abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 december 2020 @ 20:16:06 #1
408813 crew  trein2000
pi_196643151
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie Sport woensdag 9 december 2020 @ 20:16:38 #2
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196643164
Ops, had het niet door, sorry :)
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 december 2020 @ 20:19:24 #3
408813 crew  trein2000
pi_196643232
Ik ben wel echt benieuwd wat die volgende maatregelen van Rutte zijn. Want die gaan er echt wel komen.

Maar ik zie echt niet meer hoe je kunt grijpen naar maatregelen die nog enigszins in verhouding zijn. Je komt nu echt op het terrein van of maatregelen die voor een bepaalde groep zeer ingrijpend zijn (denk aan sluiting van tehuizen of scholen) of bij maatregelen die voor maatschappelijke onrust en draagvlakafname gaan zorgen (binnenlandse reisbeperkingen, avondklok) of bij maatregelen die zeer ontwrichtend gaan zijn voor economie en/of samenleving (sluiting winkels).
zie email 27 oktober
pi_196643235
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:06 schreef Kyran het volgende:
Verdomme Sazias .... de Jonge heeft het letterlijk twee minuten geleden uitgelegd, domme doos.

De tering man.
Het is natuurlijk altijd verstandig om te toetsen of meneer de Jonge wel bij de les is vandaag.

De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 december 2020 @ 20:19:36 #5
408813 crew  trein2000
pi_196643236
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:16 schreef Kyran het volgende:
Ops, had het niet door, sorry :)
oO/
zie email 27 oktober
pi_196643289
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:19 schreef trein2000 het volgende:
Ik ben wel echt benieuwd wat die volgende maatregelen van Rutte zijn. Want die gaan er echt wel komen.

Maar ik zie echt niet meer hoe je kunt grijpen naar maatregelen die nog enigszins in verhouding zijn. Je komt nu echt op het terrein van of maatregelen die voor een bepaalde groep zeer ingrijpend zijn (denk aan sluiting van tehuizen of scholen) of bij maatregelen die voor maatschappelijke onrust en draagvlakafname gaan zorgen (binnenlandse reisbeperkingen, avondklok) of bij maatregelen die zeer ontwrichtend gaan zijn voor economie en/of samenleving (sluiting winkels).
In andere landen, ook hele beschaafde en ontwikkelde landen, zijn ze ook niet een hongerdood gestorven door zaken als avondklok of sluiten winkels. Het vrijblijvende tot nu toe zal er echter voor zorgen dat het draagvlak voor hardere maar noodzakelijkere maatregelen nihil is. Dat is de prijs die we nu gaan betalen voor het relatief coulante beleid. Niet kunnen ingrijpen als het echt zou moeten. Rutte kan wel roepen dat hij niets uitsluit maar zelfs een avondklok, met een geringe economische impact, is onbespreekbaar in de Kamer.

Ik vermoed dat een terugkeer naar de lockdown waarbij de efteling gesloten is het maximaal haalbare is.
  woensdag 9 december 2020 @ 20:23:41 #7
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_196643335
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:19 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Het is natuurlijk altijd verstandig om te toetsen of meneer de Jonge wel bij de les is vandaag.

Idd Hugo, sleutelwoord van het faalbeleid is inderdaad tekort:

- Tekort aan basisvoorraden als voorbereiding op een nieuwe pandemie
- Tekort aan mondmaskers en andere persoonlijke beschermingsmiddelen
- Tekort aan laboratoriumcapaciteit
- Tekort aan GGD-capaciteit
- Tekort aan BCO-onderzoekers
- Tekort aan zorgpersoneel
- Tekort aan visie
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_196643352
quote:

[..]

wow die ogen
pi_196643380
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:11 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Niemand zal ontkennen dat dat niet een oprecht verschrikkelijke situatie is, niemand.

Ik ken een jongen van 18 op mijn werk, kreeg in september vanuit het niets een epileptische aanval. Na onderzoek blijkt ie 2 mega kankergezwellen in zijn hoofd te hebben die inmiddels grotendeels zijn verwijderd. Die jongen leeft volgend jaar rond deze tijd niet meer.

Maar hoe erg ook, ook als het mezelf zou betreffen ..

That's .. life ..

Wij zijn geen onsterfelijk ras. We zijn juist super kwetsbaar. Zouden we niet meer in moeten zetten op de boodschap: leef vandaag en haal het maximale uit je dag. De enige zekerheid die je hebt in het leven is nu. Iedereen heeft een houdbaarheidsdatum, maar niemand weet exact tot hoe lang.

Ik weet niet of ik het vandaag hier voorbij zag komen of elders.. ging over een verzorgingstehuis (?) Ergens in NL. Wat er bewust voor koos om de 'teugels' wat te laten vieren juist voor uhh .. levensvreugde? Is dat het juiste woord?

Zonder dat ik zweverig over wil komen (wat ik stiekem wel een beetje ben :D ) .. zouden we dat niet wat meer na kunnen streven?

Overigens doe ik dat nu ook zo veel mogelijk. Ik heb vorige week een vrije dag gepakt en heb lekker de hele dag in de bossen en buitenlucht doorgebracht samen met mijn man. Maar ondanks dat je weet dat dat nog 'mag', voel je je haast schuldig. Want eigenlijk moet je aan je huis gekluisterd zitten, althans dat is het dringende advies.
Het punt is dus dat het helemaal niet om onsterfelijk zijn gaat.
Waar het om gaat is dat er een heleboel mensen dus erg ziek worden en gewoon zorg nodig hebben. En dan worden ze weer beter en hebben ze nog vele gezonde jaren te gaan. Deze jongen waar je het over hebt, is ook eerst zoveel mogelijk opgelapt en heeft dat jaar nu.
Waar wil je de grens leggen dan? Wanneer mag zorg dan we en wanneer niet? Dat er mensen overlijden is verdrietig, maar inderdaad onderdeel van het leven. De grote vraag is wat te doen met al die mensen die zorg nodig hebben. Ga je COVID-zorg dan maar stoppen? Alleen mensen zorg bieden die niet voor COVID in het ziekenhuis komen? En waarom andere zorg dan wel?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 december 2020 @ 20:26:29 #10
408813 crew  trein2000
pi_196643397
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:22 schreef Confetti het volgende:

[..]

In andere landen, ook hele beschaafde en ontwikkelde landen, zijn ze ook niet een hongerdood gestorven door zaken als avondklok of sluiten winkels. Het vrijblijvende tot nu toe zal er echter voor zorgen dat het draagvlak voor hardere maar noodzakelijkere maatregelen nihil is. Dat is de prijs die we nu gaan betalen voor het relatief coulante beleid. Niet kunnen ingrijpen als het echt zou moeten. Rutte kan wel roepen dat hij niets uitsluit maar zelfs een avondklok, met een geringe economische impact, is onbespreekbaar in de Kamer.

Ik vermoed dat een terugkeer naar de lockdown waarbij de efteling gesloten is het maximaal haalbare is.
Niet helemaal mee eens. Tot de zomer werkte dat beleid ook gewoon. Dat was dus de beste keuze.

Dat de kaarten qua draagvlak en naleving (waar overigens nog een opvallend verschil tussen zit) nu anders liggen wijt ik meer aan de duur. Mensen raken coronamoe, zijn niet meer bang zoals in het begin en hebben dus minder motivatie om zich aan maatregelen te houden.

Moet zeggen dat ik een avondklok zelf een zeer zware maatregel vind hoor. Dat komt neer op het opsluiten van de bevolking gedurende een kwart van de dag. Dat is nogal wat. Maar goed, ik zie ook geen lichte maatregelen meer. Het wordt kiezen tussen slecht en nog slechter.
zie email 27 oktober
pi_196643412
quote:

[..]

Hakt er wel in zo'n crisis, weinig slaap volgens mij.
pi_196643416
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:23 schreef Gretzl het volgende:

[..]

- Tekort aan visie
Hopelijk zijn we in maart van die man af. Het zal best een aardige vent zijn maar totaal niet geschikt als minister voor volksgezondheid na zijn vele blunders.
  Spellchecker woensdag 9 december 2020 @ 20:29:59 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196643468
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:28 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Hopelijk zijn we in maart van die man af. Het zal best een aardige vent zijn maar totaal niet geschikt als minister voor volksgezondheid na zijn vele blunders.
Ga je dan ook je UI aanpassen?
pi_196643495
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:29 schreef maily het volgende:

[..]

Ga je dan ook je UI aanpassen?
Zelfs de foto boven mijn openhaard blijft hangen.
  woensdag 9 december 2020 @ 20:32:35 #15
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_196643519
quote:
of bij maatregelen die zeer ontwrichtend gaan zijn voor economie en/of samenleving (sluiting winkels).
Blijft bizar dat het kabinet de sluiting van horeca, sportclubs en culturele instellingen niet als (te) ontwrichtend vindt, maar de sluiting van IKEA's, bouwmarkten en kledingwinkels wel...

Alle niet-essentiële winkels hadden allang dicht gemoeten als je streeft naar niveau 1 op de Routekaart of beter
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  woensdag 9 december 2020 @ 20:32:58 #16
14505 OProg
A Life in Music
pi_196643525
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:28 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Och. Ik durf echt nog wel te geloven dat hij met de beste intentie bezig is hoor. Ook trouwens dat hij zelf niet door heeft wat zijn eigen zwaktes zijn en hij echt denkt dat hij goed bezig is.

Maar in dergelijk zware crisissituaties zie je hier dat je toch echt wel iemand moet hebben die aanmerkelijk meer ervaring heeft dan een tijdje wethouder en een periode minister in een niet al te zware periode.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 december 2020 @ 20:35:45 #17
408813 crew  trein2000
pi_196643615
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:32 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Blijft bizar dat het kabinet de sluiting van horeca, sportclubs en culturele instellingen niet als (te) ontwrichtend vindt, maar de sluiting van IKEA's, bouwmarkten en kledingwinkels wel...

Alle niet-essentiële winkels hadden allang dicht gemoeten als je streeft naar niveau 1 op de Routekaart of beter
Ik zal dit met een smiley uitleggen, komt ie: 💰
zie email 27 oktober
pi_196643635
quote:
7s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:32 schreef OProg het volgende:

[..]

Och. Ik durf echt nog wel te geloven dat hij met de beste intentie bezig is hoor. Ook trouwens dat hij zelf niet door heeft wat zijn eigen zwaktes zijn en hij echt denkt dat hij goed bezig is.

Maar in dergelijk zware crisissituaties zie je hier dat je toch echt wel iemand moet hebben die aanmerkelijk meer ervaring heeft dan een tijdje wethouder en een periode minister in een niet al te zware periode.
Helemaal mee eens. Die man moet gewoon minister van onderwijs worden, past beter bij hem. Dat gun ik hem wel.
pi_196643642
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens. Tot de zomer werkte dat beleid ook gewoon. Dat was dus de beste keuze.

Dat de kaarten qua draagvlak en naleving (waar overigens nog een opvallend verschil tussen zit) nu anders liggen wijt ik meer aan de duur. Mensen raken coronamoe, zijn niet meer bang zoals in het begin en hebben dus minder motivatie om zich aan maatregelen te houden.

Moet zeggen dat ik een avondklok zelf een zeer zware maatregel vind hoor. Dat komt neer op het opsluiten van de bevolking gedurende een kwart van de dag. Dat is nogal wat. Maar goed, ik zie ook geen lichte maatregelen meer. Het wordt kiezen tussen slecht en nog slechter.
Middelbare scholen geven in andere landen wel besmettingen.
Dat is nog iets wat hier moeilijk lijkt te liggen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_196643656
quote:

Avondklokken, reisverboden enz. zorgen alleen maar voor maatschappelijke onrust en zullen amper invloed hebben op het aantal besmettingen zo lang scholen, niet noodzakelijke winkels en onnodige vrijetijdszaken als pretparken en kerken nog altijd gewoon open zijn.

De geestelijke gesteldheid en familiebanden van gewone Nederlanders zijn blijkbaar van ondergeschikt belang aan het kerkbezoek van extremistische gristenen in de biblebelt...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 9 december 2020 @ 20:38:14 #21
416575 crew  Evenstar
pi_196643670
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:23 schreef Gretzl het volgende:

[..]

- Tekort aan visie
Ben je debat aan het kijken?

Klaver maakt hem nu ook af i.v.m. het niet op tijd opleiden van mensen die straks een vaccin kunnen zetten.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 december 2020 @ 20:38:31 #22
408813 crew  trein2000
pi_196643673
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Middelbare scholen geven in andere landen wel besmettingen.
Dat is nog iets wat hier moeilijk lijkt te liggen.
Is ook een optie natuurlijk. Maar de maatschappelijke kosten daarvan zijn ook hoog.

Kijk zo’n weekje extra vakantie daar ben ik voor. Maar langdurige sluiting levert heel veel ellende op.
zie email 27 oktober
pi_196643692
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik zal dit met een smiley uitleggen, komt ie: 💰
Terwijl juist winkels ed vaak prima alternatieven hebben in online verkoop. Dat kunnen sportverenigingen en culture instellingen niet zo makkelijk zeggen.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 9 december 2020 @ 20:40:14 #24
416575 crew  Evenstar
pi_196643733
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:32 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ik vind bouwmarkten wel een lastige.

Tuincentra, IKEA, complete woonboulevard mogen wat mij betreft dicht, maar een bouwmarkt is soms wel essentieel.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 december 2020 @ 20:40:59 #25
408813 crew  trein2000
pi_196643754
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 20:39 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Terwijl juist winkels ed vaak prima alternatieven hebben in online verkoop.
Dat is niet waar, dat zijn een paar grote partijen. Is de manier om het mkb de nek om te draaien.
quote:
Dat kunnen sportverenigingen en culture instellingen niet zo makkelijk zeggen.
Dat klopt dan weer wel.
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')