abonnement Unibet Coolblue
pi_196511364
Beste FOK!kers,

Hierbij de hoop dat er mensen met kennis aanwezig zijn om mij hierin te adviseren.

Volgend jaar winter, of wellicht het jaar daarna, wil ik onze boot (3,2x9,2m) van boven tot onder stralen, totdat deze helemaal kaal is. Het is een oud beestje met een stalen romp en ik wil graag goede primer aanbrengen die qua kwaliteit ene beetje van deze tijd is. Daarnaast wil ik dan ook gelijk de rompdikte rondom meten, wat ook echt kaal op het staal gemeten moet worden.

Goed, dat allemaal terzijde, het gaat me erom dat ik hiervoor een goede straalmachine aan wil schaffen. Deze zal mogelijk binnen de vereniging gezamenlijk aangeschaft worden, zodat iedereen er gebruik van kan maken.

Waar de straalmachine aan moet voldoen is natuurlijk een hoog vermogen, dus op krachtstroom, eventueel met een sterke compressor maar ook: zo min mogelijk zooi. Ik weet dat er straalmachines zijn die de meeste rotzooi gelijk wegzuigt en deponeert in een dikke afvalzak, maar ik weet niet wélke van dat type nu echt een goede koop zou zijn.

Ik hoop dat iemand hier mogelijk ervaring heeft met dergelijke installaties en mij de juiste richting op kan helpen.

Dank alvast!
pi_196511431

Dit zou bijvoorbeeld ideaal zijn. Blijkbaar valt het onder de noemer “vacuüm zandstralen”.
pi_196511448
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 09:14 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

Dit zou bijvoorbeeld ideaal zijn. Blijkbaar valt het onder de noemer “vacuüm zandstralen”.
dure machines maar voor het milieu wel de enige oplossing, met normale zandstralers zit het hele milieu vol met je bootlak die niet vergaat en eeuwig zal blijven dwarrelen
pi_196511544
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 09:15 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

dure machines maar voor het milieu wel de enige oplossing, met normale zandstralers zit het hele milieu vol met je bootlak die niet vergaat en eeuwig zal blijven dwarrelen
Precies, dat is ook de reden dat ik zoiets wil. Het is ook veel gemakkelijker om een plek te vinden waar iemand akkoord gaat met de werkzaamheden.

Het vervuilde grit kan je dan ook wegbrengen naar een bedrijf die dit weer recyclet, waarbij je dan alleen de milieuheffing en een kleine prijs voor verwerking betaald. Het grit verkopen ze dan weer.
  woensdag 2 december 2020 @ 15:45:45 #5
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_196517508
Vergis je niet in hoe tergend traag dat vacuum stralen gaat, je doet vierkante cm's op vele vierkante meters oppervlak zoals een boot, je staat dagen en dagen met dat ding in je hand terwijl er een stofzuiger van x duizend watt draait en een compressor van 5-7,5 kilowatt (minimaal)
Het idee is meer voor relatief kleine plekken waar je bv wilt lassen of op wilt lijmen, voor grote oppervlakken is het simpelweg te arbeidsintensief.
Vergis je ook niet in de verbruik materialen als nozzle's en grit en het gegeven dat gestraald staal ( reinheid sa3) binnen 1 a 2 uur afgedekt moet worden met iets van een (etsende) grondlak tegen vliegroest, eea is afhankelijk van het weer en luchtvochtigheid.
Reinheidsklasse sa3 is volledig gestraald tot het punt dat je geen enkel patroon of schaduw meer ziet in het staal en het 1 gelijkmatige zilveren kleur heeft, bij die reinheid is staal enorm roestgevoelig en erg reactief, je kunt bijna de roest zien groeien zo snel als dat gaat, als je er met je blote(zure) handen aan zit zie je binnen 15 minuten de eerste roodbruine vlekken ontstaan.

Het ding op een aanhanger naar een straalbedrijf is goedkoper en sneller en zeer waarschijnlijk beter, je kunt dan ook de grondlaag in 2k airless laten opspuiten als onderdeel van een compleet (zeewater) bestendig verf systeem, het is juist die grondlaag op dat kale super reactieve staal dat het verschil maakt, als je daar mee gaat prutsen kun je net zo goed niet stralen maar naaldhameren en er een nieuw willekeurig bootverfje op smeren.
Als je niet tot klasse 3 straalt laat je lichte verontreiniging zitten, roest is een mengsel van zuurstof en ijzer, als je daar wat van laat zitten laat je dus zuurstof onder je verf zitten, dat roest er dan weer in no-time vanaf.

Als je gewoon "open lucht" gaat stralen komen er in ene veel milieu regels op je af, feitelijk zo veel dat het vrijwel onmogelijk word, zeker als je antifouling en 30 jaar oude verflagen(met daarin lood-cadmium-chroom etc) gaat stralen, grit zal moeten worden opgevangen en afgevoerd, je zult een waterkanon moeten inzetten om stof verspreiding door de lucht tegen te gaan etc etc

Je bent zo'n 30 jaar te laat, in 1980 werkte ik op een jachtwerfje waar we stalen zeilschepen bouwde/repareerde en die lieten we gewoon ergens op een weiland stralen, geen haan die er naar kraaide, ik heb het zelfs nog wel in het haventje boven het water gedaan, dat feest is over...

Voor het geval je het niet wist, er zijn in nederland al genoeg gemeentes waar je je auto niet meer op straat mag wassen vanwege het milieu :')
Ook dit is het resultaat van milieu wetgeving, dat je voor dit soort klusjes niets meer zelf kunt/mag doen en je verplicht moet melden bij een professional met een professional prijsje.

[ Bericht 14% gewijzigd door robber57 op 02-12-2020 16:17:04 ]
pi_196525018
Het makkelijkst en uiteindelijk het goedkoopst is laten stralen. Voor het zelf doen kan je het beste tercoo schijven gebruiken. Je komt dan het dichtst bij gestraald materiaal uit. Een eerste laag met owatrol CIP en na goed drogen veel lagen van een goede epoxyprimer. Ik houd mij zelf aan het jachtlak systeem van international. Als je het helemaal zo aanbrengt heb je er jaren plezier van.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')