abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196627285
Hallo mensen,

Ik ben aan het klussen bij mijn zus. Ze krijgt binnenkort een nieuwe keuken welke deels voor een raam komt te staan.

Nu wil ik dit raam dichtmaken door het dubbel glas te vervangen door plaatmateriaal. Hierna kan het raam verder afgetimmerd worden. Tussen het deel waar nu glas zit en de keuken zit ongeveer 10 cm ruimte welke ik kan opvullen met isolatie.

Wat voor hout zou geschikt zijn om te gebruiken gezien het feit dat het is blootgesteld aan de elementen. Wat zou ik achter het hout kunnen plaatsen om hetzelfde soort warmte isolatie te hebben als dubbel glas?

Zou okoume een goede optie zijn?

[ Bericht 3% gewijzigd door jasperve op 08-12-2020 21:34:07 ]
pi_196627732
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2020 21:26 schreef jasperve het volgende:
Hallo mensen,

Ik ben aan het klussen bij mijn zus. Ze krijgt binnenkort een nieuwe keuken welke deels voor een raam komt te staan.

Nu wil ik dit raam dichtmaken door het dubbel glas te vervangen door plaatmateriaal. Hierna kan het raam verder afgetimmerd worden.
Zou okoume een goede optie zijn?

Is het 't kzoijn of het raam (in het kozijn) wat je dicht wilt maken?? Okoume plaatmateriaal is beregoed, qua isolatie een PIR/PUR plaat, i.v.m. stevigte.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196627856
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 21:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Is het 't kzoijn of het raam (in het kozijn) wat je dicht wilt maken?? Okoume plaatmateriaal is beregoed, qua isolatie een PIR/PUR plaat, i.v.m. stevigte.
Het raam vervangen door plaatmateriaal.

Uiteindelijk timmer ik het hele kozijn af zodat het gelijk komt te liggen met de muur en het als een geheel getegeld kan worden.
pi_196628252
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 21:49 schreef jasperve het volgende:
Het raam vervangen door plaatmateriaal.
Doen!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196628562
Als je plaatmateriaal gebruikt heb je het al behoorlijk goed geïsoleerd in het algemeen.
pi_196631920
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 22:25 schreef phoenyx het volgende:
Als je plaatmateriaal gebruikt heb je het al behoorlijk goed geïsoleerd in het algemeen.
Welk houten plaatmateriaal heeft dan een Rd-waarde van 4 of hoger?
pi_196632502
Watervast multiplex is al gauw goed. Kopse kanten goed gronden, afkitten en goed in de lak.

Multiplex werkt weinig in tegenstelling tot bijvoorbeeld een meubelpaneel erin zetten.
Laat die handjes wapperen!
pi_196632585
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 22:25 schreef phoenyx het volgende:
:N dan moet het boomstamdik zijn.
pi_196634164
Enige goede optie is een nieuw (kleiner) raamkozijn erin. Al het andere is prutswerk
  woensdag 9 december 2020 @ 11:26:59 #10
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_196634538
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 11:04 schreef Skevdude het volgende:
Enige goede optie is een nieuw (kleiner) raamkozijn erin. Al het andere is prutswerk
helemaal mee eens hoe ga je vochtwerking en schimmel tegen?
pi_196634774
Het sjiekste is het dubbelglas vervangen door Colorbell of iets dergelijks, in een donkere kleur. Dan kun je aan binnenzijde ook netje aftimmeren.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_196636689
Dichtmetselen = onderhoudsvrij
pi_196641198
Volkern kunststof is trouwens ook een goed plan, Trespa ofzo.
Laat die handjes wapperen!
pi_196641271
Inderdaad metselen natuurlijk.
Vakman pur sang
pi_196652948
We hebben het hier over een klein raam onder een groter raam. Dit is een geheel en bestaat uit een kozijn.

Opmerkingen dat de enige juiste optie de volledige gevel open leggen, te gaan metselen en volledig nieuwe kozijnen te plaatsen voegen mijn inziens niets toe. Ik begrijp dat dit een optie is. Echter denk ik niet dat dit een reeele optie is ten aanzien van de kosten en tijd die hier bij komen kijken.

Alle andere opties als prutswerk bestempelen voegt ook weinig toe. Liever hoor ik hier wat de mogelijke problemen zijn die ik met vocht zou kunnen krijgen als ik het glas zou vervangen door hout en wat mogelijke oplossingen hiervoor zouden kunnen zijn.

om het verder op te helderen; het gaat om de onderste 2 kleine raampjes onder de grotere ramen. hier komt de keuken voor.

[ Bericht 14% gewijzigd door jasperve op 10-12-2020 12:54:43 ]
pi_196653339
Het glas lekker glas laten en er aan de binnenkant een leuke poster tegen plakken of desnoods zwart schilderen. Daarna lekker aftimmeren. Minste werk ziet er redelijk uit en je isolatie is niet ter discussie.

Alternatief is de ruimte achter het aanrecht open laten en er een plantenbak in zetten met tuinkruiden.
  zaterdag 12 december 2020 @ 18:57:48 #17
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_196693640
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 12:47 schreef jasperve het volgende:
We hebben het hier over een klein raam onder een groter raam. Dit is een geheel en bestaat uit een kozijn.

Opmerkingen dat de enige juiste optie de volledige gevel open leggen, te gaan metselen en volledig nieuwe kozijnen te plaatsen voegen mijn inziens niets toe. Ik begrijp dat dit een optie is. Echter denk ik niet dat dit een reeele optie is ten aanzien van de kosten en tijd die hier bij komen kijken.

Alle andere opties als prutswerk bestempelen voegt ook weinig toe. Liever hoor ik hier wat de mogelijke problemen zijn die ik met vocht zou kunnen krijgen als ik het glas zou vervangen door hout en wat mogelijke oplossingen hiervoor zouden kunnen zijn.

om het verder op te helderen; het gaat om de onderste 2 kleine raampjes onder de grotere ramen. hier komt de keuken voor.

[ afbeelding ]
hier hout in zetten gaat kieren/werken daar gaat vocht in en dan rot en schimmel dus of laten zitten ie opmerking hierboven of dicht metselen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')