quote:
Op maandag 30 november 2020 14:41 schreef silliegirl het volgende:[..]
Ik krijg hoofdpijn van jou, want wat een zeur ben jij, maar laat ik dit geneuzel maar is uit de wereld helpen:
Ja. Iedereen mag zich psycholoog noemen. Dus als jij vindt dat je in je huiskamer lekker mensen mag ontvangen voor een kletspraatje en daar dik geld voor vragen van je bezoeker onder de noemer “psycholoog”, dan kan niemand daar iets tegen doen.
Maar
denk je nu serieus dat een ggz instelling mensen aanneemt zonder gedegen diploma controle? Of dat een zorgverzekeraar die zorg vergoed die niet door een gediplomeerd professional geleverd is? NEE. Om daar voor in aanmerking te komen moet aan allerlei eisen worden voldaan.
En om de kwaliteit te borgen is dus, inderdaad, een beroepsvereniging, een beroepscode én tuchtrecht. En dan heb ik het nog niet over de groep psychologen die, net als een arts, BIG geregistreerd zijn.
[..]
En dit is eveneens onjuist. Het mag 2 kanten op niet. Je moet ten alle tijden je professionele distantie bewaren en die heb je niet met mensen die je persoonlijk kent.
En voor we gaan zeuren over “ach als ze niet betalen is het toch geen professionele relatie”, weer verkeerd. Er zijn tuchtzaken geweest waarbij sancties zijn opgelegd voor “ongevraagde adviezen” aan mensen die ze prive of via via kenden
(in dit voorbeeld: een psycholoog die een goed gesprek had met een minderjarig vriendje van haar kind). Dát is al onethisch, omdat ze een prive betrekking met dat kind had (via haar eigen kind) en door dat gesprek toch de schijn wekte dat ze haar functie “inzette”.
Werkelijk, dat weet ik allemaal !! En
ik denk dat serieus niet! En niet pas sinds dit topic geopend is. Dat vind ik tot algemene basiskennis behorend.
BIG en andere kwaliteit-bewaking instanties en organisaties zijn gewoon zelfbescherming en belangen -verenigingen van mensen uit het "vak" om te zorgen dat ze (dus en vooral ook zich zelf) rond de 100 euro per uur kunnen vragen. Geld maken, zich interessant maken en natuurlijk macht, bv een tuchtraad waarmee je ook weer de organisatie kunt beschermen en tevens de naam en reputatie van de "vak-uitoefenaars" zodat blunders niet aan de beroepsgroep blijven hangen, Dan wordt namelijk de blunderaar geroyeerd en blijft de groep zijn voordeeltjes en status behouden.
Als de kaartleggers, de handlezers en de horoscooptrekkers een goede lobby hadden zouden ze hetzelfde doen, het ook willen opzetten, een organisatie met tuchtraad enz. En "alleenrecht" en bescherming van hun kliek, en 100 euro per uur declareren.
Net zo als vele beroepsgroepen en branches organisaties opzetten om hun belangen te verdedigen In de zin van wij van wc eend vinden de wc eenden met die en die eigenschappen (bv in bezit van dat diploma van jullie) toch de enige die 100 euro per uur mogen vangen.
En wat het laatste betreft; je komt met een voorbeeld van een kind etc. (zie boven, vetgedrukt) .
Maar in jouw geval, met je man, je suggereert dat je dat niet zou mogen. Maar boven deze wet daar staat de vrijheid van het invullen van je huwelijk en je relatie, zolang beiden daar mee akkoord gaan.
Als ik een vrouw sla met de broekriem dan is dat in onze contreien verboden. en gelukkig maar ook.
Maar als dat met beider instemming gebeurt, dus als voorbeeld bij sm relaties, dan kan en mag dat. Eerstens, wie zou je aanklagen, en ten tweede, mocht (pak hem beet, de ouders van de vrouw deze man aanklagen), geen rechter zal je veroordelen als 2 volwassenen dat zo willen.
Let wel, ik word al niet goed van shades of grey, maar als zij dat willen ...
Daarom denk ik dat hoewel die wet bestaat, dat jij als je als echtgenote tevens psycholoog je man helpt met een psychisch probleem of ongemakje, dan zal een rechter nooit die wet op jullie situatie van toepassing vinden. Want zoals iedereen weet is dit de taak van een rechter. Anders zou het genoeg zijn een catalogus te raadplegen, bv. een wetboek.
Sorry, je probeert gewoon gelijk te krijgen maar de hier boven beschreven redenaties vind ik krom.
Ik begrijp werkelijk niet dat je zoveel energie hierin blijft steken. Je hebt een baan, ik schat je een stuk jonger in dan ik ben. Ik werk niet meer en ben sinds maart in thuis-quarantaine (stuur zelfs mijn familie weg) en mij verveelt het al omdat ik weet, hier komen wij niet toch niet uit. IK heb mijn mening geschreven, en uitgelegd. En jij ook, van jouw kant. En je maakt je duidelijk boos vanwege mijn mening.
Iedereen mag best een mening hebben (in Nederland) mits die maar politiek correct is. Volgens de (zelfbenoemde) autoriteit of tenminste haar regels. Hier BIG te noemen. En jij natuurlijk, zijnde een van hen.
Maar ik ben opgegroeid, ben opgevoed, heb mijn eigen ervaringen opgedaan in mijn leven, ik heb allerlei informatie uit allerlei bronnen, en daarop in de loop van decennia mijn waarden gevormd en dus ook mijn normen. Voor mij is dat de wereld, de werkelijkheid. Zo zie ik dat.
[ Bericht 0% gewijzigd door LeesFoknl op 01-12-2020 20:41:30 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!