abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196710863
Vrijdag ben ik op het werk tijdens een separatie in contact gekomen met, een wat later bleek, corona patiënt.
Tijdens de situatie is mijn mondkapje van mijn gezicht getrokken door de patiënt.
Het was een situatie die erg lang duurde om hem onder controle te krijgen, en we hebben dan ook dicht bij elkaar gestaan.
Later in de dienst ook nog samen met de patient gegeten zonder kapje.

Een paar uur na de dienst kreeg ik te horen dat de patiënt positief besmet is.
Inmiddels is een collega al positief bevonden, en een ander is verkouden.

Ik heb zelf geen klachten en conform de nieuwe richtlijnen van net rivm moet ik mij op dag 5 laten testen, en voor nu in thuis isolatie. Tot werk mij nodig heeft, en anders tot dag 5 denk ik.
Ik hou me aan de isolatie, maar ik vind het moeilijk omdat mijn kind en vrouw ook de hele dag thuis zijn.

Maar als ik eerder klachten krijg dan dag 5 moet ik mij eerder laten testen toch?
(GGD zei gisteren als antwoord; "even aan zien op eigen inzicht" )
Wie weet er meer van?
  zondag 13 december 2020 @ 18:35:03 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196711193
Altijd gedacht dat jij een vrouw was.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_196711298
Ik denk dat je gelijk hebt.
pi_196711423
Goed verhaal.
pi_196711775
waarom vind je het moeilijk dat je kind en vrouw ook thuis zijn? Of ben jij zo iemand die in zijn eigen huis in isolatie gaat? :{

Ik heb direct in maart afgesproken met iedereen: als er 1 in quarantaine gaat dan de anderen ook. Isolatie in je eigen huis beginnen we niet aan. Dan maar iedereen besmetten thuis....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196711841
Uiteraard moet je thuis ook proberen zo veel mogelijk contact te vermijden met je huisgenoten totdat je test(en) negatief zijn en / of je uit de incubatietijd bent (tenminste dat zou het verstandigste zijn). Mocht je ook besmet zijn dan is de kans minder groot dat je je huisgenoten ook besmet hebt.

Op de website van de GGD staat een folder met wat je wel en niet moet doen. Van geen lichamelijk contact tot aan het niet delen van een tandenborstel of een glas.
pi_196711887
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 19:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
waarom vind je het moeilijk dat je kind en vrouw ook thuis zijn?
Mijn vrouw is ernstig longpatient en mijn zoontje kan nergens heen (naar opa en oma) als wij toch weer moeten werken. Mijn vrouw heeft ook een vitaal beroep en behoort gewoon op te komen draven, ipv thuis kunnen werken
pi_196711917
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 19:07 schreef JanGroen het volgende:
Uiteraard moet je thuis ook proberen zo veel mogelijk contact te vermijden met je huisgenoten totdat je test(en) negatief zijn en / of je uit de incubatietijd bent
Doe ik ook wel.
In de zin van de vrouw neemt de verzorging en het bed ritueel even op zich bij mijn kindje.

En we houden ook wel rekeing met de 1,5 meter afstand.
Maar het is niet dat ik in de kelder zit en zij op zolder :)
  zondag 13 december 2020 @ 19:16:09 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196712006
Je neemt best wel wat risico op je werk voor iemand die een longpatiënt thuis heeft....

quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 19:09 schreef hartloper het volgende:
Mijn vrouw heeft ook een vitaal beroep en behoort gewoon op te komen draven, ipv thuis kunnen werken
Is dat wel verstandig nu ze het hele weekend met een potentiële corona patiënt in huis heeft gezeten?
So we just called him Fred
pi_196712077
quote:
7s.gif Op zondag 13 december 2020 19:16 schreef Fred het volgende:
Je neemt best wel wat risico op je werk voor iemand die een longpatiënt thuis heeft....
Klopt. Maar ik kan niet bij een escalatie zeggen, jongens ik zet een stap terug want mijn vrouw is longpatient.

quote:
7s.gif Op zondag 13 december 2020 19:16 schreef Fred het volgende:
Is dat wel verstandig nu ze het hele weekend met een potentiële corona patiënt in huis heeft gezeten?
Zeker niet. Gevaarlijk zelfs.
Maar de baas verplicht het haar he.

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn zoals ze op tv schetsen.
Even makkelijk thuis blijven als een huisgenoot ziek is.
Zeker niet in vitale beroepen die je niet thuis kan doen.
  zondag 13 december 2020 @ 19:23:56 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196712124
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 19:21 schreef hartloper het volgende:
Klopt. Maar ik kan niet bij een escalatie zeggen, jongens ik zet een stap terug want mijn vrouw is longpatient.
Het is nog steeds een keuze om wel of niet in te grijpen.

quote:
Zeker niet. Gevaarlijk zelfs.
Maar de baas verplicht het haar he.

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn zoals ze op tv schetsen.
Even makkelijk thuis blijven als een huisgenoot ziek is.
Zeker niet in vitale beroepen die je niet thuis kan doen.
Dan nog is het een keuze om wel of niet naar het werk te gaan. De werkgever van je vrouw heeft er ook niks aan als je vrouw haar collega's, klanten, gasten, cliënten, patiënten (wat voor haar van toepassing is) besmet.
Juist in een vitaal beroep zou je toch denken dat je zoveel mogelijk risico moet mijden.
pi_196712540
quote:
7s.gif Op zondag 13 december 2020 19:23 schreef Fred het volgende:
Het is nog steeds een keuze om wel of niet in te grijpen.
Ik kan niet in details treden, maar laten we het erop houden dat een collega dusdanig bedreigd werd dat zijn leven op het spel stond.

quote:
7s.gif Op zondag 13 december 2020 19:23 schreef Fred het volgende:
Juist in een vitaal beroep zou je toch denken dat je zoveel mogelijk risico moet mijden.
Ben ik met je eens. Zij ook. Zij wilt het liefste thuis blijven uiteraard tot na mijn uitslag.
Maar de baas zegt: "ik heb je nodig, ik geef opdracht tot komen"
  zondag 13 december 2020 @ 19:51:44 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196712590
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 19:48 schreef hartloper het volgende:
Ik kan niet in details treden, maar laten we het erop houden dat een collega dusdanig bedreigd werd dat zijn leven op het spel stond.
Dus een patiënt bedreigt je collega en daarna ga je met die patiënt een hapje eten :?
Geen idee wat voor werk je doet, maar zoals je het hier vertelt klinkt het wel heel bijzonder allemaal.
pi_196712626
quote:
7s.gif Op zondag 13 december 2020 19:51 schreef Fred het volgende:
Dus een patiënt bedreigt je collega
Ja

quote:
daarna ga je met die patiënt een hapje eten
Therapeutisch mee uiteten na afkoelperiode.
Volgens behandelprogramma. Niet als uitje.

quote:
Geen idee wat voor werk je doet,
GGZ
  zondag 13 december 2020 @ 19:59:01 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196712698
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 19:54 schreef hartloper het volgende:

[..]

Ja
[..]

Therapeutisch mee uiteten na afkoelperiode.
Volgens behandelprogramma. Niet als uitje.
[..]

GGZ
Tja, ik heb de ballen verstand van GGZ, maar het klinkt allemaal wel in oren dat jullie erg veel risico nemen tov de andere patiënten en jullie eigen gezinnen ten voordele van één enkele patiënt. Is die patiënt je zoveel waard tov je eigen gezin?

(die laatste vraag ik alleen voor jezelf beantwoorden, je bent aan FOK! immers geen verantwoording schuldig hoe je je werk aanpakt ;) )
pi_196712740
quote:
7s.gif Op zondag 13 december 2020 19:59 schreef Fred het volgende:
maar het klinkt allemaal wel dat jullie erg veel risico nemen
Doen we ook.
Maar miepen we niet om, daarvoor kies als je besluit die kant op te gaan.

quote:
tov de andere patiënten
Lopen geen gevaar.
Je moet je voorstellen dat er als er op een alarmknop wordt gedrukt een heel terrein uitrukt en je misschien wel met 20 collega's bent. Deels houden zich bezig met andere patienten.

quote:
Is die patiënt je zoveel waard tov je eigen gezin?
Nee we treden de-escalerend op en volgens hierin behandelplannen en omgangsplannen etc.
Heft niks te maken met hoeveel waard ik een cliënt vindt. Voor mij zijn ze allemaal 100% gelijk.
pi_196719518
in foute scherm getypt

[ Bericht 88% gewijzigd door hartloper op 14-12-2020 10:24:58 ]
pi_196719830
Heftig werk wat je doet wel ^O^

Ik zit ook thuis zonder klachten. De GGD zegt dat je pas op dag vijf mag testen omdat er anders mogelijk nog een te lage virale load is. Maar dat wil niet zeggen dat het vanaf dag 5 zich pas kán ontwikkelen natuurlijk. Degene waarmee ik contact heb gehad is waarschijnlijk zondagavond besmet, en het gedonder begon dinsdagavond. Vrijdag getest en positief gevonden. Ik heb diegene dinsdagavond en woensdagochtend gezien en ik moet ook al in quarantaine. Gisteren getest, nu druk aan het F5'en. :')

Volgens mij is nog niet helemaal duidelijk wanneer de besmettelijkheid het hoogste is. Een niet onbelangrijk deel van de onderzoeken daarna stelt dat die piek zit bij, of misschien zelfs net vóór het ontstaan van de eerste klachten.

Met een vrouw in de risicogroep vrees ik toch dat je er het verstandigste aan doet binnenshuis in quarantaine te gaan tot je je kunt laten testen. :{

Bel anders de huisarts of de GGD even.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_196750464
Iemand wel eens ervaren of gehoord dat je geen klachten hebt en dan toch positief getest wordt?

Bij mij is het opvallende dat ik mij niet fit maar ook niet ziek voel.
Een klein beetje keelpijn soms, af en toe een kriebel in de neus.
Maar normaliter zou ik daar niet eens bij stil staan. Zo weinig is het.

De test van zondag was negatief.
Maar mogelijk was dit te kort op het incident, want ik had zondag geen klachten.
Nu dus minimaal.

De hamvraag .. ik denk dat het goed is om nog eens te testen, of heeft dat totaal geen nut?
Is de ervaring toch wel dat je forse klachten moet hebben ipv bijna niet noemenswaardig voor een positieve uitslag?
pi_196750613
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 18:48 schreef hartloper het volgende:
Iemand wel eens ervaren of gehoord dat je geen klachten hebt en dan toch positief getest wordt?

Bij mij is het opvallende dat ik mij niet fit maar ook niet ziek voel.
Een klein beetje keelpijn soms, af en toe een kriebel in de neus.
Maar normaliter zou ik daar niet eens bij stil staan. Zo weinig is het.

De test van zondag was negatief.
Maar mogelijk was dit te kort op het incident, want ik had zondag geen klachten.
Nu dus minimaal.

De hamvraag .. ik denk dat het goed is om nog eens te testen, of heeft dat totaal geen nut?
Is de ervaring toch wel dat je forse klachten moet hebben ipv bijna niet noemenswaardig voor een positieve uitslag?
Ook zonder klachten kan je positief testen. En met klachten negatief. Nieuwe beleid is dat je 5 dagen na contact getest kan worden. En als er toename is van klachten NA de test zou je ook kunnen laten testen. Maar de GGD en huisarts kunnen prima antwoord geven op deze vraag..
pi_196750760
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 18:57 schreef Irri-tante het volgende:
Maar de GGD en huisarts kunnen prima antwoord geven op deze vraag..
Dat is het hem juist. Die zeggen allebei wat anders.
Huisarts: maakt niet uit die 5 dagen
GGD: op dag 5 nogmaals testen

Ik vind zo raar om te zeggen: Ik nies 4x per dag en moet weer opnieuw testen.
Anderzijds wil ik natuurlijk wel zeker weten of het positief is of niet, voor thuisfront als werkfront
pi_196751666
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 19:02 schreef hartloper het volgende:

[..]

Dat is het hem juist. Die zeggen allebei wat anders.
Huisarts: maakt niet uit die 5 dagen
GGD: op dag 5 nogmaals testen

Ik vind zo raar om te zeggen: Ik nies 4x per dag en moet weer opnieuw testen.
Anderzijds wil ik natuurlijk wel zeker weten of het positief is of niet, voor thuisfront als werkfront
Dan zou ik advies GGD volgen.. al ligt het er ook daar aan wie je spreekt.
pi_196751734
Het is gewoon lastig inschatten allemaal.

Is 2 dagen na de bekend worden van besmetting inderdaad te vroeg.
Zitten er dan niet geneog virusdeeltjes in je lichaam om aan te kunnen tonen.

En wat zijn nu precies klachten.
is paar keer niezen al een klacht. En als deze in vlagen op komen.
pi_196753048
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 19:38 schreef hartloper het volgende:
Het is gewoon lastig inschatten allemaal.

Is 2 dagen na de bekend worden van besmetting inderdaad te vroeg.
Zitten er dan niet geneog virusdeeltjes in je lichaam om aan te kunnen tonen.

En wat zijn nu precies klachten.
is paar keer niezen al een klacht. En als deze in vlagen op komen.
Ik heb te horen gekregen dat je bij het kleinste klachtje jezelf moet laten testen. In jouw geval nu dus ook.
Gezien de situatie zou ik, ook als het nu nog negatief is, toch die vijf dagen quarantaine afmaken en dan een hertest doen ivm mogelijk vals negatieve uitslag nu.
Dus, wat dat betreft zou je, met deze lichte klachten, ook de vijf dagen in quarantaine zonder tussentijds testen kunnen afwachten. Het is net wat jezelf meer rust geeft. En hoe erg je het vindt evt twee keer kort na elkaar een staafje in je neus en keel te krijgen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196753386
Denk je dat 2 dagen testen na de situatie te kort is voor een betrouwbare uitslag @Cat-astrophe ?

Het vreemde vind ik vooral dat ik bv het ene moment een dichte neus heb, en een uur later weer niet.
pi_196753563
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:48 schreef hartloper het volgende:
Denk je dat 2 dagen testen na de situatie te kort is voor een betrouwbare uitslag @:cat-astrophe ?

Het vreemde vind ik vooral dat ik bv het ene moment een dichte neus heb, en een uur later weer niet.
Normaal gesproken is het dacht ik 5 dagen nadat je contact gehad hebt gehad met een besmet iemand.
pi_196754012
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:57 schreef Anton91 het volgende:
Normaal gesproken is het dacht ik 5 dagen nadat je contact gehad hebt gehad met een besmet iemand.
Lijkt mij ook wel logisch, want het virus zal niet gelijk "aan" staan binnen een paar dagen.
Althans niet in die mate dat het traceerbaar is.

Bedrijfsarts wilde al dat ik zondag ging testen.
In verband met personele problemen.
Maar ja wat heb je eraan als de test dan nog niet goed traceerbaar is.

Kan ik nu 2x in 1 week het stokje in mijn neus geduwd krijgen.
Maar goed het is wel wat eerder werd geschetst .... stel er komt een vals negatief antwoord uit, dan zou ik mezelf niet vergeven als ik onbewust mensen (in mijn directe omgeving bv) ga besmetten omdat je denkt dat het negatief is.

Qua klachten vind ik het super lastig inschatten.
Het komt en het gaat en het is zeer minimaal.
Als ik hoor hoe andere mensen er vaak aan zijn (flink hoesten, niezen, snotverkouden, koorts) dan herken ik mezelf hier totaal neit in
pi_196755307
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:48 schreef hartloper het volgende:
Denk je dat 2 dagen testen na de situatie te kort is voor een betrouwbare uitslag @:cat-astrophe ?

Ik ben geen deskundige maar met klachten kun je gaan testen. Geldt voor iedereen. Wie weet heb je het ergens eerder opgelopen en heb je inmiddels voldoende viral load.

Of je hebt gewoon een af en toe verstopte neus. Normaliter zou een negatieve uitslag dan voldoende zijn om weer te gaan en staan waar je wil. Maar, gezien je blootstelling, zou ik de vijf dagen na dat besmette contact zeker nog in quarantaine blijven en testen. Omdat de test na twee dagen nog negatief kan zijn nadat je besmet bent door je cliënt en nog niet voldoende load hebt opgebouwd.
En dan voegt een test na twee dagen een stuk minder toe, behalve een extra keer staafjes in keel en neus.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196755330
Laat je niet leiden door andermans klachten. Familielid testte positief (tijdens preventieve quarantaine) en die heeft één avond lichte keelpijn gehad. Verder totaal geen klachten,
pi_196774030
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 22:23 schreef Cat-astrophe het volgende:
Laat je niet leiden door andermans klachten. Familielid testte positief (tijdens preventieve quarantaine) en die heeft één avond lichte keelpijn gehad. Verder totaal geen klachten,
Hmmm.

Hier is het erg bijzonder. Het ene moment loopt mijn neus, het ander moment niet. Idem met keelpijn.
Je zou zeggen dat als een virus in je lichaam zit dat dit zich altijd laat horen. Althans als ik kijk naar bv griep.
Ik vind vooral dat wisselen wel raar.

Ik denk dat het wel goed zit, maar goed de testuitslag is bindend natuurlijk.
Morgen dag 5 is de testdag.
pi_196775156
Ik heb me vandaag laten testen (dag 5 quarantaine, 0 klachten). Mijn vriendin is positief getest, waardoor ik in quarantaine moest. Hopelijk morgen -gewoon- een negatieve uitslag, maar heb de avond voordat zij getest is de hele avond met haar doorgebracht. Natuurlijk alles behalve 1.5m afstand gehouden, dus zou ook niet raar zijn als ik wel positief getest word.

Anyhow, geen klachten dus tot nu toe. We wachten het af!
[P]otverdorie
pi_196789638
Negatief getest. Yes.
En we gaan weer door in het hectiek van de corona strijd :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')