abonnement Unibet Coolblue
pi_196409148
Een goede vriend van mij woont begeleid op een 24 uurs begeleid-wonen locatie. Hier gelden een aantal regels, waarvan ik mij afvraag of zij wettelijk toegestaan zijn om deze regels te handhaven. Ik heb geen idee of dit zo is, vandaar dat ik dit hier vraag. Het gaat eigenlijk om 2 redelijk eenvoudige regels, namelijk de volgende twee:

Verplicht thuis aanwezig zijn tussen 10 uur 's avonds en 8 uur 's ochtends. Er is wel een uitzondering mogelijk maar dit moet je dan in principe een behoorlijke tijd van te voren kenbaar maken. (rond halve/hele dag van tevoren). Verplicht mee-eten met lunch en avondeten, tenzij je jezelf afmeldt voor 10 uur 's morgens op dezelfde dag.

Het probleem dat ik hiermee heb is dat als bijvoorbeeld iemand jou vraagt om 5 uur 's middags om 's avonds mee te gaan uit eten, dat dit niet kan omdat je dat voor 10 uur 's morgens had moeten aangeven.

Hetzelfde geldt voor als men bijvoorbeeld buiten met vrienden iets aan het doen is en het is leuk en je wilt iets langer doorgaan dan 10 uur 's avonds, dan kan dit ook niet.

Nogmaals, ik zeg niet dat deze regels niet rechtsgeldig zijn, maar ik ben benieuwd of dit zo is en in hoeverre de algemene vrijheid volgens de wet dermate beperkt mag worden.

Alvast bedankt voor de reactie!
pi_196409221
Natuurlijk is dat rechtsgeldig. Je bent niet verplicht daar te wonen.
pi_196409398
Je zal die regels nodig hebben.
Het is geen hotel waar je naar eigen goeddunken in en uit kan lopen.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_196409552
Dat is rechtsgeldig ja. Hij is er zelf mee akkoord gegaan. Als hij zich er niet aan kan vinden kan hij altijd ergens anders gaan wonen.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 25 november 2020 @ 17:19:15 #5
408813 crew  trein2000
pi_196409685
Wat betekent “handhaven” in deze?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196409725
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 17:19 schreef trein2000 het volgende:
Wat betekent “handhaven” in deze?
Ja dat is een goede vraag. Ik geloof dat bij overtreding een waarschuwing volgt en na een bepaald aantal waarschuwingen kun je eventueel weggestuurd worden. Ik weet het niet precies.
  woensdag 25 november 2020 @ 17:52:17 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_196410281
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 17:10 schreef Jaeger85 het volgende:
Dat is rechtsgeldig ja. Hij is er zelf mee akkoord gegaan. Als hij zich er niet aan kan vinden kan hij altijd ergens anders gaan wonen.
Oh ja? Waar dat dan?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_196410590
quote:
10s.gif Op woensdag 25 november 2020 17:52 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Oh ja? Waar dat dan?
Een gesloten afdeling. Je hebt een paar keuzes, de gevangenis, TBS kliniek of een hele open afdeling namelijk op straat.

Als laatste heb je nog de kans op een eigen woning ergens, maar als je in een dergelijk traject zit is die kans bijna nul.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 17:21 schreef mark16 het volgende:

[..]

Ja dat is een goede vraag. Ik geloof dat bij overtreding een waarschuwing volgt en na een bepaald aantal waarschuwingen kun je eventueel weggestuurd worden. Ik weet het niet precies.
Dit is inderdaad het gevolg. Maar dit is ook een goed ding. Deze mensen hebben die structuur nodig, zelfs de bescherming van niet tot laat buiten hangen met je verkeerde vrienden. Daarnaast moet er ook ingekocht worden etc. waardoor je op tijd aan moet geven als je gaat koken.
pi_196410602
quote:
10s.gif Op woensdag 25 november 2020 17:52 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Oh ja? Waar dat dan?
Waarschijnlijk in de zorgovereenkomst die hij met die instelling heeft.

Ik snap je vraag niet. Of bedoel je waar wonen? Dan kan die altijd nog terug naar zijn ouders bijvoorbeeld. Of een gesloten instelling. Of een ander begeleid wonen instelling zonder deze regel.
  woensdag 25 november 2020 @ 18:23:46 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_196410744
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:13 schreef Jaeger85 het volgende:
Of bedoel je waar wonen? Dan kan die altijd nog terug naar zijn ouders bijvoorbeeld. Of een gesloten instelling. Of een ander begeleid wonen instelling zonder deze regel.
quote:
1s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:12 schreef investeerdertje het volgende:
Een gesloten afdeling. Je hebt een paar keuzes, de gevangenis, TBS kliniek of een hele open afdeling namelijk op straat.

Dat is niet echt een keuze he? :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_196410786
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:23 schreef Harvest89 het volgende:

[..]


[..]

Dat is niet echt een keuze he? :')
Uiteindelijk zijn het allemaal keuzes. Je bent daar zelf bij en naar anderen wijzen is best zwak.
  woensdag 25 november 2020 @ 18:33:54 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_196410894
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn het allemaal keuzes. Je bent daar zelf bij en naar anderen wijzen is best zwak.
Er zal een reden zijn dat die gozer begeleid moet wonen. Dat zal die niet voor de fun doen. Dus doen alsof hij tal andere keuzes heeft is onzin.

Wie wil er nou in de gevangenis zitten? Dat kun je geen optie noemen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 25 november 2020 @ 18:36:34 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_196410935
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:26 schreef investeerdertje het volgende:
Je bent daar zelf bij en naar anderen wijzen is best zwak.
Tenzij anderen medeverantwoordelijk zijn voor het feit dat die vriend van TS in een begeleid wonen locatie zit.

Maar ik was ffe vergeten dat we in de moderne "alles is eigen schuld" samenleving zitten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_196410994
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:33 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Er zal een reden zijn dat die gozer begeleid moet wonen. Dat zal die niet voor de fun doen. Dus doen alsof hij tal andere keuzes heeft is onzin.

Wie wil er nou in de gevangenis zitten? Dat kun je geen optie noemen.
Ik zeg niet dat hij er voor de fun zit. Ik noem de alternatieven die bestaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:36 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Tenzij anderen medeverantwoordelijk zijn voor het feit dat die vriend van TS in een begeleid wonen locatie zit.

Maar ik was ffe vergeten dat we in de moderne "alles is eigen schuld" samenleving zitten.
Even beter lezen. Ik zeg niet dat hij uit eigen keuze gebruik maakt van begeleid wonen. Staat nergens. Begeleid wonen is zorg, geen straf.

Ik had het over in de gevangenis zitten.

Overigens is de huidige samenleving een eigen schuld samenleving noemen nogal bijzonder. Met alle zorg en voorzieningen in de huidige samenleving kun je hier niet van spreken, dan hadden we mensen wel laten afritten.
  donderdag 26 november 2020 @ 12:22:52 #15
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_196420533
Een persoon zit niet voor niets in zo een groep. Die structuur, die is nodig. En met die structuur komt ook een verantwoordelijkheid. Reden voor die lange termijn vooruit is juist gelegen in de structurr die vaak nodig is. Zo kan de begeleiding wel even checken wat die persoon dan gaat doen als die er niet is op de normale tijden om aanwezig te zijn. Dat tie wel gaat slapen, en dat tie wel gaat eten, en dat tie al weet waar ongeveer.

De regels waar jij je nu druk om maakt, dat zijn nu juist de structuren waar vaak een probleem mee is. Niet normaal thuis zijn gedurende de nacht en je slaap/rust pakken. Ook, vergeten genoeg te eten, en gezond genoeg. Het zijn juist regels om mensen hun leven te laten plannen en volgens een vast stramien te laten verlopen. Iets waar jij geen behoefte aan hebt, en gewoon flexibel prima kan invullen, dat gaat niet bij iedereen altijd goed. Daar zijn deze groepen voor.

Die vrijheid om nu te beslissen om ergens anders te gaan lunchen, dat is nu juist onrust voor anderen waar ze niet mee om kunnen gaan. Zoals gezegd, de regels zijn er voor een reden. Niet zodat er niets kan, maar wel zodat dingen voldoende worden overdacht en worden gepland. iets wat jij en ik niet nodig hebben, maar sommige mensen wel. En wat niet werkt is begeleid wonen met verschillende regels voor iedereen. Dus ja, elek bewoner in zo een groep heeft wel een regel die voor hem niet nodig zou zijn......en zo kom je er nooit uit.

Als deze regels zo dwars zitten, dan zal die een ander plekkie moeten zoeken. Maar je zit er niet voor niets......alternatieven kunnen mogelijk nog veel strenger zijn.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_196421060
Met begeleid wonen ga je meestal akkoord met bepaalde regels wat onder de woongroep valt.

Dit zal te maken hebben met dat de begeleiding als een vorm van behandeling moet worden gezien.
Vaak hebben mensen die begeleid wonen dat ook nodig trouwens en zo vreemd klinkt het allemaal niet.
pi_196431585
Het is toch wat dat ie in een 24-uurs begeleid wonen setting woont en dat ie niet de hele dag kan doen waar ie zelf zin in heeft hé. Lachen, nergens over na hoeven te denken, lekker doen wat in je op komt. Tot diep in de nacht op straat hangen, wat een feest. Maar nadenken over een baantje, gezonde maaltijden, uitkeringen/kwijtscheldingen aanvragen, opleiding, ho maar...

In plaats van de huisregels te bekritiseren kun je je vriend maar beter steunen, heeft ie ook wat aan.
Feel the fuzz!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')