abonnement Unibet Coolblue
pi_196356449
'Zeer goed bewaarde' lichamen gevonden van overleden inwoners Pompeď

quote:
Archeologen hebben in Pompeď uitzonderlijk goed bewaarde overblijfselen van een rijke man en een vermoedelijke slaaf van hem blootgelegd. De ontdekking werd gedaan bij de opgraving van een grote villa in Civita Giuliana aan de rand van Pompeď, niet ver van de Italiaanse stad Napels.

De rijke man met vermoedelijk een hoge status was tussen de dertig en veertig jaar oud. Rond zijn nek werden sporen van een wollen mantel gevonden.

De andere man was tussen de 18 en 23 jaar oud. Zijn gekneusde ribben wijzen erop dat hij een slaaf was die zwaar werk verrichtte. Onder meer hun gebalde vuisten tonen aan dat ze stierven door de gevolgen van de vulkaanuitbarsting, zei Pompeď-directeur Massimo Osanna tijdens een persconferentie.

Osanna schrijft op zijn Instagram-pagina dat het "uitzonderlijk" is om zo precies het moment van overlijden te kunnen vaststellen. Hij dankt het onderzoeksteam dat de lichamen vond.

Pompeď is een Romeinse stad die door een uitbarsting van vulkaan Vesuvius bedolven werd onder vulkanisch as en brokstukken. De ruďnes werden ontdekt in de zestiende eeuw, de eerste opgravingen startten in 1748. Ten tijde van de uitbarsting woonden ongeveer 13.000 mensen in de stad. De wereldberoemde archeologische vindplaats is vanwege de coronapandemie momenteel gesloten voor toeristen.

https://www.nu.nl/wetensc(...)inwoners-pompei.html



Video:
twitter
pi_196356496
Zijn piemeltje zit er nog aan.
pindazakje
pi_196356521
Wat een vreemde houding van die ene gast, alsof ie op een paard zat :')

quote:
gebalde vuisten tonen aan dat ze stierven door de gevolgen van de vulkaanuitbarsting
Hoezo dan? :?
pi_196356595
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 23:39 schreef Drxx het volgende:
Wat een vreemde houding van die ene gast, alsof ie op een paard zat :')
[..]

Hoezo dan? :?
Je spieren trekken samen bij dood door hoge temperaturen.
Nieuw is niet altijd beter.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 21 november 2020 @ 23:47:54 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196356659
Heb meerdere docu's gezien over Pompei en Herculaneum. Geweldig dat er nog steeds nieuwe dingen tevoorschijn komen. Er is nog maar zo weinig ontdekt van deze steden.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 22 november 2020 @ 21:29:00 #6
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_196369566
Geweest met mijn partner in dezelfde week dat wij het Heilige Vaticaan en de stad Rome hebben bezichtigd.

Pompeď en Herculaneum zijn voor menigeen ook adembenemend. Bovendien zal er vast veel meer verborgen liggen op beide historische plaatsen, evenals onder een groot verborgen deel van Herculaneum waar de stad Ercolano later op gebouwd is. Hiervan zal niet snel meer iets tevoorschijn gaan komen, anders moeten ze min of meer een bestaande stad gaan slopen.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zondag 22 november 2020 @ 21:31:02 #7
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_196369604
quote:
14s.gif Op zondag 22 november 2020 21:29 schreef Scjvb het volgende:
Geweest met mijn partner in dezelfde week dat wij het Heilige Vaticaan en de stad Rome hebben bezichtigd.

Pompeď en Herculaneum zijn voor menigeen ook adembenemend. Bovendien zal er vast veel meer verborgen liggen op beide historische plaatsen, evenals onder een groot verborgen deel van Herculaneum waar de stad Ercolano later op is gebouwd. Hiervan zal niet snel meer iets tevoorschijn gaan komen anders moeten ze min of meer een bestaande stad gaan slopen.
Ik had van jou nog wel een reactie op de instagram-like van de paus verwacht.
We have always been at war with Eastasia.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')