abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196753354
quote:
Boetes voor lockdownfeestvierders stijgen tot 750 euro, die voor organisatoren tot 4.000 euro

De boete voor wie deelneemt aan een lockdownfeest wordt verhoogd van 250 naar 750 euro. Voor organisatoren van dergelijke illegale feestjes loopt dat op tot 4.000 euro. Dat hebben de procureurs-generaal aangekondigd tijdens een persconferentie. Daarnaast mag de politie enkel binnenvallen met toestemming van het parket en drones mogen niet worden ingezet om lockdownparty's op te sporen.

Met de feestdagen in het vooruitzicht zet de college van procureurs-generaal (die de parketten in ons land besturen) de richtlijnen nog eens duidelijk op papier. We lijsten het belangrijkste voor u op:

De coronaboetes voor wie deelneemt aan een lockdownfeestje worden verhoogd van 250 euro naar 750 euro. Voor een organisator kan dat oplopen tot 4.000 euro; eerder was dat nog maximaal 750 euro. Alles wat met het feest te maken heeft, kan in beslag worden genomen: muziekinstallaties, tapkranen maar ook mobiele telefoons en zelfs de auto's van de feestvierders.
De politie mag uw huis binnengaan, maar moet toestemming hebben van het parket.
De procureurs-generaal vinden dat drones niet ingezet mogen worden omdat dit niet proportioneel is.
Onder "lockdownfeesten" verstaan de procureurs-generaal feesten waarop een groot aantal deelnemers aanwezig is, alcohol wordt gedronken en muziek wordt gedraaid. Het moet duidelijk zijn dat de deelnemers bewust de coronamaatregelen overtreden.

Boetes of rechtbank?

De beslissing van de procureurs-generaal om de boetes te verhogen lijkt de voornaamste reactie te zijn op de aanhoudende lockdownfeestjes. Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) zei zondag in "De zevende dag" dat de parketten de overtreders best altijd voor de rechtbank brengen.

Tot nu toe rondde het parket de zaak vaak af met een minnelijke schikking, de coronaboete van 250 euro, of tot 750 euro als je de organisator van het feest was.

De parketten kunnen nu beslissen om die minnelijke schikkingen op te trekken naar respectievelijk 750 en 4.000 euro. Maar ze kunnen ook beslissen om de fase van de minnelijk schikking over te slaan en onmiddellijk de feestvierders voor de rechter te dagen.

In Antwerpen had het parket eerder al beslist dat alle overtreders op een lockdownfeest rechtstreeks naar de rechtbank worden gestuurd. Deze week passeren daar al zo'n 122 feestgangers langs de rechter. Maar in tegenstelling tot wat in Antwerpen van kracht is - en wat de justitieminister wil - verschijnen niet alle overtreders automatisch voor de rechter.

Mag de politie je huis binnenvallen of niet? Het lijkt wel het meest heikele punt in de discussie rond de eindejaarshandhaving.

Tot nu schreef de laatste omzendbrief van de parketten voor dat het parket toestemming moest geven voor woonstbetredingen.

Agenten moesten dan bellen naar het parket, die hen al dan niet de toestemming zal geven. Die regel blijft: als de politie weet dat er een feest aan de gang is, moet de politie ofwel de toestemming krijgen van het parket of van de persoon die het "wettelijk genot" heeft van de plaats. De bewoner of huurder van een pand dus.

Bart De Wever (N-VA), burgemeester van Antwerpen, vindt het goed dat de regels nu helder zijn. In de uitzonderlijke gevallen waarbij de politie geen toestemming kreeg, liet hij de Antwerpse politie zich beroepen op artikel 27 van de wet op het politieambt, om toch binnen te vallen. Die laat woonstbetredingen toe bij acuut gevaar voor de volksgezondheid.

Om ervoor te zorgen dat overtreders van lockdownfeestjes later voor de rechter kunnen verschijnen, zal de Antwerpse politie voortaan altijd om toestemming vragen bij het parket.
bron: https://www.vrt.be/vrtnws(...)procureurs-generaal/

Persoonlijk vind ik dit een goede zaak. In mijn omgeving kan ik al minstens 3 personen opnoemen die al zo'n lockdownfeestje heeft georganiseerd. (geen feest van 100 mensen, maar telkens 5-10 mensen )

Ik denk dat sommigen wel eens zullen nadenken.

Maar de vraag is voor jullie:

Zouden jullie dit nog durven als je weet dat er 750 euro boete boven je hoofd hangt?
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_196753464
10 jaar cel maakt pas indruk
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_196753546
Ik zou het helemaal niet doen en al helemaallll niet met een kans op een dergelijke boete. Dat soort feestjes zie ik eerder als provacatiefeestjes. Het virus en de gevolgen ervan zijn te ernstig en serieus om daar op een dergelijke manier op te reageren.
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196753573
5-10 mensen is volgens jou een "lockdownfeest"?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_196753608
Dat kan niet. De minister van Justitie moest immers trouwen.
zie email 27 oktober
pi_196753670
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:46 schreef capuchon_jongen het volgende:
Zouden jullie dit nog durven als je weet dat er 750 euro boete boven je hoofd hangt?
ik zou het wel durven, echter ik hou die onzin niet vol.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196753699
Goede zaak. Boetes kunnen niet hoog genoeg zijn.
pi_196753890
dat afschermen van bepaalde bevolkingsgroepen gaat niet werken

in vlaanderen kunnen ze wel een tijdje regels invoeren maar het heeft geen zin als een paar hollanders de grens doorglippen en omgekeerd

leuke anaolgie in deze, maar ik probeer maar te zeggen dat je bij een een of ander ebola uitbraak, je niet mensen kan vragen zich te gedragen, dan zou je toch echt half-life2 in het echt moeten gaan spelen

de politiestaat
pi_196754013
Lekker cashen zo.
pi_196754027
Belachelijk

Het probleem is gewoon dat een hoop mensen (90%) gewoon geen last krijgt van dit virus
pi_196754066
En inderdaad, mag de politie je huis binnenvallen.

Privacy gaat helemaal verdwijnen zo, gelukkig kan bij mij niemand naar binnen kijken.
pi_196754105
Ga bedrijven kapot maken die de corona regels aan zijn laars lapt of mensen dwingt te komen. Schiet meer op in de coronabestrijding.
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:27:01 #13
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_196754183
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:57 schreef inslagenreuring het volgende:
5-10 mensen is volgens jou een "lockdownfeest"?
Dat moet kunnen inderdaad.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:28:29 #14
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_196754206
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:59 schreef trein2000 het volgende:
Dat kan niet. De minister van Justitie moest immers trouwen.
Gewoon zeggen dat het onderdeel is van de afterparty van Gabberhouse z'n bruiloft _O_
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_196754742
Ik vind het nog niet echt indrukwekkend. Vooral de organisatoren van illegale feestjes moeten veel harder worden aangepakt, zowel financieel als daadwerkelijk celstraf of werkstraf.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_196754833
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:52 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind het nog niet echt indrukwekkend. Vooral de organisatoren van illegale feestjes moeten veel harder worden aangepakt, zowel financieel als daadwerkelijk celstraf of werkstraf.
de nederlander is stonteigenwijs, als ik
  dinsdag 15 december 2020 @ 22:25:51 #17
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_196755400
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:52 schreef rutger05 het volgende:
Ja hoor. Je mag iemand doodrijden en krijgt een taakstraf. Maar voor een feestje moet je brommen... :')
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_196765875
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 22:25 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Ja hoor. Je mag iemand doodrijden en krijgt een taakstraf. Maar voor een feestje moet je brommen... :')
beschouw het als onrechtstreeks doodslag.

voorbeeld:
een vriend heeft corona. Ik dans vrolijk en zuipt bier met een vriend. En daardoor krijg ik corona. Ik heb een "knuffelcontact" (zo noemen we dat in Vlaanderen..) en dat is mijn oma van 94 jaar. ze krijgt corona door ik zogezegd. En ze gaat dood.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_196765947
Als werkstraf vind ik dat de ongehoorzamen in de Corona-afdeling in het ziekenhuis moeten helpen.
Daar leren ze wel waarom men die strenge maatregelen nemen.
pi_196765966
Waarom het wiel tweemaal uitvinden kameraden?
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  woensdag 16 december 2020 @ 15:18:29 #21
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_196766072
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 15:11 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

voorbeeld:
een vriend heeft corona. Ik dans vrolijk en zuipt bier met een vriend. En daardoor krijg ik corona. Ik heb een "knuffelcontact" (zo noemen we dat in Vlaanderen..) en dat is mijn oma van 94 jaar. ze krijgt corona door ik zogezegd. En ze gaat dood.
En wanneer krijg je die boete voor 'onrechtstreekse doodslag' dan, als je betrapt wordt op een coronaparty of pas op het moment dat je oma overlijdt?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_196766192
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 15:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]

En wanneer krijg je die boete voor 'onrechtstreekse doodslag' dan, als je betrapt wordt op een coronaparty of pas op het moment dat je oma overlijdt?
Als je betrapt wordt op zo'n feestje natuurlijk :) eerder om te voorkomen. Je kan natuurlijk zeggen laten we iedereen opsluiten om te voorkomen dat ze een misdaad begaan. Klopt helemaal. Maar bij een pandemie is dat anders blijkbaar :)
  woensdag 16 december 2020 @ 16:19:18 #23
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_196767435
quote:

[..]

voorbeeld:
Oké, en als jij thuis een verhard straatje hebt gelegd en iemand komt met de fiets dood te vallen op dit straatje, ook de bak maar in? "Onrechtstreeks doodslag"?
pi_196768107
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 16:19 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Oké, en als jij thuis een verhard straatje hebt gelegd en iemand komt met de fiets dood te vallen op dit straatje, ook de bak maar in? "Onrechtstreeks doodslag"?
Neen, behalve als je een gat van 6 meter diep hebt en hij rijd erin, dan wel
pi_196768274
quote:

[..]

voorbeeld:
Ja ? En als je vriend over 2 jaar griep heeft, je danst vrolijk en je knuffelt met je oma. Die krijg ook griep, die gaat dood eraan. Voel jij je dan ook schuldig ?
pi_196768700
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 16:57 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja ? En als je vriend over 2 jaar griep heeft, je danst vrolijk en je knuffelt met je oma. Die krijg ook griep, die gaat dood eraan. Voel jij je dan ook schuldig ?
Zijn oma is 94. De kans dat ze over 2 jaar nog leeft is sowieso al vrij klein.
pi_197297446
Ik denk dat weinig politiezones dit toepassen. Op 5 en 6 januari vonden nog lockdownfeestjes plaats in Vlaanderen en heb toch gelezen dat de deelnemers slechts 250 euro moesten betalen.
Cindy De Vuyst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')