abonnement Unibet Coolblue
pi_196630645
2 a 2,5 jaar meestal.

Mijn huidige is van vorig jaar oktober.

Ryzen 5 3600 RTX 2070 super.
Dat noem ik even omdat ik deze keer veel eerder ga vervangen vanwege de aanschaf van een VR bril.
Merk gewoon dat het met meer power nog beter gaat werken.
Daar wacht ik mee tot cpu's en videokaarten fatsoenlijk leverbaar zijn.

Heb nog een laptop gekocht omdat ik het beu begon te raken om steeds het hele zootje mee te slepen.
Geen idee of ik die ooit wel ga vervangen.
Ich hock in meinem Bonker
pi_196632072
Mijn desktop is van 2013 en het enige wat ik ermee heb gedaan zijn twee SSD's, nieuwe videokaart en wat extra geheugen erin gedaan. Verder doet hij het uitstekend.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 9 december 2020 @ 07:58:03 #28
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_196632104
Huidige pc is van 2014 en die doet het nog verbazingwekkend goed. Simpele basis desktop van Informatique. Doe er verder ook geen zware taken op, maar toch.

Mocht deze sterven, dan kies ik weer voor Informatique.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_196632117
quote:
7s.gif Op woensdag 9 december 2020 00:14 schreef ACT-F het volgende:
Financiële afschrijftermijn is 5 jaar, maar dit jaar sla ik over vanwege een matige omzet als gevolg van corona. Ik heb nog een 10 jaar oude i7 920 ernaast draaien voor de administratie en andere meuk die 24/7 draait. De huidige i7 5820 is 5 jaar oud en draait nog steeds als een speer.
Hopelijk ben je niet afhankelijk van 1 van de machines.
pi_196633822
Een tijdje terug heb ik een Fujitsu Siemens Amilo uit 2008 weggegooid. Daar kon ik echt niets meer mee.
Voor de rest gooi ik bijzonder weinig weg.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 9 december 2020 @ 12:18:16 #31
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_196635408
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 07:59 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Hopelijk ben je niet afhankelijk van 1 van de machines.
Hoezo? Ik heb er 2, dus als de één uitvalt kan ik de andere nog gebruiken. Daarnaast is er nog een nieuwe i5 laptop.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_196635793
quote:
7s.gif Op woensdag 9 december 2020 12:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Hoezo? Ik heb er 2, dus als de één uitvalt kan ik de andere nog gebruiken. Daarnaast is er nog een nieuwe i5 laptop.
Die noemde je niet.

De reden waarom ik het zeg is dat uitval na 3 jaar en zeker na 5 jaar intensief gebruik hoog is. Als je hele bedrijf van 1 of 2 tien jaar oude laptops afhankelijk is dan loop je een serieus risico.
  woensdag 9 december 2020 @ 13:52:23 #33
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_196636926
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 12:39 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Die noemde je niet.

De reden waarom ik het zeg is dat uitval na 3 jaar en zeker na 5 jaar intensief gebruik hoog is. Als je hele bedrijf van 1 of 2 tien jaar oude laptops afhankelijk is dan loop je een serieus risico.
Ik ben bekend met de risico's als gevolg van intensief gebruik met daarbij horende warmteontwikkeling en het is ook gebeurd dat 1 van de 2 pc's uitgevallen is (defecte voeding), maar als ICT'er kan ik het vrij vlot weer herstellen ;)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 9 december 2020 @ 15:55:51 #34
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_196638997
Ik koop nooit een nieuwe pc, ik vervang en upgrade wanneer ik het nodig vind.

Dus is mijn pc een verzameling van oudere en nieuwe hardware. Het oudste onderdeel is de kast, een Lian Li PC-A70 Black uit 2008, Wel sinds begin dit jaar met een USB3 frontpaneel, omdat je die los kan kopen bij Lian Li. Er zit een Ryzen 7 3700X, 32 GB ram en een berg SSD's (SATA en NVME) en harddisks in.

Meest recente onderdeel is de monitor, een 32' LG 4K modelletje.
pi_196650426
Ik heb nog steeds een Thinkpad x201 als dagelijkse (prive) laptop (zakelijk wel gewoon een recent quadcore ding :P ). Gaat intussen al een 10 jaar mee en nog steeds een prima ding. En ik heb nog een donor x200 liggen die ik gebruik voor reserve onderdelen, dus een jaar of 5 verwacht ik er nog wel minimaal uit te halen. :P


*foto schaamteloos gejat van Google
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_196651212
Computer thuis doe ik best wel lang mee, minstens een jaar of 5. Daarna gebruik ik hem op andere locaties als afgedankt pc'tje ofzo. Soms upgrade ik een videokaart of geheugen en kan ie weer wat langer mee. Game toch bijna niet meer en met de huidige SSD's enzo blijven de computers eigenlijk vrij snel. Laptop op kantoor heb ik nu ook al 5 jaar (Surface i5) en doet het nog goed. Dan heb ik het dus over een apparaat dat minstens 40 uur per week gebruikt wordt, dus die heeft z'n geld allang terugverdiend.

Toevallig vd week als vervanging van de Surface toch maar een desktop op kantoor geplaatst. Altijd meer value for money en ga toch niet zo vaak langs klanten. De Surface gebruik ik dan nog voor noodgevallen of als ik toch naar een klant moet. Met een desktop werkt het lekkerder op 3 monitors tegelijk. Deze heb ik gebouwd voor zo'n ¤600 en is eigenlijk al te sterk voor wat ie moet doen (beetje Excel).

Heb ook eens een mini pc zelf gebouwd zonder fans. Was vrij cheap maar deze doet het nu ook al 5 jaar dus dat verbaast me wel. Wordt best heet, de behuizing is eigenlijk de heatsink.

Facts don't care about your feelings
  donderdag 10 december 2020 @ 11:04:06 #37
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_196651227
Ligt eraan of ik er alleen op zuig of ook ga kauwen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_196687633
WAARSCHUWING: HOOG "OPA VERTELT" GEHALTE.

Beter een nieuwe smartphone en een oude PC dan andersom.
Ik heb eenmaal in mijn leven een PC helemaal nieuw gekocht, daarna nooit meer:
3000 gulden: Terug naar eind 1988: Een Philips P 3105 mt 20 mb harddisk
monitor, muis, toetsenbord, naaldprinter met het kenmerkende geluid.

MS DOS 3.3. Flightsimulator, de MS-DOS versie.
Windows versie 1.
Een spreadsheetprogramma met een dik handboek erbij.
QAP: een tekstverwerker.

De set werd aangeboden via het bedrijf waar ik werkzaam was.
Tijdens de presentatie werd gezegd: " De computer heeft een knop met turbo naar 5 MHZ. "
" Wow!!! " hoorde ik opklinken bij de toehoorders.

Toch heb ik nog wel plezier van met de set gehad. Dos spelletjes, programmeren met Basic, De eerste Flightsimulator,
De computer werd door de kinderen gebruikt om spelletjes te doen en werkstukken te maken voor school.

De ontwikkeling van de computer ging snel. Eind 20 eeuw kon ik 386 en 486PC's gewoon op straat bij het grofvuil op straat wegslepen.
Wat heb ik een plezier gehad om die dingen weer aan de praat te krijgen, de meesten werkten direct al. compleet met de bestanden van de vorige eigenaar nog op de harddisk.
Begin 21e eeuw ging het verder. Een Pentium 3 zomaar op straat, alsof hij op mij stond te wachten, daarna Pentium 4.
Ik heb nu een paar vroege Dual Cores hier staan, Nu in gebruik: Een Dell Pentium 4 met hyperthreading Dell Dimension 5150. 4 gig aan geheugen. Windows 10 draait nog.

Wat ik mis: Google Earth, dat lukt niet meer met dit oudje. En de laatste Windows 10 Windows 10 update lukte niet. Maar wie weet, misschien een tijdelijke hobbel.

Als ik snel wil internetten: Xenial Puppy ( Linux ) Je lacht je rot hoe snel alles gaat, het hele besturingssysteem geladen in het geheugen.

Veel plezier heb ik van de Flash-games, honderden " downgeload " ( kleinzoon ) via swfchan.com, veiligheid niet te garanderen.

De andere Computer in mijn kamertje is een Celeron Dual Core met 1 gig geheugen. Die is helemaal losgekoppeld van het internet en opstartbaar in:
MS-DOS, Windows 98, Windows XP en Windows 7. Eindeloos plezier om oude programma's te draaien, oude ( flash ) spelletjes te spelen enz.
Met verminderd gevaar om een virus binnen te halen.

Conclusie: Als je een computer keihard nodig hebt voor je werk, is een nieuwe zeker aan te bevelen.
pi_196695027
Topmodel MacBook Pro uit 2014 en een zelfbouw PC voor games uit 2016. Er zijn drie redenen om er eentje te vervangen:

• de hardware begint kuren te vertonen.
• de hardware is niet snel genoeg meer voor de taak (denk dan vooral aan nieuwere games die niet meer speelbaar zijn ook op lagere settings).
• er komen geen beveiligingsupdates meer uit voor essentiële software.

Leuk hoor die mensen die nog Windows XP of Vista gebruiken, maar het is niet verantwoord om daar ooit nog mee op internet te gaan. Met die Mac speel ik geen games, en zal dus vervangen worden zodra deze kapot gaat of geen macOS securityfixes meer krijgt. Duurt hopelijk nog we een aantal jaar.

PC zou ook nog wel eventjes mee moeten kunnen, i7 6700K + GTX 1080 systeem met 3440x1440 scherm, misschien dat ik voor Cyberpunk 2077 nieuwe videokaart nodig ga hebben aangezien dat voor geen meter draait nu, maar ik wacht nog even op wat optimatisatiepatches van die toko aangezien ze het aardig verknald lijken te hbben, wellicht is mijn huidige hardware dan wel snel genoeg.
pi_196757219
Thinkpad X230, Thinkpad 430S, de allereerste plastic Intel iMac uit 2006, een Intel Q6600 CPU PC.....

Maar voor dagelijks werk vervang ik de onderdelen iedere 2 jaar.
  maandag 21 december 2020 @ 10:54:34 #41
53151 T42
Pinball Wizard
pi_196857286
Heb meerdere pc,s in gebruik. Main pc is uit afval gevist denk 10 jaar oud. Lapťops van 2005/2008/2013, pc,s in loods van 2004/2009 en 1994 op dos
  maandag 21 december 2020 @ 11:05:32 #42
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_196857512
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 10:54 schreef T42 het volgende:
1994 op dos
Foto's?

Kun je er nog iets van games op spelen?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  maandag 21 december 2020 @ 21:17:25 #43
53151 T42
Pinball Wizard
pi_196870403
quote:
11s.gif Op maandag 21 december 2020 11:05 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Foto's?

Kun je er nog iets van games op spelen?
staan geen spellen op is voor fiksen photoplays en branden eproms flipperkasten
van die zo 123 geen foto aar we hebben 3500 computers staan stukje zolder van de afdankertjes

rest staan in www.homecomputermuseum.nl
  maandag 21 december 2020 @ 21:58:28 #44
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_196871392
@Pheno ga daar na Corona eens langs voor een FOK!(games) special
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_197020286
Huidige pc heb ik al 8 jaar :')
pi_197021511
Vroeger (lees: jaren 90 / 00) was je pc na 2-3 jaar vaak wel dermate verouderd dat veel games/software er niet of heel traag op draaiden. Ik was toen ook altijd aan het upgraden.

Tegenwoordig heb ik een zelfbouw desktop-pc waarvan de basis uit 2012 stamt (core i5, 16GB, samsung SSD). Heb er alleen nog een keer een nieuwere grafische kaart in gezet om GTA V wat beter te kunnen draaien en een nieuwe monitor, maar los daarvan gaat deze pc dus al bijna 9 jaar mee en is nog steeds supersnel voor de dingen die ik ermee doe (ik game niet/nauwelijks meer). Ik zou alleen upgraden of een nieuwe pc kopen als ik er concreet iets mee wil wat nu niet meer kan. Of als ie compleet defect raakt (voordeel van een desktop pc is dat je makkelijk alleen het defecte component kunt vervangen).

Wat hierbij natuurlijk wel meespeelt is dat we tegenwoordig veel meer apparaten hebben met 'pc functie'. Ik internet veel meer op mijn telefoon en Chromebook. Die zijn allebei wel minder dan 2 jaar oud. Ook heb ik van mijn werk een snelle laptop waar werkgerelateerd spul goed op draait (met veel geheugen). Maar ook daar is het zo dat je vroeger na 3 jaar al een nieuwe laptop mocht uitkiezen en nu pas na 4 jaar. Geeft ook wel aan dat het spul minder snel veroudert. Heb ook mn vorige werklaptop goedkoop overgenomen (core i7, SSD) die volgens mij uit 2014 stamde. Ding draait nog supersnel. Alleen de accu wordt natuurlijk minder en het scherm is niet zo mooi. Dat is bij mobiele apparaten ook vaak de reden om ze te vervangen.
  maandag 28 december 2020 @ 15:00:53 #47
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_197022878
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 21:33 schreef Makrelis het volgende:

[..]

Dit komt in de buurt en dus op Linux. Ja, voor 'normale' toepassingen zie ik (ook prijstechnisch) het nut niet van iets nieuws. Hierboven las ik ook dat een oude PC prima kan funktioneren met een 'deftige' SSD en ook bijgeprikt RAM. Heb ik allemaal. Mag ook wel na al die jaren trouwe dienst. Werkt uitstekend en ook Open Office.

Probleem is browsers en misschien ook FSX (Flightsim).
Eigenlijk laat ik het alleen maar om over te stappen op Linux vanwege de flightsim.
CAD hoef ik niet meer, ik werk met papier in het veld. Er zijn andere mensen om dat te doen. Ben ik ook helemaal niet ervaren/handig in.

Is LinuxWine tegenwoordig zo goed om FSX te kunnen slikken? Ik heb geen idee.

Alle posts zijn welkom.
Die flight sim weet ik niet. Maar ik heb nooit problemen met browsers onder Linux. Wat gaat er mis bij jou?

Weet je dat je Windows en Linux prima naast elkaar kan draaien op 1 pc?
pi_197040868
quote:
7s.gif Op woensdag 9 december 2020 13:52 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik ben bekend met de risico's als gevolg van intensief gebruik met daarbij horende warmteontwikkeling en het is ook gebeurd dat 1 van de 2 pc's uitgevallen is (defecte voeding), maar als ICT'er kan ik het vrij vlot weer herstellen ;)
Net als schilders, die hebben thuis ook rotte kozijnen. :P

-desktop 2019 (vorige was 7 jaar)
Tuf B360 pro + Intel I7 9x
64GB ram
1TB SSD
GPU TX2020ti
3 monitoren

- laptop HP Pro I5 (3 jaar wil nieuwe)

- MacBooks voor de kinderen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Lospedrosa op 28-12-2020 23:16:29 ]
Vakman pur sang
  woensdag 30 december 2020 @ 10:25:47 #49
197456 ytram
...dacht je!
pi_197085481
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:42 schreef Hojdhopper het volgende:
Heb een Samsung Ultrabook uit 2013. Daar heb ik in 2017 een SSD in gezet en is nog in gebruik met WIN10. Accu is echter crap van dat ding.
Heb ook een Samsung ultrabook uit 2013. Precies dezelfde weg bewandeld (ssd geplaatst). Eind vorige maand leek dan toch het eind van deze fijne laptop te zijn gekomen. Door Dual boot met linux en secureboot opstarten onmogelijk. Enkele toetsen op m’n toetsenbord doen het niet meer (waaronder de up- en down pijlen, waardoor ik secureboot niet tijdelijk uit kon zetten en kon booten van usb-stick). Anyway op wonderbaarlijke wijze na veel rommelen kunnen fixen met extern toetsenbord. Was al aan het rondkijken voor een upgrade, maar iets vinden wat ik wil... maar nu kan ik het nog even uitstellen :)


quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 14:17 schreef Palomar het volgende:
Vroeger (lees: jaren 90 / 00) was je pc na 2-3 jaar vaak wel dermate verouderd dat veel games/software er niet of heel traag op draaiden. Ik was toen ook altijd aan het upgraden.
Ja, had je net je pentium 1 was de 2 of 3 we al. Ook ging het rap van 100 naar 200 en 500 mhz en 1 ghz. Zo, wat heb ik in die tijd veel geld uitgegeven aan veranderende techniek. Geheugen, videokaarten, mobo’s alles ging snel met enorme sprongen vooruit.

Ben er een beetje trots op dat ik met laptop al 7 jaar doe (en met m’n vorige Dell ook 7 jaar). Laptop van m’n vriendin is trouwens ook al 10 jaar oud (alleen ssd, geheugen toegevoegd en op Linux overgestapt). Doe met m’n laptop vooral Office, Adobe en muziek luisteren en af en toe een stream editten.
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_197096195
Vorige laptop ruim zes jaar gebruikt, een Asus N56 was dat. Meerdere keren de batterij vervangen toen ik het gewoon echt zat was. Wil op zich wel die nieuwe MacBook Air M1 :9~

Edit: wordt A$u$ (en dan normaal) hier weggehaald of zo?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')