Je geeft zelf het antwoord al, laat gaan, als je dat kan.quote:Op vrijdag 11 december 2020 00:51 schreef Uizichtloos het volgende:
Ik heb dus een sibling die te vermoeiend voor woorden is. Kan niet tegen kritiek, de kleinste dingen zorgen ervoor dat diegene ontploft, weet altijd de sfeer te verzieken. Ik heb het nu eerlijk gezegd volkomen gehad en ga het contact verbreken. Het enige probleem hierbij is dat persoon vier keer per week bij m'n ouders zit, wat betekent dat ik hen ook nauwelijks nog kan bezoeken.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Het is voor m'n gemoedstoestand vele malen beter om hem/haar nooit meer te zien.
Ja, dat is dus een beetje lastig. Zo ga ik m'n ouders nog minder zien dan nu al het geval is en dat zou zonde zijn. Maar ja, als het zo moet, jammer dan. Zij hebben niks fout gedaan verder trouwens.quote:Op vrijdag 11 december 2020 00:54 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Je geeft zelf het antwoord al, laat gaan, als je dat kan.
Maak duidelijke afspraken met je ouders, ga -als je wil- naar hen toe zonder de rest van je familie. Zo moeilijk is het niet.quote:Op vrijdag 11 december 2020 00:58 schreef Uizichtloos het volgende:
[..]
Ja, dat is dus een beetje lastig. Zo ga ik m'n ouders nog minder zien dan nu al het geval is en dat zou zonde zijn. Maar ja, als het zo moet, jammer dan. Zij hebben niks fout gedaan verder trouwens.
Goed plan, vandaag was het ook gezellig tot D weer binnen kwam. Sinds ik niet meer bij m'n ouders woon kan ik gelukkig dus gewoon vertrekken wanneer ik wil. Maar voelde niet goed. Levert echt te veel stress op deze shit, terwijl ik me net weer goed voelde. Dan blijft het nu bij een bezoekje op zondag elke twee weken of zo.quote:Op vrijdag 11 december 2020 01:01 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Maak duidelijke afspraken met je ouders, ga -als je wil- naar hen toe zonder de rest van je familie. Zo moeilijk is het niet.
Het schepsel? Probeer eens je te verplaatsen joh, misschien ben jij wel lastigquote:Op vrijdag 11 december 2020 01:04 schreef Uizichtloos het volgende:
[..]
Goed plan, vandaag was het ook gezellig tot het schepsel weer binnen kwam. Sinds ik niet meer bij m'n ouders woon kan ik gelukkig dus gewoon vertrekken wanneer ik wil. Maar voelde niet goed. Levert echt te veel stress op deze shit, terwijl ik me net weer goed voelde. Dan blijft het nu bij een bezoekje op zondag elke twee weken of zo.
Klopt, dat was niet handig om te zeggen...quote:Op vrijdag 11 december 2020 01:10 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Het schepsel? Probeer eens je te verplaatsen joh, misschien ben jij wel lastig
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. De relatie met D is al m'n hele leven beroerd.quote:Op vrijdag 11 december 2020 01:05 schreef Naesala_1981 het volgende:
Het klinkt oprecht als een hele vervelende situatie, dat meen ik echt. Maar toch, ik denk dat wanneer je nog genoeg twijfelt om het hier als vraag te stellen, dat het moment sowieso nog niet daar is om het contact helemaal te verbreken. Er zijn bovendien zoveel dingen waar je nog aan zou kunnen denken als stap daar tussen in.
Moet het contact meteen helemaal verbroken worden? Kan je niet minderen? Of misschien onder andere omstandigheden elkaar opzoeken (bijvoorbeeld bij een activiteit, met meerdere andere mensen, etc).
Zou je kunnen proberen om er open over te zijn naar elkaar toe? Wat je stoort en waarom? Wanneer je het vanuit jezelf zegt (beginnen met "ik voel me" is een handige tip om het bij jezelf te houden) Volgens mij komen problemen heel vaak voort uit een gebrekkige communicatie, waar iets de ander irriteert, die zegt niets maar raakt zelf geïrriteerd, wat de ander weer boos maakt.... Dat soort geneuzel. Misschien is je sibling meer voor rede vatbaar dan je denkt. Sowieso voor je een deur in het slot gooit, is het wel fijn om misschien alles geprobeerd te hebben, want je gooit wel even heel wat weg.
Hoe oud ben jij? Hoe oud is je broer/zus, hoe oud zijn je ouders? Wat zal het met je ouders doen? Wat is jouw rol in dit verhaal? Wat is de rol van je ouders? Wat voor persoon is je broer/zus verder? Kan die er wat aan doen? Heeft die een diagnose die dit gedrag kan verklaren? Zou je er zelf anders mee om kunnen gaan? Zou je het misschien eerst kunnen bespreken met iemand die jullie beiden kent (maar bespreek het dan wel vanuit bezorgdheid en niet een verwijtende sfeer).
Ik ben zelf gezegend met een geweldige zus, dus ik snap dat dit kan voelen als advies van iemand die er de ballen van begrijpt, maar vriendschappen, liefde, familiebanden..... het zijn allemaal investeringen waar hoe meer je er in stopt, hoe meer je er doorgaans ook uithaalt. Hoe moeilijk het ook kan zijn, wanneer je toch alles probeert, kan je je altijd daar nog aan vasthouden wanneer het uiteindelijk echt niet gaat. Ik weet het niet, ik heb soms het idee dat mensen veel te snel voor de "makkelijke" of rigoureuze oplossing gaan, maar die is meestal alleen maar de prettigste optie voor de korte termijn, niet de lange.
Sterkte in ieder geval.
Geeft alleen weer hoe je denkt, niet goed of fout. Ga daar eens over na denken. Handig om te zeggen is vrijwel niks, zwijgen is goud. Maar waarom zeg je dat? Aandacht meestal, maar waarom?quote:Op vrijdag 11 december 2020 01:26 schreef Uizichtloos het volgende:
[..]
Klopt, dat was niet handig om te zeggen...
Dit was puur omdat ik niet herkenbaar wil zijn, daarom geen geslacht en leeftijd. Nu dus maar "D" om het makkelijk te houden. Ik zit niet zo te wachten op aandacht verder. Maar heel goed dat je me erop wijst!quote:Op vrijdag 11 december 2020 01:31 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Geeft alleen weer hoe je denkt, niet goed of fout. Ga daar eens over na denken. Handig om te zeggen is vrijwel niks, zwijgen is goud. Maar waarom zeg je dat? Aandacht meestal, maar waarom?
Is toch ook goed zo? Bellen met je ouders kun je elke dag.quote:Op vrijdag 11 december 2020 01:04 schreef Uizichtloos het volgende:
[..]
Goed plan, vandaag was het ook gezellig tot D weer binnen kwam. Sinds ik niet meer bij m'n ouders woon kan ik gelukkig dus gewoon vertrekken wanneer ik wil. Maar voelde niet goed. Levert echt te veel stress op deze shit, terwijl ik me net weer goed voelde. Dan blijft het nu bij een bezoekje op zondag elke twee weken of zo.
1x In de 2 weken is prima toch?quote:Op vrijdag 11 december 2020 01:04 schreef Uizichtloos het volgende:
[..]
Goed plan, vandaag was het ook gezellig tot D weer binnen kwam. Sinds ik niet meer bij m'n ouders woon kan ik gelukkig dus gewoon vertrekken wanneer ik wil. Maar voelde niet goed. Levert echt te veel stress op deze shit, terwijl ik me net weer goed voelde. Dan blijft het nu bij een bezoekje op zondag elke twee weken of zo.
OP de reactie van Lienekien hierboven is er een die ik je kan aanraden.quote:Op vrijdag 11 december 2020 09:39 schreef Lienekien het volgende:
Mijn advies zou zijn om te kijken hoe je voor jezelf een streep kunt trekken. Ik vermoed dat het gaat om steeds hetzelfde gezeur en bekvechten. Doe er niet meer aan mee. En zeg dat ook duidelijk. Laat je vervolgens ook niet uit de tent lokken, maar herhaal je besluit: ‘ik doe hier niet meer aan mee’. Begin gewoon ergens anders over tegen een van je ouders, of loop naar de keuken voor de afwas, etc. Het is afwachten hoe je broer/zus daarmee omgaat.
Kun je dan alsnog de aanwezigheid van je broer/zus niet verdragen, bijv. omdat hij/zij blijft zeuren tegen je, dan stap je weer op als hij/zij binnenkomt of je plant jouw bezoeken aan je ouders om je broer/zus heen. Maak daar dan ook verder geen drama van, want je wilt juist geen drama meer (mijn vermoeden), dus er moet dan niet elke keer een drama ontstaan.
Helemaal breken met je broer/zus is eigenlijk te drastisch, want je gaat je ouders daarmee raken, doordat er dan situaties gaan komen waarin ze moeten kiezen tussen jou en je broer/zus (wie nodigen ze voor bepaalde dagen wel of niet uit). Hopelijk kun je toe naar een situatie waarin je nog wel enigszins beleefd tegen elkaar kunt blijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop