2 dagen geleden. Het kan zijn dat ze het erg druk hebben, maar omdat de 14 dagen 30 november voorbij zijn, heb ik enigszins haast.quote:
Ik heb het online via de webshop besteld. Dus wettelijk heb ik recht op mijn geld terug. Maar wanneer ik eenmaal het product terug gestuurd heb, kan ik niet meer bewijzen dat het ook in originele staat is gestuurd. Dus ik vraag me af of ik zekerheid heb want de winkel eigenaar kan makkelijk claimen dat het niet meer werkt of beschadig is etc. Misschien enigszins paranoia van mij, maar het is best een redelijk bedrag.quote:Op donderdag 26 november 2020 21:15 schreef ex het volgende:
Er is gewoon een wet voor: https://www.rijksoverheid(...)langrijk-om-te-weten hier zou alles moeten staan wat je vragen beantwoord.
Edit: Of heb je hem in de winkel gekocht (in persoon) en wil je hem nu terug sturen?
Voor het herroepingsrecht mag je het product alleen testen/inspecteren zoals je dit in de winkel ook zou kunnen. Een luchtvochtiger gebruiken valt hier dus niet onder. Je zou het nog wel terug kunnen sturen. Maar zij hoeven niet het gehele bedrag terug te betalen.quote:Op donderdag 26 november 2020 21:09 schreef davedave333 het volgende:
Ik heb vorige week een lucht ontvochtiger gekocht van 275 euro. Helaas verwarmd het mijn slaapkamer te veel op waardoor ik het niet kan gebruiken.
Van te voren had ik de winkel gebeld en gevraagd of terug sturen mogelijk was. Het antwoord was ja.
Nu wil ik het terug sturen, maar krijg ik geen email terug.
Ik ben morgen van plan om ze te bellen, maar mijn vraag is: Hoe weet ik of ik 100% mijn geld terug krijg?
Ik heb de ontvochtiger slechts 2 keer gebruikt en is nog helemaal in nieuw staat in originele verpakking en doos.
Maar hoe kan ik weten of de winkel eigenaar hiermee akkoord gaat?
Mijn plan is om het te verzenden met track & trace en handtekening bij ontvangst.
Maar ik weet niet of de ontvanger van de winkel dan ook werkelijk het hele bedrag terug stort.
Als hij zou zeggen dat het product niet meer werkt of dergelijke, hoe kan ik dan bewijzen dat het nog perfect werkte voordat ik het opstuurde? Moet ik eerst foto's/videos er van maken?
Ik hoop dat iemand mij wat extra info kan geven. Dankuwel.
Ik had van te voren gebeld om te vragen of ik dit mocht testen, en er werd gezegd van wel.quote:Op donderdag 26 november 2020 21:31 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Voor het herroepingsrecht mag je het product alleen testen/inspecteren zoals je dit in de winkel ook zou kunnen. Een luchtvochtiger gebruiken valt hier dus niet onder. Je zou het nog wel terug kunnen sturen. Maar zij hoeven niet het gehele bedrag terug te betalen.
Je hebt geen recht om het te testen door hem daadwerkelijk aan te zetten. Dat kan je in de winkel ook niet doen met een luchtbevochtiger.quote:Op donderdag 26 november 2020 21:36 schreef davedave333 het volgende:
[..]
Ik had van te voren gebeld om te vragen of ik dit mocht testen, en er werd gezegd van wel.
Maar dit was telefonisch, dus bewijs heb ik niet.
Trouwens hoe kan je een lucht ontvochtiger testen als je het slechts voor 5 minuten aanzet?
Het duurt immers tijd voordat je kan zien of het ook daadwerkelijk werkt.
Vandaar dat ik ook eerst de winkel opgebeld had. En die persoon aan de telefoon zei dat ik het kon gebruiken om te kijken of het naar wens was, maar niet dat ik het 14 dagen lang kon gebruiken en dan terug sturen.quote:Op donderdag 26 november 2020 21:42 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Je hebt geen recht om het te testen door hem daadwerkelijk aan te zetten. Dat kan je in de winkel ook niet doen met een luchtbevochtiger.
Met hun toestemming mag het natuurlijk wel. Succes.quote:Op donderdag 26 november 2020 21:45 schreef davedave333 het volgende:
[..]
Vandaar dat ik ook eerst de winkel opgebeld had. En die persoon aan de telefoon zei dat ik het kon gebruiken om te kijken of het naar wens was, maar niet dat ik het 14 dagen lang kon gebruiken en dan terug sturen.
Maar zoals ik al zei, dit was telefonisch gezegd. Dus ik zal morgen even moeten bellen en kijken wat er gezegd zal worden.
Dankuwel voor de reactie.
Daar mag je zelfs een wasmachine een was laten draaien, luchtbevochtiger gebruiken valt daar duidelijk ook onder.quote:Wat mag een consument doen met het artikel?
De zichttermijn is een periode die is bedoeld om het product te testen. De consument mag het product uit de verpakking halen en gebruiken. Onder gebruiken valt natuurlijk niet het product 14 dagen lang intensief gebruiken. Wel mag een consument een wasje draaien met zijn gekochte wasmachine, een product dat in plastic zit eruit halen of een truitje aanpassen. Je mag niet eisen dat de consument het product in ongeopende verpakking retour stuurt. Is een product verpakt in hard plastic en moet de consument de verpakking beschadigen om dit product te testen, dan is dat jouw risico. Wel mag je eisen dat de verpakking niet meer beschadigd dan nodig is om een product uit te proberen. De zichttermijn is eigenlijk een probeertermijn. Lees hier meer over hoe u om moet gaan met beschadigde retouren.
De algemene voorwaarden zegt het volgende:quote:Op donderdag 26 november 2020 21:53 schreef Xajorkith het volgende:
Als je winkel aangesloten is bij webwinkelkeurmerk zeggen zei onderstaande.
[..]
Daar mag je zelfs een wasmachine een was laten draaien, luchtbevochtiger gebruiken valt daar duidelijk ook onder.
Indien niet dan mag je maar beperkt testen, je mag je luchtbevochtiger aanzetten om te kijken of hij het doet, maar langere tijd testen niet. Dan mag de verkoper een reductie geven van het retourbedrag.
In dit geval zou ik als eerste de algemene voorwaarden van het bedrijf pakken, daar staat als het goed is hoe je je herroepingsrecht bij hun moet uitvoeren.
Ik zou zeggen , dat kan je ter discussie stellen als je alleen de voorwaarden leest. Met het telefoontje erbij zit je wel goed, tevens is het lastig te bepalen of zoiets echt gebruikt is veel. Je zit wel goed denk ikquote:Op donderdag 26 november 2020 22:01 schreef davedave333 het volgende:
[..]
De algemene voorwaarden zegt het volgende:
.................
In dit geval betekent het dat ik de ontvochtiger wel gewoon aan kon zetten om te zien of ik het goed vond werken?
Ja, lijkt me ook, mits voldoende duidelijk geformuleerd. Artikel 6:230r lid 1 BW. Als TS in die mail heeft gevraagd hoe het retourneren precies werkt, is het wellicht wat twijfelachtig.quote:Op vrijdag 27 november 2020 01:45 schreef K.loon het volgende:
Mag je gewoon retourneren, voor de termijn neem ik aan dat de datum waarop je de mail stuurde het eikpunt gaat zijn.
Dat zou ik nog niet zo hard zeggen hoor, een computer mag je bijvoorbeeld ook aanzetten. Bovendien, wat is dan de waardevermindering? Uit de verpakking halen mag immers wel.quote:Op donderdag 26 november 2020 21:42 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Je hebt geen recht om het te testen door hem daadwerkelijk aan te zetten. Dat kan je in de winkel ook niet doen met een luchtbevochtiger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |