abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196331367
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

pi_196331378
Ik sloot hem met

quote:
Kan borstvoeding dippen of stoppen rond de 11 maanden? Mijn zoontje laat de laatste dagen vaak los, wil dan toch meer, is gefrustreerd en begint vlak na de borstvoeding al te jengelen van de honger, terwijl hij normaal pas een uur na de borstvoeding zijn brood en fruit krijgt.
En de laatste post van Nolita:

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 07:30 schreef Nolita het volgende:

[..]

Ze is 4 maanden inderdaad. Ik ging ook uit van aantal keer drinken, maar het steeds ‘te veel’ aan opbrengst liet me twijfelen. Nog maar even zo verder dus. :)
pi_196335036
@B.ertha Kan het zijn dat je ongesteld wordt? Ik had grote dippen tijdens m’n menstruatie.
Protège moi de mes désirs.
pi_196335337
Kan, dat zou dan voor het eerst zijn... Moet je dan gewoon doorgaan en tijdelijk een extra flesje geven?
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:06:48 #5
149959 SQ
snelle trees
pi_196336116
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:28 schreef B.ertha het volgende:
Kan, dat zou dan voor het eerst zijn... Moet je dan gewoon doorgaan en tijdelijk een extra flesje geven?
Ligt er een beetje aan wat je zelf wil. Je kunt het hem ook zelf laten regelen door toch weer vaker aan te leggen. Geef je er al flesvoeding naast nu?
disclaimer
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:21:04 #6
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_196336291
Ik zou gaan voor aanleggen aanleggen etc. Maar ik heb nooit kunstvoeding in huis gehad dus het kwam niet in me op.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_196336316
quote:
Wat je met de fles gaat geven maak je dan zelf niet meer aan. ...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_196336544
Hij krijgt 2x borst, 1x fles. Vaker aanleggen zie ik niet zitten, extra boterham dan zolang dit duurt?
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:49:17 #9
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_196336697
Of water, als het dorst is? Yoghurt? Iets van wat jij op dat moment eet?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_196337354
quote:
Kan prima dan!

Ik werd het weer voor het eerst met 10 maanden. Heb nooit bijgevoed, alleen extra aangelegd. Als je dat niet ziet zitten kan je idd een flesje kv geven of overbruggen met wat extra bijvoeding. Met 11 maanden zou dat wel moeten kunnen.
pi_196337605
Ik ben wel jaloers op hoelang jullie niet ongesteld zijn geweest zeg!
Bij de eerste na 10 en nu na 12 weken alweer. Gelukkig lijkt mijn productie zich er niets van aan te trekken.

Ik zou op die leeftijd zeker iets extra’s aanbieden als hij nog hongerig is Bertha.
pi_196345220
Dank voor het meedenken ^O^
Nolita ik heb pcos dus dikke kans dat het nog wel even duurt, maar daar staat tegenover dat een volgende zwangerschap ook weer niet vanzelf zal gaan ;)
pi_196345261
Volgens mij is het advies dat tot 1 jaar melk de hoofdboeding is. Ik zou eerder voor een extra flesje kv gaan dan een boterham of yoghurt.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_196345628
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 08:02 schreef Rebubbled het volgende:
Volgens mij is het advies dat tot 1 jaar melk de hoofdboeding is. Ik zou eerder voor een extra flesje kv gaan dan een boterham of yoghurt.
Klopt, maar het gaat hier enkel om een dipje op te vangen met 11 maanden. Structureel zou een ander verhaal zijn natuurlijk. 🤗
  maandag 23 november 2020 @ 16:25:30 #15
149959 SQ
snelle trees
pi_196379111
Ik heb net voorzichtig een flesje gekolfde melk aangeboden. Ik verwachtte er weinig van gezien de voorgeschiedenis van zijn broer en zus, maar deze makker dronk de hele 50cc zonder morren op. DIT BIEDT ZOVEEL HOOP :')
Ik probeerde therapeutisch maar desondanks klokte hij het nog in een mum weg :')
disclaimer
pi_196407649
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 16:25 schreef SQ het volgende:
Ik heb net voorzichtig een flesje gekolfde melk aangeboden. Ik verwachtte er weinig van gezien de voorgeschiedenis van zijn broer en zus, maar deze makker dronk de hele 50cc zonder morren op. DIT BIEDT ZOVEEL HOOP :')
Ik probeerde therapeutisch maar desondanks klokte hij het nog in een mum weg :')
O+ en ook nog eens terwijl je het zelf gaf... Hier op aanraden en lezen heeft papa het gedaan toen ik niet thuis was. Ging ook goed, maar zelf nog niet geprobeerd. Is ook nog geen aanleiding toe geweest, maar toch!
pi_196407703
Hier is het momenteel zo dat meneer aan het minderen is zo lijkt. Na 11 weken lang om de 2 uur beide borsten te vragen, gaan we nu ineens andere koers:
Gisteren zat er ineens vier uur tussen, en nu al een paar nachten dat hij maar 1 borst drinkt om drie uur (laatste voeding is dan 23u), om dan weer om 5/6 uur te komen voor een voeding die we slapend voortzetten in bed. Vervolgens komt hij vaak weer om 10 uur.

Herkenbaar? Is het utopisch om te denken dat er regelmaat zit in voeden op verzoek, of zijn we nu gewoon op weg naar een nieuw ritme?
  woensdag 25 november 2020 @ 15:03:31 #18
149959 SQ
snelle trees
pi_196407784
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:52 schreef tpopml het volgende:

[..]

O+ en ook nog eens terwijl je het zelf gaf... Hier op aanraden en lezen heeft papa het gedaan toen ik niet thuis was. Ging ook goed, maar zelf nog niet geprobeerd. Is ook nog geen aanleiding toe geweest, maar toch!
Ja dit is bij mijn andere 2 kinderen ook nooit gelukt hoor. Dat was echt een drama, beide keren. Ik had dus lage verwachtingen, maar dit is bemoedigend!

quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:57 schreef tpopml het volgende:
Hier is het momenteel zo dat meneer aan het minderen is zo lijkt. Na 11 weken lang om de 2 uur beide borsten te vragen, gaan we nu ineens andere koers:
Gisteren zat er ineens vier uur tussen, en nu al een paar nachten dat hij maar 1 borst drinkt om drie uur (laatste voeding is dan 23u), om dan weer om 5/6 uur te komen voor een voeding die we slapend voortzetten in bed. Vervolgens komt hij vaak weer om 10 uur.

Herkenbaar? Is het utopisch om te denken dat er regelmaat zit in voeden op verzoek, of zijn we nu gewoon op weg naar een nieuw ritme?
Oh, als je op verzoek wil voeden dan is regelmaat inderdaad vaak een utopie.
Maar, wat hier ook vaak wordt aangehaald, op verzoek kan ook op jouw verzoek zijn. Dus als je het liever nog wat vaker hebt kun je hem ook gewoon proberen aan te bieden. Het is maar net wat je zelf prettig vindt.
Ik heb dagen gehad met 12 voedingen en dagen met 4, daar was soms gewoon geen peil op te trekken.
disclaimer
pi_196409189
Iemand dé tip bij verstopt melk kanaal? Oh wat doet dit pijn. Ik heb al warm gedoucht, gemasseerd met kokosolie, el tandenborstel op de plekken, hangend gevoed, vaak gevoed, onder voeden masseren (aaau) , drukke naar de tepel toe, rugby houding voeding(kin naar harde plek). Zit aan de buitenkant van rechterborst. Op een paar plekken heel duidelijk. Binnenkant is zacht. Leg steeds rechts eerst aan. Gister zo ziek gevoeld, had net geen verhoging maar in bed liggen te rillen van de kou en later bloedheet hoofd. Om half 8 met baby gaan slapen en daarna voelde ik me top, ook gaan sporten maar borst bleef hard en in loop van de dag steeds harder. Heb ook gekoeld tussen voeding en net gewarmd. Moet misschien gewoon tijd hebben? Begon gistermiddag. Nu aan de borst ook steken die naar binnen steken. Ik hoop dat het losschiet
pi_196409724
@Hilmo misschien voor het voeden een warm washandje er tegen aan en dan na het voeden weer en dan nog even kolven? (Wel erop drukken op die plek) dat hielp hier heel goed. Of in de douch met de hand masseren soort van "kolven". Sterkte het is echt geen fijn gevoel nee :*
  woensdag 25 november 2020 @ 17:29:52 #21
171422 LadyBlack
paint it black
pi_196409898
In plaats van een washandje kan je ook een luier vullen met warm water!

Sterkte Hilmo, dit klinkt niet als zomaar een verstoppinkje :X
pi_196410858
quote:
1s.gif Op woensdag 25 november 2020 15:03 schreef SQ het volgende:

[..]

Ja dit is bij mijn andere 2 kinderen ook nooit gelukt hoor. Dat was echt een drama, beide keren. Ik had dus lage verwachtingen, maar dit is bemoedigend!
[..]

Oh, als je op verzoek wil voeden dan is regelmaat inderdaad vaak een utopie.
Maar, wat hier ook vaak wordt aangehaald, op verzoek kan ook op jouw verzoek zijn. Dus als je het liever nog wat vaker hebt kun je hem ook gewoon proberen aan te bieden. Het is maar net wat je zelf prettig vindt.
Ik heb dagen gehad met 12 voedingen en dagen met 4, daar was soms gewoon geen peil op te trekken.
En zowaar daarna geprobeerd om zelf te geven... Tot de laatste druppel. Eten is eten volgens dit Michelinmannetje O+

Ik vergeet vaak dat het ook voeden op mijn verzoek is!
pi_196411288
Hilmo wat vervelend zeg! Klinkt in ieder geval alsof je alles al hebt geprobeerd ondertussen. Hopelijk gaat het over en wordt het geen borstontsteking!

Wat je trouwens eventueel nog zou kunnen proberen zijn lecithine supplementen. Ik slik lecithine supplementen op aanraden van mijn doula, schijnt te helpen tegen verstopte melkkanaaltjes en het te voorkomen. Misschien het proberen waard? Op google een en ander over te vinden.

Dit staat erover op de website van LLL:

quote:
Lecithine
Hoewel niet wetenschappelijk bewezen, hebben sommige moeders goede ervaringen met een dagelijkse inname van twee eetlepels (3,6 - 4,8 gram) lecithine. De lecithine zou helpen om de verstoppingen sneller op te lossen. Vooral moeders met steeds terugkerende verstoppingen zeggen hier baat bij te hebben.
  woensdag 25 november 2020 @ 20:18:16 #24
171422 LadyBlack
paint it black
pi_196412377
Dat heb ik hier eerder gelezen over die lecithine ^O^
pi_196412426
Klinkt eerder als een borstontsteking Hilmo, althans wat jij beschrijft heb ik 4x gehad en dat waren ontstekingen.
Helaas geen tips :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')