abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196651947
Hallo.

Kan je kortwerkende insuline het niet (meer) doen? Ik heb gister en eergister gespoten 's avonds en werd 's morgens wakker met 15 en 13 als bloedsuiker. Dit terwijl ik beide keren 2 extra eenheden had gespoten.

Hoe kan ik controleren of de insuline het nog doet?
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
Dat je gestoord bent was al duidelijk.
[/quote]
pi_196652047
Huisarts bellen lijkt me het verstandigst
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_196652882
quote:
3s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:53 schreef vosss het volgende:
Huisarts bellen lijkt me het verstandigst
Oh ik heb nog pennen genoeg, dat is het punt is. Ik wil alleen weten of er een trucje is om te checken of de insuline het nog doet.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
[/quote]
pi_196653095
Type 1 of 2?
  donderdag 10 december 2020 @ 13:00:38 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_196653149
Topic is rijp voor een slotje en een snelle doorverwijzing naar je arts.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_196653262
quote:
10s.gif Op donderdag 10 december 2020 13:00 schreef Dven het volgende:
Topic is rijp voor een slotje en een snelle doorverwijzing naar je arts.
Of een patiėntenforum.

Fok lijkt me niet de juiste plek voor dit soort vragen.
pi_196659281
Spuit je vaak op dezelfde plekken? Er kan dan een soort verlittekening optreden waardoor er kleine abcesjes (= mini holtes) ontstaan waar de insuline in blijft zitten en dan krijg je het dus niet in je bloedbaan.

Dit heeft je huisarts of je endocrinoloog als het goed is ook al verteld.

Je kan ook controleren of de naaldjes het uberhaupt goed doen, door een keer 'in de lucht' te spuiten. Zie je een naaldje komen en komt er insuline uit, is het goed.

Maar neem ook even contact op met je HA of internist, want het kan van alles zijn. Alleen de 2 bovenstaande dingen zien wij ook nogal vaak op de poli.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2020 18:43:29 ]
pi_196662805
Heb je anders dan normaal gegeten?
Minder dan normaal bewogen?
Ben je niet fit/ziek?

Er zijn zoveel meer oorzaken voor een ontregelde bloedsuiker dan ‘kapotte’ insuline.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196665797
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 18:41 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Spuit je vaak op dezelfde plekken? Er kan dan een soort verlittekening optreden waardoor er kleine abcesjes (= mini holtes) ontstaan waar de insuline in blijft zitten en dan krijg je het dus niet in je bloedbaan.

Dit heeft je huisarts of je endocrinoloog als het goed is ook al verteld.

Je kan ook controleren of de naaldjes het uberhaupt goed doen, door een keer 'in de lucht' te spuiten. Zie je een naaldje komen en komt er insuline uit, is het goed.

Maar neem ook even contact op met je HA of internist, want het kan van alles zijn. Alleen de 2 bovenstaande dingen zien wij ook nogal vaak op de poli.
Ik weet hoe ik moet spuiten, dit is mij goed uitgelegd. M'n enige vraag was of je bij kortwerkende insuline erachter kan komen of ie werkt of niet.

quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 21:28 schreef Cat-astrophe het volgende:
Heb je anders dan normaal gegeten?
Minder dan normaal bewogen?
Ben je niet fit/ziek?

Er zijn zoveel meer oorzaken voor een ontregelde bloedsuiker dan ‘kapotte’ insuline.
Ik heb niets anders dan normaal gedaan. De 1e keer spuiten met die pen werkte ook gewoon goed. Ik zat naarmate de nacht vorderde prima in het groen.

En ik doe het op de goede manier. 's Avonds voor het spuiten bloedsuiker meten en van daaruit berekenen wat ik moet spuiten.

Kan het zo zijn dat kortwerkende insuline (die ik heb) gewoon niet of minder goed werkt bij mij?
[/quote]
pi_196667245
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 00:05 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

Ik weet hoe ik moet spuiten, dit is mij goed uitgelegd. M'n enige vraag was of je bij kortwerkende insuline erachter kan komen of ie werkt of niet.
[..]

Ik heb niets anders dan normaal gedaan. De 1e keer spuiten met die pen werkte ook gewoon goed. Ik zat naarmate de nacht vorderde prima in het groen.

En ik doe het op de goede manier. 's Avonds voor het spuiten bloedsuiker meten en van daaruit berekenen wat ik moet spuiten.

Kan het zo zijn dat kortwerkende insuline (die ik heb) gewoon niet of minder goed werkt bij mij?
Dan ligt het denk ik niet aan de punten die ik opnoemde, en is dit denk ik een zaak die je z.s.m. met je huisarts/endo/POH moet bespreken.
Zij kunnen dan bepalen of het minder goed werkt of niet, of dat je je dosering moet aan passen of niet.
Daar kan ik geen uitspraak over doen hier helaas.

Dat je in het groen zit betekent dus wel dat de insuline enigszins aankomt, maar vervolgens blijf je niet stabiel. Als je dit al meerdere nachten/ochtenden hebt, moet je aan de bel trekken.
Of je moet ineens anders zijn gaan eten, maar dat lijkt me niet toch :P

Kortom: het is nu tijd om contact op te nemen met je zorgverlener.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2020 07:16:14 ]
pi_196667918
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 00:05 schreef -Ferb- het volgende:

[..]

[..]

Maar is je verminderde insuline gevoeligheid ook op de een of andere manier berekend dan? En kan het niet zo zijn dat je lichaam zelf minder insuline aanmaakt (met name later in de nacht) als reactie op die kortwerkende insuline?

Volgens mij is dit altijd even zoeken wat voor jou werkt.
pi_196674461
Ik deed gisteravond eens in mijn bovenbeen spuiten (normaal buik) en toen werkte het beter. Ik zat nu op 9 's morgens.
[/quote]
pi_196677495
(De dokter/DVK bellen over dit is door omstandigheden geen optie.)
[/quote]
pi_196677626
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:41 schreef -Ferb- het volgende:
Waarom niet?
Twiddel
pi_196678101
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:47 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Waarom niet?
Goede vraag, ben benieuwd!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196678246
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 19:41 schreef -Ferb- het volgende:
Dat is heel zorgelijk als je dat net voor het eerst voorgeschreven hebt gekregen..
  zaterdag 12 december 2020 @ 07:25:49 #17
149959 SQ
snelle trees
pi_196684510
Ga naar de dokter. Wij zijn geen artsen. Succes.
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')