doen. Die is ook lekker efficiënt.
Over een split in de loggia durf ik niks te zeggen. Mag je wel door het wandje naar de loggia boren? Het moet natuurlijk wel een beetje luchtdicht zijn tussen die twee ruimtes anders heeft het weinig zin.
Ja.quote:Op maandag 21 december 2020 11:24 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Eentje in de loggia hangen lijkt me zonde. De erker bestaat uit alle kanten uit ramen en heeft een houten dak, het wordt in die ruimte 38 graden. Ik hoef bij hitte niet in die ruimte te zijn, waardoor ik het nut van koelen daar niet zie. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ken het probleem, heb daarom na deze zomer de knoop doorgehakt en een airco in de slaapkamer laten plaatsen.quote:Voor mij is vooral de slaapkamer heel erg belangrijk omdat ik al 3 zomers heel erg slecht geslapen heb door de hitte en 2 weken nadat de hitte over is er nog last van heb.
Ok, ik wist wel van de buizen naar de buitenmuur, maar dacht dat ze dan gewoon verlengd konden worden en ik buizen door de loggia ging krijgen.quote:Op maandag 21 december 2020 12:02 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja.
De Monoblock airco moet op korte afstand van een buitenmuur zitten. Vanauit de slaapkamer naar de buitengevel red je dus niet.
Als je zowel de loggia als de woonkamer koelt kun je de slaapkamer ventileren met die beide ruimtes.
Of zoals ik na de edit schreef eerst beginnen met de woonkamer.
[..]
Ik ken het probleem, heb daarom na deze zomer de knoop doorgehakt en een airco in de slaapkamer laten plaatsen.
Mijn uitgangspunt was ook zowel slaapkamer als woonkamer. Omdat er een hoogwerker moet komen voor de gaten in de gevel wilde ik het op zich wel gelijk goed aanpakken, niet dat er na de eerste zomer toch nog een 2e unit moet komen en weer die kosten voor hoogwerker erbij.quote:Op maandag 21 december 2020 18:05 schreef qajariaq het volgende:
Waarom niet een monoblock in de woonkamer. Dan kan je bij warmte de slaapkamerdeur ophouden, eventueel in combinatie met een ventilator. Wordt het serieus warm zou ik die week in de woonkamer gaan slapen.
Van arbo heb ik geen verstand maar ik vraag me af of je echt een hoogwerker moet laten komen. De gaten boren kan prima van binnenuit dus blijft feitelijk alleen over dat je een paar roosters in de muur moet schroeven aan de buitenkant. Mogelijk mag dat ook vanuit het geopende raam indien de werker zich voldoende zekert. Dat scheelt een slok op een borrel in je kosten denk ik.quote:Op maandag 21 december 2020 18:38 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Mijn uitgangspunt was ook zowel slaapkamer als woonkamer. Omdat er een hoogwerker moet komen voor de gaten in de gevel wilde ik het op zich wel gelijk goed aanpakken, niet dat er na de eerste zomer toch nog een 2e unit moet komen en weer die kosten voor hoogwerker erbij.
Maar begrijp dat door dicht bij de gevel zitten dat het dan alleen woonkamer wordt.
Ligt een beetje aan de plek waar de roosters zouden moeten komen of je er echt goed bij kan. Maar wel iets om rekening mee te houden als je inderdaad vanaf de binnenkant het zou kunnen regelen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 11:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Van arbo heb ik geen verstand maar ik vraag me af of je echt een hoogwerker moet laten komen. De gaten boren kan prima van binnenuit dus blijft feitelijk alleen over dat je een paar roosters in de muur moet schroeven aan de buitenkant. Mogelijk mag dat ook vanuit het geopende raam indien de werker zich voldoende zekert. Dat scheelt een slok op een borrel in je kosten denk ik.
Omdat de gaten zo groot zijn dat je er moeiteloos met je handen doorheen kunt kan ik me zelfs voorstellen dat de fabrikant een voorziening heeft dat je de rooster niet eens vanaf de buitenkant hoeft vast te maken. #gokje.
Dit kende ik niet, ga ik bestuderen.quote:Op donderdag 24 december 2020 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt ook een watergekoelde unit nemen in de ruimte waar je ketel staat. Die is verbonden met een binnenunit en heeft het volle vermogen zonder teveel lawaai.
Alleen je waterverbruik wordt (een stuk) hoger.
Als idee hieronder een voorbeeld:
https://www.klimate.nl/te(...)nder-buitenunit.html
Naast de normale hoeveelheid elektriciteit (bijna 1 KW) gaat er ook nog eens dik 100 liter per uur aan drinkwater doorheen.quote:Op donderdag 24 december 2020 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt ook een watergekoelde unit nemen in de ruimte waar je ketel staat. Die is verbonden met een binnenunit en heeft het volle vermogen zonder teveel lawaai.
Alleen je waterverbruik wordt (een stuk) hoger.
Als idee hieronder een voorbeeld:
https://www.klimate.nl/te(...)nder-buitenunit.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |