abonnement Unibet Coolblue
pi_196503808
Weet iemand toevallig wanneer je de bevestiging moet hebben of je aangevraagde zomervakantie 2021 door kan gaan?

Het gaat over de CAO VVT.
Maar daar zie ik niks instaan qua max datum.
pi_196504085
https://www.rijksoverheid(...)akantiedagen-opnemen

Kan bij cao van worden afgeweken, maar is in cao vvt bij mijn weten niet. En die heb je zelf ook al op de kop gezet zo te lezen.
pi_196504295
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 19:25 schreef Twinkle20 het volgende:
maar is in cao vvt bij mijn weten niet
Ik zie daar niet staan dat het bv voor 1 februari rond moet zijn (zomervakantie goedkeuring)
pi_196504426
Binnen twee weken na aanvraag moet je wettelijk een reactie hebben en mocht je aanvraag afgekeurd worden moet je werkgever daar "gewichtige redenen" voor aanvoeren. Als je geen reactie hebt binnen twee weken dan is de vakantie dus formeel goedgekeurd.
pi_196504587
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 19:39 schreef Farenji het volgende:
Binnen twee weken na aanvraag moet je wettelijk een reactie hebben en mocht je aanvraag afgekeurd worden moet je werkgever daar "gewichtige redenen" voor aanvoeren. Als je geen reactie hebt binnen twee weken dan is de vakantie dus formeel goedgekeurd.
Inderdaad. Artikel 7:638 lid 2 BW:
quote:
Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 1 december 2020 @ 19:47:31 #6
408813 crew  trein2000
pi_196504594
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 19:39 schreef Farenji het volgende:
Binnen twee weken na aanvraag moet je wettelijk een reactie hebben en mocht je aanvraag afgekeurd worden moet je werkgever daar "gewichtige redenen" voor aanvoeren. Als je geen reactie hebt binnen twee weken dan is de vakantie dus formeel goedgekeurd.
Dit.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196504944
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 19:39 schreef Farenji het volgende:
Binnen twee weken na aanvraag moet je wettelijk een reactie hebben en mocht je aanvraag afgekeurd worden moet je werkgever daar "gewichtige redenen" voor aanvoeren. Als je geen reactie hebt binnen twee weken dan is de vakantie dus formeel goedgekeurd.
Dat is mogelijk zo in het bedrijfsleven.

In de zorg wordt een lijst opgehangen waarin iedereen zijn vakantie aangeeft, en die wordt dan goedgekeurd door de planner cq leidinggevende. Er moet voldoende personeel zijn.
pi_196505154
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 20:03 schreef hartloper het volgende:

[..]

Dat is mogelijk zo in het bedrijfsleven.

In de zorg wordt een lijst opgehangen waarin iedereen zijn vakantie aangeeft, en die wordt dan goedgekeurd door de planner cq leidinggevende. Er moet voldoende personeel zijn.
Dit is de wettelijke regeling, art. 7:638 BW. Die kent geen onderscheid in branche, maar:
quote:
Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet,[...]
Ga dus goed na of er geen regeling is, eventueel buiten de cao om, die van toepassing is verklaard in je arbeidsovereenkomst.

Bezetting zou wellicht een gewichtige reden kunnen zijn om aanvragen te weigeren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196507359
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 20:13 schreef baskick het volgende:

[..]

Dit is de wettelijke regeling, art. 7:638 BW. Die kent geen onderscheid in branche, maar:
[..]

Ga dus goed na of er geen regeling is, eventueel buiten de cao om, die van toepassing is verklaard in je arbeidsovereenkomst.

Bezetting zou wellicht een gewichtige reden kunnen zijn om aanvragen te weigeren.
Ooit had ik blind aangevraagd, teamleider was het vergeten. Geen zorg, wel ploegendiensten.

Na twee weken kon de beste man niet meer terug. Dat personeel met zich laat fucken betekend niet dat het niet kan. En let ook op, niet formeel aangevraagd is ook niet geweigerd
pi_196507635
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ooit had ik blind aangevraagd, teamleider was het vergeten. Geen zorg, wel ploegendiensten.

Na twee weken kon de beste man niet meer terug. Dat personeel met zich laat fucken betekend niet dat het niet kan. En let ook op, niet formeel aangevraagd is ook niet geweigerd
Ik geloof niet dat ik begrijp wat je hier allemaal zegt :?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 1 december 2020 @ 22:24:40 #11
408813 crew  trein2000
pi_196507692
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:10 schreef investeerdertje het volgende:
Na twee weken kon de beste man niet meer terug
Dat kan overigens wel als daar echt zwaarwegende redenen voor zijn.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196508107
Als lang van tevoren dit gegeven bekend is, dan heeft een werkgever in theorie tijd om b.v. een uitzendkracht of zzp te regelen.

In het arbeidsrecht zijn zaken bekend waarbij een werknemer om die reden in het gelijk werd gesteld.

Dat zou hij ook moeten wanneer een werknemer ontslag indient, en dan is de tijdspanne vaak nog korter (1 a 2 maanden).
pi_196508248
Wij moeten voor 31-01-2021 zomer vakantie aangevraagd hebben voor 2021, ik vraag het maandag aan, houdt dat dan in dat ik pas na 31-01-2021 weet of het goedgekeurd is of geldt dan ook gewoon die twee weken ?.
Cao vvt, ik vraag me af of er om de reden dat er een termijn staat of ze dan van die 2 weken af mogen stappen ?
pi_196508643
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:21 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat ik begrijp wat je hier allemaal zegt :?
Excuus,

Ik heb dit zelf ook een keer bij de hand gehad. Ik werkte niet in de zorg, ik werkte wel in ploegendiensten.

Mijn teamleider was mijn verlofaanvraag vergeten, en nadat de verlofaanvraag er twee weken stond kon hij niet meer terug. Hij (en zelfs het systeem) moet het gewoon goedkeuren.

Hier niet voor strijden is als personeel "met je laten fucken"

Een belangrijk punt bij dit soort zaken is overigens dat zo een intekenlijst vaak geen formeel aanvragen is. Als je dan later je rechten wil halen heb je vaak pech. Deze lijsten bewaren ze raar genoeg niet

Ik bevestigde je kunt maar gebruikte te weinig woorden :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat kan overigens wel als daar echt zwaarwegende redenen voor zijn.
De zwaarwegende redenen gaan dan om intrekken van het verlof, niet meer om het afwijzen. Voor intrekken zijn de "zwaarwegende redenen" zwaarder.

Afwijzen is niet mogelijk immers cnf 7:638 lid 2 gewoon vastgesteld en goedgekeurd.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 1 december 2020 @ 23:43:57 #15
408813 crew  trein2000
pi_196508870
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 23:22 schreef investeerdertje het volgende:
De zwaarwegende redenen gaan dan om intrekken van het verlof, niet meer om het afwijzen. Voor intrekken zijn de "zwaarwegende redenen" zwaarder.

Afwijzen is niet mogelijk immers cnf 7:638 lid 2 gewoon vastgesteld en goedgekeurd.
Dat weet ik. Maar we kunnen de boel gaan juridiseren, vind ik prima. Maar ik gaf enkel aan dat zelf al heb je goedkeuring er wel omstandigheden kunnen zijn waaronder de WG er toch nog op kan terugkomen.
(Mag hij overigens wel je reeds gemaakte kosten vergoeden)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 1 december 2020 @ 23:45:03 #16
408813 crew  trein2000
pi_196508880
S
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:51 schreef Sorella het volgende:
Wij moeten voor 31-01-2021 zomer vakantie aangevraagd hebben voor 2021, ik vraag het maandag aan, houdt dat dan in dat ik pas na 31-01-2021 weet of het goedgekeurd is of geldt dan ook gewoon die twee weken ?.
Cao vvt, ik vraag me af of er om de reden dat er een termijn staat of ze dan van die 2 weken af mogen stappen ?
Staat er iets over in je contract of cao?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196510849
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 23:45 schreef trein2000 het volgende:
S
[..]

Staat er iets over in je contract of cao?
Wij volgen de cao vvt staat er in het contract maar uit ondervinding volgen ze die niet echt als het hun niet uitkomt (reistijd bv)
Dus die 2 weken dan ? :)
pi_196511038
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 08:12 schreef Sorella het volgende:

[..]

Wij volgen de cao vvt staat er in het contract maar uit ondervinding volgen ze die niet echt als het hun niet uitkomt (reistijd bv)
Dus die 2 weken dan ? :)
Ik quote mezelf even:

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 19:47 schreef baskick het volgende:

[..]

Inderdaad. Artikel 7:638 lid 2 BW:
[..]

Tenzij er dus een schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196520050
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:51 schreef Sorella het volgende:
Wij moeten voor 31-01-2021 zomer vakantie aangevraagd hebben voor 2021, ik vraag het maandag aan, houdt dat dan in dat ik pas na 31-01-2021 weet of het goedgekeurd is of geldt dan ook gewoon die twee weken ?.
Cao vvt, ik vraag me af of er om de reden dat er een termijn staat of ze dan van die 2 weken af mogen stappen ?
Kun je dan nog wat fatsoenlijks boeken? Of is alles uitverkocht?
pi_196520296
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:36 schreef hartloper het volgende:

[..]

Kun je dan nog wat fatsoenlijks boeken? Of is alles uitverkocht?
Geen idee, ik heb altijd in dezelfde periode vakantie en zie wel wat we gaan doen, denk dat we volgend jaar thuis blijven of een paar weekendjes hotelletje :)
pi_196525733
Geen idee wat wettelijk de regeling is, maar bij de meeste bedrijven is het gebruikelijk dat je per week vakantie 1 maand van te voren aanvraagt, dus wil je 3 weken vakantie, vraag het dan 3 maanden van te voren aan, dan zit je sowieso veilig.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196526458
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 03:19 schreef raptorix het volgende:
Geen idee wat wettelijk de regeling is, maar bij de meeste bedrijven is het gebruikelijk dat je per week vakantie 1 maand van te voren aanvraagt, dus wil je 3 weken vakantie, vraag het dan 3 maanden van te voren aan, dan zit je sowieso veilig.
De wettelijke regeling is al meermaals voorbij gekomen. Verder nog nooit gehoord van die maand per week. Heb je een bron dat dit het meest voorkomend is?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196529117
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 07:17 schreef baskick het volgende:

[..]

De wettelijke regeling is al meermaals voorbij gekomen. Verder nog nooit gehoord van die maand per week. Heb je een bron dat dit het meest voorkomend is?
Ik heb dit bij meerdere werkgevers in het personeelshandboek zien staan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196529500
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik heb dit bij meerdere werkgevers in het personeelshandboek zien staan.
Personeelshandboek gaat NOOIT boven de wetgeving. Hoop werkgevers zullen het inderdaad proberen, ook meermaals meegemaakt maar zolang er geen uitzonderingspositie is vastgelegd hebben ze geen poot om op te staan.
Definitie van bijzonder bedrijfsbelang is ook redelijk duidelijk en is vaak niet helemaal in lijn wat werkgevers zelf denken.
pi_196529665
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:48 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Personeelshandboek gaat NOOIT boven de wetgeving. Hoop werkgevers zullen het inderdaad proberen, ook meermaals meegemaakt maar zolang er geen uitzonderingspositie is vastgelegd hebben ze geen poot om op te staan.
Definitie van bijzonder bedrijfsbelang is ook redelijk duidelijk en is vaak niet helemaal in lijn wat werkgevers zelf denken.
Als je bij je werkgever die discussie moet voeren dan heb je waarschijnlijk een pauper baan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196530290
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als je bij je werkgever die discussie moet voeren dan heb je waarschijnlijk een pauper baan.
Mwoch, niet zozeer de baan, maar meer een pauper werkgever. Maar goed, groot aantal werkgevers heeft geen flauw idee van Nederlands arbeidsrecht OF proberen dat om te zetten naar iets wat zelf meer acceptabel vinden.
pi_196530440
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:35 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Mwoch, niet zozeer de baan, maar meer een pauper werkgever. Maar goed, groot aantal werkgevers heeft geen flauw idee van Nederlands arbeidsrecht OF proberen dat om te zetten naar iets wat zelf meer acceptabel vinden.
Ja dat bedoelde ik meer, de meeste werk/opdrachtgevers vinden het fijn als je gewoon zelf met je team afstemt, het komt bij ons vaak genoeg voor dat iemand er even klaar mee is en een weekje vakantie wilt, dat is vrijwel altijd mogelijk, zelfde voor een vrije dag, zolang je maar je afspraken na komt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196530501
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik meer, de meeste werk/opdrachtgevers vinden het fijn als je gewoon zelf met je team afstemt, het komt bij ons vaak genoeg voor dat iemand er even klaar mee is en een weekje vakantie wilt, dat is vrijwel altijd mogelijk, zelfde voor een vrije dag, zolang je maar je afspraken na komt.
Eens, maar niet elke werkgever is zo relaxed. Ik werk zelf in Finance en dus kan ik nooit echt tijdens eerste week van de maand op vakantie en januari is min of meer in z'n geheel een no-go. Kan ik mee leven, want is ook eigen keuze geweest. Maar ik heb ook meegemaakt dat een werkgever dacht m'n allang goedgekeurde vakantie in te trekken omdat deze opeens bedacht dat een project waar m'n expertise nodig was prio had.
pi_196530562
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:47 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Eens, maar niet elke werkgever is zo relaxed. Ik werk zelf in Finance en dus kan ik nooit echt tijdens eerste week van de maand op vakantie en januari is min of meer in z'n geheel een no-go. Kan ik mee leven, want is ook eigen keuze geweest. Maar ik heb ook meegemaakt dat een werkgever dacht m'n allang goedgekeurde vakantie in te trekken omdat deze opeens bedacht dat een project waar m'n expertise nodig was prio had.
Ik automatiseer vooral (mijn eigen) werk, dus hoe beter ik het doe, hoe meer tijd ik overhoud ;)
Tot dat het saai word en weer iets anders ga doen ;)
Overigens ook iets met financiën, niet dat ik daar verstand van heb ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196530684
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik automatiseer vooral (mijn eigen) werk, dus hoe beter ik het doe, hoe meer tijd ik overhoud ;)
Tot dat het saai word en weer iets anders ga doen ;)
Overigens ook iets met financiën, niet dat ik daar verstand van heb ;)
Verantwoordelijk voor een financieel systeem, dus precies andersom :) Al heb ik wel aardig wat IT kennis (maar redelijk specifiek) opgebouwd over de jaren heen. En helaas ben ik redelijk afhankelijk wat collega's doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')