abonnement Unibet Coolblue
pi_196374181
Wat ik me al een tijdje afvraag; in BNW zijn veel mensen aanwezig die gehecht zijn aan hun privacy en het (zacht uitgedrukt) niet zo hebben op Bill Gates, Big Tech, etc.

Nu vraag ik me af...

Gebruiken jullie Windows 10? Google? Facebook? Twitter? YouTube?
Zit je op internet via een VPN? Of kan je provider alles zien wat je doet?

Heb je een Apple of Android telefoon? Of een oude Nokia?
Is die telefoon voorbereid op 5G?
Gebruik je WiFi in huis? Of staat de WiFi uit en heb je alles bedraad?

Ik neem aan dat BNW'ers allemaal gebruik maken van één van de vele Linux distributies?
En als zoekmachine DuckDuckGo of iets van die strekking? Of nog iets beters?

Wat doe jij om niet afhankelijk te zijn van Bill Gates, Mark Zuckerberg of Tim Cook?

Of hou je je daar niet mee bezig, waan je je veilig en denk je dat je anoniem bent?
pi_196374377
Vrijwel alles bedraad, en heb een packetsniffer lopen. uBlock Origin als adblocker, maar gebruik wel gewoon Google, ook Windows 10 maar heb een hoop dingen uitgeschakeld. Gebruik ook altijd een VPN die betaald is met Bitcoin vanaf een volledig anonieme wallet.

Oh ja, verder heb ik een goeie password manager en zijn al mijn passwords uniek, 32 karakters, mixed case, en inc. cijfers en speciale karakters. Op Facebook staat ook nooit mijn locatie publiek, en deel ik nooit dingen als ik er op dat moment zelf ben - vakanties bijv. pas later, als ik überhaupt al iets upload.
pi_196374509
En wat ga jij met al die informatie doen?
pi_196374520
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:46 schreef illusions het volgende:
Vrijwel alles bedraad, en heb een packetsniffer lopen. uBlock Origin als adblocker, maar gebruik wel gewoon Google, ook Windows 10 maar heb een hoop dingen uitgeschakeld. Gebruik ook altijd een VPN die betaald is met Bitcoin vanaf een volledig anonieme wallet.

Oh ja, verder heb ik een goeie password manager en zijn al mijn passwords uniek, 32 karakters, mixed case, en inc. cijfers en speciale karakters. Op Facebook staat ook nooit mijn locatie publiek, en deel ik nooit dingen als ik er op dat moment zelf ben - vakanties bijv. pas later, als ik überhaupt al iets upload.
Ik ben niet helemaal thuis in de bitcoins, maar er is toch een identificatieplicht tegenwoordig?
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_196374527
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:54 schreef babylon het volgende:
En wat ga jij met al die informatie doen?
Niets, ben wel benieuwd naar hoe serieus BNW'ers in de praktijk bezig zijn met privacy en veiligheid.

Het is 1 ding om "Bill Gates is de duivel" memes te posten, het is wat anders om ook echt iets te doen met die "kennis"
pi_196374560
quote:
3s.gif Op maandag 23 november 2020 10:55 schreef Treinhoer het volgende:

[..]

Ik ben niet helemaal thuis in de bitcoins, maar er is toch een identificatieplicht tegenwoordig?
Tegenwoordig wel ja, maar dat verschilt per land. Ik woon in Spanje en hier heb je nog Bitcoin ATM's (van Bitnovo in veel gevallen) waar je gewoon cash in kunt stoppen en een QR code kunt inscannen van een wallet waar je het op wilt hebben. Daarnaast kun je hier ook zonder ID geld in een normale ATM stoppen, en iemand z'n rekeningnummer intoetsen, en het wordt gestort - zo kun je op LocalBitcoins.com nog een aantal aanbieders vinden.
pi_196374563
quote:
3s.gif Op maandag 23 november 2020 10:55 schreef Treinhoer het volgende:

[..]

Ik ben niet helemaal thuis in de bitcoins, maar er is toch een identificatieplicht tegenwoordig?
Alleen als je ze om wil zetten van BTC naar Euro's via landen die onder die regelgeving vallen.

Je kan Bitcoins gewoon volledig anoniem bezitten (afgezien van het moment dat je geld omgezet hebt naar BTC of vice versa).
pi_196374565
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Niets, ben wel benieuwd naar hoe serieus BNW'ers in de praktijk bezig zijn met privacy en veiligheid.

Het is 1 ding om "Bill Gates is de duivel" memes te posten, het is wat anders om ook echt iets te doen met die "kennis"
Maarre, TS begint he. ;)
pi_196374591
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:57 schreef illusions het volgende:

[..]

Tegenwoordig wel ja, maar dat verschilt per land. Ik woon in Spanje en hier heb je nog Bitcoin ATM's (van Bitnovo in veel gevallen) waar je gewoon cash in kunt stoppen en een QR code kunt inscannen van een wallet waar je het op wilt hebben. Daarnaast kun je hier ook zonder ID geld in een normale ATM stoppen, en iemand z'n rekeningnummer intoetsen, en het wordt gestort - zo kun je op LocalBitcoins.com nog een aantal aanbieders vinden.
Ah, bedankt. Interessant.
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Alleen als je ze om wil zetten van BTC naar Euro's via landen die onder die regelgeving vallen.

Je kan Bitcoins gewoon volledig anoniem bezitten (afgezien van het moment dat je geld omgezet hebt naar BTC of vice versa).
Helder.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
  maandag 23 november 2020 @ 11:01:35 #10
37248 BertV
Handgemaakt
pi_196374628
Mijn belangrijkste verbetering, overal andere wachtwoorden gebruiken.
(wachtwoordmanager, sterk wachtwoord)

Laatst geschrokken van een bestelling op zalando via mijn account.
Mijn adres bleek gewijzigd naar amsterdam, en er werd o.a. een hoodie besteld.

Gelukkig doet zalando automatische checks op rare acties en werd de bestelling geannuleerd.

Ik geloof niet dat de dingen die TS opnoemt ook maar iets doen aan anonimiteit als je echt een doel bent.

[ Bericht 5% gewijzigd door BertV op 23-11-2020 11:12:29 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_196374658
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:57 schreef illusions het volgende:

[..]

Maarre, TS begint he. ;)
Oh ja :D

Ik gebruik Windows 10 op de meeste computers in huis.
Telefoon is een iPhone.

Heb geen Facebook account.

Heb een Pi-Hole in het netwerk die redelijk wat rommel / reclame uit het netwerk houdt.
VPN gebruik ik alleen voor het downloaden via het Torrent netwerk (niet alles staat op Netflix ;) )

Als zoekmachine gebruik ik Google en DuckDuckGo door elkaar, soms ook beiden om wat te vinden.

Heb een Twitter account maar Tweet nooit wat.

Mijn slimme meter wordt iedere dag uitgelezen, al lees ik hem ook zelf uit via de P1 poort (Domoticz op een Raspberry Pi).

M'n warmtepomp heeft een cloud account (MelCloud), omvormers voor de zonnepanelen ook.

Storage heb ik offline, heb een aantal Synology NAS-servers die back-ups maken naar elkaar (deel staat in garage).

Wachtwoorden zijn waar mogelijk langer dan 16 tekens ( passwordgenerator.net ) en per account verschillend. Heb ze als tekst en QR-code uitgeprint op papier en dat ligt goed opgeborgen.

Je doet en deelt meer online dan je zou denken :P
pi_196374694
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 11:01 schreef BertV het volgende:
Mijn belangrijkste verbetering, overal andere wachtwoorden gebruiken.
(wachtwoordmanager, sterke wachtwoord)

Laatst geschrokken van een bestelling op zalando via mijn account.
Mijn adres bleek gewijzigd naar amsterdam, en er werd o.a. een hoodie besteld.

Gelukkig doet zalando automatische checks op rare acties en werd de bestelling geannuleerd.

Ik geloof niet dat de dingen die TS opnoemt ook maar iets doen aan anonimiteit als je echt een doel bent.
Ligt er helemaal aan waar je jezelf tegen wilt beschermen, tegen Zalando-orders helpt een VPN inderdaad niet.
pi_196374727
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Oh ja :D

Ik gebruik Windows 10 op de meeste computers in huis.
Telefoon is een iPhone.

Heb geen Facebook account.

Heb een Pi-Hole in het netwerk die redelijk wat rommel / reclame uit het netwerk houdt.
VPN gebruik ik alleen voor het downloaden via het Torrent netwerk (niet alles staat op Netflix ;) )

Als zoekmachine gebruik ik Google en DuckDuckGo door elkaar, soms ook beiden om wat te vinden.

Heb een Twitter account maar Tweet nooit wat.

Mijn slimme meter wordt iedere dag uitgelezen, al lees ik hem ook zelf uit via de P1 poort (Domoticz op een Raspberry Pi).

M'n warmtepomp heeft een cloud account (MelCloud), omvormers voor de zonnepanelen ook.

Storage heb ik offline, heb een aantal Synology NAS-servers die back-ups maken naar elkaar (deel staat in garage).

Wachtwoorden zijn waar mogelijk langer dan 16 tekens ( https://passwordgenerator.net ) en per account verschillend. Heb ze als tekst en QR-code uitgeprint op papier en dat ligt goed opgeborgen.

Je doet en deelt meer online dan je zou denken :P

Wat is een slimme meter en hoe heeft dat met privacy te maken?

Oh ja, ik heb ook cloud storage, maar dan wel bij Mega.nz, wat ik prima vind.

Ook heb ik CCTV rondom m'n huis, zowel in NL als in ES en alleen buiten. goed beveiligd.
pi_196374768
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 11:09 schreef illusions het volgende:

[..]

Wat is een slimme meter en hoe heeft dat met privacy te maken?

Het is een digitale verbruiksmeter met 2 loopwerken (afname en levering) die digitaal en draadloos uitgelezen kan worden door m'n netbeheerder.
M'n energieleverancier kan die gegevens op haar beurt gebruiken om mijn gebruik te voorspellen, een correctie op de rekening voor te stellen en automatisch de jaarlijkse afrekening op te maken.

Naast gemak zien velen dat ook als een inbreuk op privacy, aan de hand van de verbruikspatronen zou je kunnen zien wanneer iemand thuis is, of je aan het koken bent / auto oplaadt, etc.
Op zich zie ik dat niet echt als een probleem, zolang die gegevens niet op Facebook staan ;)


quote:
Oh ja, ik heb ook cloud storage, maar dan wel bij Mega.nz, wat ik prima vind.

Ook heb ik CCTV rondom m'n huis, zowel in NL als in ES en alleen buiten. goed beveiligd.
Cloud storage hoeft natuurlijk ook geen risico mee te brengen. Mits je je data zelf goed versleutelt voor je het uploadt is dat niet onveiliger dan wanneer je het thuis op een schijf hebt staan.

Het is meer dat ik het in eigen beheer wil houden dat ik een eigen NAS heb, is ook deel van de hobby ;)
pi_196374805
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is een digitale verbruiksmeter met 2 loopwerken (afname en levering) die digitaal en draadloos uitgelezen kan worden door m'n netbeheerder.
M'n energieleverancier kan die gegevens op haar beurt gebruiken om mijn gebruik te voorspellen, een correctie op de rekening voor te stellen en automatisch de jaarlijkse afrekening op te maken.

Naast gemak zien velen dat ook als een inbreuk op privacy, aan de hand van de verbruikspatronen zou je kunnen zien wanneer iemand thuis is, of je aan het koken bent / auto oplaadt, etc.
Op zich zie ik dat niet echt als een probleem, zolang die gegevens niet op Facebook staan ;)
Ah, duidelijk. Mijn meter is in de omheining van m'n huis verwerkt en elke vreemdeling die langsrijdt zou ten alle tijden mijn meterstand kunnen opnemen. :D
pi_196374836
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 11:15 schreef illusions het volgende:

[..]

Ah, duidelijk. Mijn meter is in de omheining van m'n huis verwerkt en elke vreemdeling die langsrijdt zou ten alle tijden mijn meterstand kunnen opnemen. :D
Ja, dat zie je vaker. In de USA ook heel gewoon dat je meter buiten je woning is geplaatst.
pi_196374870
Ik heb mijn hardeschijven ingebouwd in de magnetron, zodat wanneer de NWO swat-teams aanbellen, ik maar een paar tellen hoef te wachten op de ping.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_196374959
quote:
6s.gif Op maandag 23 november 2020 11:19 schreef xpompompomx het volgende:
Ik heb mijn hardeschijven ingebouwd in de magnetron, zodat wanneer de NWO swat-teams aanbellen, ik maar een paar tellen hoef te wachten op de ping.
Je doet wel gekscherend, maar ik had vroeger toen ik louche dingetjes deed op internet altijd zo'n megagrote magneet van een speaker binnen handbereik, om direct aan m'n harde schijf te plakken bij onraad. :D
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 november 2020 @ 11:31:39 #19
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_196375074
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 11:25 schreef illusions het volgende:

[..]

Je doet wel gekscherend, maar ik had vroeger toen ik louche dingetjes deed op internet altijd zo'n megagrote magneet van een speaker binnen handbereik, om direct aan m'n harde schijf te plakken bij onraad. :D
"Ah kut, het was de buurman maar die even een hamer kwam lenen."
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_196375135
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Niets, ben wel benieuwd naar hoe serieus BNW'ers in de praktijk bezig zijn met privacy en veiligheid.

Het is 1 ding om "Bill Gates is de duivel" memes te posten, het is wat anders om ook echt iets te doen met die "kennis"
Ik heb geen Facebook, Twitter etc. Uiteraard gebruik ik Google. Ik ben er niet zo mee bezig in die zin dat ik er steeds stil bij sta. Zolang straks die AI voor het goede doel gebruikt gaat worden is het prima. Vooruitgang is toch nooit tegen te houden.
China laat zien hoe je het niet moet toepassen omdat het een gevaar voor de democratie kan zijn.

Zelfs ontwerpers van AI etc zijn zich daar bewust van en loopt die discussie gelukkig.

Maar van de andere kant is het goed om negatief te zijn. Dit omdat je dan gaat zoeken naar hoe ga ik er mee om in het ongunstige geval en zo ben ik in bitcoin gerold dat straks natuurlijk ook door de belastingdienst makkelijk te traceren is. Maar alle combinaties van het financieel stelsel dat failliet is etc. zou je juist moeten gebruiken om het voor je zejf makkelijk te maken.

Nogmaals de technologie stop je toch niet.
pi_196375355
Niks is 100% veilig. Ik gebruik geen facebook/twitter, maar heb dan weer wel een youtube account (waar ik vanaf wil). Heb gewoon windows 10 met gratis virusscanner. Ik heb een IT achtergrond en weet hoe ik mijn verbinding moet encrypten, maar ik zie mezelf geen target (hoewel de conspiracy theorist nu wel in de gaten gehouden worden).
Ik ben van mening dat als er miljoenen mensen zonder encryptie op internet zitten en jij als uitzondering je verbinding gaat encrypten, dat je juist in de schijnwerpers gezet wordt. Ze kunnen wellis waar niet de content zien, maar wel dat het encrypt is en zouden ze je individueel kunnen targetten.

Het beste is om in het achterhoofd te houden dat alles wat op internet aangesloten is te hacken valt zeker nadat de cia hacking tools op straat zijn beland.
pi_196375779
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 11:54 schreef Sponsje88 het volgende:
Niks is 100% veilig. Ik gebruik geen facebook/twitter, maar heb dan weer wel een youtube account (waar ik vanaf wil). Heb gewoon windows 10 met gratis virusscanner. Ik heb een IT achtergrond en weet hoe ik mijn verbinding moet encrypten, maar ik zie mezelf geen target (hoewel de conspiracy theorist nu wel in de gaten gehouden worden).
Ik ben van mening dat als er miljoenen mensen zonder encryptie op internet zitten en jij als uitzondering je verbinding gaat encrypten, dat je juist in de schijnwerpers gezet wordt. Ze kunnen wellis waar niet de content zien, maar wel dat het encrypt is en zouden ze je individueel kunnen targetten.

Het beste is om in het achterhoofd te houden dat alles wat op internet aangesloten is te hacken valt zeker nadat de cia hacking tools op straat zijn beland.
Daar zit wat in, maar dan nog hebben ze er niks aan. Een 256kbit AES encryptie gaat echt helemaal niemand kraken.
pi_196375806
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 12:25 schreef illusions het volgende:

[..]

Daar zit wat in, maar dan nog hebben ze er niks aan. Een 256kbit AES encryptie gaat echt helemaal niemand kraken.
Als ze een quatum computer tot hun beschikking hebben is dat ook gewoon te kraken.
pi_196375839
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 12:27 schreef Sponsje88 het volgende:

[..]

Als ze een quatum computer tot hun beschikking hebben is dat ook gewoon te kraken.
Tja, als je NASA inschakelen, kom je wel ergens. Maar dan nog, hoeveel van mijn traffic wil je decrypten voordat je bruikbare informatie hebt? Dat gaat nog niet gebeuren als ik de boel voor miljoenen oplicht, om maar een voorbeeld te noemen.
pi_196375904
Daarnaast worden er vrijwel alleen traffic logs opgeslagen, d.w.z. individuele requests, en niet de data zelf die verstuurd wordt (misschien jouw data in je POST requests, maar niet alles wat je ontvangt). Anders ben je letterlijk een complete synchronisatie aan het maken van wat alles en iedereen ooit heeft gedownload en gedaan, lijkt me een dure operatie voor een ISP.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')