abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_196367880
Simpele vraag maar kan nergens op internet antwoord vinden: er is een zakelijk leasecontract inclusief brandstoftoeslag en een zeer dikke bijtelling. De leaseauto word vervangen door een andere, gewoon volgens contract. Maar door corona is er al sinds maart 2020 bijna niet mee gereden. Ik betaal iedere maand een inhouding omdat het leasebedrag hoger is dan 'verleasd' mag worden, en in dat bedrag zit ook een brandstoftoeslag. Wat behoort de werkgever te doen met de duidelijk teveel betaalde brandstoftoeslag tussen maart 2020 en vervangingsdatum van de auto?

[ Bericht 14% gewijzigd door verita op 22-11-2020 19:56:25 (verduidelijkt) ]
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196367941
Niks, als de leaserijder ervoor kiest om minder te gaan rijden door corona is de werkgever daar niet voor verantwoordelijk.
pindazakje
pi_196367952
Werkgever moet zich realiseren dat dit wegvalt tegen lease-auto’s die meer brandstof verbruikt hebben dan aanvankelijk was ingecalculeerd.
pi_196367973
Die betalen ze toch niet echt? Is toch alleen om te rekenen wat een auto ongeveer kost incl verbruik.

Brandstofkosten worden gewoon gefactureerd per liter dacht ik.
.
pi_196367985
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 19:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Niks, als de leaserijder ervoor kiest om minder te gaan rijden door corona is de werkgever daar niet voor verantwoordelijk.
Tsja, als het zo simpel was,hé? Ik kies daar niet voor, ik MAG niet op kantoor komen ivm beleid rond corona.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196368016
Dat wordt elk kaartaal verrekend. Werkgever krijgt een overzicht van voorschotten en de getankte liters
pi_196368022
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 19:50 schreef Fer het volgende:
Die betalen ze toch niet echt? Is toch alleen om te rekenen wat een auto ongeveer kost incl verbruik.

Brandstofkosten worden gewoon gefactureerd per liter dacht ik.
Ja, maar dat is nou net het probleem. Er wordt een extra eigen bijdrage per maand ingehouden omdat de auto duurder in de lease is dan 'verleasd' mag worden, en dat komt mede door de brandstogtoeslag die betaalt moet worden.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196368044
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 19:53 schreef opgebaarde het volgende:
Dat wordt elk kaartaal verrekend. Werkgever krijgt een overzicht van voorschotten en de getankte liters
Dat snap ik. Maar in mijn eigen bijdrage (zie hierboven) zit dus ook een gedeelte brandstoftoeslag
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196368075
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 19:54 schreef verita het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar in mijn eigen bijdrage (zie hierboven) zit dus ook een gedeelte brandstoftoeslag
Officieel is de eigen bijdrage voor het privégebruik. Wel gek natuurlijk, want je hebt zakelijk ook meer plezier van je duurdere auto.
.
pi_196368079
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 19:51 schreef verita het volgende:

[..]

Tsja, als het zo simpel was,hé? Ik kies daar niet voor, ik MAG niet op kantoor komen ivm beleid rond corona.
Ja ik betaal nu ook elke maand wegenbelasting en verzekering terwijl ik de auto amper gebruik. En de waardevermindering gaat bijna net zo hard door.
Maar van de andere kant vind ik het al fijn dat ik niet elke dag 1,5 tot 2 uur in de auto hoef te zitten, dus ik klaag niet.
pindazakje
pi_196368145
Officieel hoeft de werkgever niks te doen. Je hebt immers een overeenkomst getekend die tot het einde van het leasecontract duurt.
.
pi_196368178
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 20:01 schreef Fer het volgende:
Officieel hoeft de werkgever niks te doen. Je hebt immers een overeenkomst getekend die tot het einde van het leasecontract duurt.
Toch een beetje vreemd dat de werkgever de 'minder' kilometers dan wel terugkrijgt (lees inlevert) van de leasemaatschappij, maar er dus voor mijn niets qua bijdrage wijzigt
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196368195
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 19:57 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ja ik betaal nu ook elke maand wegenbelasting en verzekering terwijl ik de auto amper gebruik. En de waardevermindering gaat bijna net zo hard door.
Maar van de andere kant vind ik het al fijn dat ik niet elke dag 1,5 tot 2 uur in de auto hoef te zitten, dus ik klaag niet.
Ik ben er ook blij mee dat die reis er niet ieder dag meer is ;)
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196368686
Wat zei de werkgever toen je hem dit vroeg?
pi_196368950
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 20:28 schreef exelletor het volgende:
Wat zei de werkgever toen je hem dit vroeg?
Dat 'ie het maar op FOK! moest vragen. 14.gif
pi_196369482
quote:
81s.gif Op zondag 22 november 2020 20:50 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat 'ie het maar op FOK! moest vragen. 14.gif
Hahaha echt he
pi_196370620
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 20:03 schreef verita het volgende:

[..]

Toch een beetje vreemd dat de werkgever de 'minder' kilometers dan wel terugkrijgt (lees inlevert) van de leasemaatschappij, maar er dus voor mijn niets qua bijdrage wijzigt
Je probeert er een slaatje uit te slaan, doe eens ff gauw normaal, je werkgever kiest er niet voor dat jij niet naar kantoor komt en jij kiest er niet voor om niet met je leasbak op vakantie te gaan
pi_196370664
Bedoel je nu dat je een te dure auto hebt uitgezocht en daarvoor een toeslag betaald die nu ook doorloopt?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_196371787
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 20:03 schreef verita het volgende:
Toch een beetje vreemd dat de werkgever de 'minder' kilometers dan wel terugkrijgt (lees inlevert) van de leasemaatschappij, maar er dus voor mijn niets qua bijdrage wijzigt
Je hebt op zich gelijk dat je werkgever minder kosten maakt richting de leasemaatschappij, vanwege de minder gereden kilometers, echter heeft dat niks met de brandstof te maken. Brandstof is altijd een voorschot en wordt uiteindelijk verrekend met de werkelijke kosten.

Je eigen bijdrage wordt over het algemeen vastgesteld op basis van een norm leasebedrag dat voor iedereen binnen dezelfde leasecategorie gelijk is, zodat die medewerkers allemaal dezelfde mogelijkheden hebben. Daarmee voorkom je als werkgever dus dat je verschil creeërt tussen medewerkers die zakelijk weinig kilometers maken en medewerkers die zakelijk veel kilometers maken. In de leaseregeling zal vervolgens wel iets vastgelegd zijn over de privé kilometers die jullie jaarlijks mogen rijden.

Die eigen bijdrage is in ieder geval bedoeld voor het privégebruik van de auto, dus dat jij nu zakelijk veel minder kilometers maakt doet niets af aan die eigen bijdrage. Die heeft namelijk niks met de zakelijke kilometers te maken, maar alleen met de privé kilometers. Mogelijk zullen die ook wel minder geworden zijn en heeft je werkgever daar dus ook wat voordeel van.

Of je daarover in gesprek moet willen gaan hangt naar mijn mening af van de regeling die jullie hebben. Heb je een max. aantal privé kilometers per jaar die je mag rijden of heb je die beperking niet? Hoe gaat je werkgever er normaal gesproken mee om als je meer privé kilometers maakt dan (wellicht) is toegestaan? Gaan ze daar bijvoorbeeld heel soepel mee om dan zou ik er niet over beginnen, maar zitten ze er heel strak in en moet je ook echt bijbetalen voor te veel privé gebruik dan zie ik wel een reden om het bespreekbaar te maken.

In dat laatste geval moet je je verhaal wel op de juiste manier brengen en niet met die brandstoftoeslag die je benoemt in je openingspost. Daarmee wimpelt je werkgever je namelijk heel makkelijk af.
pi_196373897
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 00:20 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Je hebt op zich gelijk dat je werkgever minder kosten maakt richting de leasemaatschappij, vanwege de minder gereden kilometers, echter heeft dat niks met de brandstof te maken. Brandstof is altijd een voorschot en wordt uiteindelijk verrekend met de werkelijke kosten.

Je eigen bijdrage wordt over het algemeen vastgesteld op basis van een norm leasebedrag dat voor iedereen binnen dezelfde leasecategorie gelijk is, zodat die medewerkers allemaal dezelfde mogelijkheden hebben. Daarmee voorkom je als werkgever dus dat je verschil creeërt tussen medewerkers die zakelijk weinig kilometers maken en medewerkers die zakelijk veel kilometers maken. In de leaseregeling zal vervolgens wel iets vastgelegd zijn over de privé kilometers die jullie jaarlijks mogen rijden.

Die eigen bijdrage is in ieder geval bedoeld voor het privégebruik van de auto, dus dat jij nu zakelijk veel minder kilometers maakt doet niets af aan die eigen bijdrage. Die heeft namelijk niks met de zakelijke kilometers te maken, maar alleen met de privé kilometers. Mogelijk zullen die ook wel minder geworden zijn en heeft je werkgever daar dus ook wat voordeel van.

Of je daarover in gesprek moet willen gaan hangt naar mijn mening af van de regeling die jullie hebben. Heb je een max. aantal privé kilometers per jaar die je mag rijden of heb je die beperking niet? Hoe gaat je werkgever er normaal gesproken mee om als je meer privé kilometers maakt dan (wellicht) is toegestaan? Gaan ze daar bijvoorbeeld heel soepel mee om dan zou ik er niet over beginnen, maar zitten ze er heel strak in en moet je ook echt bijbetalen voor te veel privé gebruik dan zie ik wel een reden om het bespreekbaar te maken.

In dat laatste geval moet je je verhaal wel op de juiste manier brengen en niet met die brandstoftoeslag die je benoemt in je openingspost. Daarmee wimpelt je werkgever je namelijk heel makkelijk af.
Bedankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee. :)
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  maandag 23 november 2020 @ 11:43:30 #21
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_196375212
Juist hierom mag er bij ons geen auto uitgezocht worden die buiten je bijdrage valt. Wil je die grotere auto bij mijn werkgever, dan geen lease via het bedrijf en kan je de autokostenvergoeding krijgen. Voorkomt dit soort zken direct. Want ja, de restwaarde van mijn leaseauto zal wat groter zijn door minder KM's en ja, er wordt nu minder brandstof verstookt door mij, maar ook daar merk ik niks van. Daar heeft de lease-maatschappij een mazzeltje mee denk ik. En ik weet niet wie dat voordeeltje uiteindelijk heeft in mijn geval, maar het maakt mij niet uit.

Ik heb geen eigen bijdrage, en jij kennelijk wel. Ik snap dat het oneerlijk voelt als jij wel moet blijven betalen en zij de "voordelen" hebben, maar dat werkt met schade aan de auto al eigenlijk net zo. Dat heet bedrijfsrisisco, in dit geval gunstig voor hun. Jij wilde die lease-auto en dekte alles ermee af. Je nam geen risico. Daar "betaal" je nu voor. Had je eigen auto gereden, dan had je wel de mazzel gehad. Ik ken niet al je afspraken hierover, maar soms heb je pech met je keuzes. Als je echter brandstof zelf moet betalen bv, dan kan je daar wel een verhaal over beginnen.

Mijn punt: Soms heb je pech. Keuzes uit het verleden komen soms gewoon niet lekker uit.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_196375482
Als jij en je collega’s om wat voor reden dan ook meer brandstofkosten zouden hebben gemaakt, zou je dan ook halverwege het leasecontract bij moeten betalen?
pi_196375758
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 12:03 schreef escortmk2 het volgende:
Als jij en je collega’s om wat voor reden dan ook meer brandstofkosten zouden hebben gemaakt, zou je dan ook halverwege het leasecontract bij moeten betalen?
Dat denk ik wel, was echter niet aan de orde.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196376550
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 12:24 schreef verita het volgende:

[..]

Dat denk ik wel, was echter niet aan de orde.
Dat denk ik niet. Als de olieprijs stijgt, dan merkt een leaserijder hier niets van. Nu heeft de werkgever naast alle nadelen van de coronacrisis een klein voordeeltje omdat er minder brandstof wordt gebruikt.

Persoonlijk zie ik geen reden om dat aan een medewerker te geven. Als het beter gaat met het bedrijf, dan krijg je vast een bonus of een salarisverhoging. :) .
pi_196376946
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 12:24 schreef verita het volgende:
Dat denk ik wel, was echter niet aan de orde.
Ik denk het niet.

Het meest waarschijnlijk is dat jullie een norm leasebedrag hebben op basis van een vaste looptijd/kilometrage. Bijvoorbeeld 48 maanden met 30.000 kilometer per jaar. Leasebudget is dan bijvoorbeeld ¤ 750,- inclusief brandstofvoorschot. Stel dat jij en een collega allebei dezelfde auto kiezen van ¤ 850,- per maand dan hebben jullie dus een eigen bijdrage van ¤ 100,- per maand.

Jij woont verder weg van het werk dan je collega en je rijdt meer zakelijke kilometers dan je collega.

Jouw leasecontract is dan misschien wel ingezet op basis van 36 maanden met 60.000 km per jaar, waarbij het leasebedrag in werkelijkheid ¤ 1100,- bedraagt en je collega heeft wellicht een leasecontract voor 60 maanden met 20.000 km per jaar voor een leasebedrag van ¤ 600,- per maand.

In beide gevallen heeft dat geen effect op de eigen bijdrage. Het zakelijk gebruik van de auto moet je echt los zien van de eigen bijdrage.
pi_196377131
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 11:43 schreef HMS het volgende:
Juist hierom mag er bij ons geen auto uitgezocht worden die buiten je bijdrage valt. Wil je die grotere auto bij mijn werkgever, dan geen lease via het bedrijf en kan je de autokostenvergoeding krijgen. Voorkomt dit soort zken direct. Want ja, de restwaarde van mijn leaseauto zal wat groter zijn door minder KM's en ja, er wordt nu minder brandstof verstookt door mij, maar ook daar merk ik niks van. Daar heeft de lease-maatschappij een mazzeltje mee denk ik. En ik weet niet wie dat voordeeltje uiteindelijk heeft in mijn geval, maar het maakt mij niet uit.

Ik heb geen eigen bijdrage, en jij kennelijk wel. Ik snap dat het oneerlijk voelt als jij wel moet blijven betalen en zij de "voordelen" hebben, maar dat werkt met schade aan de auto al eigenlijk net zo. Dat heet bedrijfsrisisco, in dit geval gunstig voor hun. Jij wilde die lease-auto en dekte alles ermee af. Je nam geen risico. Daar "betaal" je nu voor. Had je eigen auto gereden, dan had je wel de mazzel gehad. Ik ken niet al je afspraken hierover, maar soms heb je pech met je keuzes. Als je echter brandstof zelf moet betalen bv, dan kan je daar wel een verhaal over beginnen.

Mijn punt: Soms heb je pech. Keuzes uit het verleden komen soms gewoon niet lekker uit.
De reden die in dit topic aangehaald wordt is over het algemeen niet een reden voor een werkgever om het leasebeleid op te baseren. Het niet toestaan van een budgetoverschrijding heeft over het algemeen te maken met het feit dat je werkgever bij uitdiensttreding niet een auto in de pool wil hebben die lastiger door te schuiven valt naar een andere medewerker.

Het is met leasen heel eenvoudig. Uiteindelijk liggen de kosten bij de werkgever en die vraagt in bepaalde gevallen een bijdrage van de werknemer voor het privé gebruiken van de auto (en dus het verhogen van de leasekosten van werkgever).

Brandstof is altijd kosten werkgever. Verbruik je meer brandstof dan het voorschot dan betaalt je werkgever bij. Verbruik je minder brandstof dan het voorschot dan krijgt je werkgever terug.

Feit dat een auto minder kilometers maakt betekent wel dat de leasekosten dalen. De werkgever zal namelijk een bedrag aan minder kilometers terug ontvangen als over de gehele looptijd blijkt dat er minder is gereden dan waarop het leasecontract is afgesloten. De vraag is dan alleen of dat is veroorzaakt door minder zakelijke (en woon-werk) kilometers of ook (deels) door minder privé kilometers.
pi_196378676
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 14:02 schreef Accordtje het volgende:

[..]

De reden die in dit topic aangehaald wordt is over het algemeen niet een reden voor een werkgever om het leasebeleid op te baseren. Het niet toestaan van een budgetoverschrijding heeft over het algemeen te maken met het feit dat je werkgever bij uitdiensttreding niet een auto in de pool wil hebben die lastiger door te schuiven valt naar een andere medewerker.

Het is met leasen heel eenvoudig. Uiteindelijk liggen de kosten bij de werkgever en die vraagt in bepaalde gevallen een bijdrage van de werknemer voor het privé gebruiken van de auto (en dus het verhogen van de leasekosten van werkgever).

Brandstof is altijd kosten werkgever. Verbruik je meer brandstof dan het voorschot dan betaalt je werkgever bij. Verbruik je minder brandstof dan het voorschot dan krijgt je werkgever terug.

Feit dat een auto minder kilometers maakt betekent wel dat de leasekosten dalen. De werkgever zal namelijk een bedrag aan minder kilometers terug ontvangen als over de gehele looptijd blijkt dat er minder is gereden dan waarop het leasecontract is afgesloten. De vraag is dan alleen of dat is veroorzaakt door minder zakelijke (en woon-werk) kilometers of ook (deels) door minder privé kilometers.

Dat is dus wat ik bedoel, ik omschreef het gewoon verkeerd. Dank voor de verbetering! In mijn geval is het 3-4 tanken per week gezakt naar 3 x (!!) vanaf half maart 2020, dat is inclusief onze toch al weinige prive-kilometers. We rijden weing prive met deze auto maar wilden niet opletten of we over de 500 km kwamen.
Ik denk dat ik op het hele contract ongeveer 40000 km minder dan contractueel heb gereden als het contract afloopt.

[ Bericht 5% gewijzigd door verita op 23-11-2020 16:07:21 (verduidelijking) ]
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')